Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Skrivet av Aene:

Inte mycket och det är väl därför de anklagas för grovt bedrägeri i Danmark och man inte hör så mycket om dem nu för tiden utan det verkar vara mest mindre firmor (om jag tolkar det rätt) som fortsätter skicka ut dessa brev.

https://bahnhof.se/press/press-releases/2021/01/29/danska-myn...

https://www.lånen.se/om-jag-inte-betalar-allt-om-inkasso-kron...

Hittade denna artikel men vet ej om den gäller i fildelnings mål?

Många väljer att betala på en gång även om de anser att kravet är felaktigt, ofta av rädsla för att en tingsrättsförhandling kan bli dyr. Men visste du att parterna i mål som rör under ett halvt prisbasbelopp (22 750 kr) får stå för sina egna rättegångskostnader? Du riskerar alltså inte att behöva betala motpartens advokatkostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Inte mycket och det är väl därför de anklagas för grovt bedrägeri i Danmark och man inte hör så mycket om dem nu för tiden utan det verkar vara mest mindre firmor (om jag tolkar det rätt) som fortsätter skicka ut dessa brev.

https://bahnhof.se/press/press-releases/2021/01/29/danska-myn...

Va?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

Jag ser att dom flesta säger att man skall bara skita i det men min fråga är har någon blivit kallad till rätten och blivit dömd?

Än så länge har det aldrig hänt. Värt att påpeka för alla som känner sig skraja.

Permalänk
Skrivet av zodd0:

Än så länge har det aldrig hänt. Värt att påpeka för alla som känner sig skraja.

Ja det är väl det vi blir rädda för och det är ju det dom vill. För då betalar folk till dessa Mafiosos.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BjörnenSover:

https://www.lånen.se/om-jag-inte-betalar-allt-om-inkasso-kron...

Hittade denna artikel men vet ej om den gäller i fildelnings mål?

Många väljer att betala på en gång även om de anser att kravet är felaktigt, ofta av rädsla för att en tingsrättsförhandling kan bli dyr. Men visste du att parterna i mål som rör under ett halvt prisbasbelopp (22 750 kr) får stå för sina egna rättegångskostnader? Du riskerar alltså inte att behöva betala motpartens advokatkostnader.

Om de nu mot förmodan väljer att dra någon till rättegång så finns det ju inget som säger att eventuellt skadestånd skulle hamna under den summan.

Permalänk

Har fild*lat i snart 20 år med Telia som operatör utan VPN och aldrig fått något brev eller liknande. Skumt!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Om de nu mot förmodan väljer att dra någon till rättegång så finns det ju inget som säger att eventuellt skadestånd skulle hamna under den summan.

De kommer inte stämma någon, och eftersom de inte stämmer någon finns det ingen bestämd fordran att skicka till inkasso eller Kronofogden.

De har ingen tekniskt bevisning att lämna in, de har bara en lista på IP-adress och tidslag (samt filnamn) från ett par tyska firmor som ansluter till bittorrentsvärmar. Av att döma hur det går till i andra länder så stämmer inte ens de uppgifterna och rätten har inte insyn i dessa bolags arbetsmetoder. Brottmål kan inte väckas, intrångsundersökning har inte gjorts och några för juristerna negativa domar betyder att de inte längre kan skicka ut kravbrev.

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Tycker dock främst synd om den som får kravbrev för en textfil....
https://i.imgur.com/bbQjoAy.png

Det står att verket som laddats ner heter "Delicious Dish" och alla andra som laddat ner samma verk har laddat ner MP4- och MKV-filer, alltså troligtvis filmer. Har ingen ifrågasatt om filerna innehöll de namngivna verken? Många filer har intetsägande filnamn som inte avslöjar vad de innehåller.

Skrivet av BjörnenSover:

Ja för som jag skrev har Telia inte meddelat mig någonting heller eller skickat något brev.

Telia ska meddela dig tidigast en månad och senast tre månader efter att uppgifterna lämnades ut. I domen står det att uppgifterna skulle lämnas ut senast tre veckor efter att domen vann laga kraft. Om Telia var sena med att lämna ut uppgifterna har det inte gått tre månader än. Det kanske kommer ett brev från Telia om en vecka eller två.

Permalänk

Vad händer om jag får ett brev från Telia?

Någon som vet?

Pettersek och Ninotramp detta var första gången jag fått något brev. Så man är ju lite orolig även om folk säger att man inte bör vara det är det svårt att låta bli när man inte vet vad som kommer hända. Jag har en förmåga att se nattsvart på allt...

Pettersek du skriver att brottsmål ej kan väckas och att intrångsundersökning inte gjorts.

