Amazon echo vs google home?

Permalänk
Avstängd

Amazon echo vs google home?

Vad är bäst, Amazon Echo eller Google Home?
Det jag ska använda den till är:
Sätta på låtar/byta/sänka (kommer ha externa högtalare)
Kontrollera en fläkt
Kontrollera lampor
Ringa folk

Permalänk
Medlem

Echo skulle jag säga då det är jobbigt i längden att säga OK google/Hey Google

Permalänk
Avstängd

Så till echo säger man bara t.ex. "turn off the lights"

Permalänk
Medlem

@Retardalert: Du måste säga Alexa först, men det är ganska mycket bekvämare än "Hey Google" eller "Ok, Google"

Vore extremt skönt om Google kunde implementera flera triggers (typ namn) som man får välja på sin Google Home för att aktivera assistenten.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Relik 📜

Håller absolut med om att "Alexa" är mer natruligt än "Ok, Google" eller "Hey, Google"! Var en av de starkaste punkterna för just Echo när vi körde båda ett par veckor här hemma.

Däremot vann Google Home för mig. Mycket beroende på Cast-stödet, där den kan fungera som en del i ljud- och bildanläggningen hemma på ett helt annat sätt. I allmänhet tyckte jag Home gör det den gör generellt bättre, samtidigt som Echo gör väldigt mycket mer via Skills.

Idag, med riktigt stöd för Sverige hos Alexa, hade svaret nog varit klurigare. Det saknades när jag testade, så fick ha location i Tyskland. Ställde till det med frågor om väder etc, även om det fanns "lösningar" på det också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Håller absolut med om att "Alexa" är mer natruligt än "Ok, Google" eller "Hey, Google"! Var en av de starkaste punkterna för just Echo när vi körde båda ett par veckor här hemma.

Däremot vann Google Home för mig. Mycket beroende på Cast-stödet, där den kan fungera som en del i ljud- och bildanläggningen hemma på ett helt annat sätt. I allmänhet tyckte jag Home gör det den gör generellt bättre, samtidigt som Echo gör väldigt mycket mer via Skills.

Idag, med riktigt stöd för Sverige hos Alexa, hade svaret nog varit klurigare. Det saknades när jag testade, så fick ha location i Tyskland. Ställde till det med frågor om väder etc, även om det fanns "lösningar" på det också.

Men förutom det så tog jag även i beaktan om jag ville att ge "all info" om mig till ytterligare en aktör, Amazon i det här fallet. Jag kör Android och Google vet skrämmande mycket om mig som det är idag och jag var inte alltför villig att dela med mig av det även till Amazon.

Så jag valde att fortsätta på det inslagna spåret och använda Google Home...

Permalänk
Medlem

Echo har mer stöd för hemstyrning i nuläget och Google Home har "smartare" AI. I längden tror jag mera på Google Home, produkt stöd kommer förmodligen läggas till mer senare och community stöd tror jag Google vinner jämfört med Echo.

Här förstår jag inte varför Google är så seg med lägga till mera produkter stöd. Så stora som dom är, borde dom kunna skynda på lite.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vart köper man Google Home Mini för ett vettigt pris som inte är 600 från Webhallen där det står det är slut utan datum för att få in nya? Tydligen finns dom nu igen fast inte till vettigt pris enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Vart köper man Google Home Mini för ett vettigt pris som inte är 600 från Webhallen där det står det är slut utan datum för att få in nya? Tydligen finns dom nu igen fast inte till vettigt pris enligt mig.

Du kommer knappt hitta den billigare, om beställer utomlands äter frakten upp kostnaden ändå. Bästa är att hålla utkik på Liontech. Beställde min för 478:- totalt denna vecka bara, fast hos leverantören som tar ca 6-10 dagar. Dom tar slut snabbt så fort det går att beställa. Det är bara hålla utkik eller köp den från Webhallen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4505284

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du kommer knappt hitta den billigare, om beställer utomlands äter frakten upp kostnaden ändå. Bästa är att hålla utkik på Liontech. Beställde min för 478:- totalt denna vecka bara, fast hos leverantören som tar ca 6-10 dagar. Dom tar slut snabbt så fort det går att beställa. Det är bara hålla utkik eller köp den från Webhallen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4505284

Såg dom fanns på Liontech men dom hade ganska usla omdömmen. Väldigt mycket om falska lagervaror där allt egentligen låg hos leverantören. Får ta en titt under mellandagarna om det kan bli ~450 igen någonstans.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en från tyska ebay. De som säljs av webhallen har engelsk kontakt, och det känns lite meh att ge 600:- och så behöva trixa med elkontakten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Google Home mini idag för 300kr i Tyskland. Nu måste jag bara köpa lite lampor som jag kan styra med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Det hade blivit en Google Home direkt om man inte var tvungen att hålla på med det fjantiga "ok Google". Undrar hur många sålda produkter de gått miste om enbart på grund av detta. Väldigt konstigt att inte kunna sätta egna wake up-fraser.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Retardalert:

Vad är bäst, Amazon Echo eller Google Home?
Det jag ska använda den till är:
Sätta på låtar/byta/sänka (kommer ha externa högtalare)
Kontrollera en fläkt
Kontrollera lampor
Ringa folk

kört med min echo nu ett bra tag så kan inget annat än att ge den min röst här,styr tv+hemmabiosystemet,alla lampor
spotify,amazon music,termostater.

en sak bara, din ringa folk på listan fungerar enbart i usa/canada just nu,kanske dom inför nåt med svenskt stöd nu dock.

