Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen lanseras första kvartalet 2018

Permalänk
Melding Plague

AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen lanseras första kvartalet 2018

Läckta produktplaner från AMD röjer lanseringen av nästa generations Ryzen för stationära datorer och talar även om en nära förestående lansering av Ryzen Mobile för lägre prissatta datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

längtar vågar man hoppas på 25% lägre förbrukning och 25% högre klocks?

Permalänk
Medlem

ska börja spara nu. hösten 2018 ska bli uppgraderingsparty för min del....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Har suttit och funderat på att skaffa en Ryzen 1600 inom 1-2 månader som en uppgradering från min i3 540. Ser ut som att det blir lite mer vänta av. Hoppas då att se fler AM4 mITX brädor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Har suttit och funderat på att skaffa en Ryzen 1600 inom 1-2 månader som en uppgradering från min i3 540. Ser ut som att det blir lite mer vänta av. Hoppas då att se fler AM4 mITX brädor.

Fler mitx brädar... Hoppas jag också då får det fan uppdateras till main rigg:D

Permalänk
Medlem

Såg någon tok som hittat någon "läckt" info om 5.1GHz och talade om det som att det kanske faktiskt skulle vara sant. Det hade varit grymt, men jag tror oddsen för det är rätt små. Realistiskt skulle jag tippa på en turbo på kanske 4.3GHz för vilket jag skulle tycka är rätt bra. Det kan vara så att krympningen och deras nya boost ger möjlighet till ännu mer, men det skulle jag se som en bonus. Jag utesluter det inte, men jag kommer inte sitta och förvänta mig 4.5-5GHz boost och aktivera rage mode om AMD inte levererar dessa smått galna ökningar.

Väntar fortfarande på någon form av information gällande potentiella kommande Threadripper och om TR4 kommer leva vidare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Men skullle inte Zen+ vara det som komm först, lite fin pill o mognare tillvärknings teknik ? Missat helt dom dragit tillbaka det o känns inte som de finns utrymme med släpp så snart innan Ryzen2 ?

Permalänk
Medlem

@inquam: bilden med 5.1Ghz är en photoshoppad slide från Ryzen släppet. Den med Ryzen 2 roadmap har rött tema så förvänta dig att allt som har den gamla gula som falska.

Allt över 4.5Ghz boost vore osannolikt. Antagligen får vi 4.3-4.5Ghz. Kommer inte bli förändringar på antalet cores heller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@inquam: bilden med 5.1Ghz är en photoshoppad slide från Ryzen släppet. Den med Ryzen 2 roadmap har rött tema så förvänta dig att allt som har den gamla gula som falska.

Allt över 4.5Ghz boost vore osannolikt. Antagligen får vi 4.3-4.5Ghz. Kommer inte bli förändringar på antalet cores heller.

Ja, det är ungefär vad jag tänker mig. Blev mest förbluffad av att någon som verkar vilja framstå som en seriös techie på Youtube på allvar diskuterar bild om som att den hade kunnat vara sann och drar teorier om hur det kan påverka marknaden osv. Jag hade typ sagt, 99.99% fake, vi bryr oss inte om denna utan fokuserar på vad vi vet och vad som är rimligt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men skullle inte Zen+ vara det som komm först, lite fin pill o mognare tillvärknings teknik ? Missat helt dom dragit tillbaka det o känns inte som de finns utrymme med släpp så snart innan Ryzen2 ?

Zen är artitekturen, som enligt artikeln förväntas vara i stort sett oförändrad. Ryzen är sen namnet på processorfamiljen, och detta blir alltså den andra generationen. Detta kan väl därför anses vara både Zen+ och Ryzen 2, och i framtiden kommer troligtvis Zen 2 och ytterligare generationer av Ryzen.

Permalänk
Medlem

Det här ser jag fram emot. Jag väntar på en processor med 8 kärnor som klockar över 4 GHz och inte kostar skjortan som Intel Core i9. Det får nog bli denna eller Intel Ice Lake när det lanserats och recenserats.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Det vore ju nice om den fakeade stämmer men det gör den ju såklart inte. Dock tycker jag 4.3 är lågt ställt. De flesta kommer idag upp i 4.1Ghz... Ska man då lägga ut pengar för 200Mhz extra. Nej det kommer man ju inte göra. Möjligen kan de få köpare bland de som inte har Ryzen alls men ska de som har Summit Ridge idag köpa så krävs nog 4.5-4.7Ghz eller så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Även jag gissar på runt 4.3GHz, mer än så klarar inte de på nuvarande 14nm teknik. Tror den största skillnaden kommer bli minneskompatibilitet samt högre hastigheter, hoppas på ytterligare lite bättre IPC också.

