Permalänk
Medlem

HDR och aktiv HDMI-kabel

Tja,

har nyligen köpt en Philips-TV med HDR-stöd och stökar lite med att signalen inte når fram när UHD står inställt på något annat än 4:2:0, med andra ord kommer ingen HDR-signal fram. Min dator kör ett GTX 1080 och alla inställningar dyker upp som de ska, när jag kopplar in TV:n med 4:4:4 inställt får jag HDR-alternativet i Windows men TV:n hävdar "no signal". Den känner igen när HDR-signal skickas från spel som kör HDR och slår om automatiskt från 4:2:0 till 4:4:4/4:4:2, och då dör signalen.

Jag har en 10m aktiv HDMI-kabel och 4K@60Hz funkar utmärkt, så signalstyrkan är det inget problem med - men HDR-signalen kommer inte fram.

Några idéer? Ska plocka ner TV:n senare och plugga in i datorn med en kortare high speed-kabel för att se om HDR:en funkar då, och om det är längden på kabeln som jävlas på något sätt, men som jag har fattat det ska 4K/60 och HDR gå lite hand i hand - antingen funkar båda, eller ingen.

Vad vet Swec?

/M

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Masyve:

Jag har en 10m aktiv HDMI-kabel och 4K@60Hz funkar utmärkt, så signalstyrkan är det inget problem med - men HDR-signalen kommer inte fram.

Fungerar alltså 4K @ 60 Hz med 4:4:4 så länge du inte kör HDR?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Masyve: HDR kräver en transport av metadata för att gå igenom. Beroende på hur den aktiva kabeln fungerar kanske den inte släpper igenom denna metadata och då fungerar det inte trots att bandbredden kanske räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fungerar alltså 4K @ 60 Hz med 4:4:4 så länge du inte kör HDR?

Provade. Spelar ingen roll om HDR är av eller på i datorn. Ställer jag UHD-setting på 4:4:4/4:2:2 slutar den ta signal.

Slog också ner till 30Hz, då funkar HDR-läget på TV:n och signalen kommer fram. Nu till nästa fråga då: Kan datorn skicka 4K/60 i HDR med ett 1080, över HDMI? Krävs en kabel med någon särskild certifiering som min kanske inte har?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Masyve: Vad är det för kabel? Många av de aktiva (egentligen passiva EQ-kretsar) jag stöter på orkar inte 600 MHz/18 Gbps utan landar på en lägre nivå, ofta 13,5 Gbps/450 MHz. Där finns det, kanske lite ironiskt, helt vanliga 10-meterskablar vilka kostar mindre och ofta fungerar bättre.

När du aktiverar UHD-inställningen i TV:n ställer sink-kretsarna om sig och meddelar source att 600 MHz är maximal pixelklocka. Innan det meddelar de ofta 300 MHz och lämplig signa, likt 3840x2160/30 Hz. Då orkar kabeln. När du däremot ställt om TV:n försöker källan med den timing med 600 MHz pixeklockan som displayen säger sig vilja köra, till exempel 3840x2160/60 Hz. Men signalen når inte fram intakt på grund av kabeln.

Permalänk
Medlem

Saknar förpackning/info på kabeln som är borta med tiden, 4k/60 funkar utan HDR och 4k/30 funkar med. Det är nog kabeln. Tack för hjälp!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Är det inte återigen det klassiska att "Deep Color", "UHD Color" eller något i stil med det måste aktiveras på TVn för att den ska acceptera HDR? Så är det iaf på LG, Samsung, m. fl.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Masyve:

Provade. Spelar ingen roll om HDR är av eller på i datorn. Ställer jag UHD-setting på 4:4:4/4:2:2 slutar den ta signal.

Slog också ner till 30Hz, då funkar HDR-läget på TV:n och signalen kommer fram.

Innebär inte det att din slutsats nedan är felaktig EDIT: ogrundad?

Skrivet av Masyve:

Jag har en 10m aktiv HDMI-kabel och 4K@60Hz funkar utmärkt, så signalstyrkan är det inget problem med

Den information som finns i trådstarten (och resten av tråden, i skrivande stund) låter väl oss inte utesluta att problemet är just överföring av en signal med hög bandbredd?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett typiskt tecken att man får 4K/60 Hz att fungera med "UHD"-inställningen avstängd är att sink och source då handskakar om 4K/60 med 4:2:0-subsampling (9 Gbps/300 MHz).

Slår man över till HDR försöker source med minst 10-bitars signal och man når då 11 Gbps/367 MHz. Då kanske inte kabeln längre orkar och bilden blir svart. Alternativt att sink måste ha sin "UHD"-inställning på för att ens ta emot signalen. Handskakningen misslyckas. Ibland får man "out of range" eller liknande.

Slår man på "UHD"-inställningen går sink över till 18 Gbps/600 MHz och begär andra timings i handskakningen. Kabeln fungerar inte då heller.

Kan alltså vara en kombination av faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Kan datorn skicka 4K/60 i HDR med ett 1080, över HDMI? Krävs en kabel med någon särskild certifiering som min kanske inte har?

4K 60Hz 4:4:4 HDR kommer du inte kunna få ut över HDMI 2.0 oavsett vilken kabel du har.
4K 60Hz 4:2:2 10-bit HDR går dock.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Innebär inte det att din slutsats nedan är felaktig?

Ja, det verkar så åtminstone. Jag trodde att när 4k/60 utan HDR fungerade innebar det att det skulle orka HDR:en också men där verkade jag ha fått fel uppfattning eftersom att HDR:en fungerar bra med på 30hz men inte 60hz och alla övriga inställningar är samma.

Skrivet av Xay0r:

4K 60Hz 4:4:4 HDR kommer du inte kunna få ut över HDMI 2.0 oavsett vilken kabel du har.
4K 60Hz 4:2:2 10-bit HDR går dock.

Stämmer säkert, visste inte vilket mode den körde i för de två är samma option på TV:n. Är 4:4:4 bara för DP-anslutningar till datorskärmar eller?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Är det verkligen en aktiv HDMI kabel vi talar om här, är inte dom rätt ovanliga/dyra och kräver normalt extra strömförsörjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det verkligen en aktiv HDMI kabel vi talar om här, är inte dom rätt ovanliga/dyra och kräver normalt extra strömförsörjning?

Ja, det är det. Hade ett härke att hitta något som pallade 1440p på 10 meter när jag köpte den, så det fick bli en aktiv för typ 600kr. Jag var sur över det då, och är det fortfarande haha. Provade tre andra kablar innan utan framgång.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Hade problem med (No signal) när jag stängde på ultra deep coulor i tv samt med 4.4.4 etc så köpte mig en Supra HDMI kabel som enligt dom ska palla med den bandbredd hastighet etc som behövs för ultra deep 4k 4.4.4 12bcp 60hz etc upp till 10m

Många HDMI kablar som inte kan leverera den bandbredd hastighet som krävs (även att de står 4k å allt på dom)

Jag köpte visserligen en 6m kabel och den fungerar oklanderligt så kan inte uttala mig om kablar på 10 m men när jag hade mailkontakt med företaget som tillverkar dom innan jag köpte så ska det inte va några problem upp till 10 m

Så kan varmt rekommendera Supra high Speed HDMI

Kan tillägga att den va fan inte billig 6m 900 spänn men som sagt den gör de den ska utan probs!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.