Starwars - The Last Jedi [Spoiler i Taggar]

Permalänk
Inaktiv

Starwars - The Last Jedi [Spoiler i Taggar]

Så ... igår var den stora dagen, åtminstonde för mig. Efter två års väntan så var det dags att gå på Bio och se den nya Starwars filmen. Snacksen och Colan köptes, och man var så förväntansfull att man kom för tidigt och fick vänta en halvtimma. Inga stormtroopers som tog emot besökarna den här gången. Lite småbesviken men förståeligt. Jag måste dock erkänna att det var mysigt med stormtroopers, life size R2D2 och rebeller som knallade runt bland biobesökarna senast.

Det blir dags att gå in och sätta sig. Fyra-fem reklamer för den kommande SW filmen, och man blir otålig. Börja nu. Filmen börjar!

Och det....är en skitfilm. Nu är filmsmaker och tolkningar ytterst subjektiva. Men skitfilm är rätt träffande. Filmen följer mallen ifrån den ursprungliga trilogin, men även med den mallen i bakhuvudet är handlingen lite skevt fördelad. En del handlar om Rey, det mesta om rebellerna. Hamill levererar i scenerna han är med. Jag är mer intresserad av Reys resa efter TFA cliffhangern, men givetvis är rebellernas kamp mot the first order i centern. Handlingen är också lite ryckig emellanåt med hopp som är lite svåra att motivera, och vissa scener som är otroliga till och med för starwars universe.

En av dom mer otroliga scenerna är att Leia förflyttar sig med kraften tillbaka till skeppet efter att bryggan sprängts i småbitar. Den scenen borde dom ha skippat, då jag skakade på huvudet. Att Skywalker bara försvinner mot slutet följer mallen till punkt och pricka, men ger samtidigt en fin sammankoppling till dom gamla filmerna. Men varför försvinner han, varför? Hur lärde sig Rey kontrollera kraften så bra att hon kunde lyfta alla stenar när rebellerna flydde?

Dold text

Jag var väldigt besviken när jag sedan traskade hemåt. Det mest engagerade mot slutet var att jag tappade snusdosan i mörkret, och försvann.

Så ... vad tycker ni som såg filmen?

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig, alla jag var och såg den med håller helt med dig.. Jag känner mig så besviken, hade sett fram emot denna i två år och så är den på sin höjd (och då verkligen på sin höjd) ok.

Nej, här har de tappat bollen.. Ordentligt!

Permalänk
Medlem

Den nya trilogin känns mest som en HD remake av original filmerna.
Vissa scener var väl coola medan andra bara var löjliga. Överlag en liten besvikelse.
Men den får ändå ett litet plus i kanten pga dom otroligt söta små pingvinfågelsakerna som skriker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Nu är jag visserligen av den något yngre generationen Star wars-fans, men varför hypa de nya filmerna så mycket? Liksom klart man blir besviken om man förväntar sig en exakt kopia av föregående filmer..

Nej en skitfilm var det inte. Jag håller dock med om att vissa scener var mindre bra, men komigen filmen blev ju inte skit bara för det..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaco8:

Nu är jag visserligen av den något yngre generationen Star wars-fans, men varför hypa de nya filmerna så mycket? Liksom klart man blir besviken om man förväntar sig en exakt kopia av föregående filmer..

Nej en skitfilm var det inte. Jag håller dock med om att vissa scener var mindre bra, men komigen filmen blev ju inte skit bara för det..

Det är lite det som är saken. Jag förväntar mig en ny film, och inte en film vars manus följer en mall. Och med luckor i logik och handling som tråkigt resultat. Vissa scener var bra, andra mindre bra och några var bara överflödiga eller bidrog inte med något utan kändes som utfyllnad för att dom inte kom på något mer bidragande att sätta in.

Ett plus i kanten är däremot att den gamla starwars humorn är där, t.ex. Jakku skämtet och

Yoda's lilla tilltag

Dold text
Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Unknown:

Så ... igår var den stora dagen, åtminstonde för mig. Efter två års väntan så var det dags att gå på Bio och se den nya Starwars filmen. Snacksen och Colan köptes, och man var så förväntansfull att man kom för tidigt och fick vänta en halvtimma. Inga stormtroopers som tog emot besökarna den här gången. Lite småbesviken men förståeligt. Jag måste dock erkänna att det var mysigt med stormtroopers, life size R2D2 och rebeller som knallade runt bland biobesökarna senast.

Det blir dags att gå in och sätta sig. Fyra-fem reklamer för den kommande SW filmen, och man blir otålig. Börja nu. Filmen börjar!

Och det....är en skitfilm. Nu är filmsmaker och tolkningar ytterst subjektiva. Men skitfilm är rätt träffande. Filmen följer mallen ifrån den ursprungliga trilogin, men även med den mallen i bakhuvudet är handlingen lite skevt fördelad. En del handlar om Rey, det mesta om rebellerna. Hamill levererar i scenerna han är med. Jag är mer intresserad av Reys resa efter TFA cliffhangern, men givetvis är rebellernas kamp mot the first order i centern. Handlingen är också lite ryckig emellanåt med hopp som är lite svåra att motivera, och vissa scener som är otroliga till och med för starwars universe.

En av dom mer otroliga scenerna är att Leia förflyttar sig med kraften tillbaka till skeppet efter att bryggan sprängts i småbitar. Den scenen borde dom ha skippat, då jag skakade på huvudet. Att Skywalker bara försvinner mot slutet följer mallen till punkt och pricka, men ger samtidigt en fin sammankoppling till dom gamla filmerna. Men varför försvinner han, varför? Hur lärde sig Rey kontrollera kraften så bra att hon kunde lyfta alla stenar när rebellerna flydde?

Dold text

Jag var väldigt besviken när jag sedan traskade hemåt. Det mest engagerade mot slutet var att jag tappade snusdosan i mörkret, och försvann.

Så ... vad tycker ni som såg filmen?

Det var ingen bra film den var alldeles för lång och seg. Men visst den fungerade för ungar en killa ropade att det var det bästa han hade sett.

Att hon förflyttade sig i rymden var dåligt visst hon hade säkert förfinat sin gåva av kraften men ändå fult gjort. Trodde de skulle ta bort henne helt då Carrie Fisher är död. Just varför han försvinner vet jag inte mer än att det är en studerad jedi gåva som Obi-Wan fick i uppdrag att meditera över av Yoda i trean.

Alla som dör försvinner inte och det verkar ha att göra med att de fortfarande har kraft och kan verka i den fysiska världen. Just därför dör inte Obi-wan i 4:an han bara förflyttas transcendentalt till en annan värld typ para-nirvana. Det tråkiga är att sith inte har denna träning så att de kan göra samma sak. Men ändå är inget fan av nekromantik. Rey är speciell hon behöver inte särskilt mycket träning som de gamla paddwans det bara finns i henne.

Sen att Luke berättar om varför jediorden måste dö såg jag redan i första filmen. De var präktiga och övermodiga vilket gjorde att de inte kunde se den onda världen så klart. Yoda inser detta och går i landsflykt precis som Obi-wan och Luke. Likheter med Moses om "om du är dum får du lida" precis som Moses får de vara en tid i öknen isolerade och brottas med sina misstag och meditera.

Att sen Luke får gåvan att själavandra hade bibliska konnotationer tyckte jag och förväntat. Han ingår av det gamla gardet av jedi:s han har sagt att han ska dö på den platsen han har har flytt till. Sen det episka att han dör som en vikingakung/patriark sittandes eller stående dör dessa ledare var inte helt oväntat (fast egentligen dör han inte han lämnar medvetet denna världen för att gå in i en annan värld).

En sak som jag tyckte var synd den mystiska Snoke dör allt för snabbt inte för mycket utvecklande av kraften eller bra fighting scener. Darth Mauls fight med Qui-Gon Jinn var nyskapande och bra. Men vad händer de dödar Maul som kunde varit med minst en film till, tillika kinde Snoke varit mystisk en film till.

