Greattech (Karatas Group AB) - ARN - Bedöm själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Men vad är det för pajkastning du pratar om? Du/Ni fastnar blint på ordet KONKURS och har lagt ett eget värde i det då ni själva är involverade i ärendet. Det är ganska uppenbart att du är delaktig på något sätt ihop med GT. Hur bryr jag mig inte.

Men här kräver ni att myndigheter och andra ska välja sina ord varsamt. Men det är ju det som står när du söker offentligt. Hur menar ni att jag eller någon annan som söker om företaget, ska ha en fördjupad insikt om att det istället kan handla om ett avvecklande?

GTs ord väger ingenting för mig och jag är inte lättövertalad på något sätt. Just nu så verkar det försöka målas ut en bild där GT står mot världen och att GT måste fightas bort alla inkommande attacker. Så är ju inte verkligheten. Detta är offentliga uppgifter som skakats fram och i dessa , bla allabolag, uc, kfm, så framgår dylika uppgifter som presenterats.

Konkurs är något som berörts av GT själva där dem berör frågan i deras absolut första post.

Så vad är det du försöker säga? Ska det uppfinnas ett annat ord för när ett företag slutar existera och som andra kallar för konkurs, men som GT med bihang vill kalla för, ptja - gå vidare?

Skriv något med substans istället för att stå redo med GT skölden!

"Jag är likgiltig. Har själv aldrig handlat där och kommer förmodligen inte göra det då jag använda mig av andra kanaler.
Jag har ingen agenda utan har gjort detta på min fria tid, ja okej jag har väl även suttit på jobbet och knåpat.."
Står i första posten.

Om du är likgiltig och inte har någon agenda så tycker jag att upplägget av tråden är minst sagt märklig.
Första inlägget är redigerat flera(?) ggr och det är flera saker som är tillagda. Så en agenda finns allt.
Pajkastning verkar ju flertalet medlemmar stå för, tycker att GT beter sig som man bör. (kommunikationsmässigt)

Nej, jag är inte anställd av GT och kommer troligtvis aldrig köpa nåt därifrån heller då jag kan bygga ihop min egen dator eller andras.
Företag som inte sköter sig brukar sanera sig själva från marknaden utan att ett drev från SweC. hjälper till...

Att varna och visa att fel har skett är en stor skillnad på vad som sker i denna tråd. Känns mer som en häxjakt...
Så fort GT nämns i en tråd så verkar det som att hornen växer ut på vissa medlemmar och drevet är igång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wip3:

"Jag är likgiltig. Har själv aldrig handlat där och kommer förmodligen inte göra det då jag använda mig av andra kanaler.
Jag har ingen agenda utan har gjort detta på min fria tid, ja okej jag har väl även suttit på jobbet och knåpat.."
Står i första posten.

Om du är likgiltig och inte har någon agenda så tycker jag att upplägget av tråden är minst sagt märklig.
Första inlägget är redigerat flera(?) ggr och det är flera saker som är tillagda. Så en agenda finns allt.
Pajkastning verkar ju flertalet medlemmar stå för, tycker att GT beter sig som man bör. (kommunikationsmässigt)

Nej, jag är inte anställd av GT och kommer troligtvis aldrig köpa nåt därifrån heller då jag kan bygga ihop min egen dator eller andras.
Företag som inte sköter sig brukar sanera sig själva från marknaden utan att ett drev från SweC. hjälper till...

Att varna och visa att fel har skett är en stor skillnad på vad som sker i denna tråd. Känns mer som en häxjakt...
Så fort GT nämns i en tråd så verkar det som att hornen växer ut på vissa medlemmar och drevet är igång.

Ja det är väl fel att säga att jag inte har en agenda men min agenda är väl tydlig och det är att visa att företaget snackar strunt angående att de följer sina ARN ärenden. Sedan ser jag inte varför jag inte ska offentliggöra andra uppgifter som också bär vikt i vad jag anser vara en trygghet för kund när man ska handla hos ett företag.

I övrigt struntar jag fullständigt i företaget och dessförinnan hade jag ingen aning om vilka de var. Jag fick reda på företaget just för att jag agerar ombud i ett ARN ärende för en konsument som handlat. Det jag såg i deras ARN anmälningar var förkastligt.

Att jag redigerat texten är ju inte intressant. Jag har fått förlängd möjlighet att redigera mina inlägg för denna specifika tråd av Sweclockers administratörer och då nyttjar jag ju det genom att sammanfatta allt av värde till första inlägget.

