Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2007

Fixa burn-in på TV?

Har blivit så att jag upptäckt att min TV har fått burn-in tack vare dess ruta när ingen input hittas då den endast studsar upp och ner (aldrig i sidled). Slarv, jag vet, men det har resulterat i att den har en linje till vänster på skärmen som är hyfsat märkbar. Några andra saker har jag märkt också, men inte lika framträdande.

Undrar då helt enkelt ifall det finns något bra sätt att "läka" åkommorna lite grann åtminstone. Hittade något "klipp" på Youtube som växlar mellan grön/röd/blå gående över skärmen i ca 2 timmar (fanns några andra liknande också). Är dom något som faktiskt hjälper? Så det inte gör mer skada på skärmen eller så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pålsboda
Registrerad
Jan 2002

Vad är det för Tv? Fabrikat samt modell?

Fractal Design Node 304, i5 4690K@4.3ghz, Gigabyte Windforce OCx2 GTX 1070, Crucial DDR3 1600mhz 16GB, OCZ ARC 100 256GB SSD, WD Black 1TB, MSI z97i AC mIXT. Audient ID14, EVENT 20/20 BAS. Asus ROG Swift PG348Q. Asus ZenBook UX32LN, Lenovo ThinkPad T480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2007

Samsung UE40HU6905UXXE. Köpt under mellandagarna 2014 från Webhallen. Så den har några år på nacken ändå. Men det är senaste månaden jag märkt av dessa burn-ins.

Har även jämfört placeringen på sträcket som syns, och det stämmer överens med dess "no input" ruta som är. Så det är definitivt därifrån det kommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pålsboda
Registrerad
Jan 2002

Eventuell hjälp kanske skulle vara nån slags "wash" program men det har du ju redan provat. På min gamla plasma fick jag köra i 5-6 dygn innan det gav resultat. I Plasman fanns detta inbyggt. Kolla runt i menyerna om detta finns i din tv.

Fractal Design Node 304, i5 4690K@4.3ghz, Gigabyte Windforce OCx2 GTX 1070, Crucial DDR3 1600mhz 16GB, OCZ ARC 100 256GB SSD, WD Black 1TB, MSI z97i AC mIXT. Audient ID14, EVENT 20/20 BAS. Asus ROG Swift PG348Q. Asus ZenBook UX32LN, Lenovo ThinkPad T480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pålsboda
Registrerad
Jan 2002

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Ghaan:

Har även jämfört placeringen på sträcket som syns, och det stämmer överens med dess "no input" ruta som är. Så det är definitivt därifrån det kommer.

Låter av din beskrivning som en local dimming-effekt.

Modellen du nämner är en LCD. Dessa är inte alls känsliga för "inbränningar" av det slag som drabbar främst gamla plasma. Det kan ske förändringar i kristallskiktet temporärt men dessa försvinner vanligtvis efter ett par minuter eller när man bryter strömmen. Permanenta skador på LCD förekommer men är något som drabbar exempelvis skärmar som står med statisk bild dygnet runt. Typ menyn på snabbmatsrestaurang, skärmen till serverdatorn och liknande.

Så vad du ser är förmodligen local-dimming-effekten när TV:n visar "No signal" på skärmen. Den släcker ned området runt "no signal". Fast då TV:n är LED-belyst från kanterna kan den inte släcka helt runt om. Istället lyser den upp panelen i rader eller kolumner beroende på hur lysdioderna sitter i kanten.

Denna effekt blir tydligare om du tittar på TV:n snett uppifrån. Så blir "inbränningen" tydligare från sidan betraktat är det alltså helt normalt för hur en LCD med aktiv kantbelysning fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2007

Den markeringen är den mest tydliga, finns även några få andra.
Detta är något som kvarstår trots att man stänger av TVn (inte bara standby - utan brytning av ström på förgreningsdosan).

@Ragnvlad Den funktionen verkar ha slopats på min modell, letade efter den och enda jag hittar är "Auto Protection Time". Antar att dom slopade det i och med 2014 årsmodellerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pålsboda
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Laxpudding:

Låter av din beskrivning som en local dimming-effekt.

Modellen du nämner är en LCD. Dessa är inte alls känsliga för "inbränningar" av det slag som drabbar främst gamla plasma. Det kan ske förändringar i kristallskiktet temporärt men dessa försvinner vanligtvis efter ett par minuter eller när man bryter strömmen. Permanenta skador på LCD förekommer men är något som drabbar exempelvis skärmar som står med statisk bild dygnet runt. Typ menyn på snabbmatsrestaurang, skärmen till serverdatorn och liknande.

Så vad du ser är förmodligen local-dimming-effekten när TV:n visar "No signal" på skärmen. Den släcker ned området runt "no signal". Fast då TV:n är LED-belyst från kanterna kan den inte släcka helt runt om. Istället lyser den upp panelen i rader eller kolumner beroende på hur lysdioderna sitter i kanten.

Denna effekt blir tydligare om du tittar på TV:n snett uppifrån. Så blir "inbränningen" tydligare från sidan betraktat är det alltså helt normalt för hur en LCD med aktiv kantbelysning fungerar.

Hmm, enligt Samsung själva så kan det tydligen bli inbränningar: http://www.samsung.com/hk_en/support/skp/faq/446644

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ghaan: Ja, den bilden visar något helt annat än local dimming-effekter. Ser nästan ut som ett panelfel. Stämmer det överrens med placeringen av "No signal"-rutan kan det mycket väl vara en permanent förändring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2007

Där ser ni att placeringen är detsamma. Tummen är inte flyttad mellan bilderna. Så verkar ju vara burn-in.
Tyvärr är ju garantin borta, och tror inte garantier täcks av burn-in heller så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pålsboda
Registrerad
Jan 2002

Testa helt enkelt att köra nån "washer" dygnet runt i nån vecka. 2 timmar är garanterat alldeles för lite. Du har ju liksom inget att förlora.