Kamera för att visa bilden live på TVn

Permalänk
Medlem

Kamera för att visa bilden live på TVn

Hej,

Det var svårt att sätta rubriken på den här tråden/frågan, eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska uttrycka mig.

I praktiken vill jag lösa ett problem jag har. Vi är ett gäng (www.swesim.se) som byggt en flygsimulator. Men för att uppnå så hög realism som möjligt har vi byggt in flygplanet i ett eget rum, ljudisolerat utan ljusinsläpp. Utanför rummet sitter en instruktör vid ett skrivbord och hjälper piloten via headset att hitta dit man ska.

Det skulle i det här fallet vara till stor hjälp att kunna se ungefär vad piloten ser framåt, med andra ord att sätta upp en kamera innuti rummet som sedan live visar sin bild på en TV utanför (via HDMI?). Så enkelt det går. Vi har idag en sån här rörlig övervakningskamera för hemmabruk (D-link), men kvalitén blir inte tillräckligt bra att visa på en TV (32") och dessutom är stabiliteten tveksam på wifi.
Så ultimat skulle det vara en kamera som drivs med nätspänning och som kan mata sin bild konstant till en TV via HDMI.

Finns detta?

Har försökt filtera till mig detta på prisjakt och andra siter, men just det här ändåmålet verkar inte vara så vanligt (vanligare med action-kameror som spelar in eller kameror för live-streaming via en dator).

Tacksam för alla tips

Permalänk
Rekordmedlem

En "vanlig" kamera eller en mobil brukar kunna strömma video om man vill ha nått bättre än en webbkamera och pris/kvalitetsspannet är ju enormt stort om du kollar på den typen av modeller.
Du kanske redan har nått du kan prova med utan att behöva köpa något alls,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En "vanlig" kamera eller en mobil brukar kunna strömma video om man vill ha nått bättre än en webbkamera och pris/kvalitetsspannet är ju enormt stort om du kollar på den typen av modeller.
Du kanske redan har nått du kan prova med utan att behöva köpa något alls,

Tack för svaret.

En mobiltelefon skulle nog behöva för mycket underhåll. Mycket stök för att få den att alltid visa bild (mjukvaruuppdateringar, dialogrutor som dyker upp etc.).

När du säger "vanlig" kamera, menar du en systemkamera eller en kompaktkamera? De jag provat har stängt av sig i "monitor"-läge efter en liten stund, eftersom man inte trycker på någon knapp, tar bilder eller spelar in något

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

När du säger "vanlig" kamera, menar du en systemkamera eller en kompaktkamera? De jag provat har stängt av sig i "monitor"-läge efter en liten stund, eftersom man inte trycker på någon knapp, tar bilder eller spelar in något

Borde det inte gå att stänga av strömsparfunktioner? Det kan ju iofs variera lite beroende på kamera. Kollade precis på min RX100 MkIII och Min D750 och på RX100:n går det bara att ställa "auto off" till 30min, medan på D750:n går det att ställa in lite mer bereonde på om man är i menyerna, liveview osv. I liveview går det att ställa "screen off" till "no limit".
Nu är ju en D750 kanske lite overkill för uppgiften men det borde gå att ställa in liknande även i enklare kameror.

Permalänk
Inaktiv

Har ni inte en skärm inne i simulatorn, i så fall måste det ju gå att splitta signalen ut till en annan skärm. Jag tänker att ni har nån form av dator därinne och många grafikkort kan hantera flera skärmar så det är också ett alternativ. I övrigt så verkar det som att min panasonic gh3 inte stänger av sig. Jag använder den när jag sänder live till youtube. Det som är problemet med en del kameror när det gäller sånt här tror jag är att dom har en max gräns för när man filmar men i alla fall min gh3 rullar på bara den står påslagen utan att man filmar. Om man inte befinner sig i en väldigt varm miljö så borde inte värme utveckling internt i kameran vara problematiskt för kameran heller tycker jag. Det är väl först när man trycker på rec som det blir lite belastning kan jag tänka.

Tänk på att hdmi kabel inte kan vara för lång max 10 meter med en bra kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att en GoPro-kamera skulle kunna fungera rätt bra, då den är vidvinklig och därmed får med vad "piloten" ser och kanske även vad den gör..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Har ni inte en skärm inne i simulatorn, i så fall måste det ju gå att splitta signalen ut till en annan skärm. Jag tänker att ni har nån form av dator därinne och många grafikkort kan hantera flera skärmar så det är också ett alternativ.

Det skulle absolut funkat, om det inte vore så att vi "warpar" vår bild för att visas på en cylindrisk yta, som den här fast större:

Idén ovan med GoPro känns ganska lovande, har en gammal jag kan testa med hur länge den står på innan den stänger av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Idén ovan med GoPro känns ganska lovande, har en gammal jag kan testa med hur länge den står på innan den stänger av sig.

GoPro:n har väl en USB-ingång, där du kan ladda den samtidigt som den används. Har i alla fall min Hero 3.. Fungerar med en vanlig mobilladdare eller t.ex. laptop, som har en USB-utgång...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Warpat eller ej jag tror det blir samma att splitta/spegla signalen. Du borde nog berätta signalvägarna lite närmare det där ska inte vara nåt problem. Gopro Som redan kröker bilden på en redan krökt bild det kanske blir lite väl mycket warpat då. Men principen är ju samma för alla kameror med hdmi ut så med en gopro kan ni kanske rentav få 4k men frågan är om det blir så på hdmi ut signalen. Jag har en panasonic G7 och den pumpar ut en något lägre upplöst signal än 4k men knivskarp ändå. En beggad G7a borde man kunna få för 3000 spänn eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde inte det lättaste vara en usb-kamera? Här en 4k-kamera så man ser alla detaljer
https://www.logitech.com/en-us/product/4k-pro-webcam

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Borde inte det lättaste vara en usb-kamera? Här en 4k-kamera så man ser alla detaljer
https://www.logitech.com/en-us/product/4k-pro-webcam

Klarar dagens smart-TV av en USB-kamera och visa bilden direkt när man sätter igång TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Klarar dagens smart-TV av en USB-kamera och visa bilden direkt när man sätter igång TVn?

Det tänte jag inte på 🙈 fast har ni ingen dator att koppla in den med?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frazer84:

Klarar dagens smart-TV av en USB-kamera och visa bilden direkt när man sätter igång TVn?

Tvivlar på att tvn har en driver/app för det men kanske kan hårdvaran göra det om man fixar mjukvaran som krävs men den är i praktiken inget man kan göra själv.
Det kanske finns nån app till tvn som gör att den kan sliutas mot en ipkamera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en sådan här imorgon och se om det funkar: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/kamer...

Provade med min gamla GoPro Hero2, och den verkar strömma bilden direkt till TVn (och man kan stänga av OSD och auto-shutoff). Får se om den här billigare varianten har samma funktioner, men bättre kvalité på bilden (framförallt vid sämre ljusförhållanden där Hero2 är kass).

Permalänk
Medlem

Ang kamera

@frazer84:
Hej, jag har exakt samma problem som du hade. Dock används kameran i ett annat syfte, men hur löste du det?
Körde du på en GoPro till slut?

// Kristofer

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte bara en övervakningskamera samt en AV Konverter. Ett billigt och bra alternativ.
Kamera

Konverter

Så kan du koppla in den i en TV, och du har bild utan att tänka på batteri etc.
Satte upp denna i en Vaktkur, och det fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av camitza:

@frazer84:
Hej, jag har exakt samma problem som du hade. Dock används kameran i ett annat syfte, men hur löste du det?
Körde du på en GoPro till slut?

// Kristofer

Jag tog en gammal GoPro, kopplade in konstant laddström och en Hdmi-kabel. Dock var det nära olycka eftersom jag inte tänkte på att ta ur batteriet, så efter några månader var batteriet nästan runt som en boll. Som tur var upptäckte jag att batteriluckan skjutits iväg till andra sidan rummet. Så nu kör jag utan batteri.

Skickades från m.sweclockers.com