Permalänk
Medlem

Gött, då kanske det blir en ny Ryzen och ett nytt GeForce ungefär samtidigt som Ghost S1 tittar ut från fabriken. Härmed förklarar jag julafton flyttat till april.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men skullle inte Zen+ vara det som komm först, lite fin pill o mognare tillvärknings teknik ? Missat helt dom dragit tillbaka det o känns inte som de finns utrymme med släpp så snart innan Ryzen2 ?

Skrivet av perost:

Zen är artitekturen, som enligt artikeln förväntas vara i stort sett oförändrad. Ryzen är sen namnet på processorfamiljen, och detta blir alltså den andra generationen. Detta kan väl därför anses vara både Zen+ och Ryzen 2, och i framtiden kommer troligtvis Zen 2 och ytterligare generationer av Ryzen.

Du svarar ju inte på min fråga alls

Att detta kan ses som Zen+ o Ryzen 2 men självklart, men faktum är att det var inte så här jag i alla fall har uppfattat roadmappen.

Men jag ställer frågan igen ^^

Var det bara rykten det skulle komma en Zen+/Ryzen+ vad man nu skall kalla det innan Ryzen2, eller har Amd gått ut med någe jag missat att de siktar direkt mot ryzen2 och hoppar över + ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja, det är ungefär vad jag tänker mig. Blev mest förbluffad av att någon som verkar vilja framstå som en seriös techie på Youtube på allvar diskuterar bild om som att den hade kunnat vara sann och drar teorier om hur det kan påverka marknaden osv. Jag hade typ sagt, 99.99% fake, vi bryr oss inte om denna utan fokuserar på vad vi vet och vad som är rimligt.

Var inte Paul på redtechgaming?

isf så såg jag också videon och tänkte exakt samma som du :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

längtar vågar man hoppas på 25% lägre förbrukning och 25% högre klocks?

5GHz boost på 70W med åtta kärnor? Glöm det säger jag bara.

Skrivet av inquam:

Såg någon tok som hittat någon "läckt" info om 5.1GHz och talade om det som att det kanske faktiskt skulle vara sant. Det hade varit grymt, men jag tror oddsen för det är rätt små. Realistiskt skulle jag tippa på en turbo på kanske 4.3GHz för vilket jag skulle tycka är rätt bra. Det kan vara så att krympningen och deras nya boost ger möjlighet till ännu mer, men det skulle jag se som en bonus. Jag utesluter det inte, men jag kommer inte sitta och förvänta mig 4.5-5GHz boost och aktivera rage mode om AMD inte levererar dessa smått galna ökningar.

Väntar fortfarande på någon form av information gällande potentiella kommande Threadripper och om TR4 kommer leva vidare.

ja det där är ju helt absurda påståenden. Var det samma tomte som hävdade 12 kärnor trots att alla officiella uppgifter säger åtta? De kan liksom inte bara lägga till fyra kärnor i samma kisel utan vidare.

Skrivet av UncleDirty:

Men skullle inte Zen+ vara det som komm först, lite fin pill o mognare tillvärknings teknik ? Missat helt dom dragit tillbaka det o känns inte som de finns utrymme med släpp så snart innan Ryzen2 ?

Detta ÄR Zen+. Zen 2 kommer 2019 som det ser ut nu.

Skrivet av anon12433:

Även jag gissar på runt 4.3GHz, mer än så klarar inte de på nuvarande 14nm teknik. Tror den största skillnaden kommer bli minneskompatibilitet samt högre hastigheter, hoppas på ytterligare lite bättre IPC också.

Men det är ju inte nuvarnde 14nm. Det görs på 12LP istället för dagens 14LPP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Du svarar ju inte på min fråga alls

Att detta kan ses som Zen+ o Ryzen 2 men självklart, men faktum är att det var inte så här jag i alla fall har uppfattat roadmappen.

Men jag ställer frågan igen ^^

Var det bara rykten det skulle komma en Zen+/Ryzen+ vad man nu skall kalla det innan Ryzen2, eller har Amd gått ut med någe jag missat att de siktar direkt mot ryzen2 och hoppar över + ?

Du virrar lite

Ryzen (1) = Zen (14nm) (Krympning)
Ryzen 2 = Zen+ (12nm) (Optimering)
Ryzen 3 = Zen 2 (7nm) (Krympning)
Ryzen 4 = Zen 2+ (7nm) (Optimering)

Går Tick-Tock. Två release på samma arkitektur.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Du svarar ju inte på min fråga alls

Att detta kan ses som Zen+ o Ryzen 2 men självklart, men faktum är att det var inte så här jag i alla fall har uppfattat roadmappen.

Men jag ställer frågan igen ^^

Var det bara rykten det skulle komma en Zen+/Ryzen+ vad man nu skall kalla det innan Ryzen2, eller har Amd gått ut med någe jag missat att de siktar direkt mot ryzen2 och hoppar över + ?

De hoppar inte över Zen+, nyheten handlar ju om att Zen+ kommer i Q1. Sedan kommer Zen 2 under 2019 som det ser ut.

Permalänk
Inaktiv

Härliga tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Du virrar lite

Ryzen (1) = Zen (14nm) (Krympning)
Ryzen 2 = Zen+ (12nm) (Optimering)
Ryzen 3 = Zen 2 (7nm) (Krympning)
Ryzen 4 = Zen 2+ (7nm) (Optimering)

Går Tick-Tock. Två release på samma arkitektur.

Förutsatt att de kommer kalla andra generationens Ryzen för Ryzen 2 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Var det bara rykten det skulle komma en Zen+/Ryzen+ vad man nu skall kalla det innan Ryzen2, eller har Amd gått ut med någe jag missat att de siktar direkt mot ryzen2 och hoppar över + ?

Detta är Zen+, d.v.s. samma arkitektur men förbättrad tillverkningsteknik. Sen ryktas Zen 2 komma under 2019 någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förutsatt att de kommer kalla andra generationens Ryzen för Ryzen 2 då.

Finns en slide av amd där de står ryzen 2 så tror de blir så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

5GHz boost på 70W med åtta kärnor? Glöm det säger jag bara.

ja det där är ju helt absurda påståenden. Var det samma tomte som hävdade 12 kärnor trots att alla officiella uppgifter säger åtta? De kan liksom inte bara lägga till fyra kärnor i samma kisel utan vidare.

Detta ÄR Zen+. Zen 2 kommer 2019 som det ser ut nu.
Men det är ju inte nuvarnde 14nm. Det görs på 12LP istället för dagens 14LPP.

ja 25% kanske var att ta i.. faktum är att jag e glad om det går att klocka dem till 4.5-4.6 med lite lägre förbrukning men det är nog också lite för mkt att hoppas på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Finns en slide av amd där de står ryzen 2 så tror de blir så

Skickades från m.sweclockers.com

Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Har suttit och funderat på att skaffa en Ryzen 1600 inom 1-2 månader som en uppgradering från min i3 540. Ser ut som att det blir lite mer vänta av. Hoppas då att se fler AM4 mITX brädor.

Vad är det du saknar hos de moderkort som finns idag?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Var snabb där. Står faktiskt bara "2:nd generation". Läste ryzen 2 i alla hast.

https://wccftech.com/amd-ryzen-2-set-march-2018-launch-12nm-s...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Hoppas på en 12 kärnors. Eller isåfall grym ökning av IPC och/eller klocka för att det ska kännas värt uppgradera min 1800x

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Var snabb där. Står faktiskt bara "2:nd generation". Läste ryzen 2 i alla hast.

https://wccftech.com/amd-ryzen-2-set-march-2018-launch-12nm-s...

Precis.

Skrivet av CyberVillain:

Hoppas på en 12 kärnors. Eller isåfall grym ökning av IPC och/eller klocka för att det ska kännas värt uppgradera min 1800x

De har sagt sedan början av året att det är åtta kärnor. Och läs gärna nyheten igen. Det är bara en krympning. Alltså är IPC identisk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Precis.

De har sagt sedan början av året att det är åtta kärnor. Och läs gärna nyheten igen. Det är bara en krympning. Alltså är IPC identisk.

Blir inte många kunder från första gen Zen mao

Visa signatur