Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Bygga egen NVR

Hej

Färdiga NVR är antingen skitdyra (med licenser) eller skitdåliga. Jag tänkte alltså gå mellanvägen och bygga en egen med antingen Blue Iris eller Zoneminder. Hade gärna haft Linux och sparat 60 dollar men Blue Iris verkar ha bättre hårdvarustöd så lutar åt det.

Hursomhelst, ingen NVR eller för den delen NAS verkar ha bättre processor än en celeron på 4 kärnor. Räcker det verkligen med en Celeron (om man har 9st 3MP kameror), eller borde man köra med en i5? De skiljer ju något i pris. Jag räknar med ungefär en ström på 10mb/s per kamera, alltså ungefär 90mb/s totalt för skrivning, sedan ska den klara av live-uppspelning också, genom nätverket.

Alternativt vore ju en mobile-cpu bra för att spara ström.

Någon som har synpunkter eller erfarenhet av detta?

edit: i3 7350k verkar faktiskt ha bättre läs och skrivhastighet än i5 7400.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Hur många bilder per sekund?
Någon bild/pixelanalys på servern?
Hur många strömmar? Om analys, analys på separat ström?
MJPEG eller MPEG?
Storlek på film/bild sekvenser i respektive ström om två olika p.g.a. ev. analys?
Kodarformat i kamerorna? h264?
Konstant lagring eller endast vid rörelse/bildanalysutlösning?

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Okt 2010

Vad jag förstått det som så käkar det RAM, speciellt om man kontinuerligt skickar videoströmmen och låter VMS'en analysera och bedöma om det är en rörelse och därmed spela in.

Många kameror har ju inbyggd hantering för rörelse och kan skicka vid dom tillfällena till en NAS, vilket gör att det inte kräver lika mycket av NVR/VMS.

Själv funderar jag på Milestone som VMS, många som lovordar den och den är gratis upp till 8st. kameror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Veni:

Hur många bilder per sekund?
Någon bild/pixelanalys på servern?
Hur många strömmar? Om analys, analys på separat ström?
MJPEG eller MPEG?
Storlek på film/bild sekvenser i respektive ström om två olika p.g.a. ev. analys?
Kodarformat i kamerorna? h264?
Konstant lagring eller endast vid rörelse/bildanalysutlösning?

14 FPS, 3 MP, verkar stödja en bitrate på högst 10240kbps. Det ser ut som att de kan sköta rörelseigenkänning och det är väl kanske smartast att låta dem göra det, men har inte haft tid att kolla på det riktigt.

Nu är det som så att vi har en blade server med 8st opteron 148 processorer, varav 4-5 är lediga. Jag tänkte därför sätta upp en Linux PV med Shinobi istället, som verkar vassare än Zoneminder och se hur det lirar.

Skrivet av KjellTimell:

Vad jag förstått det som så käkar det RAM, speciellt om man kontinuerligt skickar videoströmmen och låter VMS'en analysera och bedöma om det är en rörelse och därmed spela in.

Många kameror har ju inbyggd hantering för rörelse och kan skicka vid dom tillfällena till en NAS, vilket gör att det inte kräver lika mycket av NVR/VMS.

Själv funderar jag på Milestone som VMS, många som lovordar den och den är gratis upp till 8st. kameror.

Milestone verkar toppen, men vad kostar det? Har ju dessvärre 9 kameror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Okt 2010

*host* 4000kr/år *host*

Dock gratis upp till 8 kameror, men man mister några funktioner som Push notiser etc.

http://www.networkwebcams.co.uk/blog/2016/09/15/whats-real-co...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Tänkte att jag skulle prova Milestone då Zoneminder visade sig vara helt värdelöst och Shinobi hittar kamerorna iallafall men jag lyckas inte få fram bilden. Det visar sig dock att den nya versionen av gratisutgåvan bara fungerar med Windows, då det står att den kräver en dator med Windows, eller har jag fel?

https://www.milestonesys.com/solutions/platform/try-our-softw...

Nu är det som så att om det ska vara någon vits med det hela så ska programmet kunna spela ljud på datorn om rörelseigenkänningen aktiveras, och gärna skicka en signal till telefonen, en push-notis hade nog räckt. Vad jag vet så har inte Shinobi det. Ett annat lovande program verkar vara Ivideon, men de har gjort det så att det bara går att ladda ner till Ubuntu, och jag sitter på CentOs för tillfället. Vore trevligt med något som funkade på CentOS så slipper jag byta, men om det inte finns bättre alternativ än så så får jag väl göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Installerade Ubuntu och kör nu Ivideon och är mycket nöjd. Däremot undrar jag om bilderna går från servern till deras moln och sedan till mobilerna, eller om mobilerna strömmar direkt från servern? Kan tänka mig att det påverkar bandbredden avsevärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2002

Testa MotionEye, gratis. Jag kör det och det fungerar klockrent. Dock ska jag säga att de krävs ganska mycket kraft för att driva kamerorna. Kör 3st kamerat atm, ska upp till 5 snart.

