Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Bildskärmskrångel No Input signal

Jag har en egenbygge dator med Nvidia GeForce GTX 1070ti med moderkortet MSI Z370 SLI Plus.
Någonting jag är helt värdelös på är bildskärmar, oavsett hur jag gör så krånglar det alltid.
När jag för ungefär två månader sedan byggde ihop datorn strulade bildskärmen jag hade - den vägrade att visa bild när den var inkopplad till grafikkortet via HDMI. Enda sättet att få bild var genom att koppla direkt till moderkortet med HDMI. Efter lite pulande i BIOS lyckades jag tillslut få fram bild från grafikkortet via HDMI. Självklart gick det då inte längre att få bild via moderkortet.
I dag försöker jag koppla in en ny skärm, Omen 27" via HDMI till grafikkortet.
Den nya bildskärmen säger att den inte får någon signal "No input signal. Going to sleep mode". Eftersom att jag alltid haft svåra problem med att koppla in bildskärmar blev jag inte förvånad och började googla. Någon säger att man måste ändra upplösning. Jag kopplar in min gamla skärm igen, via grafikkortet - precis som det var för 2 minuter sedan. Nu fungerar inte den heller.
Jag startar om datorn ca 20 gånger och plötsligt har jag bild. Jag manövrerar mig till bildskärmsinställningarna för att ställa in upplösningen på 2560x1440 som den nya skärmen har som standard.
Det finns inte som val.
Någon annan på internet föreslår att man även kan ställa in på 480x600 och att det ska fungera då. Jag kollar; 480x600 finns inte heller i äckliga Windows 10. De enda andra alternativet utöver det jag testat med, är 800x600. Jag tänker att det inte kan skada att pröva.
Jag kopplar in skärmen till grafikkortets HDMI-port och får ingen bild. Prövar att koppla ur den nya skärmens strömkabel en stund för att sedan koppla tillbaka den. Ingenting. Bara samma äckliga meddelande "No input signal."
Jag ångrar mig att jag inte plockat fram en bitpinne i förebyggande syfte för det som händer härnäst gör mig tokig. Jag kopplar tillbaka gamla skärmen och den vägrar att fungera. Jag prövar att byta HDMI-sladd, ifall det hade varit vajsing med den som nyss fungerade. Nya kabeln fungerar inte heller. 20-30 omstarter senare inser jag att den inte kommer att fungera. Prövar att koppla in den i moderkortets HDMI-port, som jag tidigare förklarat inte fungerat av okänd anledning. Nu fungerar den tydligen igen.

Nu är jag i ett dödläge. Jag vågar inte dra ut HDMI-kabeln från datorn, då kanske det aldrig kommer att fungera igen? Någon som har någon idé?

Övriga frågor

Är det någon som har den blekaste aning om varför bildskärmar aldrig är Plug N Play trots att de SKA vara det?
Varför kan bildskärmen fungera ena sekunden och om jag drar in och ut kabeln så fungerar det inte längre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Snigelbror:

Är det någon som har den blekaste aning om varför bildskärmar aldrig är Plug N Play trots att de SKA vara det?
Varför kan bildskärmen fungera ena sekunden och om jag drar in och ut kabeln så fungerar det inte längre?

Alla skärmar jag haft att göra med har då varit PNP, vilket gör att detta låter som ett fall av SBS.
Skulle kunna vara glapp då kontakterna fungerar ena sekunder och andra sekunden inte, om jag förstår dig rätt, skulle iaf börjar med att reseata grafikkort och dubbelkolla alla anslutningar som skulle kunna glappa.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

@Naga: Hej Naga,
Glapp skulle det kunna vara, men när väl bildskärmen är inkopplad och jag juckar med kontakten är det aldrig några problem. Kan jag då utesluta glapp?
Jag ska göra ett försök att återställa grafikkortet och hör av mig senare om det löst sig.
Tack

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Snigelbror: Av din beskrivning att döma verkar du främst har problem med datorn, inte själva bildskärmen. Du har testat med den nya och den gamla skärmen och får samma krångel. Alltså pekar det mot datorn. Jag kan tyvärr för lite om moderkort, grafikkort och BIOS men det är där du borde felsöka. Skulle kunna vara så enkelt att grafikkortet inte får tillräckligt med ström.