DisplayPort-kabel 3-5 meter som klarar 2560x1440@165Hz + G-Sync sökes

Permalänk

DisplayPort-kabel 3-5 meter som klarar 2560x1440@165Hz + G-Sync sökes

Hej,

Jag söker en DisplayPort-kabel på minst 3 meter. Men gärna 4 eller 5 meter. Den ska klara av minst 2560x1440@165Hz. Mer konkret ska jag koppla ihop min dator i signaturen (GTX 1070) med en G-Sync-skärm Acer XB271HU.

Jag har provat dessa kablar:
Displayport-kabel 3 m (äkta kinakabel enligt dem med märket VALUELINE) @ Kjell & Co
Den klarade max av 2560x1440@24Hz.

Hama DisplayPort kabel 3 m @ Elgiganten
Denna kabel fick jag inte ens någon bild med överhuvud taget.

Jag försökte leta här på forumet efter några som har kablar som de vet fungerar. Men jag hittar inte trådarna längre. Så jag tänkte om någon här redan nu vet var jag kan hitta dessa trådar. Eller om någon här redan nu vet vilken kabel ni har på 3-5 meter som klarar 2560x1440@165Hz.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk

Tack för tipset. Har du någon printscreen på att det funkar? Tex med upplösning och frekvens. Vad har du för monitor samt grafikkort? Om du testat det förståss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Tack för tipset. Har du någon printscreen på att det funkar? Tex med upplösning och frekvens. Vad har du för monitor samt grafikkort? Om du testat det förståss.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en 144hz 1440p Asus skärm med ett 980ti, men det spelar inte så mkt roll, på ditt grafikkort sitter det en DP 1.2 och i skärmen har du också en DP 1.2 dessa klarar 17~ gbps data transfer och 144-165 hz 1440p behöver någonstans mellan 12~14gbps
Kabeln är "rated" 1.2 (finns egentligen ingen rating för kablar då allt sitter i mottagande och skickande ände)

se nedan länk :
LTT, se best answer

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Skrivet av chickenowl:

Har en 144hz 1440p Asus skärm med ett 980ti, men det spelar inte så mkt roll, på ditt grafikkort sitter det en DP 1.2 och i skärmen har du också en DP 1.2 dessa klarar 17~ gbps data transfer och 144-165 hz 1440p behöver någonstans mellan 12~14gbps
Kabeln är "rated" 1.2 (finns egentligen ingen rating för kablar då allt sitter i mottagande och skickande ände)

se nedan länk :
LTT, se best answer

Hej, tack för bra svar. Den kabel som du länkar till alltså är en Deltaco DP-1050-K för 300 kr. Jag tänkte beställa den från Inet under mellandagarna men Inet hade visst slut på den då. Så jag köpte en Deltaco DP-1050-K från ComputerSalg för ca 150 kr. Det borde väl vara exakt samma kabel tänker jag?

Jag kopplade in denna Deltaco DP-1050-K och det fungerade direkt med 2560x1440@165Hz. Det var lite för bra för att vara sant så jag kopplade ur kabeln och starta om datorn lite om vartannat för att se om inställningen funkar på sikt, men så var det inte. Just nu funkar det intermittent vid 60 Hz och 85 Hz. Men effekten är att det blinkar väldigt mycket om skärmen ibland. Vid 100 Hz och uppåt får jag ingen bild.

Om jag sätter ner till 800x600@60Hz så blir det inget flimmer. Men 800x600@100Hz funkar inte, vilket är mystiskt, då det kanske bör vara lägre bitrate än t ex 2560x1440@60Hz (eller hur räknar man det?).

Vad kan man hitta på nu? Är min Deltaco DP-1050-K ett måndagsexemplar eller är mitt GTX 1070 eller XB271HU inte som de ska?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Inaktiv

Pröva att återställa skärmen. 165hz är en överklockning som spelar på marginalen. Det kan ha blivit något konstigt där, och en återställning till default kan hjälpa. Se också till att du inte har mer än 144 i nvidia kontrollpanel. Fungerar inte det, så försök med annan DP sladd.

Permalänk
Skrivet av Unknown:

Pröva att återställa skärmen. 165hz är en överklockning som spelar på marginalen. Det kan ha blivit något konstigt där, och en återställning till default kan hjälpa. Se också till att du inte har mer än 144 i nvidia kontrollpanel. Fungerar inte det, så försök med annan DP sladd.

Hej, tack för tips!.

Jag provar med min 1.8 meters kabel och det funkar alltid på 2560x1440@165Hz. Inget "blinkande" (flicker, som man säkert säger på utrikiska).
Sen provar jag ju även min 5 meters Deltaco DP-1050-K med 2560x1440@85Hz efter jag gjorde en reset på skärmen och då är ju överklockningsfunktionen avaktiverad. Det blev nu inte lika mycket "blinkade" vid 85 Hz. Men ibland så blinkar det ändå. Hmm. 100 Hz och uppåt funkar fortfarande inte med min 5 meters Deltaco DP-1050-K, den kabeln som skulle vara så bra. 85 Hz är fortfarande lite skakigt.

