[LÖST] Server FPS låst till 125

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2007

[LÖST] Server FPS låst till 125

Tjena.

Vi kör Gentoo och försöker köra igång en CSGO server på en helt ny maskin som kör Intel E5-1650 v4 CPU. CSGO ska köras i 128 FPS så vi har satt -tickrate 128. Problemet är att FPSen verkar låsas till max 100. Ändrar vi från 100HZ kernel till 1000HZ så låser den sig istället vid 125 FPS istället för 128 som den normalt ska.

Vi är helt förbryllade över situationen då vi aldrig stött på problemet tidigare under våra 10+ år i CS branschen. På våra gamla maskiner med samma config och settings för CSGO så fungerar det utan problem. Den ska klara 128 FPS med 100HZ och det handlar inte om att CPUn är överarbetad utan vi testar med 0-1 spelare på servern.

Vad vi testat:
High Resolution Timer PÅ/AV
CONFIG_HZ_ 100/250/1000
Clocksource tsc
pstates PÅ/AV
No dynticks

[Chassi] Fractal Define XL svart [MB] Gigabyte GA-Z97X-UD5H Black Edition [CPU] Intel Core i7 4790K @4.4GHz [Kylare] Noctua NH-D15 [RAM] Corsair 16GB 1866MHz VENGEANCE LP [GFX] GeForce GTX 690 [PSU] Corsair RM 850W 80+ Gold [HDD] OCZ Vertex 460 240GB + Corsair Force Series GT 120GB [Ljudkort] Soundblaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av ejziponken:

Tjena.

Vi kör Gentoo och försöker köra igång en CSGO server på en helt ny maskin som kör Intel E5-1650 v4 CPU. CSGO ska köras i 128 FPS så vi har satt -tickrate 128. Problemet är att FPSen verkar låsas till max 100. Ändrar vi från 100HZ kernel till 1000HZ så låser den sig istället vid 125 FPS istället för 128 som den normalt ska.

Vi är helt förbryllade över situationen då vi aldrig stött på problemet tidigare under våra 10+ år i CS branschen. På våra gamla maskiner med samma config och settings för CSGO så fungerar det utan problem. Den ska klara 128 FPS med 100HZ och det handlar inte om att CPUn är överarbetad utan vi testar med 0-1 spelare på servern.

Vad vi testat:
High Resolution Timer PÅ/AV
CONFIG_HZ_ 100/250/1000
Clocksource tsc
pstates PÅ/AV
No dynticks

Du pratar om två helt olika saker. Servern påverkar inte hur många FPS du har. Tickrate och FPS är två helt olika saker där tickrate är hur många gånger du kommunicerar med servern per sekund och FPS är hur många frames ditt grafikkort renderar per sekund.

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2007

Problem löst nu. Slog på ACPI och CPU Idle support!

CSGO tickraten låser FPSen till samma. Så 128 tickrate = 128 server FPS och det var server FPSen som blev låst till 100/125. Men löst nu!

[Chassi] Fractal Define XL svart [MB] Gigabyte GA-Z97X-UD5H Black Edition [CPU] Intel Core i7 4790K @4.4GHz [Kylare] Noctua NH-D15 [RAM] Corsair 16GB 1866MHz VENGEANCE LP [GFX] GeForce GTX 690 [PSU] Corsair RM 850W 80+ Gold [HDD] OCZ Vertex 460 240GB + Corsair Force Series GT 120GB [Ljudkort] Soundblaster Z