Ni som har Swedbank, vad tycker ni om den nya internetbanken?

Permalänk
Medlem

Ni som har Swedbank, vad tycker ni om den nya internetbanken?

Tänkte höra med er andra härinne på SweC som har Swedbank om vad ni tycker om deras nya internetbank.

För mig ter det sig som att dom lekt runt med gränssnittet lite väl mycket och en del saker funkar sämre än innan. Det är väl eg. inga världsomvälvande saker som är fel, men det är rätt irriterande att behöva använda nåt som funkar mindre bra när dom faktisk hade nåt som funkade riktigt bra innan.

Några exempel:

  • Inloggning mha dosa där koden som ska matas in i dosan nu anges som en åttasiffrig grupp istället för som tidigare, två fyrsiffriga grupper. Ett åttasiffrigt tal är mycket svårare att läsa/komma ihåg, vilket gör inloggning krångligare.

  • När man ska bekräfta betalningarna så har dom bytt layout och använder en relativt smal kolumn med massor med tomt utrymme mellan raderna, vilket resulterar i dålig översikt. Idag hade jag fyra betalningar från två konton och var då tvungen att scrolla för att kunna få se allt som hade med godkännandet att göra.

  • Den nya internetbanken är inte färdig, utan man måste byta tillbaka till den gamla för utföra vissa saker. Trots detta tvingas man varenda <infoga valfritt kraftuttryck här> gång man loggar in att använda den nya internetbanken.

Nu när Swedbank lagt ner e-kort så är deras internetbank enda skälet för mig att till att stanna kvar som kund. Därför vore det också intressant att höra från er som även har nyliga erfarenheter av andra internetbanker; hur bra upplever ni att de är i jämförelse med Swedbanks lösning?

PS. Jag hoppas jag startade tråden i rätt forumavdelning. Om det ligger på fel ställe ber jag om ursäkt och att en moderator flyttar den till lämplig avdelning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Allt var bättre förr och ju förr desto bättre är väl min åsikt...
Man vänjer sig väl men hittills är jag väl inte så impad
Måste man ändra något bara för man kan?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte poängen.

Varje sak jag behövt göra på internetbanken de senaste dagarna har jag behövt gjort på den gamla layouten i alla fall. Där fungerar allting felfritt precis som vanligt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag har gått från Swedbank till Danske bank och har inte saknat något iaf. Var skönt att det blev av efter att jag upplevt att swedbank har fått sämre och sämre kundservice under de 15 år jag varit kund (är säkert så för.samtliga banker men men...)

Permalänk
Medlem

Design före funktion känns det som (fortfarande efter att ha kört den nya i >1år).
Vissa saker har förbättrats, men var jag tvungen att välja endast en blir det den gamla för den är komplett. Det jag saknar mest är faktiskt "betalningskalendern". Att de inte implementerat den i nya webben ännu är pinsamt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Jag har gått från Swedbank till Danske bank och har inte saknat något iaf. Var skönt att det blev av efter att jag upplevt att swedbank har fått sämre och sämre kundservice under de 15 år jag varit kund (är säkert så för.samtliga banker men men...)

Så, vad tycker du om Swedbanks nya internetbank då?

On Topic: Det är ljust och ganska tydligt iallafall, men precis som när SF uppdaterade sin sajt så är det en blandning av nytt och gammalt - verkar som om man haft bråttom ut med nyheterna och därför inte täckt in allt. Funktionerna är de samma, intefacet vänjer man sig vid.

Permalänk
Medlem

Tycker att den gamla fungerade mycket bättre. Nu ser jag inte mina 4 konton direkt på "konton och kort" översikten. Det känns inte ens som att de tänkt till rent designmässigt, visst är det "snyggt" men användarvänligt är det inte...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft Swedbank så mitt inlägg är kanske inte så givande, men jag har SEB och är mycket nöjd med deras internetbank. Allt är överskådligt och funkar bra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

@keyser: Jovisst, man vänjer sig vid interfacet, men som jag ser det är utformningen av det sämre. Troligtvis fixar dom väl till det med tiden, men det känns väldigt B att behöva scrolla vertikalt för att kunna se vad som i princip borde vara 8-9 rader text.

Som någon annan påtalade så verkar dom ha ändrat design mest för att dom kan och i samband med detta har finliret missats, som t.ex. att man numera vanligtvis behöver ange BG/PG numer två gånger när man ska lägga till en ny betalningsmottagare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Jag använder mobilappen 98 av 100 ggr, så jag såg det nya interfacet först idag när jag skulle undersöka hur man gör för att reklamera ett kortköp - en del där jag till slut hamnade i det gamla systemet. Så jag har inte utforskat PG/BG-biten, det var flera år sedan jag använde den biten på webben senast...

Permalänk
Medlem

Jag stör mig något enormt på att den vanligaste aktiviteten jag gör, att flytta pengar mellan konton, har blandats upp med PG/BG-betalningar. Man väljer från-konto, hamnar på pg/bg-betalningar och måste aktivt klicka för att välja bland sina konton. För mig är en betalning och en överföring två olika koncept som borde hållas åtskilda.

Tema dagens i-landsproblem kanske. Men jag gillar inte detta ombyggande av sidor som inte verkar tjäna något syfte. Om det är teknikdrivet så hade det varit vettigare att porta den gamla till nyare ramverk och sedan sminka upp den lite. Och sedan inte släppa förrän man fått med alla funktioner.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Tyckte den förra var betydligt svårare att hitta i och nya känns väldigt mycket modernare så jag tycker bara den är bra.

Permalänk
Medlem

Känns lite som en m.länk, hade dock gjort vadsomhelst för att få tillbaka e-kort. För just nu finns det inget hos Swedbank som håller mig kvar(- och lär nog byta när jag får en möjlighet) och då har jag ändå varit kund hos dem i snart 10år.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen:
Om du tycker något är dåligt, varför inte kontakta banken?
Antingen genom att skriva till dem från websidan, eller ringa till digital support.

Jag har påpekat flera saknade funktioner/brister i den nya, och en hel del av dem har lagts till/ändrats.

Jag använder dock helst den gamla, eftersom den nya även om den har blivit bättre, fortfarande har många brister.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Jag använder en gammal adress, för att alltid komma till den gamla versionen, men den slutar väl att fungera nån gång när de lagt in allt i nya versionen...

https://internetbank.swedbank.se/bviPrivat/privat?ns=1

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Sen dom uppdaterade appen Swedbank till Android (säkerligen också IOS) så tyckte jag att mot föregående app har det blivit så mycket bättre och mer tydligt. Så idag går jag i princip aldrig in via webbläsaren utan gör allt jag kan via telefonen. De fåtal gånger jag har använt webben så är det väldigt rörigt jämfört med hur det såg ut förut. Men det kommer förhoppningsvis bli bättre.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Nya sajten har varit beta hur länge som helst, men nu när den togs i drift är det ändå ett skämt när man märker hur många funktioner som länkar tillbaks till gamla sajten. Sen är det precis som med många andra nya sajter, att det ska vara mobilanpassat, vilket innebär att man dummar ner en del för att passa pekskärm.

Flera saker är ändå bra i nya sajten också.

Jag ger den en 3/5.

Permalänk
Medlem

Snyggare men betydligt sämre översikt och svårare att hitta det man letar (och då menar jag designmässigt inte bara att det är svårt pga att det är nytt).

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

De följer trenden med att allt ska vara jätteglest och minimalistiskt med en massa tomrum och stora knappar... Men man vänjer väl sig...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Tyckte den förra var betydligt svårare att hitta i och nya känns väldigt mycket modernare så jag tycker bara den är bra.

Kan du ge något exempel? Den gamla banken var ju inte perfekt och en del saker kan helt klar förbättras. Jag håller med om att den nya känns modernare, men för mig är det inte liktydigt med bättre. Känns mer som att dom gör samma miss som många andra sajter gör, man ändrar för ändrandets skull.

Skrivet av TheBodyLotion:

Känns lite som en m.länk, hade dock gjort vadsomhelst för att få tillbaka e-kort. För just nu finns det inget hos Swedbank som håller mig kvar(- och lär nog byta när jag får en möjlighet) och då har jag ändå varit kund hos dem i snart 10år.

Vad menar du med "m.länk"? F.ö saknar jag också e-kort, om en annan bank skulle erbjuda tjänsten så hade jag bytt på en gång. Själv har jag varit kund hos dom i snart 30 år (sen fd Föreningsbanken).

Skrivet av Belzader:

@Hurtigbullen:
Om du tycker något är dåligt, varför inte kontakta banken?

Det har jag redan gjort och kommer fortsätta med när jag hittar saker. Däremot försöker jag använda den gamla banken, främst för att den fungera bättre, men också till viss del för att jag inte vill agera gratis betatestare åt dom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Tänkte höra med er andra härinne på SweC som har Swedbank om vad ni tycker om deras nya internetbank.

För mig ter det sig som att dom lekt runt med gränssnittet lite väl mycket och en del saker funkar sämre än innan. Det är väl eg. inga världsomvälvande saker som är fel, men det är rätt irriterande att behöva använda nåt som funkar mindre bra när dom faktisk hade nåt som funkade riktigt bra innan.

Några exempel:

  • Inloggning mha dosa där koden som ska matas in i dosan nu anges som en åttasiffrig grupp istället för som tidigare, två fyrsiffriga grupper. Ett åttasiffrigt tal är mycket svårare att läsa/komma ihåg, vilket gör inloggning krångligare.

  • När man ska bekräfta betalningarna så har dom bytt layout och använder en relativt smal kolumn med massor med tomt utrymme mellan raderna, vilket resulterar i dålig översikt. Idag hade jag fyra betalningar från två konton och var då tvungen att scrolla för att kunna få se allt som hade med godkännandet att göra.

  • Den nya internetbanken är inte färdig, utan man måste byta tillbaka till den gamla för utföra vissa saker. Trots detta tvingas man varenda <infoga valfritt kraftuttryck här> gång man loggar in att använda den nya internetbanken.

Nu när Swedbank lagt ner e-kort så är deras internetbank enda skälet för mig att till att stanna kvar som kund. Därför vore det också intressant att höra från er som även har nyliga erfarenheter av andra internetbanker; hur bra upplever ni att de är i jämförelse med Swedbanks lösning?

PS. Jag hoppas jag startade tråden i rätt forumavdelning. Om det ligger på fel ställe ber jag om ursäkt och att en moderator flyttar den till lämplig avdelning.

Byt bank, sämsta banken ever, sa upp mitt konto direkt och gick till en vettig bank som Handelsbanken / SEB.

Lycka till med ditt byte av bank, hela Svenska folket borde bojkotta skiten.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

När man ska betala e-fakturor och vill att alla ska betalas omgående så verkar det som att man måste klicka på dem en efter en och välja just omgående. På den gamla behövde man inte göra något sådant vad jag minns? Tar mao tre gånger längre tid att betala (såvida jag inte missat något).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

När man ska betala e-fakturor och vill att alla ska betalas omgående så verkar det som att man måste klicka på dem en efter en och välja just omgående. På den gamla behövde man inte göra något sådant vad jag minns? Tar mao tre gånger längre tid att betala (såvida jag inte missat något).

Ah, en till som stör sig på detta. Precis som du säger, om man vill bestämma när de ska betalas blir det mycket pilligare i nya versionen.

Permalänk
Medlem

Gillade den gamla, alla funktioner funkar inte ens i den nya...

Permalänk
Medlem

Well, det blir säkert bra när man kan göra allt i den nya. Att säga att man gillar den gamla för att att den nya inte har alla funktioner är ju lite konstigt, står ju klart och tydligt att de är under utveckling.

Man kan dock tycka att det är lite konstigt att man går ut med en nya "internetbank" som var 40% klar när den kom.

Personligen tycker jag att den nya fungerar bättre och är enklare att navigera, synd bara att inte allt är färdigutvecklat i den nya.

Permalänk
Medlem

Den är bra men det är många funktioner som fortfarande kräver gamla internetbanken så den är en bra bit från att vara färdig. T.ex. att låsa upp kort för internetköp och genomföra internationella betalningar kräver att man går till gamla internetbanken just nu.

Men jag föredrar den nya före den gamla helt klart.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: med m.länk menar jag mobil länk, har du chrome så kan du trycka på f12, sedan ctrl+shift+m för att få mobilversion av hemsidor. Lite så känns det som med den nya Swedbank sidan. Använder dock mobilen för det mesta.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kan du ge något exempel? Den gamla banken var ju inte perfekt och en del saker kan helt klar förbättras. Jag håller med om att den nya känns modernare, men för mig är det inte liktydigt med bättre. Känns mer som att dom gör samma miss som många andra sajter gör, man ändrar för ändrandets skull.

Det främsta jag ogillade med den förra var att det var minst två steg för att komma till överföringar och då det är det jag använder oftast kändes det drygt att behöva kolla igenom en lista på massor av olika saker för att komma till rätt, efter jag valt rätt meny. Nu är det bara att trycka på betalningar/överföringar så är man rätt direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Det främsta jag ogillade med den förra var att det var minst två steg för att komma till överföringar och då det är det jag använder oftast kändes det drygt att behöva kolla igenom en lista på massor av olika saker för att komma till rätt, efter jag valt rätt meny. Nu är det bara att trycka på betalningar/överföringar så är man rätt direkt

Haha, wtf! Dagens i-landsproblem. Man håller ju bara över Betala/Överföra, sen Överföringar, överföringar konton. Tar bokstavligen 1-2 sekunder att komma in på överföringar på den tidigare versionen?

Försvarar inte den tidigare versionen (kanske lite ) men det här var nog det löjligaste jag hört!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Haha, wtf! Dagens i-landsproblem. Man håller ju bara över Betala/Överföra, sen Överföringar, överföringar konton. Tar bokstavligen 1-2 sekunder att komma in på överföringar på den tidigare versionen?

Försvarar inte den tidigare versionen (kanske lite ) men det här var nog det löjligaste jag hört!

Haha de är må vara men det var betydligt fler alternativ där än vad det är nu. Men hela den här tråden handlar väl om i-landsproblem?

Skickades från m.sweclockers.com