Tanken är ju att ha en 5 meters kabel, så jag kan ha datorn i ett annat rum så jag slipper oljud från fläktar. Har haft så i 12 år nu. Kanske är knepigare nu om man vill ha hög bildkvalité. :/ Men jag ger inte upp. (:

Kan man t ex köra någon slags "bitrate-benchmark-test-program" på en DP-kabel för att se hur mycket den klarar av? Och då skulle man ju kunna se skillnad på en 5 meters DP-kabel för 100 kr och en 5 meters DP-kabel för 1000 kr. Typ "TP-TEST" fast för bildkablage? :> Jovars..

Undrar lite nu hur jag kan göra härnest. Någon som har lite tips?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Bildexpert 📺

@-8-DEAMON-8-: Ett alternativ är att vänta in DP8K-certade kablar i den längd du önskar. 5 meter och 600+ MHz bandbredd har tyvärr aldrig varit Displayports styrka.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@-8-DEAMON-8-: Ett alternativ är att vänta in DP8K-certade kablar i den längd du önskar. 5 meter och 600+ MHz bandbredd har tyvärr aldrig varit Displayports styrka.

Hejhej, bra sagt.
Jag beställde denna Club 3D, CAC-1066 - DisplayPort 1.4 HBR3 Cable M/M 4m/13.12ft ComputerSalg.se och den funkade direkt vid 2560x1440@165Hz+G-Sync ! . För att hitta den så googlade jag då alltså på DisplayPort HBR3.

Så texten som står här stämmer då alltså inte riktigt, eller vad tycker ni ? : https://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displaypor...

Alltså min Acer XB271HU stödjer ju då DisplayPort 1.2 och mitt GTX 1070 stödjer DisplayPort 1.4. Så för att köra DisplayPort 1.2 vid 4 meter så måste man använda en DisplayPort 1.4-kabel alltså. Det logiska borde egentligen vara att man kör en DisplayPort 1.2-kabel, men som vi vet nu så funkar ingen lång sådan jag tidigare provat. OBS att det var en lång kabel jag var ut efter.

EDIT: om kabeln CAC-1066 slutar funka så skriver jag här igen :>

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Bildexpert 📺

@-8-DEAMON-8-: Kabeln är sannolikt en DP8K-kabel men tillverkningen var klar innan VESA kom med DP8K-certen.

Det finns fortfarande inget versionummer på DP-kablar, utan det finns certifierade och icke-certifierade. Med DP8K-certifieringen blir det tydligare vad man bör köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-8-DEAMON-8-: Kabeln är sannolikt en DP8K-kabel men tillverkningen var klar innan VESA kom med DP8K-certen.

Det finns fortfarande inget versionummer på DP-kablar, utan det finns certifierade och icke-certifierade. Med DP8K-certifieringen blir det tydligare vad man bör köpa.

Vad är statusen på detta idag? Nu verkar det finnas kablar som är 8K certifierade dock bara i kortare längder på de normala inköpsställena. Har dock hittat någar alternativ som kan vara intressanta, som:

https://www.startech.com/Cables/Audio-Video/DisplayPort/displ...

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Verkar finnas några DP-kablar av lite mer imponerande längd som faktiskt fungerar. Men som du märkt är svenska butiker fortfarande lite efter med såväl produkter som information om vad kablarna de säljer faktiskt ska klara av.

Pröva gärna och berätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Verkar finnas några DP-kablar av lite mer imponerande längd som faktiskt fungerar. Men som du märkt är svenska butiker fortfarande lite efter med såväl produkter som information om vad kablarna de säljer faktiskt ska klara av.

Pröva gärna och berätta.

Well, you know me...lär snart vara ett faktum att jag har en

Permalänk
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej, bra sagt.
Jag beställde denna Club 3D, CAC-1066 - DisplayPort 1.4 HBR3 Cable M/M 4m/13.12ft ComputerSalg.se och den funkade direkt vid 2560x1440@165Hz+G-Sync ! . För att hitta den så googlade jag då alltså på DisplayPort HBR3.

Så texten som står här stämmer då alltså inte riktigt, eller vad tycker ni ? : https://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displaypor...

Alltså min Acer XB271HU stödjer ju då DisplayPort 1.2 och mitt GTX 1070 stödjer DisplayPort 1.4. Så för att köra DisplayPort 1.2 vid 4 meter så måste man använda en DisplayPort 1.4-kabel alltså. Det logiska borde egentligen vara att man kör en DisplayPort 1.2-kabel, men som vi vet nu så funkar ingen lång sådan jag tidigare provat. OBS att det var en lång kabel jag var ut efter.

EDIT: om kabeln CAC-1066 slutar funka så skriver jag här igen :>

Hej!

