Kines, dualboot 10" platta för kartor och stöd vid PC spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Kines, dualboot 10" platta för kartor och stöd vid PC spel?

Jag är lite tokig, och spelar en del spel där jag gärna har kartan på surfplattan, och ännu fler spel där man bygger som fan, där produktionskedjorna fort blir långa, och komplicerade, för att tillfredsställa befolkningens önskemål & behov. I ytterligare några spel får surfplattan bidra med formler för konstiga drycker droger och gifter.
Till detta har jag en Samsung Galaxy Tab 2 10.1, som har fungerat utmärkt. Den är lite trött och långsam, men kraven jag ställer på den har inte varit så höga. Nu har den dock börjat bli lite till åren... (släpptes 2012)
Det har effekten att batteritiden har blivit lite dålig. Kanske värre än så, batteriet blir lite varmt om man laddar med en vettig laddare, exempelvis den medföljande, och, även om plattan är nyladdad / avstängd, så startar den inte efter en vecka. Men det absolut värsta är att när batteriet är tomt, så är det verkligen tomt. Det går inte ens att ladda den jäkla grejen. Koppla in laddaren, så tänds skärmen, och den går igenom lite animeringar med prickar för att visa att den tittar på batteriet. Sen kommer batteriikonen, och den första "stapeln" i laddindikatorn. Sen slocknar plattan och det börjar om från början. I det här stadiet är den sedan fast i all evighet, oavsett laddare. Lösningen är att slita ut innehållet ur plastskalet, koppla loss batteriet, och koppla på det igen. Då tror plattan att det är ett nytt, tomt batteri, och ignorerar vad det än är som får den att vägra starta och ladda som den ska, och så tar det 1-2 timmar innan den tycker batteriet är fullt. (Det ska ta, om jag inte minns fel, närmare 5 timmar.)

Så, kontentan är att jag nog behöver en ny platta. Visst, ett batteri till den här kostar ett par hundra, och är absolut en möjlighet, men det känns som om jag ändå använder plattan så mycket, att det kunde vara värt att köpa något lite roligare. Eftersom jag aldrig haft en surfplatta med Windows 10, så känns en dual-boot historia som ett alternativ, och en Androidversion nyare än 4.2.2 kanske är bra med tanke på säkerhet, kompatibilitet osv.
Men kina plattor verkar fortfarande vara något av en djungel, så att bara klicka hem något på en chansning verkar dumt. Som tur är vet jag att en del av SweClockers användare inte fegat som jag, utan klickat hem allt möjligt, och har blandade erfarenheter att dela med sig av.

Surfplattan jag har i dag här för lite lagringsutrymme (16gb) så den har fått ett 64gB SD kort, som nu är nästan fullt. Det vore klart bra om den nya har så mycket lagringsyta, och om inte, åtminstone kan ta ett SD kort. Plattan i dag här även 2/3G någonting, men det används egentligen inte alls, så finns det är det bonus, om inte, jaja... GPS. Nästan ett måste, så den kan fungera som reserv till telefonens navigering när man gått vilse mellan radhusen. Absolut inte en nackdel om den stödjer 5gHz WiFi.
Jag tror inte jag kommer använda något tangentbord, och om det "medföljer" (köps till för skitpengar i fall om att någon annan ska surfa på den ibland) ska det vara i någon sorts fodral / docka, annars är det verkligen helt meningslöst.
Reptåligt glas vore trevligt, men jag vet inte ens om det är en grej på kineser. Annars åtminstone ett fodral att stoppa den i när den inte används, eller ska ut på resor.

Som synes, inte mycket om krav på faktisk prestanda. Den jag har i dag ligger inne med 1gB RAM, dual-core 1.0 GHz Cortex-A9 som CPU, och PowerVR SGX540 som GPU, så jag tror att allt som går att köpa är bättre.
Tacksam för tips, och synpunkter.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

techtablets.com har en del reviews på kina plattor, kolla där.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Teclast Master T10 har fått hyggliga betyg. Har själv känt på plattan och kan säga att byggkvalitén verkar riktigt bra.
Kan beställas för ca 2000:- från Gearbest.
Annars brukar Xiaomi göra bra plattor och mobiler.

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * MSI Radeon RX 480 Gaming X 8GB * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: BenQ XL2720T
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital