Många konstiga problem win10!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ziggy_:

@mrqaffe: har du gått emot röd gubbe någongång ? eller kanske kört bilen med snö försatt på din reg skyllt, eller kanske suttit utan bilbälte? eller kanske pallat äpplen på någon annans tomt ? detta är saker som teckniskt sett gör dig kriminell då kriminell är en beteckning som används för personer som begår brått. och du kan inte säga att joo men jag gjorde det bara en gång eller det var bara ett äpple så jag är inte kriminell.

sen bara för att nycklarna är billiga betyder det inte att dem är snodda, dem kan vara köpta i länder där det är extremt billigt att handla i eller som har stagflation som typ Afghanistan eller ukraina eller rumänien eller liknande och sedan vidaresålda. som sagt är det privatpersoner som säljer dem på sidor likt kinguin och då kan man inte veta till 100% på varje enskillda produkt var den har kommit ifrån men att blint säga att det är olagligt för att det är oanvänt är som att gå på loppis och se en elvisp i en sliten kartong och fråga om den och säljaren säger att den är oanvänd bara att den stått å dammat i garaget så därför kartongen är sliten, och såklart finns ju innget kvitto så det kan lika gärna vara stölldgods det med.

edit , jag såg en Windows 10 Professional DVD och aktiverings licens!Retail 64 bit
på tradera gå för ca 450kr, det måste ha varit stöldgods det med va ?

Det behöver det inte vara om allt medföljer som ska vara med men de billiga "licens-onlinebutikerna" har som bäst skumma licenser och ibland är det än värre, licensen i sig kan ok men den behöver inte vara köpt på ärligt sätt utan det kan handla om pengatvätt efter kortbedrägerier, jag tycker därför att de moraliskt rankas lägre än icke kommersiella pirater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Men alltså jag hade windows 7 innan. Och uppgraderade till windows 10 under gratisperioden. Måste jag verkligen ha nyckel då? Kan jag inte bara göra ett bootable usb med windows creation tool och sen boota om datorn och installera om det?

Då är moderkort och systemet registrerat hos MS.

Det är bara att tömma och installera om. När den frågar efter nyckel hoppar du bara över det. Låt den sen aktivera när du är installerad, så ska det fungera. Så nej du behöver inte nyckeln igen.

Tekniskt sett "kan" du skriva in Win 7 nyckeln igen (på samma maskin), men det ska som sagt inte behövas.

PS. det låter som att din användare har fått problem med sin unika ID. Ev kan man försöka reda ut och laga detta, men man vet ju inte vad mer som blivit skadat eller varför. Så att formatera om och installera om från USB är nog vettigaste valet. (om inget annat, enklaste att vara säker på att allt blir rätt)

Tänk bara på... allt på system HDDn behöver rensas för detta ska fungera. Så lägg allt du vill spara på en annan disk, gärna USB HDD eller liknande. Och om du kan, stäng av datorn och drag gärna ut ström och sata kabeln från de HDD du inte har systemet på (om du har flera). Minskar risken för problem, eller att du tömmer fel disk av misstag. Och sen i installationsprogrammet, se till att formatera om den partition du har systemet på, så den verkligen nollställer allt och felet försvinner helt.

När Windows är installerat klart igen, kan du sätta tillbaka ström + sata kablarna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då är moderkort och systemet registrerat hos MS.

Det är bara att tömma och installera om. När den frågar efter nyckel hoppar du bara över det. Låt den sen aktivera när du är installerad, så ska det fungera. Så nej du behöver inte nyckeln igen.

Tekniskt sett "kan" du skriva in Win 7 nyckeln igen (på samma maskin), men det ska som sagt inte behövas.

PS. det låter som att din användare har fått problem med sin unika ID. Ev kan man försöka reda ut och laga detta, men man vet ju inte vad mer som blivit skadat eller varför. Så att formatera om och installera om från USB är nog vettigaste valet. (om inget annat, enklaste att vara säker på att allt blir rätt)

Tänk bara på... allt på system HDDn behöver rensas för detta ska fungera. Så lägg allt du vill spara på en annan disk, gärna USB HDD eller liknande. Och om du kan, stäng av datorn och drag gärna ut ström och sata kabeln från de HDD du inte har systemet på (om du har flera). Minskar risken för problem, eller att du tömmer fel disk av misstag. Och sen i installationsprogrammet, se till att formatera om den partition du har systemet på, så den verkligen nollställer allt och felet försvinner helt.

När Windows är installerat klart igen, kan du sätta tillbaka ström + sata kablarna igen.

Bara en sak att tillägga till det jag fet markerat i citatet. Ta bort partitionerna på disken är bättre. Det har fixat olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera. Tar bara några sekunder extra så man kan lika gärna passa på. Sen trycker man nästa och låter den skapa nya mm automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Bara en sak att tillägga till det jag fet markerat i citatet. Ta bort partitionerna på disken är bättre. Det har fixat olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera. Tar bara några sekunder extra så man kan lika gärna passa på. Sen trycker man nästa och låter den skapa nya mm automatiskt.

Jag höll på att ge detta råd, men risken är om personen har 2 partitioner, att de lagt undan sina "viktiga saker" på D:, som är på samma disk. Därför vågade jag inte göra detta tills jag iaf sett hur deras layout ser ut. I princip håller jag med dig dock, men det måste då dubbelkollas att där inte är lagrings partition på samma disk.

Annars riskerar man ha en ledsen TS