Ubuntu 18.04 är det bara att installera och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Hur lång tid dröjer det till dom släpper 18.04 uppdateringen för 16.04 tro?

Den officiella releasen kommer i samband med att 18.04.1 släpps den 26 juli. Vill man köra det innan dess är det -d som gäller (eller nyinstallation).

Från wikin :

Upgrading from Ubuntu 16.04 LTS
Upgrades from 16.04 LTS will not be enabled until a few days after 18.04.1's release expected in late July.

Jag har uppgraderat och efter ett par update && upgrade verkar allt fungera bra. De första dagarna var det något tjall med grafiken, en del text visades väldigt konstigt, men det har gått över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Ubuntu 18.04 men Mullvad VPN och PulseAudo Equalizer kör inte igång. Tyvärr.

Det är två måsten för mig annars blir jag sur.

Nån som vet nåt? Har sökt...

Permalänk
Medlem

Provade Ubuntu 18.04 på en en av mina "lek datorer" Hp 6910p den blev riktigt seg och en del felmeddelande vid boot vad som var lite positivt var att man kunde komma åt fotona via usb till Iphonen med iOS 10.2 utan att behöva trixa med libimobiledevice dock såg man inte förhandsgranskningen i filhanteraren utan bara filnamn. Är nu tillbaka med LinuxMint 18.3 med Cinnamon och dator går riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av seura:

Provade Ubuntu 18.04 på en en av mina "lek datorer" Hp 6910p den blev riktigt seg och en del felmeddelande vid boot vad som var lite positivt var att man kunde komma åt fotona via usb till Iphonen med iOS 10.2 utan att behöva trixa med libimobiledevice dock såg man inte förhandsgranskningen i filhanteraren utan bara filnamn. Är nu tillbaka med LinuxMint 18.3 med Cinnamon och dator går riktigt bra

gillad oxå Mint men gick fett bort pga screen tearing i webbläsaren bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jag har installerat Ubuntu 18.04 men Mullvad VPN och PulseAudo Equalizer kör inte igång. Tyvärr.

Det är två måsten för mig annars blir jag sur.

Nån som vet nåt? Har sökt...

Har du frågat Mullvad om support för 18.04?
Får du något felmeddelande?
Kollade deras sida och hittade bara guide för 16.04

PulseAudo Equalizer verkar inte utvecklas längre vad jag kunde hitta.
Hur har du installerat det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har du frågat Mullvad om support för 18.04?
Får du något felmeddelande?
Kollade deras sida och hittade bara guide för 16.04

PulseAudo Equalizer verkar inte utvecklas längre vad jag kunde hitta.
Hur har du installerat det?

Jaha får hoppas de uppdaterar sin tjänst snart då (Mullvad).

PulseAudio EQ blir installerat, men det går inte att köra igång. Bor i lägenhet och måste ha basen avstängd i studio monitorn.

Permalänk
Medlem

Unfortunately the Mullvad Client does not work under Ubuntu 18.04.
We are working on our new Mullvad VPN app, and are planning to release it to Linux and Windows soon, however I do not have a specific time-frame.

I would advise you to try our WireGuard instead, since it performs significantly better than OpenVPN: https://mullvad.net/en/guides/easy-wireguard-mullvad-setup-li...

Or, use vanilla OpenVPN and connect to our servers: https://mullvad.net/en/guides/linux-openvpn-installation/ Best regards

Mullvads svar. nästan omedelbart svar.

Permalänk

@sleepyoh:
Jo det kan man, men bättre att använda den officiella metoden om man inte vet vad man gör och har speciella behov.
Den officiella metoden tar bort föråldrade paket automatisk och innaktiverat tedjeparts repos osv.

Permalänk
Medlem

@Lafa: Jag kör fortfarande 16.04. Har ingen brådska att uppdatera
Vet inte om KDE Neon kommer uppdateras till 18.04, får se vad som händer när 18.04.1 släpps.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Rotfilsystem ej definierat installation Ubuntu 18.04

Någon som vet hur man hittar partitioner i samband med installation av ubuntu. Köpte dessvärre en lenovo pga bra pris och vid installation kraschar ubuntu. Jag bootar från USB men det går inte att radera partitionerna har testat i live mode med gparted men den hittar bara USB driven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Södde:

Någon som vet hur man hittar partitioner i samband med installation av ubuntu. Köpte dessvärre en lenovo pga bra pris och vid installation kraschar ubuntu. Jag bootar från USB men det går inte att radera partitionerna har testat i live mode med gparted men den hittar bara USB driven.

Om varken gparted eller Ubuntu hittar din disk antar jag att någonting är fel på din hårdvara, alternativt att du inte har något stöd alls i Linux kernel för just din specifika hårdvara. Sök runt med valfri sökmotor och se vad andra har för erfarenheter med din hårdvara + Linux?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Om varken gparted eller Ubuntu hittar din disk antar jag att någonting är fel på din hårdvara, alternativt att du inte har något stöd alls i Linux kernel för just din specifika hårdvara. Sök runt med valfri sökmotor och se vad andra har för erfarenheter med din hårdvara + Linux?

Tack för svar. Jag tog bort RAID i biosen och då kunde jag installera OS. Men det är lite buggit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lafa har du sett det här ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Lafa har du sett det här ?

Jag gjorde detta idag och fick igång Mullvad efter ha läst här:

https://askubuntu.com/questions/1029317/mullvad-vpn-client-wo...

First test this: env MULLVAD_USE_GTK3=yes mullvad If it works, changing your .desktop file for mullvad should be all you need to fix it permanently. This is how: nano /usr/share/applications/mullvad.desktop Change "Exec=mullvad" to "Exec=env MULLVAD_USE_GTK3=yes mullvad"

Lite tydligare instruktioner än hos Mullvad själva (tycker jag) men Mullvad borde uppdatera och fixa problemet själva snart.

Permalänk
Medlem

Nya Mullvad-appen fungerar nog på Ubuntu 18.04. Jag kör den på 18.10 utan problem.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv

Varför hålla på att bråka med någon app från Mullvad när man bara kan köra Wireguard?

$ sudo add-apt-repository ppa:wireguard/wireguard $ sudo apt-get update $ sudo apt-get install wireguard

https://mullvad.net/en/guides/easy-wireguard-mullvad-setup-li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Varför hålla på att bråka med någon app från Mullvad när man bara kan köra Wireguard?

$ sudo add-apt-repository ppa:wireguard/wireguard $ sudo apt-get update $ sudo apt-get install wireguard

https://mullvad.net/en/guides/easy-wireguard-mullvad-setup-li...

Behöver inte bråka med appen, den fungerar bra och är lätt att installera.

Visa signatur

Nerd is the new Cool