Ville bara tack så mycket för informationen! Hade exakt samma problem, köpte en 5m Deltaco kabel men skärmen höll bara på att blinka då. Men körde jag med den medföljande kabeln så funka det hur bra som helst. Blir väl till att köpa en Club 3D kabel istället

Permalänk
Skrivet av kagstrom2100:

Hej!

Ville bara tack så mycket för informationen! Hade exakt samma problem, köpte en 5m Deltaco kabel men skärmen höll bara på att blinka då. Men körde jag med den medföljande kabeln så funka det hur bra som helst. Blir väl till att köpa en Club 3D kabel istället

Hejhej, så bra att min lilla forskning kring just detta kommer till nytta Det intressanta var att just HBR3 verkar vara den avgörande biten.

När jag kollar på ComputerSalg verkar inte just min kabel finnas kvar :>

Kanske skulle kunna vara den här som man får köpa istället (https://www.startech.com/Cables/Audio-Video/DisplayPort/displayport-1-4-cable-5-meter~DP14MM5M ) som @improwise refererade till. Eller om man hittar någon annan HBR3 med lämplig längd.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Verkar finnas några DP-kablar av lite mer imponerande längd som faktiskt fungerar. Men som du märkt är svenska butiker fortfarande lite efter med såväl produkter som information om vad kablarna de säljer faktiskt ska klara av.

Pröva gärna och berätta.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej, så bra att min lilla forskning kring just detta kommer till nytta Det intressanta var att just HBR3 verkar vara den avgörande biten.

När jag kollar på ComputerSalg verkar inte just min kabel finnas kvar :>

Kanske skulle kunna vara den här som man får köpa istället (https://www.startech.com/Cables/Audio-Video/DisplayPort/displayport-1-4-cable-5-meter~DP14MM5M ) som @improwise refererade till. Eller om man hittar någon annan HBR3 med lämplig längd.

Tålamod har ju aldrig varit min grej (iaf inte när det gäller IT inköp ) så sagt och gjort, köpte en:

https://www.computersalg.se/i/4885690/club-3d-displayport-kab...

Och vips så var allt jäkla blinkande och annat borta (i detta fall på en FHD@240 hz). Dvs, vill man ha stabil bild i lite längre kabellängder och maxar på bra ang bandbredden så skaffa en bra HBR3 kabel.

(Denna kabel har även fått riktigt bra betyg på Amazon osv)

Permalänk
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej, så bra att min lilla forskning kring just detta kommer till nytta Det intressanta var att just HBR3 verkar vara den avgörande biten.

När jag kollar på ComputerSalg verkar inte just min kabel finnas kvar :>

Kanske skulle kunna vara den här som man får köpa istället (https://www.startech.com/Cables/Audio-Video/DisplayPort/displayport-1-4-cable-5-meter~DP14MM5M ) som @improwise refererade till. Eller om man hittar någon annan HBR3 med lämplig längd.

Precis, något konstigt är det ju. Något annat konstigt är ju att jag inte kunde hitta någon mer som haft samma problem. Men kanske söker på fel saker eller nått :/

Är inte denna samma som du köpte? https://www.computersalg.se/i/4593835/club-3d-displayport-kab...

Permalänk
Skrivet av improwise:

Tålamod har ju aldrig varit min grej (iaf inte när det gäller IT inköp ) så sagt och gjort, köpte en:

https://www.computersalg.se/i/4885690/club-3d-displayport-kab...

Och vips så var allt jäkla blinkande och annat borta (i detta fall på en FHD@240 hz). Dvs, vill man ha stabil bild i lite längre kabellängder och maxar på bra ang bandbredden så skaffa en bra HBR3 kabel.

(Denna kabel har även fått riktigt bra betyg på Amazon osv)

Ah okej, var lite väl dyr för mig. Kanske blir ett köp av den på ComputerSalg istället får se, använder just nu den som jag fick med till skärmen. Men den är ju tyvärr bara 2 m, så är lite kort :/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

https://www.computersalg.se/i/4885690/club-3d-displayport-kab...

Och vips så var allt jäkla blinkande och annat borta (i detta fall på en FHD@240 hz). Dvs, vill man ha stabil bild i lite längre kabellängder och maxar på bra ang bandbredden så skaffa en bra HBR3 kabel.

Bra att veta! Har ofta uppskattat Club 3D därför att de oftast talar tydligt och i klarspråk runt vad produkterna klarar av.

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden mellan https://www.computersalg.se/i/4565118/club-3d-displayport-kab... och https://www.computersalg.se/i/4593835/club-3d-displayport-kab... ? förutom priset och utseendet dvs.
Är nämligen på jakt efter en lite längre displayport kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bluuZ:

Någon som vet skillnaden mellan https://www.computersalg.se/i/4565118/club-3d-displayport-kab... och https://www.computersalg.se/i/4593835/club-3d-displayport-kab... ? förutom priset och utseendet dvs.
Är nämligen på jakt efter en lite längre displayport kabel.

De har samma modellnummer men den svarta har ett b på slutet så en vild gissning är att b betyder black.
Club anger samma spec i övrigt på dem dvs HBR 3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.