GPD WIN 2 bärbar mini datorkonsol

Permalänk

GPD WIN 2 bärbar mini datorkonsol

hej

detta var ju en bra fråga vilken kategori denna ska placeras i. finns det någon som äger en av dessa konsoler?

om jag fattar det rätt så är det bara prototyper fortfarande?

det var version 1 dom snackade om och nu har det kommit en 2a.

deta kom upp i flödet på youtube och jag tycker det verkar jättecoolt. ganska häftigt att kunna ha denna kraften i handen. om detta utvecklas tror jag det kommer bli riktigt bra i framtiden, ser väldigt bra ut som det gör nu.
tydligen använder japanska ungar dessa till att fuska på proven i skolan. bortskämda ungar

dela gärna med er om ni vet mer om den och om ni som äger en tycker om den

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

finns det någon som äger en av dessa konsoler?

@Leafo har skrivit lite om sin men det verkar vara första versionen. Personligen tycker jag att det verkar väldigt bökigt att använda en så pass liten 'dator' även om det säkert finns en del roliga och påhittiga användningsområden.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare

@ågren: Jag kan se nyttan just för streaming av spel från steam men annars kan det nog bli lite pyttigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av ågren:

@Leafo har skrivit lite om sin men det verkar vara första versionen. Personligen tycker jag att det verkar väldigt bökigt att använda en så pass liten 'dator' även om det säkert finns en del roliga och påhittiga användningsområden.

Generation 2 ser ganska smidig ut att använda tkr jag. Har ju även touchskärm som gör det lite mer smidigare. Men jag ser detta mest som en gameboy typ och inget annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit småsugen på GPD Win men priset, kvaliten/tillverkaren samt tillgången gör att jag håller i pengarna tills något bättre kommer.

Jag gillar formfaktorn. Har både en Switch och en idag antik Asus Eee 701SD (orginalet) och att kunna spela i ett så litet format är riktigt nice.

Ett enormt problem med GPD Win är att få/inga spel kommer optimeras för den. Switch kan vara ett bättre alternativ för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

deta kom upp i flödet på youtube och jag tycker det verkar jättecoolt. ganska häftigt att kunna ha denna kraften i handen. om detta utvecklas tror jag det kommer bli riktigt bra i framtiden, ser väldigt bra ut som det gör nu.
tydligen använder japanska ungar dessa till att fuska på proven i skolan. bortskämda ungar

dela gärna med er om ni vet mer om den och om ni som äger en tycker om den

Om du menar japanska elektroniska ordböcker så är det knappast samma sak som GPD WIN enheter med fullblown Intel x86 och SSD ;P

GPD WIN 2 ryktas kosta mellan 600-700€ vilket personligen känns lite för magstarkt. Köper hellre en Switch isf. Dessutom, när jag har researchat GPD WIN originalet så verkar det som att man måste pilla och modda ganska grovt för att få spelen att funka optimalt (sänka upplösning till lägre än vad spelen supportar, leka runt i XTU etc) och 2:an lär inte vara annorlunda. Truly en handhållen PC

Permalänk
Skrivet av pålis:

Om du menar japanska elektroniska ordböcker så är det knappast samma sak som GPD WIN enheter med fullblown Intel x86 och SSD ;P

http://www.denshi-jisho.com/media/catalog/product/cache/1/image/1600x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/c/a/casio-ex-word-xd-n6500bk-japanese-english-electronic-dictionary.jpg

GPD WIN 2 ryktas kosta mellan 600-700€ vilket personligen känns lite för magstarkt. Köper hellre en Switch isf. Dessutom, när jag har researchat GPD WIN originalet så verkar det som att man måste pilla och modda ganska grovt för att få spelen att funka optimalt (sänka upplösning till lägre än vad spelen supportar, leka runt i XTU etc) och 2:an lär inte vara annorlunda. Truly en handhållen PC

ja så kan det säkert vara. men frågan är om inte win 2 är bättre optimerad? och switch går inte jämföra med denna enhet då du inte kan spela steam spel osv på switch. i den första videon jag länka sade han att japanska barn använder den för att fuska på proven ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mellander90:

ja så kan det säkert vara. men frågan är om inte win 2 är bättre optimerad? och switch går inte jämföra med denna enhet då du inte kan spela steam spel osv på switch. i den första videon jag länka sade han att japanska barn använder den för att fuska på proven ^^

En snabbtitt på liknande videor pekar i riktningen att GPD Win 2 knappt kan spela ens halvmoderna spel vettigt. Men en klar förbättring mot GPD Win (1) är det helt klart.

Switch lär förbli det bättre valet, såvida inte denna typ av produkter får ett större fokus framöver. Jag hoppas på detta men är väldigt tveksam att det händer.
Sedan är Rainway på gång till Switchen. Sedan bör streamingmöjlighet finnas nativt i Switchen, bygger trots allt på Nvidias Tegra, samma som används i deras Stream-produkter i form av Shield.

Extremt intressant område detta. Jag hoppas, trots min skepsis, på att vi bara ser början här.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en GPD Pocket som jag kör Linux på. Funkar finfint! GPD Win 2 låter spännande, men dyr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

En snabbtitt på liknande videor pekar i riktningen att GPD Win 2 knappt kan spela ens halvmoderna spel vettigt. Men en klar förbättring mot GPD Win (1) är det helt klart.

Switch lär förbli det bättre valet, såvida inte denna typ av produkter får ett större fokus framöver. Jag hoppas på detta men är väldigt tveksam att det händer.
Sedan är Rainway på gång till Switchen. Sedan bör streamingmöjlighet finnas nativt i Switchen, bygger trots allt på Nvidias Tegra, samma som används i deras Stream-produkter i form av Shield.

Är rainaway ett spel?

Extremt intressant område detta. Jag hoppas, trots min skepsis, på att vi bara ser början här.

Håller med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av djazz:

Själv har jag en GPD Pocket som jag kör Linux på. Funkar finfint! GPD Win 2 låter spännande, men dyr...

Skickades från m.sweclockers.com

Najs vad kör du för spel på den. Och vart köpte du den?

Permalänk
Medlem

Liten recension av GPD Win, och tankar om GPD Win 2

Hej alla, min första post. Kände mig mogen att regga mig nu efter alla år man ändå besökt Sweclockers.

Men angående GPD Win vilket jag nu har haft sedan lite över ett år nu, och har även varit villig att vara med i indiegogo-kampanjen för den nya GPD Win 2 (och sägs ska släppas i maj 2018).

Men för att ge mitt perspektiv och erfarenhet av GPD Win så är det en ganska unik bärbar konsol men som har en del brister. Detta är då mera en lekmannarecension där tekniska detaljer eller djupare tankar inte finns, utan mera erfarenheter från min användning av GPD Win från december 2016 när den kom på posten t om nu februari 2018 (med en del avbrott mitt i).

Operativo
För de första är det en dator med Windows 10 och som fungerar utmärkt att driva denna OS på. Den är enkel att ta mig sig, bara trycka in i byxfickan eller i större jackficka, alternativt en väska. Den har uttag för hdmi mini vilket gör att man kan ansluta till t ex en stationär datorskärm. Då den även har bluetooth (samt ett usb-uttag) kan man därefter anslutna t ex trådlös mus och tangentbord. Därav kan man ha den som en stationär dator och skulle t ex fungera fint för de som bor väldigt litet (student?) eller vill ta med sin egen "spion"dator till jobbet om man inte vill att arbetsgivaren ska snoka vad man gör.

Tangento
Att försöka använda tangentbordet på denna är inte optimalt under längre tid (även om det marknadsföringen för både den gamla och nya visar asiater sitter med den i knät och skriver). Däremot finns det en del spel som är beroende av tangentbord och som därför ger denna maskin fördelar (skrev denna text på GPD Win, men med extern tangentbord, mus och skärm ).

Kontrollo
Men först och främst marknadsförs den som en bärbar speldator. Då den i princip har en xbox-kontroll (vilket det är ett reglage man flyttar på i fall man vill använda styrspakarna som en kontroll, eller som muspekare). Dock sitter L3 och R3-knapparna vid tangentbordets högre sida vilket försämrar spel som kräver dessa två knappar avsevärt då det är svårt att komma åt dessa. En helt absurd lösning. Fick erfara detta när man spelade Dusk med en inställning för Xbox-kontroller, och då behövde man hålla i L3 och samtidigt röra sig framåt, och med denna plats för knappen gick det inte. Givetvis går det att ändra knappinställningar men custom settings för kontroller för spel som egentligen ska spelas med mus, utgår från att dessa knappar ska finnas tillgängliga på ett vettigt sätt. Det blir bara extra omständligt när man måste skapa sina egna inställningar pga två knappar som sitter helt galet.

Komforto
Maskinen är OK att hålla i, det är ingen Xbox-kontroll som den försöker efterlikna, men acceptabel. Däremot L1 och R1 knappen på ovansidan något knasigt satta. Pekfingrarna vilar framförallt på L2 och R2 så att komma åt de två andra så måste man böja pekfingrarna till en väldigt obekväm vinkel då knapparna är längst ut på sidan. Givetvis förstår man att det är svårt att göra något med tanke på konstruktionen och där ovansidan inte har så mycket yta (till skillnad på en Xbox-kontroll där knapparna är bredvid varandra). Så frågan är hur Win 2 kommer vara som nu även har L3 och R3 däruppe (totalt 6 knappar)? Som muspekare används knapparna ovan som vänster och höger musknappar och fungerar bra. Ovanknapparna ger också i från sig ett klickande ljud vilket jag inte är så förtjust i då det gärna får vara helt tysta. Men jag vet att många har olika tyckanden här.
Övrigt är det som att hålla i en vanlig kontroll där övriga spelknappar på framsidan är enkla att komma åt och är responsiva. Styrspakarna är OK angående att "pricka rätt". Då det inte är "riktiga" styrspakar som en kontroll eftersom dessa är mindre, plattare, samt har mindre vikt så är det svårt att försöka få de där 10 stycken headshoten i rad.
Som det har nämns tidigare så blir den varm så händerna genererar väldigt mycket av värmen, så jättebra om man har kallt hemma, är ute och spelar i kylan, eller är generellt kall i händerna. Annars inte så skönt och oklart om detta kan ge några hälsosymptom som att händerna och fingrarna blir stelare, men inget jag har upplevt. Vikten ska vara på 300 gram och det kan märkas i fall man spelar länge att man blir trött i händerna, men inte mycket värre än att t ex hålla i en smarttelefon.

Spelio
Angående fördelarna med tangentbord och kontroll på en bärbar har gjort att spel som man endast har drömt om att kunna spela ute i kollektivtrafiken på ett litet format, faktisk har fungerat med denna. Jag tänker främst på flygsimulatorn Tie Fighter som är väldigt beroende av nästan alla knappar på ett tangentbord, och så en joystick. Men då det finns program som gör att en kontroll även kan fungera som en joystick (e.g. joytokey)så har detta spel kunna avnjutas under pendlandet. Lite smått med den lilla skärmen (5,5"), men acceptabelt. Så det spelet avklarades på GPD Win vilket jag tycker är en väldigt bra bedrift att kunna göra, och därför bara det har varit värt att införskaffa en GPD Win. Dock gick det inte att spela X-Wing Alliance då texten var alldeles för liten (även om man har sämsta upplösningen, men spelets text blir densamma, very tiny).
Nackdelarna är däremot att inte många nya spel fungerar så väl på denna. Främst är skärmen något för liten vilket gör att en del spel har oftast en för liten text (se ovan) att man får ont i ögonen att koncentrera sig, eller att det knappt går att se vad det står. Däremot har t ex Skyrim fungerat OK även om det är väldigt mycket text. Här får man dra ned till lägsta grafikinställningar (men då skärmen är liten så kompenserar den att grafiken ser bättre ut) och då ligger det runt 30 fps, vilket duger för att kunna spela. Men det är annars främst textbaserade spel som är stora problemet i fall det inte går att ändra textstorlek i spelet som en inställning. Kan även vara så att jag behöver glasögon.

