Laptopskärm fungerar endast ibland.

Permalänk
Medlem

Laptopskärm fungerar endast ibland.

Hejsan!

Jag har en ca 3 år gammal laptop (asus). Den har fungerat felfritt fram tills igår när jag öppnade locket och datorn gick igång (alla rätta lampor lös upp och den surrade igång) MEN skärmen var bara svart. Eller den lystes upp men det kom inte upp något på den. Antar att det är en kabel mellan skärm och något i datorn som är trasigt/glappar? Ibland fungerar skärmen som den ska (som idag) men nu vill den inte... Detta efter att ha öppnat och stängt laptopen. Köpa ny eller laga? Gissar på att det är kabeln mellan moderkortet och skärmen som strular...

Behöver verkligen lösa detta asap då kag är mitt uppe i en tentaperiod!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har också en Asus som beter sig på samma sätt. Enda jag kommit på som löser problemet är att ta ut batteriet och sen sätta in det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag har också en Asus som beter sig på samma sätt. Enda jag kommit på som löser problemet är att ta ut batteriet och sen sätta in det igen.

Har du strömsladden inkopplad? Prövade nyss att ta ut och sätta i batteriet men nope. Skärmen lyser slltså upp men (inte helt svart som vid avstängning) ingen start logo eller så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara kabeln mellan dator och skärm som lossat eller gått av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banksia:

Skärmen lyser slltså upp men (inte helt svart som vid avstängning) ingen start logo eller så...

Prova lys på den med en ficklampa, troligtvis kommer du att se bilden svagt.

Det som har hänt då är att det är något med backlight till skärmen, det kan vara fel på lampa/LED, eller att det är fel på den komponent som sköter det (inverter).
Oavsett vilket det är av dessa, är det inget som är värt att lägga tid & pengar på (även om en inverter är relativt lätt att byta ut, så är det svårt att få tag på en).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara kabeln mellan dator och skärm som lossat eller gått av.

Anade att det var något sådant. Kan man göra något åt det själv? Den fungerar fint annars och det är endast ibland den glappar. Är det billigt att laga eller blir det att köpa ny laptop?

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell av ASUS..?

Lättare att kolla upp om det är något vanligt med just den modellen och om det isf. finns någon lösning.

Men rent generellt brukar det vara kabeln mellan dator/skärm som mrgaffe är inne på, men kan också t.ex. vara grafikkortet som har blivit för varmt för många gånger..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Prova lys på den med en ficklampa, troligtvis kommer du att se bilden svagt.

Det som har hänt då är att det är något med backlight till skärmen, det kan vara fel på lampa/LED, eller att det är fel på den komponent som sköter det (inverter).
Oavsett vilket det är av dessa, är det inget som är värt att lägga tid & pengar på (även om en inverter är relativt lätt att byta ut, så är det svårt att få tag på en).

Jaha okej. För den fungerade nyss (15 min sen) men sen stängde jag locket för att pröva men då var det samma problem igen. Känns ju sådär lagom surt...
Edit: lös med ficklampa på skärmen men såg inte ett smack. Dock kan jag justera ljusstyrkan via tangenterna...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad är det för modell av ASUS..?

Lättare att kolla upp om det är något vanligt med just den modellen och om det isf. finns någon lösning.

Men rent generellt brukar det vara kabeln mellan dator/skärm som mrgaffe är inne på, men kan också t.ex. vara grafikkortet som har blivit för varmt för många gånger..

X552C. Går det att reparera samt är det värt det prismässigt? Har en datorbutik i närheten tänkte kolla med dem imorgon bitti.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att svara på om det e värt det prismässigt eller vad det kan kosta och om det ens är den kabeln eller det kanske finns något annat som spökar med datorn, lämna in den för felsökning som brukar vara en fast summa se om dom hittar vad felet är och skriv här när du vet vad det skulle kosta att åtgärda det då kan vi berätta om det är rimligt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem

Är det kabeln så går den att byta med lite god vilja och finn troligen att köpa på Ebay, för att kolla om grafikkortet är ok så kan du prova med att utesluta kabeln, dvs anslut en extern skärm och se vad som händer då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kopplade in via hdmi i tvn och där får jag upp bild som vanligt (endast på tvn alltså). Kan även reglera ljusstyrkan på skärmen, även när den är ”svart”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banksia:

Kopplade in via hdmi i tvn och där får jag upp bild som vanligt (endast på tvn alltså). Kan även reglera ljusstyrkan på skärmen, även när den är ”svart”.

Då du får bild via HDMI, så är det inte grafikkortet, utan mest sannolikt kabeln som är paj...

Kolla på youtube om du hittar någon video, som visar hur du plockar ner laptopen och byter kabeln.
https://www.google.se/search?biw=2234&bih=1276&tbm=vid&ei=7G8...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då du får bild via HDMI, så är det inte grafikkortet, utan mest sannolikt kabeln som är paj...

Kolla på youtube om du hittar någon video, som visar hur du plockar ner laptopen och byter kabeln.
https://www.google.se/search?biw=2234&bih=1276&tbm=vid&ei=7G8...

Tack! Jag avstår dock från att mecka med det där. Har ingen susning om hur man gör. Men då vet jag förmodligen problemet iaf.