Köpt bärbar dator som inte matchar specifikationerna på hemsidan
Hej @Elgiganten,
En släkting köpte en bärbar dator av er nu i mellandagarna (26/12), en Lenovo Ideapad 320S LE81BN002MMX. Problemet är att den dator han hämtat ut inte har de specifikationerna som på hemsidan, vikt och batterikapacitet är sämre på den han fått.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Det började med att han bokade laptopen online och hämtade ut den i butik (enda alternativet). När han lämnat butiken och gått en bit så märker han att specifikationerna och modellnumret inte stämmer överens, så han vänder på klacken och påpekar detta till personen vid varuutlämningen. Mycket riktigt har han fått fel dator, en modell som kostar runt 3000 mer än den han betalat för men ärlig som han är lämnar han tillbaka denna (vilket personen vid varuutlämningnen var mycket tacksam över när han insett sitt misstag) och får en ny dator med rätt modellnummer.
Han lämnar butiken ännu en gång men efter att ha gått en bit bestämmer han sig för att dubbelkolla specifikationerna och denna gång stämmer men vikt och batterikapacitet stämmer inte mot hemsidan. Vikten ligger på dryga 2kg istället för 1.7kg och batterikapaciteten är 30KWh (2-cell) mot 52.5KWh (3-cell) som angivet på hemsidan.
Han går tillbaka till butiken ännu en gång och blir hänvisad till att behålla datorn så länge och ringa kundtjänst men eftersom annandagen är en röd dag har kundtjänst stängt. Så han tar kontakt 27/12 och får svaret att de ska kolla upp saken och återkomma under dagen. Han får aldrig någon återkoppling och ringer idag (28/12) och får samma svar men har ännu en gång inte blivit uppringd.
Så nu ligger han ute med pengar och vet inte ifall han kommer få den dator han betalat för eller ifall han ska köpa en modell hos en annan ÅF innan rean är slut för att vara säker på att ha en laptop till vårterminen på högskolan drar igång.
Vore tacksam ifall ni kan kolla på ärendet.