Hur går en DisplayPort-kabel sönder?

Permalänk
Medlem

Hur går en DisplayPort-kabel sönder?

Hej SweC!

Igår när jag startade datorn så vart en av mina skärmar död. Stod helt enkelt "No DisplayPort Signal". Det första jag prövade var att byta portar på respektive skärm i grafikkortet, och fick fortfarande samma fel. Testade sedan att köra HDMI från min RPI i skärmen i fråga, och där funkade den. Så jag antog att det måste vara kabeln det är fel på (det, eller själva DP-porten i skärmen). Mycket riktigt, köpte en ny DP-kabel idag, och skärmen funkar som vanligt igen.

Dagen innan skärmen dog så började högtalarna på den spela upp ljud helt plötsligt, när jag satt på Discord och spelade upp ett youtube-klipp. Gick in i Playback devices och disableade skärmen där. Jag har ingen aning om detta är relaterat till mitt problem.

Nu till min fråga. Jag har suttit och funderat på detta hela dagen, googlat lite utan att hitta något speciellt. Nämligen, hur går egentligen en DP-kabel sönder, till synes helt utan yttre åverkan? Kan tillägga att jag köpte kabeln för ca en månad sen, av märket Deltaco. Någon som har en aning?

Mvh

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Nu är förvisso deltaco budgetkablarnas okrönte konung, men jag har nog aldrig varit med om att en dp/hdmi-kabel lägger av utan yttre åverkan på antingen kontakterna eller brott i sladden pga. klämskada. Men det kan ju ha varit ett produktionsfel från början, dåligt löddat kontaktdon kanske.

Märkligt faktiskt. Har du testat den gamla kabeln igen efter bytet till den nyköpta kabeln?

Permalänk
Medlem

Även om kabeln kanske inte har utsatts för någon fysisk yttre påverkan så lär den ha utsatts för en viss yttre påverkan i form av t.ex. temperaturskiftningar, genom värme från t.ex. grafikkort och skärm. När material värms upp eller kyls ned så expanderar/krymper de ju beroende på vad det är för material, vilket kan få t.ex. dåliga lödningar att spricka. Det kan förstås vara något helt annat som gått fel i ditt fall, men det är en möjlig orsak i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ska se om jag kan testa den gamla kabeln nån dag, om jag orkar. Är glad bara det fortsätter fungera och inte händer igen.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz