Hjälp välja utrustning för blivande "Youtube-Gamer"

Permalänk

Hjälp välja utrustning för blivande "Youtube-Gamer"

Behöver lite hjälp gällande utrustning för en blivande ”Youtuber”

Min son som är 11 år är nu fast besluten om att börja göra filmer och ev streaming av FIFA-spel på xbox. Jag kan tänka mig att det nu börjar med detta men jag är inställd på att den tekniska lösningen även ska stödja att göra film på andra typer av spel och även på andra plattformar (PC/X1X).

Jag själv har ingen erfarenhet av videoredigering men börjar nu förstå att jag nog behöver sätta mig in i detta för att kunna hjälpa till. Jag tycker det är kul att han vill börja med att skapa filmer pga att jag ser det som en möjlighet för honom att utvecklas när det gäller teknik osv.

Min son vet inte tillräckligt mycket om vad han kommer att behöva för utrustning så jag måste nu sätta mig in i detta, gärna fort med tanke på att det nu strax är jul. Hans inställning så här långt är att inspelningsfunktionen på xbox är alldeles för dålig avseende bildkvalitet och att ingen tittar på filmer med dålig bildkvalitet. Jag kan förstå att det är så och det verkar troligt att det stämmer. Han säger att alla som håller på med sånt här använder en ”capture” och han säger att Elgato är det som verkar bra och som de han själv följer på youtube använder.

Jag har nu funderat på vad han skulle behöva för utrustning för att ägna sig åt detta och behöver era synpunkter och råd. Jag har tänkt att det ska vara relativt bra grejer så att det blir fullt godtagbar bild- och ljudkvalitet. Så, vad kan ni ge mig för feedback på nedanstående?

GAMECAPTURE:
ElGato Game Capture HD60

MIC:
Blue Microphones Snowball USB-stereomikrofon

Kamera:

Logitech HD webbkamera C615

Logitech C922 Pro stream webbkamera

(Är Kinnectkameran helt utesluten eller vad håller den för kvalitet?)

MJUKVARA
När det gäller mjukvara:
Det verkar ju finnas mjukvara för inspelning på Elgato som jag tänker mig ska fungera bra. Vad jag förstått så finns det även redigeringsmöjligheter i det, huruvida detta räcker till vet jag inte. Ge gärna tips på regigeringsprogram (verkar ju finnas bra gratisprogram att starta med) men det är viktigt att det är en bra balans mellan någorlunda lätt använt och att det finns lite roliga funktioner som lockar till att experimentera, fixa och trixa.

Vet inte vad mer man behöver veta för att stötta i denna fråga, ställ gärna lite följdfrågor om det behövs. Kan väl säga att den dator han har att föra över bildmaterialet till är en gaming laptop, Lenovo Y700 (sitter ett Nvidia GTX 960M i den)
Lenovo Y700

Permalänk
Medlem

Hej!

Kul att höra att du stödjer din sons hobby och sätter dig in i ämnet!

Elgato kortet är bra och ger dig många möjligheter för att kontrollera kvalitén av video upptagningen utan mycket latency. Beroende på om han ska streama eller spela in eller båda så bör ni även se över lagringsutrymmet på datorn. En enkel 1-2 TB extern hdd fungerar för detta. Spelar han in i 1080p 60 i "hög" kvalitet så kommer filerna bli stora fort.

Jag har ett själv ett Elgato Game Capture HD60 Pro (pcie) i min dator och får erkänna att jag aldrig har använt mig av deras egna programvara. Den måste dock installeras för att drivrutiner ska fungera. Och programvaran för ljudet är mycket användbar för att sortera vilket ljud som spelas upp i video och vilket ljud som kommer ut ur högtalare/hörlurar.

Titta på program som OBS studio eller Xsplit för streaming och inspelning. Använder själv OBS då det är gratis och har en bra community med mycket hjälp och plugins.

Micen är mycket bra, glöm inte att slänga på ett popfilter för att reducera lite missljud.

För att kameran ska komma med i stream / inspelning via elgato kortet så kan du inte (så vitt jag vet) använda kinect kameran. Iom att din dator inte är så stark så kan C922's höga specc göra att det blir sämre kvalitet på den övriga inspelningen då kameran är väldigt CPU hungrig. Titta istället på en C920 som ni väljer att filma i 720p 30/60hz. Om du väljer att köpa C922 för "framtiden" så bör du se över en starkare dator för honom, finns "billiga" datorer som lämpar sig väl för redigeringsarbete numera.
Ex
Ryzen dator
Denna är möjligen lite overkill men ger dig en liten uppfattning om pris för något som kommer hålla långt in på hans youtube karriär.

Om man vill kan man bygga egen dator som är mer gjord för redigering genom att sätta i ett "mindre / sämre" grafikkort och öka på lite med snabbare disk och mer lagring och ev starkare processor. men priser hamnar kring detta. (men då håller datorn i flera flera år)

Mvh

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du byter ut micen till en RØDE NT-USB, visst den kostar en hel del mer. Men ljudkvalitén är ruskigt bra!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

tack så väldigt mycket för svar. Jag hade faktiskt tappat tron på att få några svar och beslutade därför här om dagen att gå på mina första ideér om utrustning. Så det blev Elgato HD60, snowball mic och en c922 kamera. Nu ser jag i svaret jag fick här att det kanske blir lite strul med den kameran. OM det skulle visa sig bli det så hoppas jag att det löser sig genom att ställa ner den till 720p/30fps

Tack för tipsen om OBS studio, får ladda ner och testa det när han har fått grejerna i julklapp.

Vid nästa uppdatering av speldator så kommer vi inte gå på laptop. Det har blivit tydligt senaste året att han inte alls flyttar runt på den som han trodde. Då kommer jag även att ta höjd för regigering, streaming osv.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/952534/datorutrustning/kringu...

Blue yeti på rea.
Alla youtubers och deras hund har en.