Seagates Multi Actuator-teknik ska fördubbla prestandan för mekaniska hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Skulle inte på något sätt klassa backblaze som säker källa. De använder diskarna långt utanför det drifrområde de är ämnade för. Vet inte hur de kör nu. Men 45 diskar i ett chassi utan någon form av dämpning som de körde förr är iallafall inte vad diskarna de kör är avsedda för. Diskar som är avsedda för 8h drift/dag och system med mindre än 5 diskar bör inte köras på det sättet.

Angående rasande diskar så säger min erfarenhet helt tvärt emot. De diskar som rasat för mig är från WD och IBM. En 150Gb velociraptor, wd1500blfs om jag inte minns helt fel. En 4tb wd red, wd40efrx som rasade ifjol. Sen en gammal IBM Deskstar 75gxp som gick samma väg som så många andra i den serien.

Så för min del så är merparten av det jag har Seagate diskar nu.

Mvh
Mayth

Exakt!!!
Jag har haft ett antal WD diskar och dom gick sönder ganska fort.
Nu kör jag med Seagates Archive Diskar i 8TB storlek och inten en enda av dem har gått sönder för mig.
Har numera 28 stycken av dem.
Som sagt, det som gick sönder för mig mest var IBM (Deathstar) och WD. Som jag inte kommer köper nån mer.

Det som hållit bäst för mig är:
Samsung Spinpoint (av 20 stycken 2TB diskar gick inte en enda och dom rullar på än idag)

Maxtor (olika serier och storlekar ca 10 stycken och bara en gammal disk med 20 GB gick sönder)

Seagate totalt 29 Diskar, varav en är en 1TB systemdisk im min iMac som rullar på finfin sen nästan 3 år och 28 Archive diskar med var sina 8TB (ingen gick sönder än).

Av WD gick alla mina 10 Diskar sönder efter max 3 år.
IBM 2 diskar och båda gick sönder efter 3 månader minns jag.

Jag säger inte att Seagate har producerat enbart bra diskar, men håller man sig ifrån deras dåliga serier, får man bra diskar till bra pris.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Ja precis på den tiden var Seagate överlägsna!

Jag hade 3 IBM Deathstar diskar som rasade på nolltid.
Under samma era hade jag nog 4 begade Seagate diskar som funkade när jag packade ner datorn för 5 år sedan.
Det är över 10 års drift på dom.

Mina Deskstar va de bästa diskar jag någonsin ägt fram till WD Green som jag har nu. Har hållit ihop i 5 år som serverdisk. Innan dess va WD det sämsta jag haft. Nej förresten. Maxtor. Usch...

Det jag vill komma fram till är att alla märken har sina dåliga serier.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Oavsett tillverkare - köpet man från budgetsegmentet får man vara beredd på att de inte håller så bra. Själv har enbart köpt från det bättre segmentet. Numera har jag seagate enterprise och WD black series. Inte en enda har rasat någonsin för mig förutom en barracuda för 22 år sedan. Dock byter jag var femte år oavsett. Är ingen storkonsument men har avverkat cirka 100 diskar sammanlagt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mina Deskstar va de bästa diskar jag någonsin ägt fram till WD Green som jag har nu. Har hållit ihop i 5 år som serverdisk. Innan dess va WD det sämsta jag haft. Nej förresten. Maxtor. Usch...

Det jag vill komma fram till är att alla märken har sina dåliga serier.

Japp. Kommer ihåg många klagade på Maxtor då som dom flesta klagar på Seagate nu.
Men min erfarenhet har alltid varit att inte alla diskar av en särskilt tillverkare är dålig.
Sen är det ochså så att den dåliga reputationen som Seagate fick står i inget förhållande till hur deras problemserier är.
Det är väl mer så att dom flesta hoppat på "hearsay-tåget" och bröjat basha Seagate fast dom aldrig ägde en enda eller haft en disk som gick sönder för dem.
Shitstorm är det. Inget mer. Jag skulle ochså starta 50.000 trådar i alla herrans forum om hur dålig WD är, för alla mina 10 WD's gick åt helvete.
Det kommer då antagligen inte ta lång tid och WD blir nya boven.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är något Seagate borde jobba på så är det byggkvalitet och tillförlitlighet. Jag har i mina 33 levnadsår haft mängder av diskar från olika tillverkare, och är det något Seagate är Bäst på så är det att vara sämst. Deras diskar går sönder extremt ofta.