Till sist kraften väljer själv den som vill ta del av kraften men det är människan/individen som svarar på om hon vill eller inte. Ett stort kretslopp som liknar mana. Att sen den goda kraften dränerar sina värd är makabert och underligt eftersom en god kraft aldrig dränerar sin värd. Den fullständigt äter upp (det är den mörka kraften) Kejsaren Palpatine i 3:an och Snoke har fått en släng av detta med angående hans look. Men att Yoda som lyfter X-wing i 4:an är trött efter att visat sin paddwan Luke detta är märkligt och att p g a att använda kraften försvinner Luke med är luddigt. Luke får sin frälsning och kan nu andas ut och färdas till den andra dimensionen. Min tolkning han kan äntligen förlåta sig själv eftersom det var aldrig hans fel angående Ben Solo.

Det följer inte mönster ur de religiösa aspekterna. Star wars är fullt med en massa undertoner av religiösa omslag vilket är synd eftersom det kan krävas en viss förkunskap för att förstå.

Dold text

Sen höll jag på somna flera ggr p g a att jag var allmänt uttråkad gick ändå tidigt kl 18:00. Vilket bevisar att jag inte var alldeles för imponerad av den. Sen biografen jag var på är totalt värdelös ljudet på diskanten vässte i öronen på mig samt explosionerna gjorde att det inte gick att höra vad de sa visst de hade svensk text men läser sällan på den.

Som ljudtekniker kan jag bara undra vem som har satt ihop ljudet en femåring klarar bättre.

Permalänk
Medlem

Jag ska se den ikväll så jag har inte läst spoiler taggarna, men är den värre än episode 1?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Det var ingen bra film den var alldeles för lång och seg. Men visst den fungerade för ungar en killa ropade att det var det bästa han hade sett.

Att hon förflyttade sig i rymden var dåligt visst hon hade säkert förfinat sin gåva av kraften men ändå fult gjort. Trodde de skulle ta bort henne helt då Carrie Fisher är död. Just varför han försvinner vet jag inte mer än att det är en studerad jedi gåva som Obi-Wan fick i uppdrag att meditera över av Yoda i trean.

Alla som dör försvinner inte och det verkar ha att göra med att de fortfarande har kraft och kan verka i den fysiska världen. Just därför dör inte Obi-wan i 4:an han bara förflyttas transcendentalt till en annan värld typ para-nirvana. Det tråkiga är att sith inte har denna träning så att de kan göra samma sak. Men ändå är inget fan av nekromantik. Rey är speciell hon behöver inte särskilt mycket träning som de gamla paddwans det bara finns i henne.

Sen att Luke berättar om varför jediorden måste dö såg jag redan i första filmen. De var präktiga och övermodiga vilket gjorde att de inte kunde se den onda världen så klart. Yoda inser detta och går i landsflykt precis som Obi-wan och Luke. Likheter med Moses om "om du är dum får du lida" precis som Moses får de vara en tid i öknen isolerade och brottas med sina misstag och meditera.

Att sen Luke får gåvan att själavandra hade bibliska konnotationer tyckte jag och förväntat. Han ingår av det gamla gardet av jedi:s han har sagt att han ska dö på den platsen han har har flytt till. Sen det episka att han dör som en vikingakung/patriark sittandes eller stående dör dessa ledare var inte helt oväntat (fast egentligen dör han inte han lämnar medvetet denna världen för att gå in i en annan värld).

En sak som jag tyckte var synd den mystiska Snoke dör allt för snabbt inte för mycket utvecklande av kraften eller bra fighting scener. Darth Mauls fight med Qui-Gon Jinn var nyskapande och bra. Men vad händer de dödar Maul som kunde varit med minst en film till, tillika kinde Snoke varit mystisk en film till.

Till sist kraften väljer själv den som vill ta del av kraften men det är människan/individen som svarar på om hon vill eller inte. Ett stort kretslopp som liknar mana. Att sen den goda kraften dränerar sina värd är makabert och underligt eftersom en god kraft aldrig dränerar sin värd. Den fullständigt äter upp (det är den mörka kraften) Kejsaren Palpatine i 3:an och Snoke har fått en släng av detta med angående hans look. Men att Yoda som lyfter X-wing i 4:an är trött efter att visat sin paddwan Luke detta är märkligt och att p g a att använda kraften försvinner Luke med är luddigt. Luke får sin frälsning och kan nu andas ut och färdas till den andra dimensionen. Min tolkning han kan äntligen förlåta sig själv eftersom det var aldrig hans fel angående Ben Solo.