Samt att om dom förlorar är det slut med dessa krav brev.

Så jag behöver inte vara orolig?

Många har skrivit att jag kan typ elda upp papperna.

Andra har också skrivit att dom fått flera brev med hot men inget har hänt.

Eftersom jag aldrig varit med om detta tidigare undrar jag även om någon vet vad internet operatören brukar skicka ut efter en sån här dom?

Om någon vet det? Kan jag förlora mitt internet?

Permalänk
Medlem

IPRED kan bara som namnet antyder användas för civilrättsliga sanktioner, men inget fall har tagits till domstol. Ca 190 000 personer har fått sina uppgifter utlämnade och ingen har tagits till domstol. Det finns ingen fordran att skicka vidare till inkasso eller Kronofogden, det vore inte lagligt för ett inkassobolag att driva det och de måste gå till domstol vilket som om de skickar det vidare till Kronofogden och det har de aldrig gjort.

Internetleverantörer brukar inte stänga av någon vid informationsföreläggande, de brukar bara meddela att de lämnat ut uppgifter. Internetleverantörerna har regler kring missbruk av tjänst, men de är de själva som gör bedömningen.

Känner du att du inte tankat filmen varför ska du då betala pengar till jurister som livnär sig på att skrämma folk? De vill inte ha bakslag i rätten och då kan man väl ta den så gott som obefintliga risken att strunta i hotet. 0 av 190 000 är oddsen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det står att verket som laddats ner heter "Delicious Dish" och alla andra som laddat ner samma verk har laddat ner MP4- och MKV-filer, alltså troligtvis filmer. Har ingen ifrågasatt om filerna innehöll de namngivna verken? Många filer har intetsägande filnamn som inte avslöjar vad de innehåller.

Deras "poäng" med att ens hävda att man har laddat ner porr är att det ofta handlar om lite mer udda, så det hela handlar om att de försöker skrämma folk att betala som kanske gillar lite udda saker, eftersom de tror att folk inte vill att det ska bli "offentligt" (typ för folk i ens omgivning).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Jag har hittat filmen som jag blivit anklagad för att fildela på ett antal sajter som visar den gratis samt att Google pictures visar mängder med bilder från filmen så något vidare skyddad och viktig för dom verkar den inte vara annars borde jag inte hittat den på ett antal sidor som visar filmen rakt av.

Jag har kontaktat en jurist på internet som har gratis konsultation.

Så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Som många redan påpekat, dessa brev är bara tomma hotbrev. När jag fick brevet så pratade jag med min granne (som är polis!) med detta. Även om bolaget kan bevisa att en IP-adress laddat hem en film, MÅSTE de också kunna bevisa att just du satt vid datorn just då. Annars blir det avslag i domstol per automatik. Jag gjorde dessutom lite efterforskningar i ämnet och har bara hittat en fällande dom. Då var det filmbolaget direkt som åtalade, inte en advokatfirma. En man blev åtalad för att ha delat 63 filmer, han erkände 23 av de och blev till slut dömd och fick betala 9000kr+rättegångskostnaderna. För 23 filmer! Alltså ingen fängslande dom som bolagen hade hoppats. Nu finns det ett prejudikat på ganska låga böter vid fällande dom. Skulle nu Njord eller nån annan skulle gå så långt att de väl går till domstol för en film, finns stor chans för avskrivning eller t.o.m. friande dom. Och skulle det bli en friande dom, har bolagen skjutit sig själva i foten för då kommer ingen någonsin att bry sig om de. Så därför fortsätter de skicka hotbrev som inte är värda pappret de är skrivna på och hoppas folk blir så skraja att de betalar ändå.

EDIT: Det kom en påminnelse ca. två veckor senare men även det är skräp. Så bli inte oroliga om det kommer ett brev till

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Skrivet av Mr.Swede:

Jag gjorde dessutom lite efterforskningar i ämnet och har bara hittat en fällande dom. Då var det filmbolaget direkt som åtalade, inte en advokatfirma. En man blev åtalad för att ha delat 63 filmer, han erkände 23 av de och blev till slut dömd och fick betala 9000kr+rättegångskostnaderna. För 23 filmer!

Om man erkänner har förstås upphovsrättsinnehavaren betydligt bättre bevis, så då är det inte konstigt att man förlorar. Då är det nog i princip bara hur mycket man ska betala som man kan diskutera.

Permalänk

Tack alla ni för all hjälp. Blev så rädd när jag fick brevet men känns skönt att veta att jag inte är ensam och att fler varit med om det och att inget hänt och fått förklarat vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Det jag inte riktigt förstår är varför denna tråd växer och växer. Det finns nog hundratals inlägg i många trådar likt denna, här på SweC, som alla säger samma sak. Ändå kommer folk och ställer samma fråga på nytt, i tråden där svaren på frågan redan finns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det jag inte riktigt förstår är varför denna tråd växer och växer. Det finns nog hundratals inlägg i många trådar likt denna, här på SweC, som alla säger samma sak. Ändå kommer folk och ställer samma fråga på nytt, i tråden där svaren på frågan redan finns.

Föga underligt då det handlar om en situation som är avsedd att stressa och sätta press på den utpekade. Det blir därmed inte lika sakligt och genomtänkt som många andra teman som avhandlas på forumet.
Därtill kan man gissa att många som skriver själva inte står för internetabonnemanget utan hamnar i kläm mellan föräldrar som reagerar kraftigt på brevet och sin egna känslor av (o)skuld och oro.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kan deras underlag verkligen ses som bevis överhuvudtaget?
Det är ju inte riktigt en smoking gun scenario så det känns rätt tveksamt.
Jag menar det ser ju ut som en textfil som vem som helst kan skriva.
Dem kan ju hävda att detta har hänt, denna trafik men kan dem bevisa det?

/S

Permalänk
Medlem

@Mr.Swede: Varför pratar du om ett brottmål? I brottmål kan man få noll skadestånd och tvingas betala dagsböter istället, det har ingen relevans i civila mål.

""
Permalänk

[quote postid="18491092" userid="322975" name="ser"]
Till dem som är drabbade här... Fick ni tillsammans med kravbrevet från advokatfirman också en protokoll från Stockholms Tingsrättens Patent- och Marknadsdomstolen?
[/

Jag fick det!

Permalänk
Medlem

Japp....

Skrivet av BjörnenSover:

[quote postid="18491092" userid="322975" name="ser"]
Till dem som är drabbade här... Fick ni tillsammans med kravbrevet från advokatfirman också en protokoll från Stockholms Tingsrättens Patent- och Marknadsdomstolen?
[/

Jag fick det!

Samma här......

Permalänk
Medlem
Skrivet av ser:

Till dem som är drabbade här... Fick ni tillsammans med kravbrevet från advokatfirman också en protokoll från Stockholms Tingsrättens Patent- och Marknadsdomstolen?

Sådan som används för att skrämma, för att visa att det är "allvar" och en domstol inblandad. Det är ungefär lika mycket värt som att skicka med en meny till lokala pizzerian, det är offentliga handlingar om att de bad om att få ut en adress kopplat till ett IP.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av BjörnenSover:

https://www.lånen.se/om-jag-inte-betalar-allt-om-inkasso-kron...

Hittade denna artikel men vet ej om den gäller i fildelnings mål?

Många väljer att betala på en gång även om de anser att kravet är felaktigt, ofta av rädsla för att en tingsrättsförhandling kan bli dyr. Men visste du att parterna i mål som rör under ett halvt prisbasbelopp (22 750 kr) får stå för sina egna rättegångskostnader? Du riskerar alltså inte att behöva betala motpartens advokatkostnader.

Men de skriver ju i hotbreven att summan blir betydligt större om de väljer att gå vidare?!

Permalänk
Skrivet av Linksson:

Fick mitt 3e eller om det är 4e påminnelsen idag

Där står det nu att

”Detta är sista tillfället att reglera kravet till det förslagna beloppet.
Om bla bla väcker åtal så kan siffran bli 80 000kr
Bla bla”

Ni som har fått samma/liknade vet redan vad som står i som här breven

Hur orolig ska man behöva vara tror ni?

Jag är mycket orolig för detta, kan inte sova, ångest, går ner i vikt.

Hade det räckt att betala och sedan varit fri så hade jag betalat direkt. MEN om jag betalar så vet de att dit skickar vi fler brev, så kommer det nya utpressningsbrev med nya datum, ipnummer och titlar.

Usch. Efter sista påminnelsen, hur lång tid innan man kan känna sig säker igen?

Bonden

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De kommer inte stämma någon, och eftersom de inte stämmer någon finns det ingen bestämd fordran att skicka till inkasso eller Kronofogden.

De har ingen tekniskt bevisning att lämna in, de har bara en lista på IP-adress och tidslag (samt filnamn) från ett par tyska firmor som ansluter till bittorrentsvärmar. Av att döma hur det går till i andra länder så stämmer inte ens de uppgifterna och rätten har inte insyn i dessa bolags arbetsmetoder. Brottmål kan inte väckas, intrångsundersökning har inte gjorts och några för juristerna negativa domar betyder att de inte längre kan skicka ut kravbrev.