Detta är inte bara "min egen erfarenhet" utan det är klart att det finns oberoende källor med. Oberoende extern tillförlitlig kvalitetssäkrad källa. Seagate - vilket skämt.

Jag har också haft mängder av diskar och Seagate har inte varit sämst av dem. De absolut sämsta var IBMs Deathstar där alla rasade inom garantitiden, en del tom flera gånger (dvs utbytesdisken hann också rasa). För övrigt har jag faktiskt haft mer problem med WD än med Seagate.

F.ö. var min första hårddisk en Shugart 10MB disk. Det var grejer det; full-stroke söktid på ca 1 sekund och den levererades med kopplingschema för reparationer!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Borde ju inte vara några större problem att "RAID'a" skivorna på disken, något som antagligen krävs för att man ska tjäna någon prestanda. Annars så läser den ju bara filer som vanligt, med något bättre accesstid om nästa fil ligger på andra armen.
(frågan är väl egentligen,, varför man inte "RAID'ar" skivorna, så att man kan använda alla läshuvuden utan att röra armen, känns ju som en bättre väg att gå.)

Problemet är nog snarare att få detta att fysiskt fungera bra. Ett läshuvud kräver en otrolig precision för att läsa rätt, och om man nu har 2 olika magnetfält så pass nära varandra som lösningen verkar ha, så är det ju ganska troligt att de påverkar varandra. Sedan har vi ju den mekaniska utmaningen att få till detta stabilt nog utan att vibrationer från armarna påverkar.
Antagligen jävligt klurigt att få till, eftersom ingen har gjort det tidigare. Detta lär ju knappast vara en ny ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Seagate har ju förstås gjort skitmodeller som Barracuda 7200.11

Den serien's problem var en bugg i firmware, som gjorde att disken låste sig, det var inget mekaniskt fel på disken.
Om man uppdaterade firmware på den, så försvann problemet.
Var iofs. inte möjligt, om nu disken redan hade drabbats av buggen, (inte utan att pilla med att koppla in sig på kontroller kortet iaf.)

Jag har en i den serien som rullar på än idag.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har också haft mängder av diskar och Seagate har inte varit sämst av dem. De absolut sämsta var IBMs Deathstar där alla rasade inom garantitiden, en del tom flera gånger (dvs utbytesdisken hann också rasa). För övrigt har jag faktiskt haft mer problem med WD än med Seagate.

F.ö. var min första hårddisk en Shugart 10MB disk. Det var grejer det; full-stroke söktid på ca 1 sekund och den levererades med kopplingschema för reparationer!

Dom var riktigt populära och fina krispiga diskar, vi sålde såna som smör och byggde in i våra OEM datorer. Blev jobbigt den dan dom började rasa
Som tur är kunde man backa upp lagrad data genom att slå lite på dom i drift.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mina Deskstar va de bästa diskar jag någonsin ägt fram till WD Green som jag har nu. Har hållit ihop i 5 år som serverdisk. Innan dess va WD det sämsta jag haft. Nej förresten. Maxtor. Usch...

Det var främst 75GXP serien, och till viss del även 60GXP serien, som det var problem med. IBM kom så småningom på vad problemet var och fixade det med en firmwareuppgradering. Är det tidigare eller senare serier du haft så var det nog inga problem alls med dom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Dom var riktigt populära och fina krispiga diskar, vi sålde såna som smör och byggde in i våra OEM datorer. Blev jobbigt den dan dom började rasa
Som tur är kunde man backa upp lagrad data genom att slå lite på dom i drift.

