Nedsutten soffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Håller verkligen nyare soffor inte längre? Min fjädrade soffa är minst 20 år och var antagligen inte särskilt dyr i inköp, men den känns som ny. Inte en uns av nedsittning i dynorna och fjädrar lika stumt som alltid. Trots duktig användning med 4 ungar uppväxta med den finns det inte ens en skråma i tyget.

Trist utveckling.

Jag förstår ärligt talat inte heller detta, kan väl omöjligen stämma? Jag köpte en soffa för 8000:- för snart 8 år sedan och den är flitigt använd varje dag. Då har jag både barn, sambo och brukar ha en hel del familjesamlingar och fester där det förmodligen sitter fler i soffan än vad man kan rekommendera.

Jag skulle också bestridit om en soffa blivit nedsutten/förstörd efter löjliga 6-18 månader.

Skönt att höra att det löste sig för dig TS.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Gjorde misstaget att välja en riktigt fin skinnsoffa när vi hade renoverat vardagsrummet. Den är hemsk att sitta i på sommaren och vintern, utan en pläd eller något slags överdrag.

Men den är iallafall fin.

Permalänk
Skrivet av Murvel:

Jag förstår ärligt talat inte heller detta, kan väl omöjligen stämma? Jag köpte en soffa för 8000:- för snart 8 år sedan och den är flitigt använd varje dag. Då har jag både barn, sambo och brukar ha en hel del familjesamlingar och fester där det förmodligen sitter fler i soffan än vad man kan rekommendera.

Jag skulle också bestridit om en soffa blivit nedsutten/förstörd efter löjliga 6-18 månader.

Skönt att höra att det löste sig för dig TS.

Våran förra soffa var i 10.000 klassen och höll också i väldigt många år. Den står hemma hos farsan nu och är fortfarande i nyskick. (denna var inte svensktillverkad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Jag trodde från början att dom låg i Dublin tills jag såg vad VDn heter och efter att ha kollat upp detta så är det tydligen ett företag från Småland.
Självklart så antar jag att det är en soffa utan kvalité när jag köpte den från STORE. Jag tycker fortfarande att soffan har bra kvalité då dom andra dynorna är som nya. Så jag utgår från att det är fjäder som är kass och det skulle kunde hända med vilken soffa som helst.
Problemet är inte vad den kostar för mig som det verkar vara för många andra i denna tråd. Problemet var att dom inte ville lösa detta på garantin vilket jag nu får via ARN.

Men är du säker att du kommer få den lagad? Menar företaget behöver inte följa ARN beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag förstår ärligt talat inte heller detta, kan väl omöjligen stämma? Jag köpte en soffa för 8000:- för snart 8 år sedan och den är flitigt använd varje dag. Då har jag både barn, sambo och brukar ha en hel del familjesamlingar och fester där det förmodligen sitter fler i soffan än vad man kan rekommendera.

Jag skulle också bestridit om en soffa blivit nedsutten/förstörd efter löjliga 6-18 månader.

Skönt att höra att det löste sig för dig TS.

"En soffa" är för oprecist för att uttala sig om hur länge, och för vad, den rimligen ska hålla. Priset är också irrelevant.

Jämför med att säga "en laptop" eller "en mobil".

Sen är det en definitionsfråga vad "hålla" betyder, samt vad "slitage" betyder.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av NorBiz:

Men är du säker att du kommer få den lagad? Menar företaget behöver inte följa ARN beslut.

Jag har fått ett mail från ansvarige att dom alltid följer ARNs beslut och kommer därför kontakta mig efter semestern då dom ska fixa soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Var det hos samma ÅF som du gjorde din reklamation ?

Jag använder inte själv soffan jätte mycket. Det går väl i perioder. Nu när det är sommar så är jag inte där speciellt mycket då man är mest ute och grejar med olika projekt. Nu har det dock blivit en hel del pga av VM. Fru och barn använder soffan mycket.

MIO Möbler
Dem skickade den till Danmark där tillverkaren ligger.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Jag praktiserade på ett lager (eller ja liknande) och mesta möblerna kommer från Baltikum eller snarare skickades därifrån. både MIO och andra möbelhandlare kom det därifrån.

Stolarna som kom in vägde inget (kartongen var tyngre än stolen) Vissas inte upp på butiksgolvet i alla fall, men vet bland annan mio sålt dessa. Är i för sig nyttig för ryggen att bära

Möbelman gör bra soffor, men verkar inte sälja till privatpersoner längre (bra kvalité, men dyra samt svensktillverkade förr i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

"En soffa" är för oprecist för att uttala sig om hur länge, och för vad, den rimligen ska hålla. Priset är också irrelevant.

Jämför med att säga "en laptop" eller "en mobil".

Sen är det en definitionsfråga vad "hålla" betyder, samt vad "slitage" betyder.

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig. På precis samma sätt som att jag anser att en soffa ska hålla i 6-18 månader så ska även en mobil eller en laptop göra det. Att hålla och slitage är ingen definitionsfråga. Att hålla innebär att produkten fungerar enligt specifikation. Slitage är t.ex. att tyget är nött eller att mobilen är lite skavd i kanten.

Hur kan folk seriöst påstå att en soffa inte har en förväntad hållbarhet på över 18 månader? Vad är det för sorts slit och släng värld ni lever i?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig. På precis samma sätt som att jag anser att en soffa ska hålla i 6-18 månader så ska även en mobil eller en laptop göra det. Att hålla och slitage är ingen definitionsfråga. Att hålla innebär att produkten fungerar enligt specifikation. Slitage är t.ex. att tyget är nött eller att mobilen är lite skavd i kanten.

Hur kan folk seriöst påstå att en soffa inte har en förväntad hållbarhet på över 18 månader? Vad är det för sorts slit och släng värld ni lever i?

Välkommen till konsumtionssamhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig. På precis samma sätt som att jag anser att en soffa ska hålla i 6-18 månader så ska även en mobil eller en laptop göra det. Att hålla och slitage är ingen definitionsfråga. Att hålla innebär att produkten fungerar enligt specifikation. Slitage är t.ex. att tyget är nött eller att mobilen är lite skavd i kanten.

Hur kan folk seriöst påstå att en soffa inte har en förväntad hållbarhet på över 18 månader? Vad är det för sorts slit och släng värld ni lever i?

Ja precis.. Våran soffa för runt 13000 har då hållt fint i 7 år, går dock att vända våra dynor så när de blir lite knöliga brukar vi vända dem så är de som "nya"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köpt en beggad skinsoffa av en kollega och den har hållt i över 5 år nu, han hade haft den i ca 10år och pedant skött. dessvärre har vi katter så den börjar bli lite sliten nu.

skinn är skönt, bara torka av med trasa om man spiller något. med tyg måste du tvätta eller köpa helt ny dyna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig. På precis samma sätt som att jag anser att en soffa ska hålla i 6-18 månader så ska även en mobil eller en laptop göra det. Att hålla och slitage är ingen definitionsfråga. Att hålla innebär att produkten fungerar enligt specifikation. Slitage är t.ex. att tyget är nött eller att mobilen är lite skavd i kanten.

Hur kan folk seriöst påstå att en soffa inte har en förväntad hållbarhet på över 18 månader? Vad är det för sorts slit och släng värld ni lever i?

Absolut inte det jag sa.

Konsumenten bör vara tillräckligt påläst för att skaffa rätt produkt för sitt ändamål. Det är det enda jag säger.

Använder man något på ett sätt som produkten inte är lämpad spelar det ingen roll om den går sönder första dagen. Det finns ingen sådan definierad norm för soffor. Det är för övrigt en typiskt Svensk grej att föreställa sig. Vi har normer för väldigt mycket á la folkhemmet. Alla sådana påhitt är destruktivt för kreativitet och utveckling men många har vant sig vid det.