Filmio
Jag har knappt använt Win 1 för att titta på film så om den klarar högupplösta filmer som kräver datorkraft, är oklart. Men youtube, netflix och sådant via webläsare fungerar bra.

Ljudio
Den har två högtalare på vardera sida men som man oftast håller sin handflata över så det blir ett bulkigt ljud. Men det är annars acceptabelt ljud men hörlurar görs bäst för denna, alternativt extern högtalare.

Batterio
Vidare är batteriet inte det bästa men klarar sig lagom länge om man spelar enklare spel som inte kräver så mycket. Däremot mera krävande åtgärder eller spel så blir den väldigt varm, nästan att man känner att man kanske bränner sig, och troligen gör man det om man är extra känslig. Oklart vad för temperaturer men säkert 60 grader när det är intensivt. Då kanske batteriet klarar max 1-2 timmar. Jag har dock inte märkt någon försämring av batteriet även om det händer att maskinen blir varm och då sägs även batterier försämras snabbare. Det kan bero på att Win har en ganska kort batteritid ny som gammal, och därför märks det inte lika tydligt. Den har även fått skit för att GPD själva inte officiellt gett ut extra batteri för GPD Win utan det har fått ske från tredjepart.

Problemio
Förövrigt har den en del andra (hårdvaru?)problem som man inte kan göra så mycket åt, t ex att tangentbordet kan sluta att fungera och då är det bara att starta om den. Har även märkt att den ibland har problem att stänga ner sig och då har det hänt att den istället är påslagen och när man väl ska använda den så är batteriet slut. Även är det ett bekymmer om man ansluter den till en extern skärm att kontrollknapparna inte fungerar eftersom GPD Win skärms inte används så fungerar heller inte knapparna (förmodar att interna batteriet är kopplat så). Man får helt enkelt anslutna en extern spelkontroll t ex via usb. Ännu större miss: Att fläkten är kopplad till skärm så precis som kontrollen så fungerar den inte om man ansluter extern skärm. Nu är det ingen större fara då den inte blir varm om man använder för surfa osv. Men spelar man något avancerat eller utför andra krävande åtgärder utan att fläkten kan slås på, det kan vara illa (inte för att den lilla fläkten tillför så mycket ändå). Det är då bra att vända på maskinen upp och ner eftersom luftuttaget är på undersidan.

Eventuell Skado (efter 1½ års användning)
Efter ca 1½ års användning (med varierande användning under olika perioder) så har jag bland annat märkt nu ganska nyligen att ena styrspaken (höger) drar åt höger genom att muspekaren i Windows glider iväg utan att man rör den. Det går att att putta lite så är den stilla. Det är inget man märker i ett spel eftersom då är man oftast i konstant rörelse ändå. Så oklart om det är själva styrspaken som har skadats, eller behöver kalibreras för Windows. Det skulle inte vara helt ovanligt om det är skada då styrspakarna används intensivt i spel, precis som vilket kontroll som helst. Men som sagt, ingen bra om den skadas då en vanlig spelkontroll kan bytas ut medan kontrollen här ändå är integrerad i maskinen.