Ser du även hur många olika individer som kommenterat så framgår det ju tydligt att intresset finns för en diskussion om detta bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Ja det är väl fel att säga att jag inte har en agenda men min agenda är väl tydlig och det är att visa att företaget snackar strunt angående att de följer sina ARN ärenden. Sedan ser jag inte varför jag inte ska offentliggöra andra uppgifter som också bär vikt i vad jag anser vara en trygghet för kund när man ska handla hos ett företag.

I övrigt struntar jag fullständigt i företaget och dessförinnan hade jag ingen aning om vilka de var. Jag fick reda på företaget just för att jag agerar ombud i ett ARN ärende för en konsument som handlat. Det jag såg i deras ARN anmälningar var förkastligt.

Att jag redigerat texten är ju inte intressant. Jag har fått förlängd möjlighet att redigera mina inlägg för denna specifika tråd av Sweclockers administratörer och då nyttjar jag ju det genom att sammanfatta allt av värde till första inlägget.

Ser du även hur många olika individer som kommenterat så framgår det ju tydligt att intresset finns för en diskussion om detta bolag.

Jag håller med om att en diskussion är bra och behövs, men min uppfattning är att diskussionen har mer eller mindre urartat och är inte längre saklig. Det hela började väl med att ett ARN-beslut inte följdes eller oklarheter runt det?
Till att det nu diskuteras konkurser och UC-utdrag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wip3:

Jag håller med om att en diskussion är bra och behövs, men min uppfattning är att diskussionen har mer eller mindre urartat och är inte längre saklig. Det hela började väl med att ett ARN-beslut inte följdes eller oklarheter runt det?
Till att det nu diskuteras konkurser och UC-utdrag?

Ja visst är det så. Dock kan jag inte rensa foruminlägg och tråden har uppenbarligen utvecklats till något helt annat. Om enskilda användare vill utveckla delar så ser jag inget hinder till detta. Likadant som din åsikt också är en del av forumtråden.

I ett läge där det är så offentligt som detta är nu så hade jag ur gjort ett affärsmässigt beslut att inte besvara fler frågor, eller ens besvara ett enda. Om jag skulle svara så skulle jag svara ett diplomatiskt svar. Tyvärr så är ju även GT's svar något som driver på hela tråden då mycket av det som framkommer avfärdas av GT som floskler eller överförmynderi av myndigheter eller annat. Människor är smartare idag än man var för några år sedan då informationen är såpass tillgänglig som den är idag.

Permalänk

@Wip3:

Så är det, men det har ju snarare utvecklats från GT's håll iom att dom har sagt att ingen i deras styrelse har haft anknytningar till någon tidigare konkurs och då har ju vi svarat att ta fram kreditupplysningen från UC som säger annat.

Det är ju bara att kolla direkt på GT's första post i den här tråden där dom far med osanningar, då måste man ju även få besvara det, även om det går utanför "scopet" för denna tråd (ARN).

En direkt citering från GT i första inlägget är detta

"Av okänd anledning har man ej lämnat in årsredovisningen i tid trots ingen försäljning, bolaget har därför av staten sats i konkurs (ej avslutad ännu)"

Det är ju exakt samma personer som är inblandade i Greattech AB och Karatas Group AB? (som jag har förstått det så är det samma styrelse/vd i Greattech AB som i Karatas Group AB, har inte tagit kreditupplysning på Greattech AB men behövs det så kan jag gå förbi min kollega imorgon och lösa det). Varför är det en okänd anledning då? Dom ignorerade ju uppenbart detta, och nu kanske det är så att dom gör det igen?

Det är ju dom här rena hårklyverierna och lögnerna som folk blir arga på.

Permalänk
Medlem

Jag har följt tråden sedan den startade.
Tyvärr har den fullkomligt spårat ur tidvis.
Den handlar inte längre om det som den ursprungligen handlade om.
Jag anser att det är dags för att låsa den.