Några funktioner:
web-based, mobile/tablet-friendly user interface
compatible with most USB cameras as well as with the Raspberry PI camera module
support for IP (network) cameras
motion detection with email notifications and working schedule
JPEG files for still images, AVI files for videos
timelapse movies
uploading media files to Google Drive and Dropbox

Jag kör med uteslutande kina-kameror som är blockade från internet.

Är en helt vanlig ekonom...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

@Argit:

Hm. Ja det ser trevligt ut, men den har ingen mobilapp som funkar med den? Jag kör Ivideon nu som funkar utmärkt sålänge man använder deras Client varesig det är på PC/Mac eller mobil, dock vill inte videona spela som de ska i webb-gränssnittet på deras hemsida, men den behöver man inte använda. Jag finner notis-funktionen som de har väldigt bra, och är numera ett måste för oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

@Argit:

Hur mycket kraft det tar för att driva kamerorna beror väl på vilken bitrate man har. Jag har för tillfället ca 2000 kbps per kamera och full hd/3mp upplösning, detta tar ungefär kanske högst hälften av processorkraften på de 8 virtuella processorer som jag har gett VM, när man är inne och kollar. Jag ska öka detta allt eftersom för att se hur nätverket och hårddiskarna hänger med, men har inte haft tid riktigt. Det visar sig att servern har 8 st opteron 4130 med fyra kärnor vardera, vilket blir 32 st virtuella processorer som jag kan använda, så datorkraft lär nog inte vara ett problem här iallafall

Men eftersom du verkar ha en vanlig PC så borde du väl skaffa en NVR som kan avlasta till grafikkortet. Ivideon kan göra det, även ZoneMinder och Shinobi. Eller om du har Core processor så har den bland annat QuickSync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av 1337_d00d:

@Argit:

Hm. Ja det ser trevligt ut, men den har ingen mobilapp som funkar med den? Jag kör Ivideon nu som funkar utmärkt sålänge man använder deras Client varesig det är på PC/Mac eller mobil, dock vill inte videona spela som de ska i webb-gränssnittet på deras hemsida, men den behöver man inte använda. Jag finner notis-funktionen som de har väldigt bra, och är numera ett måste för oss.

De har ingen app eller liknande, fungerar ganska bra att titta på direkt på webben. Jag tror det kommer en fix vad de gäller video-uppspelning. Jag kör mestadels Motion detection, med mailfunktionen. Fungerar klockers, dock önskar jag bättre working schedule. Idag kan man bara sätta ett intervall (att jobba inom eller utanför).

Skrivet av 1337_d00d:

@Argit:

Hur mycket kraft det tar för att driva kamerorna beror väl på vilken bitrate man har. Jag har för tillfället ca 2000 kbps per kamera och full hd/3mp upplösning, detta tar ungefär kanske högst hälften av processorkraften på de 8 virtuella processorer som jag har gett VM, när man är inne och kollar. Jag ska öka detta allt eftersom för att se hur nätverket och hårddiskarna hänger med, men har inte haft tid riktigt. Det visar sig att servern har 8 st opteron 4130 med fyra kärnor vardera, vilket blir 32 st virtuella processorer som jag kan använda, så datorkraft lär nog inte vara ett problem här iallafall

Men eftersom du verkar ha en vanlig PC så borde du väl skaffa en NVR som kan avlasta till grafikkortet. Ivideon kan göra det, även ZoneMinder och Shinobi. Eller om du har Core processor så har den bland annat QuickSync.

Ja, det är en vanliga PC i grunden tror det är en Quad core-variant, var länge sen jag var inne och kolla. Med Vmware samt debian som OS för MotionEye. Det funkar bra för övervakning hemma, när det händer mycket samtidigt så börjar den flaska lite (för tilldela mer kraft sen tänkte jag). Kollat på ZoneMinder i alla fall men det föll inte i smaken.

Är en helt vanlig ekonom...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004

kan varmt rekommendera zoneminder, då du väl har igång det så tuffar det på utan problem, sen appaen zmninja till telen gör ju det inte direkt sämre

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Jag har ett problem med Ivideon just nu dock och det är laggen. Kollar man på kamerorna genom det lokala nätverket, är fördröjningen kanske 2 sekunder. Men genom internet - inte mindre än 10! Vad ska man göra åt detta? Jag vet inte vart problemet skulle sitta riktigt - processorerna ligger på 30%, bandbredd finns så det räcker, minnet används knappt. Är det hårddiskarna? Kommer det gå bättre om man hittar en NVR som fångar h264 strömmen? Då Ivideon verkar samla MJPEG och konverterar det sedan själv.

Edit: "optimized player" på klienten tar bort fördröjningen nästan helt, men detta finns bara i Windows. Dvs enbart lokalt.