Men de fortsätter ju att skicka hotbrev!!

Bonden

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De kommer inte stämma någon, och eftersom de inte stämmer någon finns det ingen bestämd fordran att skicka till inkasso eller Kronofogden.

De har ingen tekniskt bevisning att lämna in, de har bara en lista på IP-adress och tidslag (samt filnamn) från ett par tyska firmor som ansluter till bittorrentsvärmar. Av att döma hur det går till i andra länder så stämmer inte ens de uppgifterna och rätten har inte insyn i dessa bolags arbetsmetoder. Brottmål kan inte väckas, intrångsundersökning har inte gjorts och några för juristerna negativa domar betyder att de inte längre kan skicka ut kravbrev.

Men de fortsätter ju att skicka hotbrev!!

Bonden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondenvästergötland:

Men de fortsätter ju att skicka hotbrev!!

Bonden

Klart de gör, som du själv skriver så driver det på ångesten och tankarna på att ”om jag betalar så slutar det”.
Precis som utpressningsverksamhet fungerar sedan stenåldern.
Vem sitter för övrigt och skickar FYRA påminnelser? Vilken seriös firma som helst hade förstått att mer drastiska åtgärder krävs efter 2-3 påminnelser.

Kasta skräpet och oroa dig inte. Det har inte hänt något och kommer inte göra det heller, det är en sidoverksamhet för oseriösa advokater som hoppas få in lite pengar utan att behöva prestera något (för som folk nämnt, skulle det göra rättslig sak av det och förlora så är det kört för all framtid).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bondenvästergötland:

Jag är mycket orolig för detta, kan inte sova, ångest, går ner i vikt.

Hade det räckt att betala och sedan varit fri så hade jag betalat direkt. MEN om jag betalar så vet de att dit skickar vi fler brev, så kommer det nya utpressningsbrev med nya datum, ipnummer och titlar.

Usch. Efter sista påminnelsen, hur lång tid innan man kan känna sig säker igen?

Bonden

INGEN har någonsin blivit tvingad att betala eller hamnat i rättegång för detta. De har skickat ut tiotusentals brev.

De försöker bara skrämmas, och lyckas uppenbarligen. Försök bara släppa det, även om det är svårt. Det är inget annat än bedrägeri de sysslar med.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondenvästergötland:

Men de fortsätter ju att skicka hotbrev!!

Bonden

Skrivet av Bondenvästergötland:

Men de fortsätter ju att skicka hotbrev!!

Bonden

Ja, helt verkningslösa brev. Större chans att du blir stämd för något annat du inte gjort av drygt 200 000 utlämningar har ingen blivit stämd.

Av dessa 200 000 har nog fler än 100 hunnit dö. Saker händer, men inte stämningar efter informationsföreläggande sök kurator/psykolog/terapihjälp om det är något du oroar dig för, för det är inte hälsosamt att oroa sig över saker som inte har någon verklig inverkan på ditt liv och som det inte finns någon realistisk chans för att de kommer hända, samt är något som tyder på andra problem än papper i brevlådan.

Skrivet av danneee:

Klart de gör, som du själv skriver så driver det på ångesten och tankarna på att ”om jag betalar så slutar det”.
Precis som utpressningsverksamhet fungerar sedan stenåldern.
Vem sitter för övrigt och skickar FYRA påminnelser? Vilken seriös firma som helst hade förstått att mer drastiska åtgärder krävs efter 2-3 påminnelser.

Kasta skräpet och oroa dig inte. Det har inte hänt något och kommer inte göra det heller, det är en sidoverksamhet för oseriösa advokater som hoppas få in lite pengar utan att behöva prestera något (för som folk nämnt, skulle det göra rättslig sak av det och förlora så är det kört för all framtid).

Ingen skickar mer än en påminnelse, sen går det till inkasso följt av Kronofogden – när en fordran finns. Här finns ingen fordran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondenvästergötland:

Jag är mycket orolig för detta, kan inte sova, ångest, går ner i vikt.

Hade det räckt att betala och sedan varit fri så hade jag betalat direkt. MEN om jag betalar så vet de att dit skickar vi fler brev, så kommer det nya utpressningsbrev med nya datum, ipnummer och titlar.

Usch. Efter sista påminnelsen, hur lång tid innan man kan känna sig säker igen?

Bonden

Betala inte, jag hade detta också, efter 4e påminnelsen, så krävdes det 80k för rättegången, och detta var i okt/nov 2020. Så strunta i breven, jag kastade kraven. Och sedan dess har jag inte fått ett enda brev.