Permalänk
Medlem

@Wip3

Jag ifrågasätter mest vad Trygg E-handel ska vara till för nytta, Serhats tidigare bolag Greattech Stockholm AB var certifierade av Trygg E-handel men förlorade certifieringen. Då svarade företaget bakom Trygg E-handel att de hade förlorat certifieringen för att de inte längre uppfyllde villkoren/kraven – idag får man bara ett svar om att jurister tittar på frågan trotts att de omöjligen kan bedömas ha ett gott kreditbetyg/värdighet från oberoende part som Trygg E-handel fortfarande vill ge sken av och som är ett grundläggande krav för att få vara medlem/certifierad. Kan inte se hur de skulle kunna leva upp till de krav Trygg E-handel ställer. Eftersom likvidationsföreläggandet påverkar kreditvärdigheten, även om hotet om likvidation försvinner är det relevant till företagets generella status. Just hur Serhat bemöter kunder blir så viktigt då det är en liten firma och det är han kunderna behöver ha att göra med. Att köpvillkoren i många fall inte varit tydliga för deras kunder har framkommit och är också något som inte borde ske med företag som är certifierade av Trygg E-handel, Trygg E-handel kräver att man är tydlig när ångerrätten inte gäller exempelvis. Greattechs villkor för avbeställning innan leverans är inte heller i linje med KKöpL:en. Ångrar du köpet av en av deras datorer och lyckas lämna tillbaka denna så kommer de inte betala tillbaka priset för operativsystemet, trotts att det ska vara knutet till datorn.

Misstänker att den nya firman gav Serhat möjlighet att igen bli certifierad av Trygg E-handel, då förutom att han inte längre uppfyllde kraven i den gamla firman så fortsatte han även att använda Trygg E-handels logotyper efter certifieringen hade dragits tillbaka. Tror att det hade blivit svårt att igen bli certifierad under gamla firman.

Permalänk
Medlem

Ser inte att det har varit något SUT-intyg inblandat så konkursen är ju inte iscensatt av någon fodringsägare utan på eget bevåg. Utan ett sådant intyg kan man bara spekulera utifrån UC:s upplysning. Handlar inte av GT, men här verkar det bara vara fokus på sågning.

*stava
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Kan man driva företag utan visa årsredovisning i flera år?

Gick genom allbolag, för att hitta info om annat webbföretag utan årsredovisning. Det var ett handelsbolag, så årsredovisningar var inte offentliga handlingar tydligen.

Kan det vara något liknande här?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan man driva företag utan visa årsredovisning i flera år?

Gick genom allbolag, för att hitta info om annat webbföretag utan årsredovisning. Det var ett handelsbolag, så årsredovisningar var inte offentliga handlingar tydligen.

Kan det vara något liknande här?

Nej, detta är ett aktiebolag. Och som svar på din fråga, man kan göra det, men det bryter mot svensk lag, och efter ett tag kommer "staten" kräva att man avvecklar bolaget (vilket är det som också hänt här i form av ett likvidationsföreläggande).

Edit:
För den som vill veta mer detaljer http://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/avveckla/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ser inte att det har varit något SUT-intyg inblandat så konkursen är ju inte iscensatt av någon fodringsägare utan på eget bevåg. Utan ett sådant intyg kan man bara spekulera utifrån UC:s upplysning. Handlar inte av GT, men här verkar det bara vara fokus på sågning.

Har redan framgått i forumet varför Greattech Stockholm AB satts i konkurs, bolaget var "vilande" utan verksamhet – men styrelsen skickade inte in någon årsredovisning och kom inte in med handlingar till Bolagsverket och tvångslikvideras därför på begäran av Bolagsverket och sattes i konkurs av Stockholms Tingsrätt. Det är alltså inte direkt någon okänd anledning bakom det, Serhat eller vem som då satt i styrelsen och övriga i styrelsen har inte upprättat någon årsredovisning i den gamla firman, han vet väl själv att han har struntat i det. Att utgången skulle bli annat än en avslutad konkurs är inte troligt, de inblandade svarade ju inte på Bolagsverkets begäran och då lär hela processen fortskrida tills det blir en avslutad konkurs. Hade han vänts sig emot detta och svarat hade nog ingen konkurs inletts.

Skrivet av Broken-arrow:

Kan man driva företag utan visa årsredovisning i flera år?

Gick genom allbolag, för att hitta info om annat webbföretag utan årsredovisning. Det var ett handelsbolag, så årsredovisningar var inte offentliga handlingar tydligen.

Kan det vara något liknande här?