Vilken av dom?

Skriver du IBM så blir jag sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vilken av dom?

Skriver du IBM så blir jag sur

Det är klart att han menar IBM. Deras Deathstar serie var ju otroligt populär och sålde som smör i solsken, dvs fram tills dess att det kom fram att dom även rasade som smör i solsken

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

(frågan är väl egentligen,, varför man inte "RAID'ar" skivorna, så att man kan använda alla läshuvuden utan att röra armen, känns ju som en bättre väg att gå.)

Bara för att läsarmen ligger på spår 1 på första plattan, betyder inte att resten av läsarmarna ligger på spår 1 på sina respektive plattor.

Snabb uträkning:
Plattorna är av aluminium, med en radie på säg 40mm. Platta 1 är en grad varmare än platta 2, t.ex pga skillnad i luftflöde på olika sidor av hårddisken. Aluminium expanderar med 24ppm per grad, så platta 1 har expanderat sin radie ~1µm mer än platta 2. Det betyder att dataspåren längst ut ligger nu 1µm längre ut än motsvarande spår på platta 2.
Hårddiskar har en miljon spår per tum (TPI). Det är 40 spår per µm. Spåren på de olika plattorna ligger alltså 40 spår "off" från varandra, med en grads temperaturskillnad. Även med 0,1 graders skillnad är de 4 spår ifrån varandra. Lycka till med att försöka läsa från samma spår på olika plattor samtidigt, när alla armar rör sig i grupp. Det är ett under att man ens lyckas hitta rätt spår på *en* platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vilken av dom?

Skriver du IBM så blir jag sur

IBM Deskstar, 15-30 gb:arna. Man kunde höra ett klickande ljud när man startade igång datorn.
Kommer inte ihåg hur det var med dom större men dom kom ju lite senare så vet inte om IBM lyckades lösa problemen vartefter men vårat förtroende att köpa nya batchar var borta.
Jag har nog 3 st undanstoppade nånstans men har aldrig behövt komma åt datat så de får väl ligga om jag inte blir sugen på nostalgi (typ tribes 2) eller liknande nån dag

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@huxflux: 75GXP serien fanns i varianter upp till 75GB. Jag har för mig att det var 60GB eller 75GB jag hade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wowsers:

Till större del behöver de veta vars saker ligger, kommandon från filsystemet säger typ "skriv/läs ettor och nollor här". Hårddisken vet inte vad en fil är, det sköter istället filsystemet om. Ett enkelt exempel är en USB sticka, datorn läser från början av USB stickan för att få reda på vilken partitionering/filsystem används, sedan läser datorn filerna genom att följa regler för hur datan har lagts i filsystemet. En vanlig hårddisk brukar dock ha cache där strukturen av filsystemet snabbt kan kommas åt, för att slippa springa genom stora delar av hårddisken varje gång något behövs.

Nja, filsystemet tror sig veta var filer finns men det är inte samma sak som att det vet exakt var filen fysiskt är skriven. Wear leveling sköts till exempel internt i en SSD genom ett abstraktionslager. I den enklaste versionen mappas bara adresser om så den presenterar en adress mot filsystemet men skriver till en annan internt. Sen är filsystemet vill ändra filen och ropar på samma adress igen så byter bara SSDs styrkrets adress internt och skriver till en annan del men presenterar fortfarande samma adress mot filsystemet. Det är inget konstigt att lägga ett abstraktionslager mellan filsystem och fysisk lagring. Hade inte det gått att göra hade ju hårdvaruraid varit tämligen svårt att implementera då hela poängen är att filsystemet inte ska lägga sig i vart fysiskt data skrivs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ajp_anton:

Bara för att läsarmen ligger på spår 1 på första plattan, betyder inte att resten av läsarmarna ligger på spår 1 på sina respektive plattor.

Snabb uträkning:
Plattorna är av aluminium, med en radie på säg 40mm. Platta 1 är en grad varmare än platta 2, t.ex pga skillnad i luftflöde på olika sidor av hårddisken. Aluminium expanderar med 24ppm per grad, så platta 1 har expanderat sin radie ~1µm mer än platta 2. Det betyder att dataspåren längst ut ligger nu 1µm längre ut än motsvarande spår på platta 2.
Hårddiskar har en miljon spår per tum (TPI). Det är 40 spår per µm. Spåren på de olika plattorna ligger alltså 40 spår "off" från varandra, med en grads temperaturskillnad. Även med 0,1 graders skillnad är de 4 spår ifrån varandra. Lycka till med att försöka läsa från samma spår på olika plattor samtidigt, när alla armar rör sig i grupp. Det är ett under att man ens lyckas hitta rätt spår på *en* platta.

Hårddiskar är riktigt häftiga rent mekaniskt. Inte nog med att de ska hitta spår som flyttar på sig med minsta temperaturändring, läshuvudet flyter bara några nanometer över diskens yta vilket motsvarar ett lager som är 5-10 aluminiumatomer tjockt. Skivan rör sig dessutom med en hastighet av runt 100 km/h relativt huvudet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag håller inte med dig. Jag har under mina 39 levnadsår haft mängder av diskar från olika tillverkare, och jag tycker att alla tillverkare av mekaniska diskar är lika dåliga (inom felmarginalen). Men det får gå. Jag förstår ju att det går att lagra data på en disk men jag kan aldrig se den som tillförlitlig medium för datalagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket media menar du skulle var mer tillförlitlig än hård-diskarna - SSD?, knappast MLC och TLC-modellerna börja få bitrot inom 1 år strömlösa eller dör plötligt utan förvarning och utan återvändo eller chans till räddning av data, medans jag har hårddiskar som legat från 1985 med fortfarande intakt data. Magnetband? - ja datat håller nog många år på bandet - men vad är spelarna som kan läsa av det - hittar man någon så har gummibanden och rullarna som driver det antingen börja klibba och smeta in allting eller torkat och spruckit !!

Strängt taget har en undanlagt hårddisk med filer hållit bättre än många optiska media (där CD-R verkar vara optiska mediat som håller sämst över tiden, medan CD-RW och DVD+/-RW hållit bäst)

även om många kanske inte anser HD vara tillförlitlig media - så har vi faktiskt inget som är bättre än så idag!, skall man ha ännu bättre säkerhet så måste man ha data på flera olika media så att man tål förluster den dagen när de kommer.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Att ha dubbel aktuator är inget nytt - hade inte conner någon modell med dubbla aktuatorer en kort period (runt 2007 eller så)?? och conner är ju Seagate idag så de har tekniken 'in house' rent patent och rättighetsmässigt

Jo det stämmer, Conner Peripherals gjorde en hårddisk vid namn Chinook som hade två läsarmar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Conner_Peripherals#Performance_issues_and_the_"Chinook"_dual-actuator_drive

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Bara för att läsarmen ligger på spår 1 på första plattan, betyder inte att resten av läsarmarna ligger på spår 1 på sina respektive plattor.

Snabb uträkning:
Plattorna är av aluminium, med en radie på säg 40mm. Platta 1 är en grad varmare än platta 2, t.ex pga skillnad i luftflöde på olika sidor av hårddisken. Aluminium expanderar med 24ppm per grad, så platta 1 har expanderat sin radie ~1µm mer än platta 2. Det betyder att dataspåren längst ut ligger nu 1µm längre ut än motsvarande spår på platta 2.
Hårddiskar har en miljon spår per tum (TPI). Det är 40 spår per µm. Spåren på de olika plattorna ligger alltså 40 spår "off" från varandra, med en grads temperaturskillnad. Även med 0,1 graders skillnad är de 4 spår ifrån varandra. Lycka till med att försöka läsa från samma spår på olika plattor samtidigt, när alla armar rör sig i grupp. Det är ett under att man ens lyckas hitta rätt spår på *en* platta.

Ja hdd tekniken är ett mekaniskt under.

Detta har iaf som sagt provar tidigare och det blev effektivare att köra två diskar istället.för.en med fler aktiva läshuvuden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Dubbla läsarmar = Dubbelt Trubbel!
Satsa på öka säker lagring kapacitet istället, så priset går ner. Media, spel ökar rejält på senaste tiden och ännu mer i framtiden. Billigare och större lagrings kapacitet är vad man behöver.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Tråkigt. Vad är lasertekniken ?

I MO-diskar.

Skrivet av XPerion:

Dubbla läsarmar = Dubbelt Trubbel!
Satsa på öka säker lagring kapacitet istället, så priset går ner. Media, spel ökar rejält på senaste tiden och ännu mer i framtiden. Billigare och större lagrings kapacitet är vad man behöver.

Större kapacitet i sig ökar ju iof oundvikligt risken att förlora data.

Dubbla armar kunde åas ge en sista frist att, med då småseg fart, enklare rädda det sista på vad som annars vore en helt havererad disk.

Skrivet av xxargs:

Strängt taget har en undanlagt hårddisk med filer hållit bättre än många optiska media (där CD-R verkar vara optiska mediat som håller sämst över tiden, medan CD-RW och DVD+/-RW hållit bäst)

även om många kanske inte anser HD vara tillförlitlig media - så har vi faktiskt inget som är bättre än så idag!, skall man ha ännu bättre säkerhet så måste man ha data på flera olika media så att man tål förluster den dagen när de kommer.

Att DVDR är bättre än CDR har mest att göra med dubbellamineringen. Detta skulle dock kunna göras lika bra på CDR, men eftersom det inte är nödvändigt i produktionen så blir det på "proffsskivor" enbart antagligen.

RW fungerar lite annorlunda och lider inte av problemen som brister i ovanstående medför på samma sätt. Däremot så kan de vara känsligare för temperaturvariationer som kan göra att de blir alltmer svårlästa.

En skiva som förmodligen är betydligt stabilare än HDD är M-disc. Det närmaste kilskriften som fortfarande är praktiskt användbart.

Men att de inte blivit populärare säger väll allt om hur viktig frågan om arkivering egentligen är för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

DVD+/-R har annan mer stabil 'dye' (ganska metallorganisk numera för att tåla UV bättre) - problemet tror jag dock inte hör hit utan det är samma fysikaliska process som omvandlar nysnö till grov issnö på senvåren.

bubblorna eller den opaka fläcken som finns där lasern bränt - försöker minimera sin ytan och då förändrar det sig så mycket med tiden att det blir för mycket fasgitter i detektionen och avkodningen har problem - är det bubblor så är det dessutom fysisk spänt i området eftersom bubblorna tar mer plats än innan bubblorna skapades - och är 'dye' minsta lilla plastisk så kommer det att sakta krypa tillbaka med tiden, avlånga bubblor blir mer runda etc.

DVD+/-RW så är det annorlunda - där har man ett mycket tunt lager med sällsynta jordartsmetaller mm. som med olika värme och avsvalningshastighet kan nå blank yta (är speglande) eller en amorf yta (ser svart ut på större ytor) de svarta kanterna man ser på en DVD+/-RW skiva är amorf beläggning och kan göras blank med tex. blink från en stark kamerablixt då ytan blir blank igen (också ett snabbt sätt att göra en DVD+RW oläsbar men ändå går att skriva om senare) skillnaden mellan DVD+/-R och DVD+/-RW är att på båda sidor av metallagret på det sistnämnda så har man ett tunt lager av 'glas' - nödvändigt för att skydda bärarplasten då när metallytan skrivs om så blir det flera hundra grader varm pch långt över PC-plastens smältpunkt och formar om sig om det inte är stadga samt dessa lager också styr avsvalningstakten mer kontrollerat på metallagret för att få för att få amorf eller blank yta vid (om)skrivning

den här högtemperaturtåliga dielektriska glasliknande lagret som omsluter metallytan har visat sig vara viktig för lång hållbarhet och motsvarande lager finns inte i CD/DVD+/- R skivor.

---
huvudproblemet varför optomedia inte är så poppis längre beror på datadensiteten

man har idag mer än 6 hårddiskspår på samma avstånd mellan två spår på en bluray-skiva och packningstätheten mellan 'bit' på en hårddisk är mindre än 10 nm.

optik kan inte konkurrera i avseende packningstäthet som hårddiskar har idag, och upplösningen för att nå motsvarande skulle behövas vara i ganska hård röntgen - med problemet att det lyser rakt igenom och det som träffar - blir joniserat.

(det problemet har man också när man skall göra geometrier under 10 nm på kisel - det är därför det anses som 'vägg' och delorsak till den dåliga yeld som Flash-minnestillverkarna som gått ned till under 10 nm-geometrier har haft)

Permalänk

Squeeeeek!
Tack-a-tack-tack-a-tack-a-tack-a-tack-a....

Ahh,
mekanisk-disk-nostalgi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vilket media menar du skulle var mer tillförlitlig än hård-diskarna - SSD?, knappast MLC och TLC-modellerna börja få bitrot inom 1 år strömlösa eller dör plötligt utan förvarning och utan återvändo eller chans till räddning av data, medans jag har hårddiskar som legat från 1985 med fortfarande intakt data. Magnetband? - ja datat håller nog många år på bandet - men vad är spelarna som kan läsa av det - hittar man någon så har gummibanden och rullarna som driver det antingen börja klibba och smeta in allting eller torkat och spruckit !!

Strängt taget har en undanlagt hårddisk med filer hållit bättre än många optiska media (där CD-R verkar vara optiska mediat som håller sämst över tiden, medan CD-RW och DVD+/-RW hållit bäst)

även om många kanske inte anser HD vara tillförlitlig media - så har vi faktiskt inget som är bättre än så idag!, skall man ha ännu bättre säkerhet så måste man ha data på flera olika media så att man tål förluster den dagen när de kommer.

Magnetband är ett av de mest populära arkiveringsformaten pga hur bra det fungerar och hur säkert det är, det är mer avancerat än en gammal bandspelare. T.ex. är LTO-8 (senaste industri standarden) för magnetband inte alls dåligt med tanke på priserna, ~2000:- för en kasett på 12TB, dock kostar den billigaste läsaren jag kunde hitta 30000:- För en privatperson/mindre företagare är det självklart inte något som är värt att investera i, men för de riktigt stora företagen som verkligen behöver den typen av långtidsförvaring är det riktigt billigt i slutändan (speciellt med 10^-19 bit error rate jämtemot standard enterprise HDD med typ 10^-15 och konsument NAS HDD med 10^-14).

Men som sagt HDD är mer effektivt för nästan alla.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Påminner om Teacs dvd-brännare/läsare med flera armar och som kunde bränna i 64x hastigheten (om jag inte minns fel). Fanns ett kort tag men försvann pga mekaniska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Bara för att läsarmen ligger på spår 1 på första plattan, betyder inte att resten av läsarmarna ligger på spår 1 på sina respektive plattor.

Snabb uträkning:
Plattorna är av aluminium, med en radie på säg 40mm. Platta 1 är en grad varmare än platta 2, t.ex pga skillnad i luftflöde på olika sidor av hårddisken. Aluminium expanderar med 24ppm per grad, så platta 1 har expanderat sin radie ~1µm mer än platta 2. Det betyder att dataspåren längst ut ligger nu 1µm längre ut än motsvarande spår på platta 2.
Hårddiskar har en miljon spår per tum (TPI). Det är 40 spår per µm. Spåren på de olika plattorna ligger alltså 40 spår "off" från varandra, med en grads temperaturskillnad. Även med 0,1 graders skillnad är de 4 spår ifrån varandra. Lycka till med att försöka läsa från samma spår på olika plattor samtidigt, när alla armar rör sig i grupp. Det är ett under att man ens lyckas hitta rätt spår på *en* platta.

