Köpt bärbar dator som inte matchar specifikationerna på hemsidan

Permalänk
Medlem

Köpt bärbar dator som inte matchar specifikationerna på hemsidan

Hej @Elgiganten,

En släkting köpte en bärbar dator av er nu i mellandagarna (26/12), en Lenovo Ideapad 320S LE81BN002MMX. Problemet är att den dator han hämtat ut inte har de specifikationerna som på hemsidan, vikt och batterikapacitet är sämre på den han fått.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Det började med att han bokade laptopen online och hämtade ut den i butik (enda alternativet). När han lämnat butiken och gått en bit så märker han att specifikationerna och modellnumret inte stämmer överens, så han vänder på klacken och påpekar detta till personen vid varuutlämningen. Mycket riktigt har han fått fel dator, en modell som kostar runt 3000 mer än den han betalat för men ärlig som han är lämnar han tillbaka denna (vilket personen vid varuutlämningnen var mycket tacksam över när han insett sitt misstag) och får en ny dator med rätt modellnummer.

Han lämnar butiken ännu en gång men efter att ha gått en bit bestämmer han sig för att dubbelkolla specifikationerna och denna gång stämmer men vikt och batterikapacitet stämmer inte mot hemsidan. Vikten ligger på dryga 2kg istället för 1.7kg och batterikapaciteten är 30KWh (2-cell) mot 52.5KWh (3-cell) som angivet på hemsidan.

Han går tillbaka till butiken ännu en gång och blir hänvisad till att behålla datorn så länge och ringa kundtjänst men eftersom annandagen är en röd dag har kundtjänst stängt. Så han tar kontakt 27/12 och får svaret att de ska kolla upp saken och återkomma under dagen. Han får aldrig någon återkoppling och ringer idag (28/12) och får samma svar men har ännu en gång inte blivit uppringd.

Så nu ligger han ute med pengar och vet inte ifall han kommer få den dator han betalat för eller ifall han ska köpa en modell hos en annan ÅF innan rean är slut för att vara säker på att ha en laptop till vårterminen på högskolan drar igång.

Vore tacksam ifall ni kan kolla på ärendet.

Permalänk
Medlem

@Mackey:

Det här låter ju väldigt märkligt. Angående modellen så står det på lenovos hemsida att det är 2-cellsbatteri på denna modell detta modellnummer så det låter osannolikt att man skulle kunna trolla fram en med 3-cell. Sannolikt skulle den ju även bli tyngre om den fick större batteri.

Däremot så ska vikten stämma enligt Lenovo så om han faktiskt fått modellen du hänvisar till så låter detta märkligt. Hur har ni avgjort att datorn väger 2 kilo och inte 1.7? Vägt den själva?

"Behåll datorn så länge" verkar ju även vara en konstig lösning då den knappast kommer ändra sina specifikationer av sig själv. Elgiganten måste ha grym kundtjänst om de kan lösa ett sånt problem via kundtjänst men inte kan göra det i butik. Vad man än kommer fram till så kommer ju resultatet bli att åk till butik. Det känns som att personalen var stressad och ville bli av med problemet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

@LeonHart:

Ja jag såg det och blev inte mycket klokare, lyckas däremot inte hitta någon som säljer datorn med det modellnumret så jag tänkte ifall det var någon custom-variant EG tagit fram, händer ju frekvent även hos andra kedjor.

Angående vikten så har vi gått på vad som står bland specifikationerna på förpackningen som är förseglad vilket gjort att vi låtit bli att ta ut datorn och väga den.

Glömde skriva att min släkting blev meddelad att de skickat ärendet vidare till 2nd-line när han ringde idag. Hoppas att han ska få en likvärdig produkt, annars blir det ju lite falsk marknadsföring även om ett misstag ligger grund för det hela, antar att de behöver ta beslut om just detta, ifall han får en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

@LeonHart:

Ja jag såg det och blev inte mycket klokare, lyckas däremot inte hitta någon som säljer datorn med det modellnumret så jag tänkte ifall det var någon custom-variant EG tagit fram, händer ju frekvent även hos andra kedjor.

Angående vikten så har vi gått på vad som står bland specifikationerna på förpackningen som är förseglad vilket gjort att vi låtit bli att ta ut datorn och väga den.

Glömde skriva att min släkting blev meddelad att de skickat ärendet vidare till 2nd-line när han ringde idag. Hoppas att han ska få en likvärdig produkt, annars blir det ju lite falsk marknadsföring även om ett misstag ligger grund för det hela, antar att de behöver ta beslut om just detta, ifall han får en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka?

Det är inte så att hela förpackningen inklusive laddaren väger 2 kilo? Känns lite märkligt att Lenovo skulle ha det felet på sin sajt men det kan ju vara så också.

Ja det lär ju vara återköp eller en annan dator som gäller. Därför är det konstigt att han skulle ta hem datorn som han inte vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är inte så att hela förpackningen inklusive laddaren väger 2 kilo? Känns lite märkligt att Lenovo skulle ha det felet på sin sajt men det kan ju vara så också.

Ja det lär ju vara återköp eller en annan dator som gäller. Därför är det konstigt att han skulle ta hem datorn som han inte vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo så kan det mycket väl vara, vi tänkte på det också men som sagt vill vi inte öppna förpackningen för att slippa mer tjafs. I vilket fall är batterikapaciteten klart sämre än på hemsidan.

Ja med tanke på att personalen lämnade ut helt fel dator först så är jag inte förvånad att denne inte visste hur situationen skulle lösas utan hänvisade till kundtjänst.