Problem med Game Mode i HDR på LG OLED

Permalänk
Medlem

Problem med Game Mode i HDR på LG OLED

Jag är jättenöjd med min C7, finns ett problem och det är att TV:n släcker ner signalen när jag spelar i HDR Game Mode på HDMI 2 med min Xbox One X. Igår hann jag precis bara starta upp Forza 7, så gjorde TV:n det direkt. Innan spelade jag Assassins creed Origins i två timmar och då gjorde TV:n det två gånger under den sessionen.

Det enda jag egentligen ändrade på inställningen var att jag ändrade från 100 till 80 på OLED ljus i inställningar. Jag antar att det inte har någon betydelse.

De spel jag har haft problem med är Origins och Forza 7. Har nu bytt till HDMI 1 istället och ska köra utan HDR ett tag. Någon som känner igen sig i detta?

Var inne på minhembio forum, det fanns någon till som hade liknande situation. Så det verkar som att det berör fler än mig.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att HDR inte fungerar när man samtidigt har ställt in TVn på Game mode. Vet dock inte hur man löser problemet.

Edit: Om du stänger av "dynamic contrast" så kanske det fungerar. Ej säker dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Läste någonstans att HDR inte fungerar när man samtidigt har ställt in TVn på Game mode. Vet dock inte hur man löser problemet.

Edit: Om du stänger av "dynamic contrast" så kanske det fungerar. Ej säker dock.

Tack för svar, jasså det kanske man ska testa. Dock laggar det ju ordentligt utan game mode. Jag har för mig att TV:n styrde automatiskt till standard läget när jag aktiverade HDR första gången. Tack för tipsen, ska prova detta.

Permalänk
Medlem

Uppdatering på detta problemet. Felet var att jag hade ställt OLED ljuset till 80, ska stå på 100, så var TV:n som lurade in sig i en egen fälla. Spelade 3 timmar igår på HDR Game mode och det fungerade felfritt. Det jag ändrade istället var färgtonen och nyanser. Gudomligt snyggt med HDR grafiken. Dynamic contrast är av som standard.

Permalänk
Medlem

Men låter ju något alldeles sinnessjukt märkligt att de skulle va problemet? Låter nästan omöjligt.

Min Philips bryr sig inte ett skvatt om vilka inställningar jag kör på kontrast. Som är typ motsvarande om jag nu inte blandar ihop det med video kontrast igen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men låter ju något alldeles sinnessjukt märkligt att de skulle va problemet? Låter nästan omöjligt.

Min Philips bryr sig inte ett skvatt om vilka inställningar jag kör på kontrast. Som är typ motsvarande om jag nu inte blandar ihop det med video kontrast igen

Ja, låter som om det kanske även är fel HDMI range.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom den här videon, killen har ditt svar. Har glömt vilken minut han pratar om det men det är en inställning bara som du ska ändra.

https://www.youtube.com/watch?v=ZJlGHGJyyss

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedda:

Kolla igenom den här videon, killen har ditt svar. Har glömt vilken minut han pratar om det men det är en inställning bara som du ska ändra.

https://www.youtube.com/watch?v=ZJlGHGJyyss

Kollade precis igenom videon, var vid 26 minuter in som han nämnde det problemet med att signalen dog vid HDR.

Det är YCC 4:2:2 han menar som ska vara urbockad, jag har kört med den hela tiden, men det jag har ändrat är att jag har bytt till HDMI 1 och ändrat oled ljuset. Det roliga är att han kör exakt samma. Han använder One X på HDMI 1 och PS4an på HDMI 3. Det kanske är något lurigt med HDMI 2 där? Det är just där jag hade mina fel, men jag inbillar mig säkert. Jag ska fortsätta och testa med YCC på, då det har fungerat hittils. Men händer det igen så kommer jag slå av den. Kommer uppdatera här i tråden igen när det gått några dagar.