Det följer inte mönster ur de religiösa aspekterna. Star wars är fullt med en massa undertoner av religiösa omslag vilket är synd eftersom det kan krävas en viss förkunskap för att förstå.

Dold text

Just Snokes död var faktiskt för mig ett WTF ögonblick. Han bara trillar död ner på golvet? Vem var han, varifrån kommer han? Hur kunde han tygla kraften? Hade han en roll i gamla republikens sista dagar? Kunde han ha manipulerat sidious? Jag trodde uppriktigt han var hela trilogins primära antagonist, och trodde han skulle trilla pinn i sista filmen. Och hur kunde Kylo / Rey döda honom så lätt? Man ser hur stark Snoke är, och Kylo är en pojkbands pojkvask i filmerna hittils.

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Jag ska se den ikväll så jag har inte läst spoiler taggarna, men är den värre än episode 1?

Både är bättre än den andra på olika sätt. Tycker du om Starwars franchisen så tycker jag absolut att du ska se den och bilda egen uppfattning

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Unknown:

Just Snokes död var faktiskt för mig ett WTF ögonblick. Han bara trillar död ner på golvet? Vem var han, varifrån kommer han? Hur kunde han tygla kraften? Hade han en roll i gamla republikens sista dagar? Kunde han ha manipulerat sidious? Jag trodde uppriktigt han var hela trilogins primära antagonist, och trodde han skulle trilla pinn i sista filmen. Och hur kunde Kylo / Rey döda honom så lätt? Man ser hur stark Snoke är, och Kylo är en pojkbands pojkvask i filmerna hittils.

Dold text

Ja samt att Kylo och Rey hade problem att döda vakterna efter Snookes död var kulmen av komedi. Sen att Kylo mindcontrola Snoke med att se att han dödar Snoke istället för Rey var lite underligt. Kunde inte Snoke förutse detta? Vilket bevisar igen att det är kraften som väljer inte individen vem som kommer att ta över. Snoke var överlägsen och det var hans fall han mindcontolar Kylo samt ger han blixtar för att egga upp honom. Men han åker dit på bad karma Sith styret har alltid gått ut på att döda sin mästare

Så synd att de inte följer upp Snokes historia och varför inte ta in fler figurer från Sith-rörelsen

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Jag ska se den ikväll så jag har inte läst spoiler taggarna, men är den värre än episode 1?

Du får nog ta diskussionen här med en nypa salt, jag tycker det var en av de absolut bästa filmerna hittills.

Riktigt snygga scener och bra action. Utan spoilers så kan jag inte riktigt diskutera det som nämnts som dåligt i några av inläggen innan, men jag håller inte med ovanstående.

Vissa saker är lite ex-machina, men det är ändå Star Wars, jag tyckte det levde upp till mina förväntningar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag ska se den ikväll så jag har inte läst spoiler taggarna, men är den värre än episode 1?

Episod 1 var en harmlös bagatell som man kan ignorera. The Last Jedi dödade Star Wars.

Det kan göras fler filmer, men dom kommer inte vara Star Wars längre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Se hur Solo: A Star Wars Story blir Disney lär krama ur varenda droppe som finns, efter den kommer väl Leia The movie.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SID 6.7:

Episod 1 var en harmlös bagatell som man kan ignorera. The Last Jedi dödade Star Wars.

Det kan göras fler filmer, men dom kommer inte vara Star Wars längre.

Haha helt sjukt, jag tycker 100 % tvärtom

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Såg The Force Awakens och för mig har Disney förstört Star Wars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rekl3M:

Såg The Force Awakens och för mig har Disney förstört Star Wars.

TFA för mig var helt godkänd, och jag har sett om den flera gånger. Det är berättandet (handlingen) i TLJ som var urdåligt. Är fortfarande STORT SW fan, men kommer nog titta på filmerna ifrån Lucas eran. Visst kollar man på dom nya för att ha sett dom, men tvivlar på att dom kommer nå samma nivå som tidigare rullar.

Permalänk
Medlem

Låångt ifrån en skitfilm. Inte för att 16k röster på IMDB säger jättemycket, men att den fått 8,3 än så länge tyder på att de flesta tycker den är rätt bra.

Jag tror många har lite höga förhoppningar, och tror att den ska övertrumfa de filmer som man haft som favoritfilmer i 30 år.

Jag såg Last Jedi igår och tyckte den var riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Hela Star Wars eländet är väl ett stort skämt. Visst de första filmerna är väl fantastiska med tanke på att jag var i 10 års åldern då det begav sig men att som vuxen person se dessa filmer och de nyare med behållning är, i alla fall enligt mig, helt värdelöst. Att man gillar grejerna som barn är ju en sak men för vuxna?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad Det kommer alltid att finnas vuxna hardcore fans och nördar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att tycka att det var på tok för mycket komedi med i var och varannan scen?
Givetvis skall det finnas lite komedi men TLJ tog det en eller t.o.m. två steg för långt enligt mig.
Det hjälpte ju inte direkt att man satt bredvid en person som asgarva för minsta lilla skämt mer eller mindre.

Blev också lite besviken, men filmen är klart godkänd.

Permalänk
Medlem

Är tveksam om jag ens ska gå och se den, de nya filmerna känns ganska meh...
Däremot var Rouge One fantastisk!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hela Star Wars eländet är väl ett stort skämt. Visst de första filmerna är väl fantastiska med tanke på att jag var i 10 års åldern då det begav sig men att som vuxen person se dessa filmer och de nyare med behållning är, i alla fall enligt mig, helt värdelöst. Att man gillar grejerna som barn är ju en sak men för vuxna?

Nu får du väl ändå ge dig? Bara för att man inte är 10 länge och råkat bli "vuxen" så får man inte lov å tycka om Star Wars?
Var nog det dummaste jag hört på ett tag. Jag förstår å respekterar att du kanske inte finner Star Wars särskilt spännande längre, men finns väldigt många andra som gör det och knappast något konstigt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sett thé last jedi än så jag ska inte uttala mig. Men...det känns som att alla filmerna på nåt sätt är framstressade, ingen känsla, ingen sympati och känsla för karaktärerna.
Tycker heller inte dom lyckats berätta deras ursprung och historia utan det är mer här kommer en ny hjälte/hjältinna. Nevermind where shes from.
Nej, jag är tills jag sett den skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Nu får du väl ändå ge dig? Bara för att man inte är 10 länge och råkat bli "vuxen" så får man inte lov å tycka om Star Wars?
Var nog det dummaste jag hört på ett tag. Jag förstår å respekterar att du kanske inte finner Star Wars särskilt spännande längre, men finns väldigt många andra som gör det och knappast något konstigt.

Har inte sagt någonstans att man inte "får" tycka om Star Wars?! JAG tycker personligen att StarWars är sjukt ointressant. Till saken hör dock att jag älskar Sci Fi men betydligt tyngre saker och framför allt i bokväg.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Lagerlöf:

Du får nog ta diskussionen här med en nypa salt, jag tycker det var en av de absolut bästa filmerna hittills.

Riktigt snygga scener och bra action. Utan spoilers så kan jag inte riktigt diskutera det som nämnts som dåligt i några av inläggen innan, men jag håller inte med ovanstående.

Vissa saker är lite ex-machina, men det är ändå Star Wars, jag tyckte det levde upp till mina förväntningar

Skrivet av j.micke:

Låångt ifrån en skitfilm. Inte för att 16k röster på IMDB säger jättemycket, men att den fått 8,3 än så länge tyder på att de flesta tycker den är rätt bra.

Jag tror många har lite höga förhoppningar, och tror att den ska övertrumfa de filmer som man haft som favoritfilmer i 30 år.

Jag såg Last Jedi igår och tyckte den var riktigt bra!

Nja loading har en majoritet med som inte tycker den är särskilt bra
Sen hade jag ingen förväntning mer än att jag brukar somna på bio. Den var för lång för att sitta still hade ont i benen efteråt.