Jag menar helt tvärtom mot den "slit och släng-mentalitet" du tar upp. Jag tycker det är avgörande i all konsumtion att man tänker på att det vara långsiktigt hållbart.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

köpt en beggad skinsoffa av en kollega och den har hållt i över 5 år nu, han hade haft den i ca 10år och pedant skött. dessvärre har vi katter så den börjar bli lite sliten nu.

skinn är skönt, bara torka av med trasa om man spiller något. med tyg måste du tvätta eller köpa helt ny dyna.

Du kan vända dynan eller så syr du bara ett nytt dynfodral om fläcken inte går bort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan vända dynan eller så syr du bara ett nytt dynfodral om fläcken inte går bort.

Eller så köper man skinn :), om man inte gillar att sy förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eller så köper man skinn :), om man inte gillar att sy förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Har fåtölj i skinn och soffa i tyg hade jag köpt nu skulle båda vara i tyg. Att sitta i skinnfåtöljen utan tröja är ingen vidare pga det "klibbar"
I en bil föredrar jag skinn eftersom jag brukar vara fullt påklädd där.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

"En soffa" är för oprecist för att uttala sig om hur länge, och för vad, den rimligen ska hålla. Priset är också irrelevant.

Jämför med att säga "en laptop" eller "en mobil".

Sen är det en definitionsfråga vad "hålla" betyder, samt vad "slitage" betyder.

Nog kan man väl tycka att en helt vanlig "soffa" bör hålla iallafall en sådär 5-10 år med "normal" användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Nog kan man väl tycka att en helt vanlig "soffa" bör hålla iallafall en sådär 5-10 år med "normal" användning.

Definiera "helt vanlig", "soffa", "hålla" och "normal användning" så är svaret "kanske det".

IKEA har löst det. De har definierat "soffa", "hålla", "normal användning" och sen har vi definierat det som "helt vanlig".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har fåtölj i skinn och soffa i tyg hade jag köpt nu skulle båda vara i tyg. Att sitta i skinnfåtöljen utan tröja är ingen vidare pga det "klibbar"
I en bil föredrar jag skinn eftersom jag brukar vara fullt påklädd där.

Är alltid påklädd i min soffa. Har man djur är det inte bra med tyg iallafall. Min bror och hans 2 hundar är bevis på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Nog kan man väl tycka att en helt vanlig "soffa" bör hålla iallafall en sådär 5-10 år med "normal" användning.

Självklart. Tyvärr är det mycket skräp som tillverkas idag, eftersom det är billigare för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är alltid påklädd i min soffa. Har man djur är det inte bra med tyg iallafall. Min bror och hans 2 hundar är bevis på det

Skickades från m.sweclockers.com

Skinn är inget bra val om man har katter som tycker om att klösa.

Annars är det ju relativt lättskött, även om nu många inte har en aning om hur man sköter om skinnklädslar.

I bilar utsätts den ju av betydligt mer påfrestningar jämfört med vanliga innemöbler. Solen, växelvis värme och kyla samt fukt t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Skinn är inget bra val om man har katter som tycker om att klösa.

Annars är det ju relativt lättskött, även om nu många inte har en aning om hur man sköter om skinnklädslar.

I bilar utsätts den ju av betydligt mer påfrestningar jämfört med vanliga innemöbler. Solen, växelvis värme och kyla samt fukt t.ex.

Får man ju ge katten något annat att klösa på istället. Var själv lite orolig för min skinnsoffa när jag och min sambo flyttade ihop, eftersom hennes katt hade gått ganska hårt åt på två av hennes möbler tidigare. Men jag köpte en kattställning och en spännande dörrmatta som katten började nyttja nästan direkt och har struntat i soffan helt. Gned in ställningen i lite kattmynta inledningsvis för att katten skulle inse att detta är något henne.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |