PSU med 9st six-pin PCIE kontakter? 1000W+?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

PSU med 9st six-pin PCIE kontakter? 1000W+?

Hej!

Jag har köpt en miner från Bitmain. Dessvärre så kommer min powersupply först om någon vecka så jag skulle vilja köpa en PSU under tiden jag väntar. Kan använda den till en dator senare.

Kravet är dessvärre att jag måste ansluta 9st six-pin PCIE kontakter:
"5. You will need an ATX PSU with at least 9 six-pin PCIE connectors. There are 2 PCI-e connectors for +12V DC input on each hashing board and both need to be connected to the PSU for the hashing board to operate. Do not connect more than one PSU to the same hashing board. Bitmain recommends the APW3++ to power the L3+"

Vad har jag för alternativ?
Det finns många nätagg med 8st anslutningar men inte 9. Förr i tiden brukade man kunna konvertera exempelvis en HDD kontakt till PCI-E kontakt osv. Finns det några sådana lösningar jag kan köra för att spara en slant?

Min tanke var att jag köper en sådan här:
https://new.webhallen.com/se/product/229434-Corsair-PowerSupp...
och sedan konvertera med sådana här
https://inetimg.se/img/452x339/8600959_1.jpg

Richard Andersson
https://www.nametyper.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av deffe:

"5. You will need an ATX PSU with at least 9 six-pin PCIE connectors. There are 2 PCI-e connectors for +12V DC input on each hashing board and both need to be connected to the PSU for the hashing board to operate. Do not connect more than one PSU to the same hashing board. Bitmain recommends the APW3++ to power the L3+"

Det säger inget om att man inte kan ha mer än en PSU, bara att man inte ska koppla mer än en PSU till samma hashing board.
Med andra ord man kan koppla en PSU till varje hashing board.

Så jag hade personligen löst det med 2st istället för att "fibbla" med adaptrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

@Belzader:
Ja men i mitt fall vill jag gärna undvika flera nätagg. Jag köper gärna ett agg men helst inte något för 4000kr

Det agget jag länkade, skulle det inte fungera med det?

Richard Andersson
https://www.nametyper.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@deffe:
Inget fel på det nätagget.

Dock så hade jag hellre kört med en EPS 12V 8-pin to PCI Express 6+2-pin cable adapter än en molex till PCI-E, eftersom molex kontakterna inte kan leverera samma ampere som den kan.

Därmed inte sagt att det kan fungera med en molex till PCI-E adapter, men jag anser att det är en nödlösning om man inte har mer än en PCI-E kontakt och ens grafik-kort kräver två.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av deffe:

@Belzader:
Ja men i mitt fall vill jag gärna undvika flera nätagg. Jag köper gärna ett agg men helst inte något för 4000kr

Det agget jag länkade, skulle det inte fungera med det?

Hmm.
Denna ska ha 8 st PCI-E, och du borde kunna komplettera med en adapter, ja.

Oroar mig lite med effekten dock.
Varje PCI-E 8 pin power ska ju klara 150W.
9 st... är mer än 1000W iaf. Så du kanske kan ha antal kablar, men klarar den lasten?

Nu naturligtvis måste du inte dra just 150W på alla, men du bör kolla vad för effekt den kommer dra.

@Belzader
Med tanke på att de drar 2st 8 pin (300W) på en kabel i det agget redan, så tror jag inte 150W på en Molex på 2 kontakter bör vara så stort problem. Det är ju väl tilltagna kablar om man kollar recensioner. Han kan ju också sätta in 2 st Molex kablar och koppla adaptern på vars en, så får han ju delat det på 2 kablar tom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Paddanx:

Oroar mig lite med effekten dock.
Varje PCI-E 8 pin power ska ju klara 150W.
9 st... är mer än 1000W iaf. Så du kanske kan ha antal kablar, men klarar den lasten?

Nu naturligtvis måste du inte dra just 150W på alla, men du bör kolla vad för effekt den kommer dra.

Cirka 800W enligt specen, så det borde vara lugnt.

En av PCIe-kablarna är till kortet som jag antar bara sköter kommunikationen, så det bör inte dra särskilt mycket ström (det har heller ingen kylning att tala om vad jag kan se) och är väl det bästa valet att koppla in med adapter. Det använder troligtvis en 8-pin PCIe bara för att allt annat gör det, inte för att det behöver det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av perost:

Cirka 800W enligt specen, så det borde vara lugnt.

En av PCIe-kablarna är till kortet som jag antar bara sköter kommunikationen, så det bör inte dra särskilt mycket ström (det har heller ingen kylning att tala om vad jag kan se) och är väl det bästa valet att koppla in med adapter. Det använder troligtvis en 8-pin PCIe bara för att allt annat gör det, inte för att det behöver det.

Ahh. låter som klokt råd