Har sett de gamla filmerna som fortfarande är bäst ser de nya filmerna som komplement brorsan tyckte med den nya sög. Men visst vi är olika IMBD säger inte så mycket konformitet är alltid konformitet. Finns drygt 600 miljoner pentakostaler och majoriteten ser inte alls Star wars eftersom flera har inte råd eller undviker den p g a neopaganistiska skäl Hade ändå varit kul om frikyrkoungarna hade fått rösta på imbd.

Permalänk
Medlem

Tyckte den var bra, stundtals riktigt bra, mesta smolket var väl att vi inte kom över biljetter till IMAX på MOS, den salongen är övergrym med fantastiskt ljud, Nåja man kan inte få allt, ska väl nämnas att jag tycket den var precis lagom lång, och den kändes kortare än vad den var...

Kan förstå lite de som blev lite besvikna då den här filmen och även förra nog inte riktigt var så som Lukas hade vision om att de skulle vara, är också nått med stilen, ljud och visuella som inte stämmer helt och hållet.

Dock är kanske bara bra att SW utvecklas en del och följer lite mer moderna filmramar mot vad det var på 80talet och även 90talet, stilen är ganska lik rogue one, hard core fans av de ursprungliga filmerna gillar nog inte denna fullt så mycket, och de nya generationerna gillar nog de senaste filmerna bättre, själv gillar jag alla

Filmen överlag är mörk till nattsvart, dock med en del humorinslag här och där..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Är jag ensam om att tycka att det var på tok för mycket komedi med i var och varannan scen?
Givetvis skall det finnas lite komedi men TLJ tog det en eller t.o.m. två steg för långt enligt mig.
Det hjälpte ju inte direkt att man satt bredvid en person som asgarva för minsta lilla skämt mer eller mindre.

Blev också lite besviken, men filmen är klart godkänd.

Tyckte också det var lite konstigt att blanda nattsvart som egentligen filmen var med lite för mycket komik, OK att ha en del komiska inslag som det var i början och sen gå gradvis över till mer mörkt skulle nog ha varit bättre.

Men är ju inte första SW filmen som blandar tex the return of the jedi är snarlik i detta, Om nu the force awakens är = a new hope, så är denna the empire strikes back och the return of the jedi, vimlar ju av oneliners från dessa filmer, och ibland liknande handling.

Dold text
Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag är grymt beviken på filmen, jag är på gränsen att tycka att det är den sämsta av dem alla. Det är svårt för mig att ens hitta en bra del av den när jag tänker efter. Efter förra filmen som jag gillade hade jag höga förhoppningar för denna men...

Det var så mkt så mkt saker jag räknat med att få en bakstory för, karaktärers ursprung och motivationer osv. Men inte en enda fråga besvarades som jag hade från förra filmen. Och jag kan inte se dem knyta ihop säcken i nästa film. Detta var som ett 50 mins avsnitt av en 25 episoders tvserie säsong tycker jag, och detta var avsnitt 2.

Sen tyckte jag att alla delar där Luke och Rey interagerade var "flummiga". Och de komiska aspelterna passade inte in lika bra som i förra filmen.

Sen var det vissa teknologiska grejer samt saker som inte lyder fysikens lagar som jag störde mig på otroligt mkt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag sett den och, ja vad ska man säga? Utan att spoila kan jag tycka att den "spretar" väldigt mycket. Det händer väldigt mycket, på olika ställen hela tiden. Hela arc av handling som leder ingenstans och visar sig inte betyda någonting för huvudhandlingen. Tycker att den borde klippts betydligt hårdare. Sen är det en del scener som inte riktigt går ihop logiskt, men det är ju rätt typiskt för sådana här filmer och kanske speciellt StarWars.
Hinner inte skiva mer nu man kanske när jag kommer hem.

Däremot tycker jag de borde skippat den där lightspeed grejjen med skeppet, man undrar ju varför inte de alltid gjort så istället för att slösa ammunition på att skjuta på varann?

Dold text
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det var en okej film, men jag blev rätt besviken. Rogue One och TFA var bättre, och de var inga höjdarrullar de heller.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG