Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn för VR

Tjena forumet!
Mitt gamla moderkort gick nyss i bitar och tänkte därför passa på att byta den och lite annat efter deras 4 år.
Frågan är då: vad krävs för att kunna köra VR (vive) på max utan framedrops? Hade tänkt mig ett 1080 ti men vet inte hur satsig cpu som krävs för att inte bottlenecka..
Så vad skulle ni köpa? Pengar är inget jätteproblem men spenderar helst inte på saker som egentligen är överdrivna.

Permalänk
Medlem

innan jag bytte grafikkort ifrån gtx 690 så testade jag spela vr med det och det fungerade som vanligt trotts det stod att den versionen inte var upp till standard eller minimum kraven.

sedan har jag en i5 3470k 3.4ghz som jag överklockat till 4.2 ghz stabilt och det fungerade bra men sedan köpte jag ett gtx 1070 8gb och det blev bättre men vad jag försöker säga är att vr är inte så krävande. jag har för mig ett gtx 1050 alt ti versionen är minimum req för vr.

moderkort är jag inte så säker på, jag har en hyffsat gammal rigg som är mITX och jag tror inte moderkortet gör mer än att ge dig fler usb slottar eller stöd för m.2 diskar eller liknande. det är grafikkortet som är huvudfrågan i det här ämnet.

det finns en steam app du kan ladda hem och testa om din dator är vr redo och sedan säger den lägsta requirements men sånt kan du ju också googla fram.

för att förenkla det hela åt andra mer datorkunniga så kan du ju lista det du redan har i datorn så folk vet vad för prylardem ska söka efter och ge råd på. till exempel om du behöver nytt nätaggregat pga nytt grafikkort eller om ditt nuvarande passar för den har rätt W.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

innan jag bytte grafikkort ifrån gtx 690 så testade jag spela vr med det och det fungerade som vanligt trotts det stod att den versionen inte var upp till standard eller minimum kraven.

sedan har jag en i5 3470k 3.4ghz som jag överklockat till 4.2 ghz stabilt och det fungerade bra men sedan köpte jag ett gtx 1070 8gb och det blev bättre men vad jag försöker säga är att vr är inte så krävande. jag har för mig ett gtx 1050 alt ti versionen är minimum req för vr.

moderkort är jag inte så säker på, jag har en hyffsat gammal rigg som är mITX och jag tror inte moderkortet gör mer än att ge dig fler usb slottar eller stöd för m.2 diskar eller liknande. det är grafikkortet som är huvudfrågan i det här ämnet.

det finns en steam app du kan ladda hem och testa om din dator är vr redo och sedan säger den lägsta requirements men sånt kan du ju också googla fram.

för att förenkla det hela åt andra mer datorkunniga så kan du ju lista det du redan har i datorn så folk vet vad för prylardem ska söka efter och ge råd på. till exempel om du behöver nytt nätaggregat pga nytt grafikkort eller om ditt nuvarande passar för den har rätt W.

Har just nu ett GTX 770 och en i5 4670k, psun är 600w.
Problemet är att förmodligen cpu eller moderkort är trasigt då datorn inte ger bild via varken moderkort eller gpu efter byte av cpukylare (tror jag råka kortsluta det)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Memper: Om moderkortet är kört så kan du likväl uppgradera hela burken? räkna med 13-20k beroende på komponenter. Men det är som @Ziggy säger VR kräver inte mycket alls.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|