Permalänk
Medlem

Bra SSH client?

Hej,
Letar efter en bra och smidig SSH client till Ubuntu.
Terminalen är inte smidig men den fungerar men ville ha något där man kan te.x spara servrarna osv.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Om allt du saknar är att spara servrar, räcker det inte att skapa ett alias i ditt shell för varje server?
alias ssh-myserver='ssh user@host' i ~/.bashrc om du kör bash.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Keeper of Traditions

Putty funkar bra för mycket:
https://www.ssh.com/ssh/putty/linux/

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om allt du saknar är att spara servrar, räcker det inte att skapa ett alias i ditt shell för varje server?
alias ssh-myserver='ssh user@host' i ~/.bashrc om du kör bash.

Eller i .ssh/config

Host rpi HostName 192.168.1.199 Port 22 User pi

Detta motsvarar "ssh pi@192.168.1.199:22". Varken portnummer eller användarnamn är nödvändiga, precis som om man skriver det på en vanlig rad.

Sen räcker det att skriva "ssh rpi" för att ansluta. Det går också att använda tab completion på aliaset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Eller i .ssh/config

Host rpi HostName 192.168.1.199 Port 22 User pi

Detta motsvarar "ssh pi@192.168.1.199:22". Varken portnummer eller användarnamn är nödvändiga, precis som om man skriver det på en vanlig rad.

Sen räcker det att skriva "ssh rpi" för att ansluta. Det går också att använda tab completion på aliaset.

Det var ju ännu smidigare. Då har jag lärt mig något nytt också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Till zarkov's svar kan tilläggas att det finns fler coola features man kan lägga till i sin config-fil! Se https://linux.die.net/man/5/ssh_config

Du kan fixa med ssh-nycklar, X-forwarding och massa annat nice

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