Trasig fläkt på Asus 970 strix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2009

Trasig fläkt på Asus 970 strix

Hej
Jag behöver lite kloka råd.
En av två fläktar på ett Asus gtx 970 strix har gått sönder. Det är något lager som gett sig då kortet numer överröstar torktumlaren.
Tror ni att det kommer funka med att bara koppla ur fläkten och köra med den återstående fläkten inkopplad?
Eller är risken överhängande att det blir för varmt? Har ingen större erfarenhet av att pula med grafikkortsfläktar så är därför lite rådvill.
Mvh
David

Så blir det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@Kern: beror la lite på vilken av kylarna det är, den ena e la för vram å den andra för gpun skulle jag gissa, då kan det bli problem, men om båda är till gpu så kanske det går å köra på bara 1. borde gå å koppla ur från pcbn.

checka noga med temps ett tag efter bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2009

@virtaheppo: Kylflänsen "utgår" från gpun, lite svårt att se var vram sitter under flänsen. Dock ser jag att kablaget från båda fläktarna sammanstrålar i en kontakt på pcb:n.
Funderar på att låsa skrammelfläkten med ett buntband och köra...

Så blir det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Kern:

@virtaheppo: Kylflänsen "utgår" från gpun, lite svårt att se var vram sitter under flänsen. Dock ser jag att kablaget från båda fläktarna sammanstrålar i en kontakt på pcb:n.
Funderar på att låsa skrammelfläkten med ett buntband och köra...

Löste det sig eller hur gjorde du?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Detta hände min polare och han tog bort den trasiga fläkten (klippte även av sladden till den) och slängde dit en chassi fläkt med buntband samt hade några gummi grejer emellan för att motverka eventuella vibrationer, funka lika bra om inte bättre än original fläkten

Jag kanske inte hade gjort samma sak själv men som sagt, det funka för han i 1 år tills han fick tag i nya fläktar, finns fläktar att köpa gäller bara att hitta dom