Fallout 4 kraschar omgående i huvudmenyn

Permalänk
Lego Master

Fallout 4 kraschar omgående i huvudmenyn

Jag har fått ett väldigt irriterande, och för mig fullständigt obegripligt problem med Fallout 4.

Skulle starta det idag för att lira lite, Bethesda-loggan snurrar som den ska, eventuella S.P.E.C.I.A.L-videor spelas OK, och den första sekvensen med en Power Armor i nåt skjul spelas OK tills jag trycker på någon knapp för att få fram menyn och kunna fortsätta spela. Då kraschar spelet omgående till skrivbordet utan några felmeddelanden eller nånting. Det bara försvinner. Jag hinner se menyn nån halv sekund kanske först, men sen dör det helt.

Jag har testat lite olika lösningar efter att ha googlat runt halva dagen, men inget har hjälpt;

  • Verifierat om filcachen i Steam

  • Installerat om spelet helt

  • Avaktiverat och avinstallerat samtliga moddar

  • Tagit bort mina savegames ifall någon fil var korrupt (och stängt av molnlagringen för att inte synka ner dem igen)

  • Återställt ini-filerna

  • Sett till att jag har senaste grafikdrivrutinerna, 388.59 - dessa installerades före krascherna började hända, och har spelat med dem utan problem tidigare

  • Kört både Fallout4.exe och Fallout4Launcher.exe som administratör, och i kompatibilitetsläge för Win7

  • Slitit mitt hår och offrat dammråttor till de mörka Steam-gudarna

Är det nån som har haft ett liknande problem, och/eller har en lösning jag uppenbarligen har missat?
Kan tillägga att Windows är relativt nyinstallerat med, så det bör inte vara något gammalt mög som ligger i bakgrunden och skräpar. Och som sagt, spelet har fungerat perfekt fram till idag.

Det enda jag kan komma på som är annorlunda är att uppdatering KB4054517 till Windows hade problem att uppdateras i veckan. Den failade gång på gång, med omstart efter omstart som tog galet lång tid. Till slut verkar det som Windows bara gav upp, för jag kan inte se att den är installerad.

Inget annat är annorlunda, andra spel fungerar alldeles utmärkt.
Jag begriper inte varför Fallout 4 vägrar starta. Hjälp?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har du testat:

  • Testa andra grafikinställningar, text borderless (även slå av intro film och god rays, det är ett vanligt problem)

  • Slå av anti-virus eller white lista Steam och Fallout 4

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Shudnawz: Hmmm.... låter som typ samma sak denna personen har "Fallout 4 problem stängs ner"

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Brightsin:

@Shudnawz: Hmmm.... låter som typ samma sak denna personen har "Fallout 4 problem stängs ner"

What the fuuu....
Ja, det verkar vara samma. Om jag inaktiverar mitt nätverkskort kan jag starta Fallout 4 utan problem. Jag gissar att detta är relaterat till Bethesda.net och Creation Club-länken som initieras när spelet laddar menyn.

Tyvärr verkar det inte hjälpa att bara blockera Fallout4.exe i brandväggen, så länge jag har internetåtkomst till datorn överlag vägrar det starta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: Tror du att denna skulle kunna göra att det skulle fungera utan att krasha?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D