Permalänk
Medlem

4k Viaplay på LG OLED?

Tjena!

Vi har en LG OLED C7 hemma här och vi kollar på väldigt mycket fotboll. Vi har fått chansen att testa en släktings viaplay konto där vi kan streama fotboll i 4k men han säger även att man måste ha en chromecast ultra för att man ska kunna kolla i 4k. De senaste dagarna har jag läst att det ska finnas en chromecast inbyggd i vår TV. Så om detta stämmer att det ska finnas en chromecast inbyggd, betyder det då att vi kan streama fotboll i 4k?

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte... det brukar vara klena grejer som är inbyggda i TV, även om dem stödjer Chromecast funktionen så är jag nästan säker att den inte klarar 4k. Du lär behöva en Chromecast Ultra.

Permalänk
Medlem

Beror på om den inbyggda Chromecasten har 4K stöd, då det är olika modeller när man köper separat. Skulle gissa att den inbyggda inte har 4K varianten av sig.

Permalänk
Medlem

Varför ska du casta till Tvn för? Bara öppna Viaplay på TVn och kolla direkt från Tvn istället.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Troligtvis inte... det brukar vara klena grejer som är inbyggda i TV, även om dem stödjer Chromecast funktionen så är jag nästan säker att den inte klarar 4k. Du lär behöva en Chromecast Ultra.

Har precis läst på Viaplays sida att det går bra även om man har Microsoft Edge browser för att streama i 4k men att man även måste ha 7:e generationens Intel Core processor. Jag har en laptop med en i5 4000 nåt i min laptop. Kommer det gå att streama i 4k genom Microsoft Edge om jag kopplar in laptopen till TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Varför ska du casta till Tvn för? Bara öppna Viaplay på TVn och kolla direkt från Tvn istället.

Går det att kolla på innehåll i 4k genom appen?

Permalänk
Medlem

Finns det nån modell ute med en Chromecast Ultra inbyggd? Aningen underligt om inte, är ju inte direkt som att det lanserades i förrgår. Kom ju förra året, tycker att nån borde hppat på tåget?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Har precis läst på Viaplays sida att det går bra även om man har Microsoft Edge browser för att streama i 4k men att man även måste ha 7:e generationens Intel Core processor. Jag har en laptop med en i5 4000 nåt i min laptop. Kommer det gå att streama i 4k genom Microsoft Edge om jag kopplar in laptopen till TVn?

Jag har själv en laptop med en i7-4200 och det funkade inte bra när jag testade, visserligen kom det bild men det var i slowmotion och hackade, med andra ord inget man kan kolla på. Så i5:an lär inte prestera bättre än så i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Går det att kolla på innehåll i 4k genom appen?

På LG vet jag inte, men bara testa. På min A1 så fungerar det utan problem. Fast det är Android TV på Sony TV.

Skrivet av RVX:

Finns det nån modell ute med en Chromecast Ultra inbyggd? Aningen underligt om inte, är ju inte direkt som att det lanserades i förrgår. Kom ju förra året, tycker att nån borde hppat på tåget?

Sony Android TV har Chromecast Ultra inbyggd. Möjligen Philips Android TV också.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden ...
Någon som vet om detta har uppdaterats ?
Har köpt 65B7 och vill gärna se F1 i 4K 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Vi gör så här.....pssst! @Laxpudding

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Väcker liv i tråden ...
Någon som vet om detta har uppdaterats ?
Har köpt 65B7 och vill gärna se F1 i 4K 😊

Skickades från m.sweclockers.com

La bara att testa? ^^
Deras inbyggda app för netflix kan spela upp både 4K och HDR+atmos så jag ser inte varför appen för Viaplay inte skulle klara av det.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Väcker liv i tråden ...
Någon som vet om detta har uppdaterats ?
Har köpt 65B7 och vill gärna se F1 i 4K 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Sänds F1 i 4K? Kvaliten på F1 har ju alltid sugit så enligt mig vore det ett under om dom faktiskt har något hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Sänds F1 i 4K? Kvaliten på F1 har ju alltid sugit så enligt mig vore det ett under om dom faktiskt har något hyfsat.

Japp ! Dock lite osäker på om det gäller samtliga race, får upp UHD sändningen på min Apple TV som inte har stöd ... så det går ej att spela upp men på LG tv fick jag inte upp 4K sändningen alls i alla fall på senaste racet i Barcelona, kan även tillägga att bilden är väldigt bra med endast 720p på Oled 👍
Men sugen att testa 4K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

La bara att testa? ^^
Deras inbyggda app för netflix kan spela upp både 4K och HDR+atmos så jag ser inte varför appen för Viaplay inte skulle klara av det.

