Macbook Pro startar inte, problem med batteri/laddare?

Permalänk

Macbook Pro startar inte, problem med batteri/laddare?

Hej,

min Macbook Pro 2014 startar inte. Tror att den fick slut på batteri senast jag använde den. Har nu låtit den sitta med laddning ett tag men kan inte få den att starta. Magsafe-laddaren lyser orange. Det klickar tyst ifrån datorn när laddaren är i (kanske en gång per sekund), om jag håller inne strömbrytaren så klickar ljudet snabbare (två gånger per sekund).
Har provat att nollställa SMC, klickljudet stannar när jag håller inne knapparna, när jag släpper knapparna blir magsafe-lampan grön i ett par sekunder, sedan orange igen och klicket återupptar.

Någon som har erfarenhet av detta? Kan det vara batteriet eller laddaren som behöver bytas. Eller finns det något annat jag kan göra eller felsöka innan jag går till support?

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Det billigaste och enklaste borde vara att få fatt på en annan laddare. Någon vänlig sweclockare i närheten tex.

Hur var batteriet innan, sletet? Vad jag kunde googla mig till gillar de inte att starta utan eller med trasigt batteri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@jocke92: Batteriet fungerade utan anmärkning tidigare. Ska prova med en annan laddare ikväll.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Ibland när batteriet varit helt dött så kan det vara så att SMC reset inte räcker, provat koppla ur batteriet helt och försökt igen? Klickande ljud är dock oroande men vet inte vad det kan bero på, kanske nått du kan se när du öppnat datorn.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Skrivet av NightFlash:

Ibland när batteriet varit helt dött så kan det vara så att SMC reset inte räcker, provat koppla ur batteriet helt och försökt igen? Klickande ljud är dock oroande men vet inte vad det kan bero på, kanske nått du kan se när du öppnat datorn.

Verkar inte jättelätt att koppla ur batteriet. Specialskruvar som jag inte har mejsel till i alla fall.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Ah en MBP Retina antar jag då, special bits på backplate, batteriet räcker dock att koppla ur kabeln. Svårt att säga vad problemet är då tyvärr.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Skrivet av NightFlash:

Ah en MBP Retina antar jag då, special bits på backplate, batteriet räcker dock att koppla ur kabeln. Svårt att säga vad problemet är då tyvärr.

Jupp, retina är det. Undersöker om det fungerar med annan laddare ikväll, annars får jag åka in till serviceställe.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m