Permalänk
Medlem

Spelskärm för ca 3000

Hej

Har nyligen beställt dator som jag ska bygga ihop och behöver till den bästa tänkbara skärm jag kan få för ca 3000 kr.

Spelar allt ifrån ark, Battlefield till RPG spel. Väldigt blandat, så den bästa tänkbara för 3k.

Alla tips uppskattas.

Tack.

Permalänk
Bildexpert 📺

@astrom86: 3000 kr räcker till en basgamingskärm. Det vill säga en enkel bildkvalitet med 144 Hz-frekvens:
https://www.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskar...

Så gott som alla skärmar i den kategorin och budgeten ger ungefär samma grundkvalitet, så det blir främst en matchning av övriga egenskaper och att se till att ditt grafikkort kan driva skärmen. Som tumregel är en skärm som kör 144 Hz via Displayport att föredra för framtida bruk. Tar upp sådant i artikeln.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ny skärm idag borde du titta på 1440p. 1080p är 10år+ gammalt och på väg ut.
Jag skulle även överväga freesync lr g-sync beroende på vilket grafikkort du har, emellertid räcker nog ej 3k då så kanske ej aktuellt.
3k kanske är för lite även för 1440p?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync