Sonos med Alexa eller inte?

Permalänk
Medlem

Sonos med Alexa eller inte?

Hej,

Det finns just nu 2 versioner av Sonos Play 1/One som vad jag förstår endast skiljer genom att One erbjuder Alexa. Alexa i sin tur är utvecklat av Amazon om jag förstått rätt och ska erbjuda röststyrning.

Då är min fråga såklart, kan man installera Alexa i efterhand om man bara har en Play1? Och hur bra är Alexa jämfört med andra lösningar? Google och Apple har ju liknande motsvarigheter. Jag har bara provat Google i bilen och uppfattar inte att det fungerar särskilt bra, speciellt inte på svenska?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

@Jimmy: Alla enheter ska komma att bli kompatibla med Alexa i framtiden enligt Sonos hemsida, när det kommer att bli Sverige är ännu oklart (osäker på vilken generation de kommer dra gränsen vid). Hursom verkar det som att Alexa har stora problem med Spotify vilket gör det ganska värdelöst i dagsläget. Jag skulle nog inte lägga någon större vikt i vilken av modellerna jag väljer i dagsläget eftersom båda förmodligen kommer att fungera med Alexa någon gång under 2018.

EDIT: för att koppla Alexa till övriga Sonos enheter (förutom nya Sonos One) krävs en Echo Dot för 599kr. Är det enbart Sonos 1:an du är intresserad av kan det nog vara värt att ta den nya modellen där Alexa ingår.

Permalänk

Jag har en Sonos One och Alexa funkar även i Sverige, men man får fuska lite. Om man i Sonos-appen anger att man bor i USA kommer meny-valet "Voice Services" låta dig starta Alexa. Den tycker dock att du måste ha Alexa-appen på telefonen, men den finns dock inte i Sverige. Däremot går det bra att styra Alexa via alexa.amazon.com. Alexa pratar inte svenska, bara engelska och tyska, men det visste du väl redan.

Så, en Sonos One är aningen billigare än en Sonos Play 1 + Echo Dot, men på Sonos forum har det varit mycket gnäll över att röstigenkänningen dåligt så det kanske är bättre att satsa på Play 1 + Echo Dot. Jag tycker att min funkar bra, men det kanske skiljer mellan olika exemplar.

Permalänk
Medlem

Det går numer att installera Alexa appen som vanligt för oss i Sverige och även att ställa in svenska adresser så det har blivit lite enklare att få igång det.

Kör Play 1 + Echo Dot själv just nu och tycker det fungerar bra. Om det blir fel låt på Spotify osv så är det mer mitt uttal som ställer till det än något annat.

Permalänk

Allexa är helt värdelös. Du vill har Google Asistant. Inte alexa.

Permalänk
Skrivet av alvarlagerlof:

Allexa är helt värdelös. Du vill har Google Asistant. Inte alexa.

Intressant jag skulle säga precis tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av alvarlagerlof:

Allexa är helt värdelös. Du vill har Google Asistant. Inte alexa.

o detta grundar du på vad?alexa* Assistant*

kör me echo dot och den funkar klockrent till att både sköta mitt sonos,min spotify,lampor samt andra
enheter jag har kopplar till smartplugs etc.

och med fullt svenskt stöd numera gör det saker ännu enklare

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

o detta grundar du på vad?alexa* Assistant*

kör me echo dot och den funkar klockrent till att både sköta mitt sonos,min spotify,lampor samt andra
enheter jag har kopplar till smartplugs etc.

och med fullt svenskt stöd numera gör det saker ännu enklare

Fullt svenskt stöd? Förstår Alexa svenska nu?

Jag hade en echo dot tidigare men sålde den, jag tycker att den är för känslig på vad man säger till den.
Jag köpte en google home mini nu. Den är inte alls lika känslig och förstår vardagligt tal _mkt_ bättre. Så även jag slår ett slag för den. Superenkel integration med Home Assistant dessutom

Permalänk

Något som du inte vill ha är röststyrning inuti högtalaren, den får ju problem att urskilja din röst från musiken.
Fattar inte hur Sonos tänkt med sonos play 1 med inbyggd röststyrning.

Jag kör Alexa med endast en sonos play 1, Har funkat felfritt (har kört en månad nu.)
Jag säger som ett exempel endast dessa fraser
"Alexa, play songs by Bob marley in the kitchen"
Alexa, play dinner with friends in the kitchen" (dinner with friends är en spellista jag följer på spotify)
Alexa, play Bohemian rhapsody by Queen in the kitchen"

Min högtalare heter "Kitchen" btw

Google home kan jag ej uttala mig om, men jävlar vad alexa är grym (jämför med siri)
1 av 50 kommandon som jag får upprepa, 49/50 måste upprepas till siri.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Skrivet av rockstone:

Något som du inte vill ha är röststyrning inuti högtalaren, den får ju problem att urskilja din röst från musiken.
Fattar inte hur Sonos tänkt med sonos play 1 med inbyggd röststyrning.

Det är faktiskt inte så knasigt tänkt som man kan tro. I och med att de hela tiden vet exakt vilket ljud som högtalaren skickar ut är det en enkel match att filtrera bort det från vad micken spelar in. Är det någonting som högtalartillverkare kan så är det signalbehandling

Permalänk

@Ingetledigtnamn: Jo jag har tänkt samma tanke, men har dom gjort så ?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk

Finns jättemånga sidor som jämför Alexa och Assistant. Och youtubevideor. Det är bara dumt att köpa Alexa. Kan svara på mycket färre frågor.

Permalänk
Skrivet av alvarlagerlof:

Finns jättemånga sidor som jämför Alexa och Assistant. Och youtubevideor. Det är bara dumt att köpa Alexa. Kan svara på mycket färre frågor.

nu frågade ju ts specifict om sonos,inte köra quiz me alexa ju=)
båda 2 har sina ups/downs, inte provat google men kör som sagt me alexa och den gör jobbet för mej

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag har en Sonos One och Alexa funkar även i Sverige, men man får fuska lite. Om man i Sonos-appen anger att man bor i USA kommer meny-valet "Voice Services" låta dig starta Alexa. Den tycker dock att du måste ha Alexa-appen på telefonen, men den finns dock inte i Sverige. Däremot går det bra att styra Alexa via alexa.amazon.com. Alexa pratar inte svenska, bara engelska och tyska, men det visste du väl redan.

Så, en Sonos One är aningen billigare än en Sonos Play 1 + Echo Dot, men på Sonos forum har det varit mycket gnäll över att röstigenkänningen dåligt så det kanske är bättre att satsa på Play 1 + Echo Dot. Jag tycker att min funkar bra, men det kanske skiljer mellan olika exemplar.

Hej är på väg till USA om ett par veckor och undrar om jag kan köpa Sonos One här i Sverige istället om det är samma produkt eller inte dvs är Alexa redan med i produkten ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanlander:

Hej är på väg till USA om ett par veckor och undrar om jag kan köpa Sonos One här i Sverige istället om det är samma produkt eller inte dvs är Alexa redan med i produkten ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är samma enhet som säljs här, enda skillnaden är strömkabeln som följer med. Möjlighet till röststyrning beror på vilken region anger.

Permalänk

Efter att Amazon "släppt" Alexa i Sverige också så funkar det utan regionstricksande, men röststyrningen funkar bara med engelska eller tyska.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något?

Någon som har någon info kring när Alexa släpps i Sverige?

Det har ju gått en evighet och produkten säljs ju för fasiken baserat på att alexa kommer.

Permalänk

Jag kör Alexa på mina. När jag drog i gång det fick man fuska och ange att man bodde i USA, men det skall väl inte behövas längre. Lassa ner Alexa från App Store eller Google Play, slå på Voice Service i Sonos Appen och se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag kör Alexa på mina. När jag drog i gång det fick man fuska och ange att man bodde i USA, men det skall väl inte behövas längre. Lassa ner Alexa från App Store eller Google Play, slå på Voice Service i Sonos Appen och se vad som händer

Jag tror faktiskt inte att det fungerar. Kom hem med en Sonos One idag, installerade och angav Sverige som land i Sonosappen och nu kan man inte lägga till något i voice service.

Har laddat ned Amazon Alexa appen i App Store men den verkar inte ha någon funtionalitet för att aktivera Sonos heller. Vilken dänga!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

OK, pröva att ange en amerikansk adress i Sonos-appen. Exempelvis 1600 Pennsylvania Ave NW, Washington, DC 20500, USA

Då kunde jag aktivera Voice Services.

Permalänk
Medlem

hur ställer du in Alexa och Spotify/Sonos

@ahzaz: Hej, såg att du har fått detta fungerar.
Jag försöker och har kopplat Alexa med Sonos i Skills, dock hittar inte den Sonos apparater .. kan inte heller länka till Spotify efter det valet är inte tillgängligt (gråmarkerad) .. uppskattar hjälpen!

Permalänk
Medlem

lust att hjälpa till med dessa?

@ARAGON_GVD: Hej, jag fastnar på alla punkter du skrev att du har fått fungera, Alexa att skicka Spotify music till Sonos, ... Alexa kan nu sätta på och stänga av lampor i huset, dock inte så bra för enskilda lampor, eller byter färg ..

Permalänk

Kan inte connecta Alexa med Spotify på min sonos one

Hej. Läst igenom era inlägg och gjort liknande men har ett problem: När jag ska spela Spotify så säger "hon" att jag måste ha en välja en Music service i alexa-appen. . Då kan jag inte välja Spotify? Någon som har råd?

Eh, hittar inte hur man lägger upp bilder här? Ny här..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hmm,

Det var en del pyssel att få allt att funka.
Har du lagt till Sonos som skill till alexa och kopplat ditt spotify-konto till sonos?

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Hmm,

Det var en del pyssel att få allt att funka.
Har du lagt till Sonos som skill till alexa och kopplat ditt spotify-konto till sonos?

När jag försöker koppla Spotify till alexa så är alternativet "grått" liksom. Aktiverade nån spotify-controller skill men hjälpte inte. Ja Sonos skill i alexa är aktiverad .. Hur kan man lägga till screen shots här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har inte lagt till Spotfiy till Alexa, bara till Sonos-appen. Har du parat Sonos och Spotify (Settings -> My Music Services)?

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag har inte lagt till Spotfiy till Alexa, bara till Sonos-appen. Har du parat Sonos och Spotify (Settings -> My Music Services)?

Ja, det har jag . Grejen är att jag kan säga till henne att pausa och så men inte typ be henne att spela nån spellista från Spotify och så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Kaffekarin: Det låter bekant. Jag kan nog inte heller få Alexa att spela min egna spellistor. Dock går det fint att spela från Spotifys publika listor. "Alexa, play some music from the 80s" brukar resultera i att det hittas någon spellista från Spotify med "80s" i titeln.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall, och isåfall hur, man kan få till svensk eller åtminstone europeisk tidszon? När jag frågar vad klockan är så får jag såklart amerikansk tid men är rädd för att jag tappar kopplingen mellan Sonos One och Alexa om jag ändrar land i mitt Amazon-konto. Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det funkar att köra med en amerikansk adress i Sonos-appen och din riktiga i Alexa-appen. Jag får svensk tid och Uppsala-väder från Alexa.