Intressant utmaning med andra ord.
Plattorna är dock ej av aluminium, utan verkar vara något slags glas med en beläggning på, typ som speglar. (skruvade isär en HDD som skrapat spår i skivan, helt genomskinlig där armen skrapat.) Densiteten per platta kan ju variera beroende på teknik och tillverkare, men går hela tiden uppåt.
Ang, värmen så undrar jag, när man har ett gäng skivor som spinner och vispar runt luften/heliumet, så borde ju värmen spridas så det blir ganska jämnt.
Det borde ju dock inte vara något problem att köra a+b sidan per skiva. Eller om man nu har 2 armar.

Vi kanske får se mera innovation på det området nu när accesstid börjar bli viktigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lordsqueak:

Intressant utmaning med andra ord.
Plattorna är dock ej av aluminium, utan verkar vara något slags glas med en beläggning på, typ som speglar. (skruvade isär en HDD som skrapat spår i skivan, helt genomskinlig där armen skrapat.) Densiteten per platta kan ju variera beroende på teknik och tillverkare, men går hela tiden uppåt.
Ang, värmen så undrar jag, när man har ett gäng skivor som spinner och vispar runt luften/heliumet, så borde ju värmen spridas så det blir ganska jämnt.
Det borde ju dock inte vara något problem att köra a+b sidan per skiva. Eller om man nu har 2 armar.

Vi kanske får se mera innovation på det området nu när accesstid börjar bli viktigt.

Materialet i plattorna varierar beroende på tillverkare och typ. Jag har pillat sönder diskar med plattor som definitivt var av aluminium och andra som var någon sorts plast. Senaste gången jag destruerade en hög hårddiskar var alla 3,5" aluminium och nästan alla 2,5" plast. Det var gamla prylar dock så kan inte säga vad moderna diskar innehåller.

Det var praktiskt att 2,5" var av plast för då var det bara att sätta disken i ett skruvstäd och banka lite med en hammare så den vek sig på mitten. Locket är av stål och resten av chassit aluminium så det krävdes inte mycket till övertalning. Sedan kunde man skaka ut små flisor av skivorna och diskarna var tämligen förstörda.

Helt klart metalliska plattor. Plast och glas hade inte gått att böja på mitten.

De spegelblanka skärvorna är hårddiskplattor av plast. Har för mig vi testade att klippa lite i disken med bultsax.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

har du provat att eldat på bitarna - är det plast så brinner och ryker det om bitarna ganska fort, glas får man värma duktigt varmt innan det händer saker (smälter) .

glas har man använt länge i hårddiskar och det beror på att de är formstabila och kan tillverkas med mycket hög ytfinish.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xxargs:

har du provat att eldat på bitarna - är det plast så brinner och ryker det om bitarna ganska fort, glas får man värma duktigt varmt innan det händer saker (smälter) .

glas har man använt länge i hårddiskar och det beror på att de är formstabila och kan tillverkas med mycket hög ytfinish.

Det är möjligt att det var glas. Min första tanke när jag kände på bitarna var plast men det är inte helt lätt att känna skillnad på väldigt styv plast och härdat glas. Det brann dock rätt bra när skärbrännaren väl kommit igenom stålskivan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Den serien's problem var en bugg i firmware, som gjorde att disken låste sig, det var inget mekaniskt fel på disken.
Om man uppdaterade firmware på den, så försvann problemet.
Var iofs. inte möjligt, om nu disken redan hade drabbats av buggen, (inte utan att pilla med att koppla in sig på kontroller kortet iaf.)

Jag har en i den serien som rullar på än idag.

Jo såvitt jag vet så har en kund 16 som kanske eller kanske inte är i drift, inte vet jag år 2017. Men när buggen blev känd uppdaterade jag firmware på alla för säkerhets skull.
Man köper dock en disk som komplett produkt med mekanik, elektronik och firmware som ett paket.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|