Forumdelen sponsras av

Tivo (comhem) via linuxrouter/brandvägg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2007

Tivo (comhem) via linuxrouter/brandvägg

Är det nån som vet hur man får igång Tivo om man har en linuxmaskin som router? Har även en WIFI AP uppsatt via linuxmaskinen så jag är inte så sugen på att köpa en separat vanlig router bara för att Tivo ska fungera.
Jag har tittat på igmpproxy och udpxy men vet inte riktigt hur man ska ställa in det och Comhem var inte speciellt sugna på att hjälpa till med information.

Kopplar jag Tivon till en separat port på inkommansde fiberswitchen så funkar det men skulle vilja ha den bakom brandväggen av diverse olika orsaker.

Om det mot förmodan inte går att lösa, vet ni någon router som stödjer Tivo (iptv/multicasts)?

< :: insert | impressive | computer | specifications | here :: >

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jan 2007

Gissar på att comhems support inte ens vet vad det är vad du vill göra. Dom kan ju knappt svara på det som står i deras FAQ..

Main. - Corsair Obsidian 350D Mod (soon to be Meshify C) - Custom Loop - Corsair AX860 - Asus Maximus V Gene - Intel i7 3770K - 16GB Muschkin Redline 2133mhz - Asus Strix GTX 1080 - Asus Xonar D2X - Samsung 830 128GB SSD - 2x Samsung 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850e Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
Macbook Pro Retina L2012
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av shelter:

Är det nån som vet hur man får igång Tivo om man har en linuxmaskin som router? Har även en WIFI AP uppsatt via linuxmaskinen så jag är inte så sugen på att köpa en separat vanlig router bara för att Tivo ska fungera.
Jag har tittat på igmpproxy och udpxy men vet inte riktigt hur man ska ställa in det och Comhem var inte speciellt sugna på att hjälpa till med information.

Kopplar jag Tivon till en separat port på inkommansde fiberswitchen så funkar det men skulle vilja ha den bakom brandväggen av diverse olika orsaker.

Om det mot förmodan inte går att lösa, vet ni någon router som stödjer Tivo (iptv/multicasts)?

Vet inte riktigt vad det är ComHem kör faktiskt, kört dom via en switch som inte stödjer VLAN, kört dom via en switch som stödjer VLAN, har dock inte sniffat upp vad dom kör. Men att köra ett öppet nät verkar fungera.
När jag körde via ASUS routern så satte jag VID till 0 så fungerade det.

Om de hjälper.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2007

Vilket VLAN man har ska inte spela nån roll vad jag har läst, dom kör inte med det enligt dom själva.
Det jag har hört är att routern måste stödja multicasts, i linux finns det ju lite olika parametrar man kan pilla på när det gäller detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hissings backa, Göteborg.
Registrerad
Okt 2001

@shelter: Jag kör själv en Cisco ASA brandvägg hemma med Tivo bakom.

Lösningen är relativt enkel.
Sätt Tivo direkt mot inkommande uttag.

Förmodligen enklast med en vlan kapabel switch som första enhet mot uttaget eller som i mitt fall tilldela Tivo en port med "Outside".

Finns ingen anledning att sätta Tivon bakom en brandvägg då den inte skall ha kontakt med ditt övriga nät.

//Crisitan

MvH Crille

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2007

Jo, det är så jag har det nu, kör med Tivon direkt in i inkommande fiber sen vidare till en Devolo Homeplug för elnätet.
Nu har jag 2 homeplug-nät, ett för tivo och ett för LAN, lite av anledningen till att jag vill ha tivo på LAN för att slippa det extra "Tivonätet" via homeplug.

Om jag ska ha Tivo direkt från switchen via RJ45 ethernet-kabel, så måste jag dra kabel genom hela huset upp till övervåningen.
Och jag tror inte att ha 2 st homeplug nät är helt optimalt, ibland pixlar bilden på TV:n osv.

Jag vet att när man kör endast homeplug LAN-nätet så är det relativt stabilt, därav anledningen till att jag ville försöka få så det gick att ha Tivon bakom det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hissings backa, Göteborg.
Registrerad
Okt 2001

@shelter: Du borde kunna fördela traviken med vlan, kan inte tänka mig att "homeplug" redigerar l2 header och på så vis ha en kopplig via "homeplug".

Har dålig koll på konsumentprylar som fixar vlan tyvärr men unifi verkar populärt.

Fundering, fungerar inte trådlös brygga bättre än elkablarna nu för tiden?

MvH Crille

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Ranger:

@shelter: Du borde kunna fördela traviken med vlan, kan inte tänka mig att "homeplug" redigerar l2 header och på så vis ha en kopplig via "homeplug".

Har dålig koll på konsumentprylar som fixar vlan tyvärr men unifi verkar populärt.

Fundering, fungerar inte trådlös brygga bättre än elkablarna nu för tiden?

Jo jag tror Com Hem har trådlös brygga för tivo också.