Raid config, tänker jag rätt?

Permalänk

Raid config, tänker jag rätt?

Halloj,

Behöver lite input på om jag tänker rätt eller om det finns bättre/enklare alternativ att tillgå för det jag vill försöka uppnå!
Min server från HP har inbyggd fuskRAID B140i controller.

På servern tänker jag sätta upp X antal VM's, bl.a Freenas/ZFS, men även några andra VM's.

Alternativ 1:
- Stänga av B140i och köra AHCI
- Freenas får direkt tillgång till lagringsdiskarna.
- Installerar en riktig raidcontroller och ansluter OS-diskar för VM's till denna och kör dessa i en Raid-1 setup

Alternativ 2:
- Behålla B140i Aktiv, och ansluta OS diskarna och spegla dessa
- Installera en "äkta" HBA som inte skriver något på diskarna
- Ansluta Freenas diskarna till HBA och dedikera dom till Freenas VM
Är detta ens möjligt? Eller kommer HBA'n ingå i B140i automagiskt?

Servern har två SAS kontakter på mobot, så jag behöver ingen controlelr för att hantera antelet diskar jag vill ha setupen, men antar att jag behöver ett kontrollerkort för att klara funktionen?

Permalänk

@KjellTimell:

Båda alternativen fungerar, så rent praktiskt kan du börja med att använda den interna och köra AHCI om den har stöd för det och sedan skaffa ett HBA senare om/när du behöver ansluta fler diskar.

Det som inte brukar funka är att blanda raid och AHCI på samma kontroller.

Jag har valt att köra en dedikerad FreeNAS burk som sedan håller att par mindre VM:s och jag använder både den interna kontrollern plus ett HBA till lagringsdiskar, sen har jag två usb3-pinnar som systemet ligger på.

ett ibm M1015 är fortfarande ett bra HBA även om det snart kan vara motiverat att fundera på något modernare, men pris/prestanda är svårslaget med en M1015 och är det till lagring räcker prestandan länge.

Under 400 kr : https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=M1015&_sop=15&_osacat=0...

Permalänk

Tack för svar!

Jag kollade i BIOS och jag kan nog inte köra AHCI och ha B140i aktiverat, båda SAS portarna verkar påverkas av valet!

Vad händer om man stoppar in ett kontrollerkort, den blir väl inte per automatik inblandad i B140i kontrollern? Utan den lever väl stand alone med egna SAS portar att ansluta diskar till hoppas jag?

Kör du jails i Freenas eller kör du Freenas som en VM i Hyper-V/ESXi?

Permalänk

Kontrollerna är helt separata så man kan ha olika inställningar på dem om man vill det.
Till M1015 kommer jag att koppla en expander för att kunna ansluta fler än åtta diskar, det ligger här i en låda och väntar på att en kabel ska komma från Kina, sen kan jag sätta igång nästa steg i det projektet

Jag kör inte FreeNAS virtuellt utan jag har det som bas os eftersom det var mitt primära mål med det bygget, att få till en bra och framtidssäker NAS för all lagring här hemma.

Sen att det blev några små jails med annat i istället för att köra det separat var mest en tillfällighet

Permalänk

Tackar!

Jag upptäckte precis att Freenas har möjlighet att hosta VM's genom bhyve8, inte bara jails!
Kräver prolle med EPT, vilket min 2609V3 verkar ha. Jag tror nog att det blir att testa det först!
Antar att Freenas håller koll på OS-diskarna då, om man vill köra RAID på dessa!?

Permalänk

med FreeNAS anväder man normalt sett inte raid, utan zfs i olika konfigurationer, men annars har du helt rätt.

Fick för mig att jag skrev något om att FreeNAS precis håller på att komma igång med bhyve och inte bara jails. Men tydligen inte, eller också var det en annan tråd

Det du behöver tänka på är att de eller den disk du installerar FreeNAS os på inte kan användas till något annat. Därför rekommenderas ofta att använda en usb pinne att installera på (så att man sedan kan utnyttja alla sata/sas-portar till lagringsdisk).

I mitt fall valde jag två pytte små sandisk (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...) som jag speglar (zfs-mirror) för redundans. En komplett FreeNAS installation är på under en gb så man behöver inte mycket plats för det.

Permalänk
Medlem

Det är länge sedan man slutade rekommendera usb stickor till förmån för små ssd. Jag kör fortfarande usb minnen men man får ha med kortare livslängd i beräkningen.

Köra FreeNAS (eller vad som helst med ZFS) virtuellt kräver att man är påläst. Risken är annars att man förlorar data. Bhyve är implementerat i FreeNAS och dom flesta brister kommer från just Bhyve å inte implementeringen, väl värt att kika på som alternativ till virtualiserat FreeNAS.

På FreeNAS forumet finns dock gott om instruktioner för den som virtualisera FreeNAS.

Skickades från m.sweclockers.com