Löst: Mouse Settings i Linux Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012

Löst: Mouse Settings i Linux Mint

Hej!

Tänkte försöka mig på att använda Linux igen efter några år sedan senaste försöket. Har alltid varit X problem som jag ej kunnat lösa som fått mig att ge upp varje gång. Senast var det någonting med grafik drivrutiner, dock så verkade just det gå bra denna gång.

Denna gång verkar inte vara helt annorlunda och problemet jag stött på nu är att Mouse Settings i Linux Mint verkar ha absolut noll effekt. Om jag sätter "Custom Sensitivity" till ON och sedan ändrar upp och ned i slidern så blir det ingen skillnad, inte heller om jag ändrar Size. Det första jag tänkte är att jag helt enkelt glömt att klicka på Apply... men det finns ju ingen sådan knapp alls så jag antar att det ska ändras i realtid?

Hittar inte direkt något när jag försöker söka på det. Någon som vet vad detta kan bero på och eventuellt hur jag fixar det?

Musen i fråga är en Mionix Naos 7000 om det är relevant.

Tacksam för svar!

Edit: Dessutom så finns det någon acceleration som jag gärna vill få bort också. Vill i princip ha som i Windows när den är inställd på 6/12, ingen acceleration och Enhanced Pointed Precision = disabled. Går det?
Edit 2: Acceleration fixat med xinput kommando (i alla fall till reboot) men behöver fortfarande hjälp med sensitivity.
Edit 3: Sensitivity också fixat med xinput (kommer antagligen att fixa en Linux specifik DPI på musen senare istället)

Så det jag fixade det med var:

xinput set-prop pointer:"Laview Technology Mionix Naos 7000" "libinput Accel Speed" -1

och

xinput set-prop pointer:"Laview Technology Mionix Naos 7000" "Coordinate Transformation Matrix" 2.000000, 0.000000, 0.000000, 0.000000, 2.000000, 0.000000, 0.000000, 0.000000, 1.000000

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: AMD Ryzen 1600
Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350
Disk: Samsung 850 256GB SSD Grafikkort: Gigabyte GTX 780 Windforce OC
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo PSU: EVGA Supernova G3 750W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 10 Home 64-bit