Fick inte upp 4K sändningen vid senaste racet i Barcelona i alla fall .. om det beror på tv eller viasat är frågan ...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Fick inte upp 4K sändningen vid senaste racet i Barcelona i alla fall .. om det beror på tv eller viasat är frågan ...?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr kan det ju vara så att viasat väljer att bara stödja chromcast ultra för att de vet att det funkar och lättast att bara stödja en enhet i beta (som det verkar vara i?..). Tråkigt dock!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att streama i Ultra HD 4K?

Ultra HD TV
Internetanslutning på minst 25 Mbps (vi rekommenderar 100 Mbps)
Någon av följande enheter:
¤ Chromecast Ultra. Ansluten med nätverkskabel samt inställd på 50Hz. Läs hur du gör här.
¤ Microsoft Edge browser. För att streama i 4K krävs en HDMI-anslutning som är kompatibel med HDCP 2.2 eller en inbyggd skärm som kan visa innehåll i 4K samt 7:e generationens Intel Core-processor.

Kör själv Viaplays UHD i Edge och det fungerar i sig bra, när väl sändningen i sig gör det alltså. Sen ställer jag mig frågande till om det verkligen är 4K som dom påstår

Permalänk
Medlem

Viasat F1 4K via min nvidia Shield gick bra i 4K till min LG OLED B7V

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är kanske att LG inte har Chromecast inbyggt i sina TV-apparater. Som jag förstår det använder de en öppen variant som bygger på samma protokoll, varför TV:n dyker upp i Cast-menyn. Youtube och Netflix funkar, som sagt, utmärkt i 4K med de inbyggda apparna men om Viasat själva säger att de bara stödjer 4K på Chromecast och i Edge så kan det nog stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad behövs för att streama i Ultra HD 4K?

Ultra HD TV
Internetanslutning på minst 25 Mbps (vi rekommenderar 100 Mbps)
Någon av följande enheter:
¤ Chromecast Ultra. Ansluten med nätverkskabel samt inställd på 50Hz. Läs hur du gör här.
¤ Microsoft Edge browser. För att streama i 4K krävs en HDMI-anslutning som är kompatibel med HDCP 2.2 eller en inbyggd skärm som kan visa innehåll i 4K samt 7:e generationens Intel Core-processor.

Kör själv Viaplays UHD i Edge och det fungerar i sig bra, när väl sändningen i sig gör det alltså. Sen ställer jag mig frågande till om det verkligen är 4K som dom påstår

Det är troligtvis väldigt komprimerat 4K ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Hur är det med lg:s CX modeller stödjer apparna 4k?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Har suttit i timmar och letat efter svar på detta och skickade till slut in ett meddelande i Viaplays supportchatt och fick till slut det här svaret:

”Absolut, när det gäller majoriteten av vårat utbud så sänds det i 720p, kvalitén på materialet anpassas automatiskt efter din nedladdningshastighet och plattformen du använder dig av. Så om vi t.ex har en film eller serie som finns tillgänglig i högre kvalité så får du automatiskt den högre kvalitén om din plattform har stöd för den högre kvalitén och så länge nedladdningshastigheten är tillräcklig.”

Så även om din plattform stödjer högre kvalitet än 720p så är Viaplays utbud med högre kvalitet fortfarande minimal. Inte ens nya storfilmer som t.ex. No Time To Die streamar de i högre kvalitet än HD.

Så vill man titta på högupplöst är inte Viaplay ett alternativ så här i mitten på 2022 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Gagnert:

Har suttit i timmar och letat efter svar på detta och skickade till slut in ett meddelande i Viaplays supportchatt och fick till slut det här svaret:

”Absolut, när det gäller majoriteten av vårat utbud så sänds det i 720p, kvalitén på materialet anpassas automatiskt efter din nedladdningshastighet och plattformen du använder dig av. Så om vi t.ex har en film eller serie som finns tillgänglig i högre kvalité så får du automatiskt den högre kvalitén om din plattform har stöd för den högre kvalitén och så länge nedladdningshastigheten är tillräcklig.”

Så även om din plattform stödjer högre kvalitet än 720p så är Viaplays utbud med högre kvalitet fortfarande minimal. Inte ens nya storfilmer som t.ex. No Time To Die streamar de i högre kvalitet än HD.

Så vill man titta på högupplöst är inte Viaplay ett alternativ så här i mitten på 2022 iaf.

Inte 2018 heller precis som den här tråden är ifrån 😀👍

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Inte 2018 heller precis som den här tråden är ifrån 😀👍

Tyckte att det var dags att återuppliva tråden 😉