Ubuntu 18.04 är det bara att installera och köra?

Permalänk
Medlem

Ubuntu 18.04 är det bara att installera och köra?

Hej,
Det är som så att jag har installerat Ubuntu 18.04 Night updates är det bara att installera och köra så uppdaterar man det varje morgon mot buggar osv?
Eller lär man gå in i updates och aktivera developer updates eller vad det heter?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Antar du bara testar lite med nightly builds? Annars är det bäst och installera LTS-versioner.
Vid installationen så väljer man om Ubuntu ska installera säkerhetsuppdateringar själv. Annars så kan du köra det själa genom att skriva i terminalen: sudo apt-get upgrade eller om du sen vill uppgradera till en annan release: sudo do-release-upgrade

Permalänk
Medlem

Som @MrDanne80 skriver, allt utan LTS lämpar sig bäst för tester.

Annars tror jag att det bara är att köra på som vanligt och utföra sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade likt nedan exempel:

"Why use apt-get upgrade instead of apt-get dist-upgrade

I typically upgrade my machines with:

sudo apt-get update && time sudo apt-get dist-upgrade

Below is an excerpt from man apt-get. Using upgrade keeps to the rule: under no circumstances are currently installed packages removed, or packages not already installed retrieved and installed. If that's important to you, use apt-get upgrade. If you want things to "just work", you probably want apt-get dist-upgrade to ensure dependencies are resolved."

Skapa ett cronjob om burken är på 24/7 så kan det utföra kommandot åt dig, utan att du behöver göra något extra.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag kör faktist 18.04 på min "standard" dator pga. 16.04 inte har HW stöd för min dator.
Fungerar bra och har inte upplevt några problem, är väl medveten om att 18.04 kommer som LTS i April så jag får hålla ut fram tills dess.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: vet du om de har fixat Displayport-buggen? Jag kör 17.10 hemma (tidigare 17.04 med samma problem) och varje gång jag stänger av skärmen så kastas min användare ut och alla mina processer dödas. Inte jättekul men jag orkar inte installera om och gå tillbaka till 16.04 heller.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lite OT:
Att skriva apt-get sitter i fingrarna, men det räcker att skriva apt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

@zarkov: Det problemet har jag inte faktist, så jag antar att dom har fixat det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Man kan köra 16.04 med senaste kärnan så har man senaste hårdvarustödet. Kör så på min server nu, Plex på Windows började ha ihjäl min ssd med alla sina skräpfiler så jag lyckades få nytt liv i den med Linux och minidlna bla, tuffar på ett tag till En trevlig överraskning var att BubbleUPNP på Android nu kan casta till min Yamaha-receiver från minidlna. Det kunde inte Plex, där var man tvungen att använda Yamahas avskyvärda app som är jättesvår att navigera.

btw ssdn har hållit rätt bra ändå, en riktig skräp-ssd som stått på 24/7 sen 2014 innan den började krångla, men nu fungerar den fint igen med Linux.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Kör dock 18.04 som desktop OS och jag kan säga att den knappt har några buggar faktist, flyter på riktigt bra.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@the squonk: Kör dock 18.04 som desktop OS och jag kan säga att den knappt har några buggar faktist, flyter på riktigt bra.

Det gör det säkert om du kör vanilla, men jag kör en mix av Lubuntu/Ubuntustudio för maximalt fil/redigerings-stöd men ändå lättviktigt. Kör man så "special" är risken klart högre att det buggar ur, särskilt Ubuntustudio-biten ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Okej, men hur gjorde du för att installera senaste kernel i Ubuntu 16.04? Jag har börjat märkt nu att vissa saker fungerar inte alls att installera te.x VMware m.m.

Det är 4.14.8 kerneln som är senaste stabila verkar det som.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@the squonk: Okej, men hur gjorde du för att installera senaste kernel i Ubuntu 16.04? Jag har börjat märkt nu att vissa saker fungerar inte alls att installera te.x VMware m.m.

Det är 4.14.8 kerneln som är senaste stabila verkar det som.

Den senaste stabila för Ubuntustudio(low latency-kernel) är 4.13-21 så det är den jag använder, bara att söka efter linux i Synaptic och se till att man har dom vanliga reposarna tillagda innan. Självklart går det att använda en ännu nyare kernel men jag föredrar en som åtminstone är anpassad för mina paket ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Nyare kernel på äldre ubumtu fungerar ofta endast om man inte behöver tredjeparts moduler. Tex vmware, nvidia osv. Orsaken är att man också behöver samma kompilatorversion som kerneln är byggd med för att bygga moduler till den. Dvs. Man bör ha samma gcc version installerad som kerneln är byggd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FattarNiInte: Jag försökte att installera 16.04 men det lirade inte alls bra för fem öre med min laptop förmodligen pga jag har nyare hw.
Så blev 18.04 install igen vilket fungerar bra faktist.

Ända jag letar efter nu är f.lux i install package som jag kan ladda ner och installera manuellt för PPA fungerar inte som att jag har en nyare variant av Ubuntu,

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men är semi-relaterad till denna tråden. Om man installerar en daily av 18.04 nu & uppdaterar lite då & då fram till & inkl LTS, hur mycket "skräp", döda filer & annat bröte finns då kvar från dailysen osv sen när man uppdaterat till LTS? Eller blir det lika "rent" som om man installerat LTS direkt?

