Efterfrågar ny marknadskategori "Retro"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2004

Efterfrågar ny marknadskategori "Retro"

Jag verkar inte vara den enda här som är intresserad av retrokomponenter till datorer, det känns nästan som att det har blivit lite "inne" och många har fått upp ögonen för dessa nostalgiska prylar
Men jag kan tycka att det är lite svårt att hitta just dessa delar i marknaden, skulle gissa på att kanske 1% av annonserna rör äldre datordelar så därför önskar jag att det kanske kunde läggas in en Retrokategori till marknaden.

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Som du säger är marknaden minimal, näst intill obefintlig, och en egen kategori känns väldigt onödig. Nu vet jag inte vad det är du söker men en sökning på t. ex. pentium, athlon eller DDR2 borde ge resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

@radioactiv Intressant tanke, men kan vara svårdefinierat och inte helt självklart för alla. Hur tänker du kring retro? Är det DDR2/3, Intel Pentium II eller hårdvara från ett specifikt årtal och bakåt?

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2004

@Jacob: Jo förstår det Det jag tänker på är hårdvara som rör sig från kanske år 2000 och bakåt, alltså Pentium 3 och äldre. Det känns retro för mig, men kan tänka mig att det skiljer sig mycket beroende på åldersgrupp. Fast samtidigt är det nästan svårt att hitta hårdvara som är äldre än DDR1, Core 2 och liknande på nätet.
Så jag saknar en kategori för just detta. Det händer stundtals att det dyker upp på Tradera, men det är ju knappast en sajt anpassad för datorentusiaster. Det vore kul om den marknaden hamnade här istället!

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

@radioactiv Förstår att du saknar en kategori för detta, funderar bara på hur den ska definieras så att du, vi och andra är på ungefär samma linje om vad som är "retro" då begreppet kan anses flytande beroende på vem man frågar.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Jacob:

@radioactiv Förstår att du saknar en kategori för detta, funderar bara på hur den ska definieras så att du, vi och andra är på ungefär samma linje om vad som är "retro" då begreppet kan anses flytande beroende på vem man frågar.

Ja det är ju sant, det kan vara lite flytande. Man kanske skulle ha ett krav på åldern av hårdvaran? Låt oss säga äldre än 15 år. För det är ju en regel som successivt hade hängt med i "framtiden" också.
Visserligen kommer det om ett x antal år vara rätt stor skillnad på delar som är 25 år gamla och 15 år gamla, men jag tror inte att det kommer påverka själva retrokategorin speciellt mycket då det redan nu verkar vara ett väldigt lågt utbud av retrodelar på nätet, så jag är tveksam till att kategorin hade blivit rörig. För tyvärr verkar det mesta hamna på tippen som är över 10 år gammalt.