Komma in på min server från min Macbook Pro

Permalänk
Skrivet av lordcom:

Plex transcodar bara om det behövs. Om klienten inte har native stöd för codecen t.e.x.
Har kört Plex sedan första betan för windows kom ut, så det är ett antal år. Har råkat ut för relativt lite problem under åren.

Körde Kodi "XBMC" innan dess & tyckte att det var mest strul med att få det att fungera sömlöst mellan enheter. Behövde bla. länka till samma DB "databas" på alla enheter & dessutom ingen streaming utanför hemmet. Så ja, jag tycker att plex låter smidigast för TS. Resterande problem är nog mest en fråga om konfig för TS.

Vilken version utav MacOS har du TS?

Den senaste antar jag... det uppdateras ju automatiskt varje gång en ny version kommer ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Öppna nätverks och delningcenter i servern. Kolla att den står på privat, företag eller hemma nätverk.

Om inte kan du prova stänga av brandväggen. För det har fungerat innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lordcom:

Plex transcodar bara om det behövs. Om klienten inte har native stöd för codecen t.e.x.
Har kört Plex sedan första betan för windows kom ut, så det är ett antal år. Har råkat ut för relativt lite problem under åren.

Körde Kodi "XBMC" innan dess & tyckte att det var mest strul med att få det att fungera sömlöst mellan enheter. Behövde bla. länka till samma DB "databas" på alla enheter & dessutom ingen streaming utanför hemmet. Så ja, jag tycker att plex låter smidigast för TS. Resterande problem är nog mest en fråga om konfig för TS.

Vilken version utav MacOS har du TS?

MacOS High Sierra verkar jag ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Två frågor:
1. Är det gratis?
2. Vilken av de två alternativen ska man välja? Windows 10 eller Windows 10 creators fall update?

Skickades från m.sweclockers.com

1: nej windows kostar pengar. men finns ju *host alternativ *host*

2: det är samma, kör du in windows 10 så kommer den automatisk uppdatera sig till fall creators update.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@jocke92:

Det har fungerat innan!

En märklig sak: Jag gick in i routerinställningarna och fick upp en nätverkskarta. På alla mina trådlösa enheter står det att de är på 2,4 G (gränssnitt) samt så står det Tx Rate (Mbps), och RX Rate (Mbps) och även åtkomsttid. FÖRUTOM på SERVER där det är endast ett "-" på åtkomsttid, tx rate och rx rate samt så står det inte på 2,4 g gränssnittet utan det är endast en symbol (ser ut som en nätverkssladd) på denna. Är det detta som är problemet, d.v.s. att jag inte kommer åt den? Hur gör jag för att komma åt servern?!!!

Permalänk
Medlem

Bara en tanke, inte så att du missar att du måste välja rätt domän när du loggar in på servern?

dvs. "SERVER\Administrator"

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Om man inte har en domän och är osäker på datornamnet så kan man skriva ".\användarnamn"

Permalänk

@lowngcawt:

Rätt domän? Jag har döpt om "Administrator" till "Admin".

När jag går in i Administrative tools och Service Manager och därefter "Change system proporties" och därefter "Change" (Computer Name) så är inte "Domain" ifylld utan endast "Workgroup" är ifylld och då står det "WORKGROUP" i fältet. Ska jag ändra så att jag kryssar i "Domain" istället och skriver "Admin" eller dylikt i fältet efter?

Jag har alltså gått in på "Computer Name/Domain Changes"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av richead:

@lowngcawt: Om man inte har en domän och är osäker på datornamnet så kan man skriva ".\användarnamn"

Om du gör det med RDP så kommer den försöka använda lokala datorns namn, .\användarnamn fungerar bara om du vill logga in lokalt på en dator som är med i en domän

Skrivet av Soldierofwar1985:

@lowngcawt:

Rätt domän? Jag har döpt om "Administrator" till "Admin".

När jag går in i Administrative tools och Service Manager och därefter "Change system proporties" och därefter "Change" (Computer Name) så är inte "Domain" ifylld utan endast "Workgroup" är ifylld och då står det "WORKGROUP" i fältet. Ska jag ändra så att jag kryssar i "Domain" istället och skriver "Admin" eller dylikt i fältet efter?

Jag har alltså gått in på "Computer Name/Domain Changes"...

Nej alltså,
när du får upp inloggningsrutan till servern från din macbook så istället för att du skriver Admin så skriver du SERVERNAMN\Admin.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Beroende på inställningar, testa \Admin som anvnamn, eller WORKGROUP\Admin

Permalänk
Medlem

Vista är fruktansvärt outdated. Tänker inte säga pt dig vad du ska köra men kan tipsa vad jag kör:

Jag kör Ubuntu server 16.04 headless (dvs körs bara via terminal). På den kör jag Plex (som är amazing oavsett vad killen på förra sidan säger) och samba. Är inte hemma nu men kan länka inställningarna för samba sen.

Min första fråga är, har du kollat så ”servern” faktiskt är ansluten till internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Vista är fruktansvärt outdated. Tänker inte säga pt dig vad du ska köra men kan tipsa vad jag kör:

Jag kör Ubuntu server 16.04 headless (dvs körs bara via terminal). På den kör jag Plex (som är amazing oavsett vad killen på förra sidan säger) och samba. Är inte hemma nu men kan länka inställningarna för samba sen.

Min första fråga är, har du kollat så ”servern” faktiskt är ansluten till internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är ansluten till nätet för jag kan surfa på den... men vissa sidor kommer jag inte in på som hex sweclockers. Vet ej varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Har inte läst alla inlägg i tråden, men antar du vill streama video/musik från din server till din mac?
Deras lösning är att du ska anv Plex, Plex transcodar video/ljud och du får sämre kvalité än ursprungskvasliten.
Installera istället kodi på din mac (Plex bygger på kodi) Sen streamar du istället från din smb share utan transcoding.

https://kodi.tv/
Sen finns det massor med guider hur du lättast ställer in kodi för att inte få jerky playback.

MVH
Malle

Säg inte massa saker som inte stämmer. Plex transcodar inte alls om man inte vill. Och Plex fungerar alldeles utmärkt i en server/klient-roll.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Beroende på inställningar, testa \Admin som anvnamn, eller WORKGROUP\Admin

Har inte kommit hem än men servern heter ju ”SERVER”. När jag ska prova logga in: ska jag då under användarnamn skriva ”SERVER\Admin” istället för endast ”Admin”???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Har inte kommit hem än men servern heter ju ”SERVER”. När jag ska prova logga in: ska jag då under användarnamn skriva ”SERVER\Admin” istället för endast ”Admin”???

Skickades från m.sweclockers.com

ja, precis som jag skrev i min kommentar.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@jocke92:

Det har fungerat innan!

En märklig sak: Jag gick in i routerinställningarna och fick upp en nätverkskarta. På alla mina trådlösa enheter står det att de är på 2,4 G (gränssnitt) samt så står det Tx Rate (Mbps), och RX Rate (Mbps) och även åtkomsttid. FÖRUTOM på SERVER där det är endast ett "-" på åtkomsttid, tx rate och rx rate samt så står det inte på 2,4 g gränssnittet utan det är endast en symbol (ser ut som en nätverkssladd) på denna. Är det detta som är problemet, d.v.s. att jag inte kommer åt den? Hur gör jag för att komma åt servern?!!!

Det är för att servern är ansluten med kabel låter det som. Hann du kolla de andra sakerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Är det då bara för mig att markera alla mappar på hårddiskarna på servern och högerklicka ochbaedan kryssa i ”dela mappar” eller dylikt?

Är Plex ett program jag laddar ned till min Mac eller är det en app som jag även kan installera på iPad/iPhone?

Dela gärna ut den hårddisken istället för alla mappar

Skickades från m.sweclockers.com

Plex installeras på din server och du lägger till bibliotek i Plex.
Klientappar finns för istortsett alla enheter.

Skrivet av malacai:

varför i hela världen försöker ni packa på honom nått så värdelöst som plex? Plex är och kommer alltid vara rent skräp.

Varför i hela världen ska vi packa på honom Kodi? Kodi är skräp.
F.ö packar vi inte på TS något, det är dennes val att bestämma vad denne vill använda. Vi presenterar valmöjligheter.

Permalänk

@lowngcawt:

Har provat det men det fungerar ändå inte Vad ska jag göra?!!

Permalänk

@jocke92:

Tryckte på "Troubleshooting" vid internetikonen och får fram följande felmeddelande:

"Problems found

Windows could not automatically detect this networks´s proxy settings"

Är det därför det inte går att komma åt servern via macbook pro?

Permalänk

@jocke92:

Tja!

Gick in i brandväggsinställningarna och då ser jag att det står:

"Home or work (private) networks NOT CONNECTED

Public Networks CONNECTED

Är det något av detta jag ska försöka ändra och i så fall hur?!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Två frågor:
1. Är det gratis?
2. Vilken av de två alternativen ska man välja? Windows 10 eller Windows 10 creators fall update?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, till den 31:a december 2017. Du har fortfarande lite tid på dig. Se länken nedan. Se sedan till att registrera ett Live-ID och knyta licensen till den så du kan flytta licensen om du köper ny hårdvara.

Skrivet av Haptic:

1: nej windows kostar pengar. men finns ju *host alternativ *host*

2: det är samma, kör du in windows 10 så kommer den automatisk uppdatera sig till fall creators update.

Finns fortfarande gratis och *host*-fri version att tillgå. Ett litet tag till...

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Plex installeras på din server och du lägger till bibliotek i Plex.
Klientappar finns för istortsett alla enheter.

Varför i hela världen ska vi packa på honom Kodi? Kodi är skräp.
F.ö packar vi inte på TS något, det är dennes val att bestämma vad denne vill använda. Vi presenterar valmöjligheter.

Nu höll jag på att ge upp men sedan installerade jag Plex! Det tar en herrans massa tid att föra över allt jag har på servern men det verkar iaf fungera. Jag har 2 frågor hittills:
1. Jag laddade ned appen på min iPhone och det stod att jag kunde betala en engångssumma på 50 kr för något. Vad får jag för fördelar av att betala 50 kr?
2. Finns det någon begränsning med hur mycket man kan ladda upp i Plex eller är det obegränsat med plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Nu höll jag på att ge upp men sedan installerade jag Plex! Det tar en herrans massa tid att föra över allt jag har på servern men det verkar iaf fungera. Jag har 2 frågor hittills:
1. Jag laddade ned appen på min iPhone och det stod att jag kunde betala en engångssumma på 50 kr för något. Vad får jag för fördelar av att betala 50 kr?
2. Finns det någon begränsning med hur mycket man kan ladda upp i Plex eller är det obegränsat med plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Plex är en service som körs på din egen server, så utrymmet är beroende på din egen servers kapacitet. Just för mobilappen är det vissa extra funktioner man kan köpa, men vanlig uppspelning funkar utan premium.
https://www.plex.tv/apps/mobile/ios/

Mobilappen funkar också utmärkt att casta till en Chromecast.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Plex är en service som körs på din egen server, så utrymmet är beroende på din egen servers kapacitet. Just för mobilappen är det vissa extra funktioner man kan köpa, men vanlig uppspelning funkar utan premium.
https://www.plex.tv/apps/mobile/ios/

Mobilappen funkar också utmärkt att casta till en Chromecast.

Fungerar det att Streama till Apple TV också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Nu höll jag på att ge upp men sedan installerade jag Plex! Det tar en herrans massa tid att föra över allt jag har på servern men det verkar iaf fungera. Jag har 2 frågor hittills:
1. Jag laddade ned appen på min iPhone och det stod att jag kunde betala en engångssumma på 50 kr för något. Vad får jag för fördelar av att betala 50 kr?
2. Finns det någon begränsning med hur mycket man kan ladda upp i Plex eller är det obegränsat med plats?

Skickades från m.sweclockers.com

1. Du kan använda appen fullt ut.
2. Du laddar egentligen inte upp något, all data sparas på den plats du väljer (Standard C:\Användare...) Så det är beroende på hur mycket plats du har på hårddisken/arna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Fungerar det att Streama till Apple TV också?

Skickades från m.sweclockers.com

Använder inte själv appleprodukter men det verkar funka med Apple TV https://www.plex.tv/apps/streaming-devices/apple-tv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@jocke92:

Tja!

Gick in i brandväggsinställningarna och då ser jag att det står:

"Home or work (private) networks NOT CONNECTED

Public Networks CONNECTED

Är det något av detta jag ska försöka ändra och i så fall hur?!!

http://www.home-network-help.com/network-location-type.html

Du ska ändra till privat. Guiden ovan visar hur. Är novis på vista själv.

Den lär sig vilket man valt och kopplar ihop med routern. Så när du bytt frågor den på nytt och antingen har du tryckt bort frågan eller har den buggat.

Skickades från m.sweclockers.com