Förbättrio potentialo
Det mesta av problemen med GPD Win sägs ha förbättrats med GPD Win 2. Den nya ska ha större skärm (6" - vilket troligen gör en avsevärd skillnad), bättre tangentbord (bredare utformning på knappar, dock färre knappar (fler komboknappar)), L- och R3-knapparna är nu på ovansidan tillsamman med de övriga fyra. Den sägs också vara tre gånger så kraftfull, så ett spel som med GPD Win hade som bäst 10 fps så ska spelet nu ha 30 fps och är då speldugliga. Även så har den dubbla batteriet samt utformning att värmen som genereras enklare kan viftas iväg bland annat pga av en större fläkt (där GPD Win hade ett reglage på baksidan för att ställa in fläkthastigheten). I fall den sedan har andra bekymmer som dessa produkter från China kan ha, är oklart. Jag vet från andra erfarenheter med GPD, då jag även har en GPD XD (och som nästan ser likadan men saknar tangentbord och har Android OS) att en av R-knapparna ovan slutade att fungera, men vid senare tillfälle så fungerade det igen. Så det är som att man tar hänsyn till mycket men missar huruvida man har konstruerat maskinen gör att kortslutningar eller annat kan inträffa. Så från brandriskaspekt vet jag inte alls om GPD Win skulle klara denna säkerhet av anledning till att den kan bli varmt batteri, samt vara ovetande påslagen. Att kombinera detta är därför inte så bra. Så jag laddar aldrig den när jag inte är i närheten (och som man egentligen generellt ska tänka på för alla typer av laddningsprodukter).

Kapacitetio
Kan tillägga att datakapaciteten är OK med GPD Win. Den har 64gb intern lagring (tror det även det finns i 128gb?) och så kan man ha microSD, samt eventuellt USB-sticka (dock sägs spelen drivas långsammare med extern lagring - långsammare dataöverföring). Däremot ska GPD Win 2 använda utbytbar SSD som verkar vara den nya grejen på marknaden (med default 128 gb)? Så de verkar i alla fall satsa på det senaste då t ex GPD Win hade USB type C medan mobiler som kom ut då fortfarande körde type B. Dock har GPD-teamat själva varnat att vissa utbytbara SSD kan bli för varma att använda med GPD Win 2, så vissa fabrikat rekommenderas inte.

Slutsatsio
Kort sagt så är det en bra spelmaskin om man gillar att spela äldre spel, ibland något nyare (dock inte för nya, men ungefär senast från 2010) och då är det najs. Det fungerar också utmärkt att streama t ex via Steam från dator i fall man vill vara i sängen istället framför datorn eller soffan. Steam link fungerar dock ingen vidare med denna, om någon undrar. Troligen är wifi inte tillräcklig snabb för att streama till en tv-skärm. Det är en dator i bärbart format och som går att utformas att användas som stationär dator om man inte vill ha en riktig stationär, eller bärbar dator, genom att möjligheten finns att ansluta skärm, tangentbord och mus.

Betygio är 3/5.

Huruvida GPD Win 2 är värt det mycket högre priset (sägs bli 699 dollar medan Win 1 är runt 399 dollar nu) får vi nötter som förbokad denna erfara. Jag kan återkomma med en uppdatering på Win 2 om intresset finns, om den nu släpps som det är sagt.

PS. Har givetvis en Switch också och om lika stort utbud fanns på Switch så skulle Switch valts framför denna. Dock är det inte så kul att behöva betala för ett spel man redan har på Steam, en gång till. Så det blir främst Nintendos officiella titlar. Däremot är GPD Win mera portabel än Swtich där Nintendos kräver mera utrymme pga joypoads'en (så ingen byxficka här med kontrollerna attach), samt ingen bluetooth där trådlösa hörlurar fungerar (!!!).
EDIT: Och skulle nog säga att GPD Win var den första (marknadsförda) portabla spelmaskinen som (inofficiellt) kunna spela Doom (4), och inte Switch. DS.

grammatiska fel så som felstavningar, formalia, samt tillägg
Permalänk

@Feark: intressant läsning. gör gärna recension om du köper win 2 med. den funderar jag med på

Permalänk
Medlem

Tillägg till recension ovan

@mellander90: Tack för responsen! Javisst kan jag göra det när den väl släpps, samt en senare review

Permalänk
Skrivet av Feark:

@mellander90: Tack för responsen! Javisst kan jag göra det när den väl släpps, samt en senare review

Jag försöker också få igenom att redigera ovannämnda "recension" då jag vill tillägga andra saker med maskinen. Tyvärr är det strulig att få ett inlägg upplåst så lägger in det här sålänge.