Tex installerar man betorna av macOS så är det extremt mycket metrics & loggning som är aktiverat, ibland körs spindump med över 100% CPU i tiotals minuter, all data som spindump skapar rensas inte när man uppdaterar till riktiga versionen från betorna vilket är lite störande.

Så hur är det med 18.04?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Rent och fint.
Config filerna som hör till systemet alltså i /etc/ byts oftast ut då man uppgraderar. Filer i /etc som du ändrat i sparas oftast en kopia av. Ibland frågas det hur man vill ha det om man ändrat något, typ brandvägg osv.
Användarens egna inställningar i ~/.config/ blir kvar vid uppgraderingar, men det är sällan problem. Och är det problem så är det bara att ta bort dem.

Permalänk
Medlem

Om ni behöver bleeding edge men vill ha enkel installation, stabilitet och möjligheter till att få tag på alla paket som kan tänkas, så kika på opensuse tumbleweed för tusan! Slipper ni hålla på med massa ppaer och liknande meck men får nyare kernel drivrutiner gcc och så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Såg att någon frågade hur man installerar nyare kernel på Ubuntu. Detta är enkelt tack vare att det läggs ut nya varianter här så fort de släpps:

Tanka den version du vill ha. Det är tre .deb filer som behöver tankas. Normalt tar man linux-headers*, linux-headers-*-generic och linux-image-*-generic.

Lägg de tre .deb filerna i exempelvis ~/Hämtningar och kör följande kommando i terminalen:

sudo dpkg -i ~/Hämtningar/*.deb

Starta om datorn, så kommer du köra på den nya kerneln. Din gamla kernel finns kvar så du kan välja i GRUB vilken du vill köra. Enkelt att backa tillbaka om man får problem med andra ord, vilket inte är ovanligt med en bleeding edge eller unsupported kernel. Vill du sedan avinstallera en kernel så skriver du först:

dpkg -l *linux-*

Vilket ger en lista på alla dina debian-paket relaterade till kernel. De kan avinstalleras med:

sudo apt purge <namn>

Värt att nämna är att dessa kernel-uppdateringar inte officielt stöds och är experimentella. Har man inte senaste HWE så bör man föredra att installera det istället så får man en kernel med officiellt stöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Om ni behöver bleeding edge men vill ha enkel installation, stabilitet och möjligheter till att få tag på alla paket som kan tänkas, så kika på opensuse tumbleweed för tusan! Slipper ni hålla på med massa ppaer och liknande meck men får nyare kernel drivrutiner gcc och så.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller Fedora.

Permalänk
Medlem

Nu är 18.04 LTS ute:

https://www.ubuntu.com/download

När jag får tid (berömda ord från många småbarnspappor) skall jag uppdatera både hemmaservern (14.04) och desktopen (17.10).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterade två äldre laptops från 17.10 till 18.04 för några dagar sedan.
Fungerade generellt bra. Två mindre orsaker till huvudverk uppstod. Samma på båda datorerna.

1. Fungerade inte att logga in med x.org. Fungerade dock med Wayland. Lösningen var att skapa ett nytt användarkonto, logga in i en x.org-session med det nya användarkontot vilket fungerade, sedan fungerade det även med gamla användarkonton.

2. Högerklick på touchpaden slutade fungera. Trodde först det var en bugg, men det visade sig vara "by design" och att de numera emulerar sättet som en Mac hanterar högerklick. Man kan återställa det gamla beteendet med GNOME Tweaks.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Kanske lite tidigt men är det något mer som strulat efter uppdatering?

Sitter på Ubuntu 16.04 på min Dell XPS och fnular på om man ska uppdatera. Det är dock skol/jobb-dator så vill ogärna börja felsöka saker det första jag gör

Permalänk
Medlem

Kan man uppgradera smidigt från version 17.xx till 18.04?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kan man uppgradera smidigt från version 17.xx till 18.04?

Ja, iaf 17.10. Kör man 17.04 får man gå via 17.10 först eftersom 17.04 är EOL.

https://wiki.ubuntu.com/BionicBeaver/ReleaseNotes#Upgrading_f...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Uppdaterade två äldre laptops från 17.10 till 18.04 för några dagar sedan.

1. Fungerade inte att logga in med x.org. Fungerade dock med Wayland. Lösningen var att skapa ett nytt användarkonto, logga in i en x.org-session med det nya användarkontot vilket fungerade, sedan fungerade det även med gamla användarkonton.

Jag uppdaterade under kvällen från 17.10. Kom till inloggningen men efter det så blev det svart. Och så förblev det.

Orkade inte rota i det utan installerade om från noll. Gissar att det var drivrutinen till mitt GTX 1060 som stökade till det. Läste något om det.

Ska uppdatera min NUC senare i dag, tänkte jag mig. Inbyggt grafikkort från Intel.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid dröjer det till dom släpper 18.04 uppdateringen för 16.04 tro?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv

@JesperA: Du kan uppdatera när du vill med 'sudo do-release-upgrade'.

Permalänk
Medlem

Nope, "No new release found." för mig änsålänge tyvärr

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Kan man inte som på Debian lägga till bionic beaver i apt sources list och sen uppdatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

sudo do-release-upgrade -d (-d tillåter dev versioner, verkar inte som om dom släppt uppgraderingen skarpt riktigt än).
Uppgraderade en av mina 16.04.4 vm:ar precis utan problem.