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Något jag småtrivs med och tycker är en kul finess är att om jag säger följande till min telefon (Pixel XL):
"Hey google, play me some chrsthmas music on the shield" så petar den igång t.ex en spellista på Youtube med julmusik på min Nvidia Shield TV i vardagsrummet.
Avgörande faktor? Knappast, men det är lite underhållande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är det ingen som skräms av det faktum att man konstant har en microphone aktiv i sitt hem...? Kopplade till storföretag som öppet lagrar precis allt osv..
är inte ute efter integritetsdebatter här just nu men undrar mer ifall någon kommit på något sätt att hantera denna fråga bättre..

Är oerhört spännande med dessa produkter och väldigt lockande funktioner. Men samtidigt kan jag inte komma över ovan nämnda faktum vilket hindrar mig.. Hur resonerar ni andra om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Är det ingen som skräms av det faktum att man konstant har en microphone aktiv i sitt hem...? Kopplade till storföretag som öppet lagrar precis allt osv..
är inte ute efter integritetsdebatter här just nu men undrar mer ifall någon kommit på något sätt att hantera denna fråga bättre..

Är oerhört spännande med dessa produkter och väldigt lockande funktioner. Men samtidigt kan jag inte komma över ovan nämnda faktum vilket hindrar mig.. Hur resonerar ni andra om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad Google skulle kunna samla in som Google inte redan vet om mig. Av den anledningen skulle jag aldrig välja Amazon, då jag inte hade velat dela med mig av allt till en part till, men Google kan redan allt om mig (och antagligen de flesta av oss)

Bekvämlighetsfaktorn väger tyngre än den lilla extra information man ger till en mikrofon.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:
Ja Google vet.. Ingen tvekan

Men de har ju inte en mikrofon i varje rum för det.. Var går gränsen.. Webcamera i sovrummet eller toan kopplad till Google?

Jag förstår med bekvämligheter vs integritet.. Med andra ord jag skiter fullständigt i vad dom vet jag vill använda mig av tekniken.. Det respekterar jag fullt och önskar jag själv kunde ge efter lite mer..
Sociologi bakgrunden som spökar tror ja..

Sorry för off topic..

Hur säkert är det sett till nätverks säkerhet osv.. Räcker med en bra stark router med brandvägg osv för att hålla prylarna och informationen säker från obehöriga?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Är det ingen som skräms av det faktum att man konstant har en microphone aktiv i sitt hem...? Kopplade till storföretag som öppet lagrar precis allt osv..
är inte ute efter integritetsdebatter här just nu men undrar mer ifall någon kommit på något sätt att hantera denna fråga bättre..

Är oerhört spännande med dessa produkter och väldigt lockande funktioner. Men samtidigt kan jag inte komma över ovan nämnda faktum vilket hindrar mig.. Hur resonerar ni andra om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan alltid stänga av mic när man vill. Med knappen på Home/Mini eller röst.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Man kan alltid stänga av mic när man vill. Med knappen på Home/Mini eller röst.

Va.. är det helt säkert? Aldrig hört talas om detta.. På alexa eller båda?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Va.. är det helt säkert? Aldrig hört talas om detta.. På alexa eller båda?

Du har en knapp på baksidan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:
aha nice. Finns på Alexa också?
Vad kan man då göra med dom om man nu inte använder Mic?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

@DunderKlumpen:
aha nice. Finns på Alexa också?
Vad kan man då göra med dom om man nu inte använder Mic?

Ingen aning, har lagt ner tankarna kring Alexa.

Den är väl inte jätteanvändbar utan mikrofonen, jag antar att knappen finns för att lugna de som inte alltid vill ha en mikrofon igång.

Edit: eller om man vill använda den som bara högtalare, antar jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tror man snart kommer kunna ändra Googles trigger word. Mest eftersökta funktionen och Google har hintat om att det kommer snart.

Så snart kan ni troligen säga Hail to the king baby för att trigga om ni vill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har haft två Google Home hemma ett bra tag nu, en i vardagsrummet och en i sovrummet, kan säga att jag inte kan tänka mig leva utan de nu, så mycket smidigare med väldigt mycket i hemmet, och det mesta bara fungerar hur smidigt som helst, chromecast, spotify, smarta grejer/belysning, men håller med om att hey google eller ok google är lite av en mouthfull att säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@DunderKlumpen:
aha nice. Finns på Alexa också?
Vad kan man då göra med dom om man nu inte använder Mic?

En produkt byggd för röststyrning med avstängd mick gör ju inte så våldsamt mycket nytta. Antar att du kan casta musik till den, men då finns det ju andra lösningar för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Vart köper man smidigast(och billigast) en Amazon Echo?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@nilsson: tror set är från Amazon bara.. Amazon. De eller Amazon. Co. Uk
Gratis frakt över 29euro från tyska men tar cirka en vecka innan du får grejerna

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Vart köper man smidigast(och billigast) en Amazon Echo?

Kolla på prisjakt. Amazon säljer inte till Sverige, det enda dom skickar är internationell version vilket dom tar högre pris för än det som säljs hör i Sverige.

https://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=16282&c=1827

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Kolla på prisjakt. Amazon säljer inte till Sverige, det enda dom skickar är internationell version vilket dom tar högre pris för än det som säljs hör i Sverige.

https://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=16282&c=1827

Japp verkar stämma! Gäller tydligen tyska och brittiska Amazon med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!