Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

Patreon och moms

Jag har klurat på en sak. Jag donerar lite pengar till olika saker via Patreon, t.ex. till kanaler på Youtube som jag följer, bl.a. Codys Lab.

Vissa "creators" (kommer inte på ett bra svenskt ord) ger lite motprestation, t.ex. att man får tillgång till videos tidigare, medan till andra så är det i princip rena gåvor, dvs rent stöd till dom där jag inte får något alls i utbyte.

Nu är det ju så att Patreon tar ut moms på allt, men på det där jag inte får något tillbaka så är det ju att betrakta som gåvor och då borde det ju inte utgå någon moms alls (gåvor är ju fria och är varken en vara eller en tjänst).

Borde man inte på nåt sätt kunna få tillbaka momsen?

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

vet inte vilket land patreon är baserat i

men de kanske har moms även på gåvor där de är huserade.
regelverket varierar ju mellan olika länder även delstater innom usa kan variera ganska kraftigt trots att de ligger i samma land.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

Enligt Patreon så tas momsen ut för det land där den som står för fiolerna befinner sig. Jag betalar mao Svensk moms och pengarna går till statskassan.

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Okt 2013

Är väl bara för jobbigt att separera de som faktiskt säljer något och de som inte gör det.
Sedan ville väl sossarna beskatta gåvor och secondhand med. Kommer inte ihåg hur det gick men var prat då om twitch, m.m.
Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Patron tillhandahåller en tjänst gällande momsen så att creators inte skall behöva och justera det själva för varje donation. Och nej du kan inte få tillbaka det.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Benq XL2411Z, Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

Jag frågade Patreon om varför dom lägger på moms och i svaret jag fick säger dom bl.a:

Our instructions from the European Council of Taxation and Customs has been that we are to assess VAT across the board, and any exemptions are to be submitted as reimbursements /exemptions filed with taxes. We are hoping to have better control over applying VAT so that we can have exemptions like this for the future, but for the time being we are fairly bound by what we've been told to do by EC of T&C.

Jag tolkade först detta som att dom blivit instruerade att lägga på moms på alla alldeles oavsett och sen får man begära återbäring, men nu klurar jag på vad dom egentligen menar med "assess VAT" och vem som ska deklarera "exemptions".

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

Det är för övrigt inte helt säkert att sådant här alltid räknas som gåvor skattemässigt. Se exempelvis https://skatterattsnamnden.se/skatterattsnamnden/forhandsbesk....

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Går inte att ge gåvor till näringsverksamhet, rena bidrag och sponsring beskattas båda. Bara för ideella föreningar och stiftelser gåvor kan vara skattefria, så länge det inte rör skattepliktig verksamhet i dessa. Du kan inte ge gåvor till någon med ekonomisk verksamhet, när du ger en gåva för att de driver ekonomisk verksamhet. Känner du personen kan du givetvis som privatperson till privatperson ge en gåva, men du kan alltså inte ge en skattefri gåva till dennes näringsverksamhet.

De betalar in moms för att du befinner dig i EU, för att företagen på plattformen inte ska behöva hantera det själva och det är i enlighet med reglerna vi har i EU, de fungerar som en marknadsplats och är nog moms-registrerade i Storbritannien enligt ett arrangemang som gör att de bara behöver vara momsregistrerade i ett land och tar hand om hela biten för företagarna på plattformen som inte ska behöva tänka på mer än att deklarera inkomsterna från plattformen, om de inte gör några konstigheter. Digitala tjänster räknas som omsatta där du befinner dig, så befinner du dig i Sverige ska du betala svensk moms på Patreon. Finns redan trådar i forumet om detta för den delen.

Så länge du inte ska ge till t.ex. Röda Korset på Patreon så ska det alltså beskattas.