Eventuell Skado
Efter ca 1½ års användning (med varierande användning under olika perioder) så har jag bland annat märkt nu ganska nyligen att ena styrspaken (höger) drar åt höger genom att muspekaren i Windows glider iväg utan att man rör den. Det går att att putta lite så är den stilla. Det är inget man märker i ett spel eftersom då är man oftast i konstant rörelse ändå. Så oklart om det är själva styrspaken som har skadats, eller behöver kalibreras för Windows. Det skulle inte vara helt ovanligt om det är skada då styrspakarna ända används intensivt i spel, precis som vilket kontroll som helst. Men som sagt, ingen bra om den skadas då en vanlig spelkontroll kan bytas ut medan kontrollen här ändå är integrerad i maskinen.

Komforto
Maskinen är OK att hålla i, det är ingen Xbox-kontroll som den försöker efterlikna, men acceptabel. Däremot L1 och R1 knappen på ovansidan något knasigt satta. Pekfingrarna vilar framförallt på L2 och R2 så att komma åt de två andra så måste man böja pekfingrarna till en väldigt obekväm vinkel då knapparna är längst ut på sidan. Givetvis förstår man att det är svårt att göra något med tanke på konstruktionen och där ovansidan inte har så mycket yta (till skillnad på en Xbox-kontroll där knapparna är bredvid varandra). Så frågan är hur Win 2 kommer vara som nu även har L3 och R3 däruppe (totalt 6 knappar)? Som muspekare används knapparna ovan som vänster och höger musknappar och fungerar bra. Ovanknapparna ger också i från sig ett klickande ljud vilket jag inte är så förtjust i då det gärna får vara helt tysta. Men jag vet att många har olika tyckanden här.
Övrigt är det som att hålla i en vanlig kontroll där övriga spelknappar på framsidan är enkla att komma åt och är responsiva. Styrspakarna är OK angående att "pricka rätt". Då det inte är "riktiga" styrspakar som en kontroll eftersom dessa är mindre, plattare, samt har mindre vikt så är det svårt att försöka få de där 10 stycken headshoten i rad.
Som det har nämns tidigare så blir den varm så händerna genererar väldigt mycket av värmen, så jättebra om man har kallt hemma, är ute och spelar i kylan, eller är generellt kall i händerna. Annars inte så skönt och oklart om detta kan ge några hälsosymptom som att händerna och fingrarna blir stelare, men inget jag har upplevt. Vikten ska vara på 300 gram och det kan märkas i fall man spelar länge att man blir trött i händerna, men inte mycket värre än att t ex hålla i en smarttelefon.

Så, lite tillägg som kanske var intressant.

najs. fan inte sugen på lägga upp en film där du kör olika spel där man ser fly osv? om du orkar

Permalänk
Medlem

@mellander90: Mja, det finns gott om sådana på yootoob, men givetvis skulle jag kunna göra det. Ska se över mina möjligheter att på ett bra sätt spela in.

Permalänk

@Feark: säg till om du gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feark:

Filmio
Jag har knappt använt Win 1 för att titta på film så om den klarar högupplösta filmer som kräver datorkraft, är oklart. Men youtube, netflix och sådant via webläsare fungerar bra.

1an klara 4k video från min Lunix GH4 utan problem. Men de har låg kompression.

Permalänk

Najs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feark:

Hej alla, min första post. Kände mig mogen att regga mig nu efter alla år man ändå besökt Sweclockers.

Välkommen till forumet, och satan vilket välskrivet och rejält första inlägg.
Det är mer än en annan åstadkom som första inlägg om jag säger så, haha.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!