Nybörjarvarning! Begriper mig inte på skärm...

Permalänk
Avstängd

Nybörjarvarning! Begriper mig inte på skärm...

Detta torde vara enkelt, men jag begriper mig just nu inte på HP skärmen till mitt hemmakontor, hur jag än gör så står den bara och stampar och säger "no Displayport detected" trots att jag kopplat in den korrket, det finns bara ett uttag som passar den lilla kontakten som följde med på DP kabeln.

När jag försöker att koppla in en HDMI kabel jag hade hemma svarar den inte heller.

Jag håller på att installera windows på den datorn, men det är ju sas litet svårt när skärmen alltid vill vara kolsvart...

Lyckligtvis hade jag en äldre skärm jag kunde använda i stället tills jag löst detta, den gick i gång med en gång när jag anslöt den på HDMI kablaget genom en DVI adapter.

Vad är det för fel?

Får samma skit när jag försöker att koppla in den med en HDMI kabel mot laptopen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mizzarrogh: Det vanliga när man är på "begriper inte"-känslan är att skärmen står inställd på fel ingång. Den står och väntar bild över exempelvis VGA medan du förgäves försöker skicka bild över DP eller HDMI. Det ska finnas en växlare i skärmen där du väljer vilken ingång den ska ta emot bild på.

Det andra som ofta händer här på Swec är att man har kopplat alla kablar till moderkortets utgångar vilka är inaktiva. Kör man med separat grafikkort är det den som i regel tar över. Med tanke på Laptopen skulle jag säga att det ovanstående är din första åtgärd.

Permalänk
Avstängd

Ok, tackar, skall kolla det.
Funderade om det var någonting med mjukvaran, men skall se om jag hittar manualen till den...

Jo, den var inkopplad mot grafikkortet, inte mot det integrerade.

Underligt den inte står i default för kablaget som följer med...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Vad gör USB kabeln egentligen, är det bara ett relä till uttag på skärmen eller har den någon aktiv funktion för själva skärmen?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mizzarrogh:

Vad gör USB kabeln egentligen, är det bara ett relä till uttag på skärmen eller har den någon aktiv funktion för själva skärmen?

Beror på skärmen, men det allra vanligaste är att det är en vanlig USB-hub. En del tillverkare kan ha andra funktioner som att ladda olika inställningar utan att gå genom menyerna och liknande.

Permalänk
Avstängd

Ok, hittade det nu, det var en ytterst diskret knapp i raden av andra identiska knappar, samt att den första DP porten blev reserverad vad det verkar om man samtidigt pluggar i en HDMI enhet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number