@Rouge of Darkness: De befinner sig i USA och delstater har ingen betydelse, i staterna måste du vara registrerad som en 501(C)(3) nonprofit i enlighet med de federala reglerna. Här gäller såklart våra regler. Om något är skattepliktigt eller ej har inte bara med moms att göra för den delen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Petterk:

Går inte att ge gåvor till näringsverksamhet, rena bidrag och sponsring beskattas båda. Bara för ideella föreningar och stiftelser gåvor kan vara skattefria, så länge det inte rör skattepliktig verksamhet i dessa. Du kan inte ge gåvor till någon med ekonomisk verksamhet, när du ger en gåva för att de driver ekonomisk verksamhet. Känner du personen kan du givetvis som privatperson till privatperson ge en gåva, men du kan alltså inte ge en skattefri gåva till dennes näringsverksamhet.

Som jag ser det så ger jag ju pengar till en specifik privatperson. Så länge som jag ger pengarna utan att få någon motprestation från mottagaren så är det en gåva. Sen finns ju Skatteverkets vägledning om crowdfunding där det framgår att så länge som det inte finns en motprestation (eller endast en symbolisk motprestation) så är det ingen omsättning och därmed behöver ingen moms tas ut.

Det finns dock ett stycke som säger: "De företag som tillhandahåller elektroniska mötesplatser på internet där crowdfunding sker omsätter elektroniska tjänster som omfattas av de särskilda bestämmelserna om beskattningsland för elektroniska tjänster. Den tjänst som tillhandahålls är en förmedlingstjänst som medför skattskyldighet för mervärdesskatt utom i de fall tjänsten omfattas av undantaget för förmedling av finansiella tjänster."

Dock kan jag inte få det till att hela gåvan man betalar skulle omfattas av moms, utan så som jag fattar det borde enbart tjänsten som Patreon tillhandahåller och tar betalt för vara momspliktig.

I det fall att moms ska utgå så måste jag helt enkelt få något i utbyte för de pengar jag betalar och jag tvivlar på att de videos jag tittar på som är fria för alla att se på räknas som en motprestation.

Jag är också medveten om att det finns andra trådar om Patreon här på forumet, men denna tråd handlar om just momsen och om det är möjligt att få tillbaka den på något sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Hurtigbullen:

Som jag ser det så ger jag ju pengar till en specifik privatperson. Så länge som jag ger pengarna utan att få någon motprestation från mottagaren så är det en gåva.

Du ger pengarna till någon som bedriver ekonomisk verksamhet, just för att de bedriver ekonomisk verksamhet och då är det omöjligen en skattefri gåva. Du ger inte till någon privatperson som en privat gåva helt enkelt. Hade de haft en paypalknapp på sin hemsida hade de fått betala moms för dig också, även om du kanske inte ser det i och med överföringen eftersom betaltjänsten inte står för det. Skillnaden är att de erbjuder en marknadsplats och den ska alltid beskattas, därför sköter de skatterna och tar bort den bördan från företagen på plattformen.

Det finns andra regler för digitala tjänster i EU, så det du länkar är inte relevant till att börja med. Patreon är en marknadsplats för digitala tjänster, där du kan leverera innehåll via plattformen och det är först om du som mediabolag börjar skicka varor internationellt det kan bli strul och kan bli aktuellt att undanta vissa delar moms, beroende på var bolaget befinner sig. Finansiella tjänster är t.ex. Paypal och inte Kickstarter för övrigt. Ett omnämnande/tack är för övrigt en motprestation skulle jag tro, att du får stå med på en plats i videon är garanterat en motprestation som kan jämföras med sponsring från företag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

@Petterk: Hur skiljer sig då crowdfunding? Som jag ser det så kommer ju i princip all form av crowdfunding via diverse sajter i så fall alltid att uppfylla kriterierna för att vara en marknadsplats och/eller ekonomisk verksamhet. Varför skulle skatteverket i så fall överhuvudtaget diskutera det i termer av att det ev inte behöver vara momsbelagt?

Sen köper jag inte riktigt det du säger. Moms utgår på omsättningar, dvs på varor eller tjänster. Om någon har en paypal-knapp ("Sponsra mig"), så är det måhända kanske ekonomisk verksamhet, men det innebär ju inte att det är någon momspliktig omsättning om jag donerar pengar till det, även om det är möjligt att det kanske finns någon annan skatt som ska betalas (dvs om det inte kan klassa som en gåva).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Hurtigbullen:

@Petterk: Hur skiljer sig då crowdfunding? Som jag ser det så kommer ju i princip all form av crowdfunding via diverse sajter i så fall alltid att uppfylla kriterierna för att vara en marknadsplats och/eller ekonomisk verksamhet. Varför skulle skatteverket i så fall överhuvudtaget diskutera det i termer av att det ev inte behöver vara momsbelagt?

Sen köper jag inte riktigt det du säger. Moms utgår på omsättningar, dvs på varor eller tjänster. Om någon har en paypal-knapp ("Sponsra mig"), så är det måhända kanske ekonomisk verksamhet, men det innebär ju inte att det är någon momspliktig omsättning om jag donerar pengar till det, även om det är möjligt att det kanske finns någon annan skatt som ska betalas (dvs om det inte kan klassa som en gåva).

EU har bestämt att digitala tjänster omsätts i landet kunden befinner sig, även om företaget befinner sig i staterna. Patreon kör allt enligt VATMOSS-arrangemanget se https://www.gov.uk/government/publications/vat-supplying-digi...

Du blandar ihop två olika grejer, det finns särskilda bestämmelser för digitala tjänster.

Crowdfunding handlar inte bara om att få innehåll levererat i form av digitala tjänster på förmedlingssidorna och ska så gott som alltid också momsbeläggas. Även om ett företag som är utländskt tar in ett bidrag utan moms via crowdfunding så kommer det räknas som en inkomst i mottagarlandet och inte bara försvinna i ett hål dessutom. En organisation i EU kan inte ta emot något momsfritt så vida det inte rör sig om allmännyttiga ideella föreningar eller stiftelser vad du än läser in i vägledningsartikeln, momsreglerna är harmoniserade. Bara bank och finansiella tjänster som inte momsbeläggs, men vi pratar inte aktiehandel här.

Sen tror jag du förstår att det inte skulle fungera med gåvor till näringsidkare, en gåva är inte bara momsfri utan också skattefri och skulle inte belastas med någon inkomst eller kapitalskatt om det var tillåtet. Hade det varit tillåtet hade det inte bokförts som en inkomst. Sen har du inga privatpersoner på Patreon utan alla är näringsidkare med ekonomisk verksamhet och du ger pengar till de p.g.a. deras ekonomiska verksamhet oavsett om de tjänar 50 000 kr om året eller 5 000 000 kr så är det ingen skillnad här i den mån att de ska betala moms (eftersom det inte handlar om ideellt arbete), och väldigt många på plattformen är inte enskilda företagare utan företag som har flera anställda. Vill någon däremot sälja aktier för att finansiera en verksamhet så är det momsfritt oavsett om det är en pensionsfond eller Sven Svensson som investerar, är ju först vid utdelning/vinst du beskattas där.

Du har inte postat i ett forum bara tillägnat åt filosofiska frågor och rättshaveri. Du får ju ta in något av diskussionen, jag sitter inte och hittar på hur skatter fungerar och hur läget ser ut, du kan själv kolla upp det som diskuteras. Vill du inte diskutera hur saken ser ut och utan att ta in någon information eller några argument så handlar det bara om vad du tycker helt utan grund, och i så fall får du väl skicka in en arg insändare istället. Trådar i forumet får inte skapas utan diskussionsvärde.

Vill du se Skatteverkets hemsida om MOSS se – https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareraochbetalamoms/mossredovisningavmomspaelektroniskatjanster.4.3aa8c78a1466c5845876a05.html
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Hurtigbullen:

Borde man inte på nåt sätt kunna få tillbaka momsen?

För att förtydliga, nej det borde man inte. Dels för att vi har ett harmoniserat regelverk kring moms i EU och dels för att vi har ett regelverk kring moms på digitala tjänster i EU. Gåvor klassar svenska Skatteverket som något mellan privatperson till privatperson utan prestation. Du ger ett bidrag för att någon sysslar med ekonomisk verksamhet och pengarna går till den ekonomiska verksamheten, de kommer gå in i t.ex. en svensk firma där det bokförs som inkomster och lön eller överskott i verksamheten kommer beskattas ytterligare en gång. T.o.m. dricks beskattas egentligen då det är en inkomst och inte en gåva, även om det inte råkar vara någon moms där.

