WebbUtveckling (Hermods)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2016

WebbUtveckling (Hermods)

Hej.

Håller på med en webbserverprogrammerings-kurs på Hermods. Det jag har insett är att man borde ha läst webbutveckling 1-3 innan man gav sig in på detta område.
Man skall utgå ifrån en hemsida som man har skapat i dem tidiga webbutvecklingskurserna.
Då jag inte har sökt dem kurserna så har jag heller inte tillgång till kursmaterialet för webbutveckling 1-3. Har frågat om man kunde få det ifrån Hermods men tydligen så är det omöjligt att få om jag inte sökt kursen.

Så nu undrar jag om det är någon här ute som har gått webbutvecklings kurserna som skulle kunna länka till materialet?

Eller om det finns någon kurs på nätet där man kan skapa sin hemsida relativt snabbt.

Problemet här är att tiden räcker inte till. Jag hinner inte söka mig fram på alla problem som jag stöter på när jag skriver html-kod & CSS. Jag behöver något grundläggande att utgå ifrån så att jag kan skapa min hemsida så fort som möjligt.
Jag vill inte ha en färdig lösning där jag inte förstår vad jag har gjort heller.

Hoppas ni har någonting matnyttigt till mig där ute!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Webbserverprogrammering? Vad är det rent tekniskt? Sätta upp apache, php, nginx, databas, iis? eller menar de typ php, asp? Är det bara så att du ska hosta en webbsida, varför inte köra in wordpress?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Tror du att du hinner då? Kanske borde hoppa av och göra 1-3 istället?

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus gtx 1070ti 8gb Strix Gaming ¤ EVGA GQ 650W ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 850 250gb ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2016

@jocke92:

Webbserverprogrammering har 5 moduler.
Där första biten är hur man skapar en relationsdatabas m.m.
Andra biten är hur man kan skriva SQL frågor till databasen och få ut information.
Tredje biten som vi är inne på nu är PHP kodning. Det är då där som man vill ha en hemsida och kunna laborera med sin PHP-kod.

Har kollat runt lite gällande det här med WordPress. Hur fungerar det egentligen, har fått intryck av att det inte är lika lätt att fixa sina egna PHP koder osv.

Är det värt att lära sig WordPress istället för gammeldags html kod?

@Bladz92:
Det har gått bra på kursen och har inte haft problem förrens nu så är inte sugen på att släppa allting. Det är egentligen den sista modulen som jag håller på med för tillfället, så hade varit skönt att få klart den. Kurserna är inte alltid sökbara och har för dåligt tålamod för att vänta på dem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Oj, vill inte vara dum men det verkar som att du inte har de grunder du behöver för att komma vidare. Känns som att du hade behövt gå en grundkurs innan du tog dig vid detta, eftersom du blandar blandar ihop det mesta.

"Är det värt att lära sig WordPress istället för gammeldags html kod?", WorPress är ett CMS vill du skapa dina egna teman och mallar behöver du likt väl kunna både PHP och HTML.

Om det är värt att lära sig eller inte, ja beror helt på, finns många CMS där ute varav WordPress är ett av dem. När det kommer till kritan är det bäst om man kan den underliggande tekniken och det beror ju på vad för CMS man arbetar med, i affärslivet jobbar man ofta med fler än ett.

Men, har man viljan kan man lära sig det mesta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av el98143:

@jocke92:

Webbserverprogrammering har 5 moduler.
Där första biten är hur man skapar en relationsdatabas m.m.
Andra biten är hur man kan skriva SQL frågor till databasen och få ut information.
Tredje biten som vi är inne på nu är PHP kodning. Det är då där som man vill ha en hemsida och kunna laborera med sin PHP-kod.

Har kollat runt lite gällande det här med WordPress. Hur fungerar det egentligen, har fått intryck av att det inte är lika lätt att fixa sina egna PHP koder osv.

Är det värt att lära sig WordPress istället för gammeldags html kod?

Då förstår jag kursens innehåll. Nej, då löser inte Wordpress ditt problem. Däremot kan du använda din kunskap för att göra tillägg och teman till Wordpress sedan. Du behöver heller inte göra någon avancerad/snygg sida för att visa på kunskaper i php och databasfrågor.