Raspberry Pi 3 - Ubuntu?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017

Raspberry Pi 3 - Ubuntu?

Hej!

Håller precis på att flytta till hus, och flyttar från fiberanslutning till ADSL. Detta innebär att Plex-servern jag kör inte kommer att orka med på en ADSL-lina. Dock har jag fått OK från en kompis att ställa min server hos han, då han har en 100/100-lina.

Är sugen att kunna styra nedladdning av torrents via strömsnål lösning, och tanken var då Raspberry Pi 3. Har tänkt styra denna via Teamviewer.

Vad är era erfarenheter av att köra exempelvis Ubuntu på en Raspberry Pi 3 - orkar den med? För jag antar att en Raspberry Pi 2 är lite väl klen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Varför krångla? Kör utan gui och använd transmission, kan du logga in via webbläsare och lägga till ta bort torrents. Resten går att styra via ssh.men ja pi är slöa grejer. Tänk även på att usb och nätverksporten delar samma kapacitet, så med en extern disk lär du få tråkiga hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av sleepyoh:

Varför krångla? Kör utan gui och använd transmission, kan du logga in via webbläsare och lägga till ta bort torrents. Resten går att styra via ssh.men ja pi är slöa grejer. Tänk även på att usb och nätverksporten delar samma kapacitet, så med en extern disk lär du få tråkiga hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man enbart köra Transmission på en Raspberry Pi? Den server jag använder är Xpenology i en Microserver Gen8.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Lättviktigt OS optimerat för Pi om du vill köra Linux:
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min VPN visar att jag är såklart
Registrerad
Jan 2005

Servern som kör plex kommer alltså stå hos din kompis och raspberry pi'en för att styra nerladdningar kommer stå hos dig?

Varför kör du inte den funktionen i servern också?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Undie:

Servern som kör plex kommer alltså stå hos din kompis och raspberry pi'en för att styra nerladdningar kommer stå hos dig?

Varför kör du inte den funktionen i servern också?

Tanken var att såväl Server + Raspberry skulle stå hos kompis. Raspberryns enda funktion är att jag skall kunna styra den via Teamviewer, gå in på de torrentsajter jag använder och välja vilka torrents som skall laddas ned (av Download Station) i servern.

Hänger du med hur jag menar?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av MatteN:

Lättviktigt OS optimerat för Pi om du vill köra Linux:
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

Vet du om Teamviewer fungerar på Raspbian?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2005

@Ledstripes:
Jag förstår vad du menar men det är en dålig lösning...

Gör en 'watch directory' på servern sen för du bara över vilka .torrent-filer du vill över ssh från din dator hemma.
Sen ligger torrent-klienten och kollar i den mappen hela tiden efter .torrent-filer. Den funktionen finns i det flesta klienter, t.ex. rTorrent
Så det enda som behövs är en öppen port i din kompis router.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017

@Undie: Lät som en grymt smidig lösning, jag kommer åt routern. Och jag vet ju att Download Station i Xpenology går att ställa in en Watch Directory. Om jag öppnar en port i routern, typ 999 - hur gör jag för att komma åt den mappen därefter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Ledstripes:

Vet du om Teamviewer fungerar på Raspbian?

VNC ingår i Raspbian, det fungerar utmärkt, antingen från en Windowsdator eller tom en androidmobil.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2005

@Ledstripes: Rimligen öppnar du en port till openssh-servern på burken. Då har du access till burken samtidigt som du kan skicka filer över SSH också.