Här handlar det inte om dricks och du får ju så gott som alltid något i utbyte mot att du ger pengar. Ett bidrag till en näringsverksamhet räknas inte bara som ersättning för arbete (som dricksen) utan som en försäljning, och där betalar vi (i EU) moms, även när det inte går via en plattform som Patreon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Petterk:

Du har inte postat i ett forum bara tillägnat åt filosofiska frågor och rättshaveri. Du får ju ta in något av diskussionen, jag sitter inte och hittar på hur skatter fungerar och hur läget ser ut, du kan själv kolla upp det som diskuteras. Vill du inte diskutera hur saken ser ut och utan att ta in någon information eller några argument så handlar det bara om vad du tycker helt utan grund, och i så fall får du väl skicka in en arg insändare istället. Trådar i forumet får inte skapas utan diskussionsvärde.

Petter, denna delen av ditt svar upplever jag som nedlåtande och minst sagt otrevligt. Överlag tycker jag att du brukar ha både vettigt innehåll och bra ton i dina inlägg här på forumet, men det här känns rätt lågt.

Men för att bemöta detta; jag tror inte att du hittar på saker, utan att du skriver inlägg utifrån dina erfarenheter, kunskaper och tolkningar, medan jag skriver inlägg utifrån mina erfarenheter, kunskaper och tolkningar. Syftet med mina inlägg är att diskutera och försöka förstå, för att på så sätt försöka utöka min förståelse och kunskap. När ett av dina inlägg innehåller svar av typen "det är som jag säger för att jag säger det" och då får du inse att jag faktiskt inte alltid köper det du säger rakt av, utan kommer med följdfrågor eller ifrågasätter det du skriver.

Skrivet av Petterk:

EU har bestämt att digitala tjänster omsätts i landet kunden befinner sig, även om företaget befinner sig i staterna. Patreon kör allt enligt VATMOSS-arrangemanget se https://www.gov.uk/government/publications/vat-supplying-digi...

Du blandar ihop två olika grejer, det finns särskilda bestämmelser för digitala tjänster.

Crowdfunding handlar inte bara om att få innehåll levererat i form av digitala tjänster på förmedlingssidorna och ska så gott som alltid också momsbeläggas. Även om ett företag som är utländskt tar in ett bidrag utan moms via crowdfunding så kommer det räknas som en inkomst i mottagarlandet och inte bara försvinna i ett hål dessutom. En organisation i EU kan inte ta emot något momsfritt så vida det inte rör sig om allmännyttiga ideella föreningar eller stiftelser vad du än läser in i vägledningsartikeln, momsreglerna är harmoniserade. Bara bank och finansiella tjänster som inte momsbeläggs, men vi pratar inte aktiehandel här.

Sen tror jag du förstår att det inte skulle fungera med gåvor till näringsidkare, en gåva är inte bara momsfri utan också skattefri och skulle inte belastas med någon inkomst eller kapitalskatt om det var tillåtet. Hade det varit tillåtet hade det inte bokförts som en inkomst. Sen har du inga privatpersoner på Patreon utan alla är näringsidkare med ekonomisk verksamhet och du ger pengar till de p.g.a. deras ekonomiska verksamhet oavsett om de tjänar 50 000 kr om året eller 5 000 000 kr så är det ingen skillnad här i den mån att de ska betala moms (eftersom det inte handlar om ideellt arbete), och väldigt många på plattformen är inte enskilda företagare utan företag som har flera anställda. Vill någon däremot sälja aktier för att finansiera en verksamhet så är det momsfritt oavsett om det är en pensionsfond eller Sven Svensson som investerar, är ju först vid utdelning/vinst du beskattas där.

Jag har faktiskt inte ifrågasatt var tjänster omsätts, utan är fullt på det klara med hur detta funkar. Jag är också fullt införstådd med att regelverk inom EU ofta är harmoniserade, såsom t.ex. momsreglerna. Att sen momsreglerna är harmoniserade är inget som i sig är ett skäl till varför moms skulle tas ut. Inte heller har jag påstått att gåvor till företag skulle vara skattefria. Fast vi kanske kan lägga denna delen av diskussionen år sidan eftersom den inte är relevant.

Det jag faktiskt sagt är att finansiering av någon via Patreon (eller crowdfunding), där ingen motprestation ges, borde anses vara en gåva och därmed inte vara momspliktigt. Detta är inte detsamma som att gåvorna ska vara skattefria för mottagaren.

För att förtydliga: När jag som privatperson donerar pengar till någon via Patreon, så lägger Patreon på moms på beloppet och debiterar mig för donation plus moms, även i de fall där jag inte får någon motprestation av mottagaren. Denna tråd handlar i princip om två saker; är det verkligen rätt att dom gör så, och, finns det något sätt för mig att få tillbaka den felaktiga momsen (under förutsättning att den är fel då förstås).

Sen vet jag jag inte riktigt vad det är du menar att jag blandar ihop. Om du menar att jag blandar ihop digitala tjänster och crowdfunding, så anser jag inte att jag gör det. Dels för att detta helt enkelt inte rör sig om en tjänst och dels för att man kan se detta som crowdfunding utan motprestation (vilket givetvis kan vara fel).

Men, åter till saken. Du har framfört flera argument till varför gåvan skulle vara momspliktig:

Dels hänvisar du till reglerna för digitala tjänster. Jag kan dock inte förstå att dessa skulle vara relevanta.

Grundprincipen för moms är att den utgår på varor eller tjänster, alldeles oavsett om de är digitala eller inte. Efter att ha kollat på reglerna för digitala tjänster så kan jag inte se att det finns något speciellt undantag där. De är mao irrelevanta i detta fall eftersom det helt enkelt inte finns någon motprestation och därmed inte heller någon vara eller tjänst som kan utgöra en omsättning. Om momsreglerna ska bli aktuella så krävs det helt enkelt att man på något sätt får det till att gåvan i själva verket är betalning för en vara eller en tjänst.

Dels pekar du på två saker som du, om jag förstått dig rätt, menar på gäller; det ena är att man i princip alltid är/blir en näringsidkare om man ber om gåvor, oavsett om det är via Patreon, eller om det bara så är en Paypal länk på ens hemsida. Det andra är att gåvor till en näringsidkare är inkomst och därför menar du att dessa gåvor momspliktiga.

Att man i detta fall kan anses vara en näringsidkare betvivlar jag inte. Att gåvor till näringsidkare betraktas som inkomst och ska redovisas som sådan betvivlar jag inte heller, men att något ska redovisas som inkomst (och ev. beskattas) innebär inte per automatik att detta något också är momspliktigt.

Vidare hävdar du att man inte kan ge gåvor till företag, vilket är fel. Företag kan både ge gåvor till allmännyttiga ändamål och till personal. Företag kan också ta emot gåvor (donationer) och de verkar då, om jag förstått det rätt, bokföras som inkomst. Det förhandsbesked som @Albert länkade till är lästvärt och där resoneras det bl.a. kring om en inbetalning i en näringsverksamhet kan vara en skattefri gåva (även om det i det specifika fallet inte var det).

Sen kan man ju märka ord typ "Det är ingen gåva om den inte är skattefri". Det är troligtvis helt korrekt, så som jag förstår det är det enligt inkomstskattelagen inte en gåva, men återigen, att detta medför inte att värdeöverföringen (gåvan) per automatik skulle bli momspliktig.

Tack vare inlägget från @Albert (Stort tack till dig Albert!) hittade jag ett relevant förhandsbesked från Skattenämnden, Donationer utgör inte ersättning för någon tillhandahållen tjänst enligt mervärdesskattelagen. Jag tycker att det framgår rätt tydligt att ingen moms bör utgå i det fall jag beskrivit, dvs när ingen motprestation ges.

Har du något annat argument eller annan relevant information, som gör att gåvan skulle anses vara momspliktig? Kan du t.ex. förklara hur, eller peka på var, reglerna för digitala tjänster gör gåvan momspliktig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Hurtigbullen:

Petter, denna delen av ditt svar upplever jag som nedlåtande och minst sagt otrevligt. Överlag tycker jag att du brukar ha både vettigt innehåll och bra ton i dina inlägg här på forumet, men det här känns rätt lågt.

Men för att bemöta detta; jag tror inte att du hittar på saker, utan att du skriver inlägg utifrån dina erfarenheter, kunskaper och tolkningar, medan jag skriver inlägg utifrån mina erfarenheter, kunskaper och tolkningar. Syftet med mina inlägg är att diskutera och försöka förstå, för att på så sätt försöka utöka min förståelse och kunskap. När ett av dina inlägg innehåller svar av typen "det är som jag säger för att jag säger det" och då får du inse att jag faktiskt inte alltid köper det du säger rakt av, utan kommer med följdfrågor eller ifrågasätter det du skriver.

Jag har faktiskt inte ifrågasatt var tjänster omsätts, utan är fullt på det klara med hur detta funkar. Jag är också fullt införstådd med att regelverk inom EU ofta är harmoniserade, såsom t.ex. momsreglerna. Att sen momsreglerna är harmoniserade är inget som i sig är ett skäl till varför moms skulle tas ut. Inte heller har jag påstått att gåvor till företag skulle vara skattefria. Fast vi kanske kan lägga denna delen av diskussionen år sidan eftersom den inte är relevant.

Det jag faktiskt sagt är att finansiering av någon via Patreon (eller crowdfunding), där ingen motprestation ges, borde anses vara en gåva och därmed inte vara momspliktigt. Detta är inte detsamma som att gåvorna ska vara skattefria för mottagaren.

För att förtydliga: När jag som privatperson donerar pengar till någon via Patreon, så lägger Patreon på moms på beloppet och debiterar mig för donation plus moms, även i de fall där jag inte får någon motprestation av mottagaren. Denna tråd handlar i princip om två saker; är det verkligen rätt att dom gör så, och, finns det något sätt för mig att få tillbaka den felaktiga momsen (under förutsättning att den är fel då förstås).

Sen vet jag jag inte riktigt vad det är du menar att jag blandar ihop. Om du menar att jag blandar ihop digitala tjänster och crowdfunding, så anser jag inte att jag gör det. Dels för att detta helt enkelt inte rör sig om en tjänst och dels för att man kan se detta som crowdfunding utan motprestation (vilket givetvis kan vara fel).

Men, åter till saken. Du har framfört flera argument till varför gåvan skulle vara momspliktig:

Dels hänvisar du till reglerna för digitala tjänster. Jag kan dock inte förstå att dessa skulle vara relevanta.

Grundprincipen för moms är att den utgår på varor eller tjänster, alldeles oavsett om de är digitala eller inte. Efter att ha kollat på reglerna för digitala tjänster så kan jag inte se att det finns något speciellt undantag där. De är mao irrelevanta i detta fall eftersom det helt enkelt inte finns någon motprestation och därmed inte heller någon vara eller tjänst som kan utgöra en omsättning. Om momsreglerna ska bli aktuella så krävs det helt enkelt att man på något sätt får det till att gåvan i själva verket är betalning för en vara eller en tjänst.

Dels pekar du på två saker som du, om jag förstått dig rätt, menar på gäller; det ena är att man i princip alltid är/blir en näringsidkare om man ber om gåvor, oavsett om det är via Patreon, eller om det bara så är en Paypal länk på ens hemsida. Det andra är att gåvor till en näringsidkare är inkomst och därför menar du att dessa gåvor momspliktiga.

Att man i detta fall kan anses vara en näringsidkare betvivlar jag inte. Att gåvor till näringsidkare betraktas som inkomst och ska redovisas som sådan betvivlar jag inte heller, men att något ska redovisas som inkomst (och ev. beskattas) innebär inte per automatik att detta något också är momspliktigt.

Vidare hävdar du att man inte kan ge gåvor till företag, vilket är fel. Företag kan både ge gåvor till allmännyttiga ändamål och till personal. Företag kan också ta emot gåvor (donationer) och de verkar då, om jag förstått det rätt, bokföras som inkomst. Det förhandsbesked som @Albert länkade till är lästvärt och där resoneras det bl.a. kring om en inbetalning i en näringsverksamhet kan vara en skattefri gåva (även om det i det specifika fallet inte var det).

Sen kan man ju märka ord typ "Det är ingen gåva om den inte är skattefri". Det är troligtvis helt korrekt, så som jag förstår det är det enligt inkomstskattelagen inte en gåva, men återigen, att detta medför inte att värdeöverföringen (gåvan) per automatik skulle bli momspliktig.

Tack vare inlägget från @Albert (Stort tack till dig Albert!) hittade jag ett relevant förhandsbesked från Skattenämnden, Donationer utgör inte ersättning för någon tillhandahållen tjänst enligt mervärdesskattelagen. Jag tycker att det framgår rätt tydligt att ingen moms bör utgå i det fall jag beskrivit, dvs när ingen motprestation ges.

Har du något annat argument eller annan relevant information, som gör att gåvan skulle anses vara momspliktig? Kan du t.ex. förklara hur, eller peka på var, reglerna för digitala tjänster gör gåvan momspliktig?

Patreon fungerar som en marknadsplats för mediaföretag och EU bestämde från 2015 att elektroniska tjänster (som att t.ex. att prenumerera på en webbplats) ska betala moms där de omsätts, Patreon kör därför allt enligt moss för att slippa betala in momsen i 28 länder. Patreon kommer inte skilja ut de som inte får något i utbyte för sina bidrag, och det skulle inte alltid göra någon skillnad om de gjorde det. Att vi har harmoniserade momsregler betyder just att vad som beläggs med moms är harmoniserat. För Skatteverkets beskrivning av moss för elektroniska tjänster se – https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/dek.... Se även EU-kommissionens webbplats för vad denna förändring innebar – http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-448_en.htm / http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-758_en.htm / https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/telecommun....

Skatteverket har information för hur olika saker beskattas, och det styrs ju av inkomstskattelagen, mervärdesskattelag och alla rättsfall som Skatteverket har haft. Sen om du inte själv kollar upp saker som nämns så kommer aldrig diskussionen gå vidare, och då fastnar man som här. I Patreons fall kommer de betrakta allt som elektroniska tjänster, vill man veta mer om det så får man kolla upp mervärdesskattelagen osv, vill man veta mer om MOSS-arrangemanget specifikt får man läsa på om det. Sista länken har jag läst tidigare, men Patreon kommer som sagt inte skilja på en frivillig gåva och sponsorliknande upplägg (vem omnämner inte de som bidrar?) eller prenumerationer för exklusivt innehåll. I regel ska du ta ut moms på all försäljning, men skulle du slippa så ska det fortfarande räknas som en inkomst i näringsverksamheten och beskattas där som sådan och är fortfarande inte riktigt samma sak som en gåva från privatperson till privatperson. SKV 552 medger att bidrag kan vara momsfria, men jag skulle säga att om man tackas eller omnämns öppet så är det inte något du gör utan motprestation. Säg att en Patreon måste betala för att ta del av innehållet och ger ett bidrag till den som producerar innehållet för att den gillar innehållet den precis betalade för, då måste någon gå in och bedöma om du gav ett bidrag utan motprestation eller inte, och det gjorde du förmodligen inte om det nämns i t.ex. en liveström att du gav pengar. Kan Patreon hantera denna situation och erbjuda momsfria men beskattningsbara gåvor, nej förmodligen inte och då får du inte tillbaka något från dem heller. Patreon är i första hand en tjänst för exklusivt innehåll och det är ju vad de tjänar pengar på. Finansiella tjänster finns från andra och de är inte registrerad som en sådan. Det är nog egentligen det sistnämnda som sätter stopp för det, det Patreon vill erbjuda är en medlemstjänst med exklusiva funktioner och så vidare för medlemmarna och det de tar betalat för är då en tjänst. Så Patreon kommer säkert fortsätta med samma modell även om alla i EU börjar be om momsfria donationer för att utföra sitt arbete.

Edit:

Ändrar sig Patreon och blir en betaltjänst slipper du förmodligen betala moms på mycket av donationerna du ger, men de är inte registrerade som någon och beskriver t.o.m. sig själva som en innehållstjänst.

Citat:

...
For the purpose of electronically supplied services, creators make a supply of that content to us, and then we supply it to the patron. ...
https://www.patreon.com/legal