Det är ett aktiebolag så nej det går inte – vilket är varför ett likvidationsföreläggande nu har förekommit. Det låter på Serhat som han har lämnat in årsredovisningen för 2016 nu, men eftersom det var så sent eller felaktigt så kommer han säkert få en förseningsavgift, men rent krasst kan det även röra sig om böter då det är ett bokföringsbrott i grunden. Likvidationsföreläggandet kommer fortsätta synas även om kanske risken att det tvångslikvideras försvinner, så då är ju också deras kreditvärdighet i högsta riskklass för ett tag framöver, och något leverantörer, kreditgivare eller långivare kommer se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Ser inte att det har varit något SUT-intyg inblandat så konkursen är ju inte iscensatt av någon fodringsägare utan på eget bevåg. Utan ett sådant intyg kan man bara spekulera utifrån UC:s upplysning. Handlar inte av GT, men här verkar det bara vara fokus på sågning.

Börjar hålla med lite. Det handlade om deras vägran att rätta sig efter ARN's beslut, men det är inte konstigt att folk tänder till också när GT skuldbelägger kunder trots sina egna tveksamma metoder och går på offensiven. Dom är rätt duktiga på att få en reaktion som alltför ofta är annat än positiv om sig själva.

Permalänk
Medlem

Kan väl också vara värt att tillägga att det i många fall finns anledningar till att årsredovisning och revisorer lyser med sin frånvaro. För det mesta då att man kanske har lite svårt att i bokföringen förklara pengaströmmarna, revisorn vägrar skriva på årsbokslutet och liknande. Att år efter år inte upprätta några årsbokslut är i många fall en signal på andra problem. Finns en anledning att kreditupplysningsföretag har med den typen av historisk information i sina kreditrapporter.

Vill dock vara tydlig med att jag inte har någon insyn i något av GreatTech bolagen och därför inte påstår något gällande just dom. Ovanstående ska ses i första hand som generella erfarenheter utifrån att i många år arbetat med folk som är proffs på företagsvärdering och finansiering av företag. Man lär sig ett och annat.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Det är 38000 kr i förseningsavgifter ej avdragsgillt för Greattech (Karats Group AB) om de inte har lämnat in bokslutet och deklarationen för 2016 ifall det bara är bokslutet så är det 20000 kr dock hög osannolikt att man har gjort en deklaration och ej gjort bokslutet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Petterk: Kan väl också vara värt att tillägga att det i många fall finns anledningar till att årsredovisning och revisorer lyser med sin frånvaro. För det mesta då att man kanske har lite svårt att i bokföringen förklara pengaströmmarna, revisorn vägrar skriva på årsbokslutet och liknande. Att år efter år glömma bort eller inte hinna göra ett årsbokslut är i många fall en signal på andra problem. Finns en anledning att kreditupplysningsföretag har med den typen av historisk information i sina kreditrapporter.

Vill dock vara tydlig med att jag inte har någon insyn i något av GreatTech bolagen och därför inte påstår något gällande just dom. Ovanstående ska ses i första hand som generella erfarenheter utifrån att i många år arbetat med folk som är proffs på företagsvärdering och finansiering av företag. Man lär sig ett och annat.

I det här fallet kan du lägga all skuld på styrelsen/ägaren – bolaget hade ingen verksamhet, alltså inga inkomster och krävde inte ens revisor om de entledigat sin revisor. De valde att inte upprätta någon årsredovisning helt enkelt. Jag har kollat upp några misskötta företag, inkl företag som avskedat alla sina anställda och de lyckas fortfarande få in en årsredovisning som styrelsen godkänt och skrivit under, som revisor godkänt. Att det inte bara sker i ett bolag som inte har någon verksamhet utan också den nystartade verksamheten som har inkomster och anställda är anmärkningsvärt, lyckas han få in alla papper och slipper åtal så kommer dock firman fortsätta existera.

Permalänk
Medlem

Varför diskuteras bokföringen av bolaget i en tråd som handlar om huruvida bolaget följer Arns rekommendationer.

Starta en ny tråd eller diskutera via pm.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Kan vara okunskap helt enkelt faktum är att det är ganska jobbigt att avveckla ett aktiebolag i Sverige för små företagare annars så skulle ej professionell bolagsavvecklare behövas.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Petterk: Det är 38000 kr i förseningsavgifter ej avdragsgillt för Greattech (Karats Group AB) om de inte har lämnat in bokslutet och deklarationen för 2016 ifall det bara är bokslutet så är 20000 kr dock hög osannolikt att man har gjort en deklaration och ej gjort bokslutet.

http://bolagsverket.se/pb/priser/forseningsab

Permalänk
Medlem

Jag hade inte blivit ett dugg förvånad om någon rotade fram info om nån sorts svartarbete, pengatvätt eller annat skumt hos GT.
Men det är bara baserat på spekulationer utifrån den eskalerande diskussioner, slarv/okunskap är en minst lika trolig förklaring till de ekonomiska frågetecken.

Permalänk
Medlem

För någon som skummat tråden. Finns det någon anledning till att just Greattech hamnat i skottsiktet för Sweclockers insatsstyrka, aka. FBI?

Liksom finns massa företag men måste missat anledningen til att just Greattech blev måltavla hahah

Permalänk
Medlem

Skrev otydligt det är 20000 kr i förseningsavgifter ifall bokslutet ej är inlämnat.

Påpekade bara att deklarationen för 2016 förmodligen inte heller är inlämnad det är 18750 kr mer i förseningsavgifter.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har handlat mycket av GT samt haft en reklamation utan problem.

Funkar lika bra som att handla från vilken nätbutik som helst.

Skrivet av anon200632:

Det är ett bra företag så det är ju bra de har trygg e handel.

Skrivet av milkab:

Varför diskuteras bokföringen av bolaget i en tråd som handlar om huruvida bolaget följer Arns rekommendationer.

Starta en ny tråd eller diskutera via pm.

P.g.a. kommentarer som ovan.

Trådskaparen försökte i princip få Trygg E-handel att upphäva certifieringen med hänvisningar till ARN-ärendena han granskat, jag menar att de inte uppfyller kraven p.g.a. dålig kreditvärdighet som också är ett krav. Trygg E-handel granskar Greattech, de har jurister som kollar på det och är medvetna om likvidationsföreläggandet de fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

För någon som skummat tråden. Finns det någon anledning till att just Greattech hamnat i skottsiktet för Sweclockers insatsstyrka, aka. FBI?

Liksom finns massa företag men måste missat anledningen til att just Greattech blev måltavla hahah

Tror det är en kombination av att de verkar figurera oftare i problem med beställningar, när de svarar i sådana trådar har de ofta en väldigt anklagande ton, samt att de verkar ha en hel del finansiella svårigheter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skrev otydligt det är 20000 kr i förseningsavgifter ifall bokslutet ej är inlämnat.

Påpekade bara att deklarationen för 2016 förmodligen inte heller är inlämnad det är 18750 kr mer i förseningsavgifter.

Det är ju bara om de nöjer sig och inte går vidare med åtal också.

Vet bara att de betalat in arbetsgivaravgifter och moms, då det är uppgifter som framkommit. Dessutom hade de nog blivit av med f-skatten om de inte betalat moms, alternativt att det framkommit att det finns skatteskulder. Hur vida de fick in deklarationen eller inte har inte framgått, men Serhat påstår att årsredovisningen är inlämnad nu. Hur som helst gick det ändå så långt att meddelande om likvidationsföreläggande gick ut.

Avgifter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bör väl hamna på 10 000 kr då det är ett privat bolag det handlar om. Det är ju bara om de nöjer sig och inte går vidare med åtal också.

Vet bara att de betalat in arbetsgivaravgifter och moms, då det är uppgifter som framkommit. Dessutom hade de nog blivit av med f-skatten om de inte betalat moms, alternativt att det framkommit att det finns skatteskulder. Hur vida de fick in deklarationen eller inte har inte framgått, men Serhat påstår att årsredovisningen är inlämnad nu. Hur som helst gick det ändå så långt att meddelande om likvidationsföreläggande gick ut.

Nej avgifter läggs på varandra så 5000+5000+10000=20000

http://www.ekonomi-info.nu/de_vanligaste_fragorna_gallande_bo...
Ett aktiebolag, vars årsredovisning och revisionsberättelse inte har kommit in till PRV inom sju månader från räkenskapsårets utgång, skall betala en förseningsavgift. Den första förseningsavgiften är 5.000 kr för privata aktiebolag och 10.000 kr för publika aktiebolag. Vid ytterligare två månaders dröjsmål skall aktiebolaget betala en andra förseningsavgift på 5.000 kr respektive 10.000 kr. Om årsredovisningen och revisionsberättelsen inte har kommit in inom ytterligare två månader skall en tredje, fördubblad förseningsavgift betalas. Den är 10.000 respektive 20.000 kr. Alltså kan ett privat aktiebolag få betala sammanlagt 20.000 kr och ett publikt aktiebolag 40.000 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej avgifter läggs på varandra så 5000+5000+10000=20000

Ja självklart, dags att lägga sig då man har nattmössan på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

För någon som skummat tråden. Finns det någon anledning till att just Greattech hamnat i skottsiktet för Sweclockers insatsstyrka, aka. FBI?

Liksom finns massa företag men måste missat anledningen til att just Greattech blev måltavla hahah

Allt började med att trådstartaren tog på sig att agera ombud åt en person som skickat in ett ärende till ARN.
Dvs det ett drev som startats.

Nu har det övergått till att folk helt enkelt har hakat upp sig på att företaget får behålla sin Trygg e-handel signatur. Dvs folk här inne anser sig veta mer än utbildade jurister. Ja som vanligt på nätet mao 🙂

Jag ser fram emot när folk ska börja gräva i egiganten och mediamarks årsredovisningar. To be continued

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag ser fram emot när folk ska börja gräva i egiganten och mediamarks årsredovisningar. To be continued

De har iaf lämnat in sina bokslut, antagligen i tid också... Vi har inte sett röken av ett från detta företag än, även om de hävdar så.
Handlar inte om smutskastning utan om att de inte uppfyller vad de lovar och säger tvärtemot vad de försöker påbevisa här.
De får skylla sig själva då de behandlar alla i tråden oprofessionellt och tror att de kan tuta i oss vad som helst.
Smartast från deras sida hade varit att vara helt tysta eller bemött frågorna istället för att börja med pajkastning själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Allt började med att trådstartaren tog på sig att agera ombud åt en person som skickat in ett ärende till ARN.
Dvs det ett drev som startats.

Nu har det övergått till att folk helt enkelt har hakat upp sig på att företaget får behålla sin Trygg e-handel signatur. Dvs folk här inne anser sig veta mer än utbildade jurister. Ja som vanligt på nätet mao 🙂

Jag ser fram emot när folk ska börja gräva i egiganten och mediamarks årsredovisningar. To be continued

Många verkar ha missat att Karatas/Greattechs Trygg E-handel-certifiering håller på att granskas av jurister, och inte enbart p.g.a. trådskaparens ärende. Många verkar ha missat att även om Trygg E-handels sida säger att de är finansiellt stabila så har de högsta riskklass på sin kreditvärdighet/upplysning. Alltså många verkar ha missat att Trygg E-handels bedömning/certifiering inte är dagsaktuell eller reflekterar bolagets status, och att man måste gå lite djupare än så. Min uppfattning är att de kommer förlora sin Trygg E-handels-certifiering just för att de inte lämnat in årsredovisningen i tid. Så där lär de ryka alldeles oavsett vad de anser om ARN-fallen och vad de kommer fram till där. Sen finns det alltid en lite högre risk i att ha och göra med en så liten firma.

De mindre firmorna kommer och går, så det är såklart ingen gnatar om alla tidigare ökända handlare längre för de flesta finns inte kvar i branschen. Det hade inte diskuterats särskilt mycket om detta företag här heller, om de kunde komma till avslut i deras ärenden med kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

För någon som skummat tråden. Finns det någon anledning till att just Greattech hamnat i skottsiktet för Sweclockers insatsstyrka, aka. FBI?

Liksom finns massa företag men måste missat anledningen til att just Greattech blev måltavla hahah

Greattech är kända hos Sweclockers tack vara alla problem med just reklamationer och även deras motvilja vid garantiärenden. Skulle du söka på namnet i detta forum så skulle du snabbt hitta ett tjugotal liknande trådar om GT och deras illvilja att följa svensk lagstiftning. I detta fallet beror det på att de vägrar följa ARNs uppmaningar som sedan (lite pga. GTs försök till att dra en rövare) blivit mer om GTs oförmåga att lämna in en årsredovisning.

Skrivet av milkab:

Allt började med att trådstartaren tog på sig att agera ombud åt en person som skickat in ett ärende till ARN.
Dvs det ett drev som startats.

Nu har det övergått till att folk helt enkelt har hakat upp sig på att företaget får behålla sin Trygg e-handel signatur. Dvs folk här inne anser sig veta mer än utbildade jurister. Ja som vanligt på nätet mao 🙂

Jag ser fram emot när folk ska börja gräva i egiganten och mediamarks årsredovisningar. To be continued

"Veta mer än utbildade jurister" och vilka utbildade jurister skulle det vara?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |