Skärmproblem som går att fixa? Någon kunnig?

Permalänk
Medlem

Skärmproblem som går att fixa? Någon kunnig?

Hej!

Jag har för ett par timmar sen kopplat in min BenQ GW2406z skärm till mina föräldrars stationära dator (med hdmi) och när jag sedan kopplat tillbaka skärmen till min dator (hdmi) är det något konstigt med skärmen (se länk), det som syns på det "konstiga" är saker från mina föräldrars dator exempelvis verktygsfältet, webbläsarfönstret med minimera,maximera och stänga fönstret knappen. Det "konstiga" på skärmen hoppar/rör på sig också. Jag är inte datakunnig så har ingen aning vad det beror på eller vad det är, min vän sa att det ser ut som artifact.

https://imgur.com/a/Ipp6d

Jag vet inte om detta kan ha varit anledningen men en annan vän överklockade min skärm till 75hz från 60hz för ett par dagar sedan, dock står det att skärmen kan överklockas till 75hz.

Hoppas att någon vet ifall man kan fixa det eller om jag måste lämna in den på garantin.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag testade att installera nya grafik-drivrutiner och det blev bättre efter en stund dock så hoppar/rör det sig mer på de ställen som fortfarande har kvar av det "konstiga".

Permalänk
Medlem

Ser ju nästan ut som det är inbränt på skärmen. Men sånt ska ju knappast ske i dag på nyare produkter. Är skärmen gammal? Hade du lite väl hög brightness/contrast/gamma?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Ser ju nästan ut som det är inbränt på skärmen. Men sånt ska ju knappast ske i dag på nyare produkter. Är skärmen gammal? Hade du lite väl hög brightness/contrast/gamma?

Köpte den för mindre än 5 månader sen så den är inte så gammal. Jag har DCR på och antar att det justerar allt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xMoguri:

Jag vet inte om detta kan ha varit anledningen men en annan vän överklockade min skärm till 75hz från 60hz för ett par dagar sedan, dock står det att skärmen kan överklockas till 75hz.

Var står det någonting om att man skall kunna överklocka den till 75Hz? För jag finner det otroligt osannolikt att en tillverkare ger ut överklocknings stöd på en 60Hz Full-HD skärm. Kollar du på Input specifikationen där det står "Ver. Frequency (Hz)‎ 50Hz - 76Hz‎" för det har inte någonting med överklockning att göra. Det har att göra med vilka signaler skärmens styrkrets kan hantera. (Den slänger sedan bort en hel del bilder för att ändå bara visa 60Hz.) Detta görs oftast sedan i väldigt låga upplösningar så styrkretsen orkar med. Den skulle t.ex. inte klara 1920x1080@75Hz.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@xMoguri: Låter jävligt konstigt. Lämnade föräldrarna skärmen på 24/7 med stillbilder? Jag själv har lämnat min gamla BenQ på med stillbild flertalet gånger i mer än 72 timmar utan inbränning.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Rekordmedlem

Inbränning kan inte "hoppa" så är det det så är det på exakt samma plats hela tiden och det är också ovanligt på en lcdpanel.
Är det bilden i allmänhet som hoppar så kan det bero på flera saker och dålig förbindelse elerl nnå trasig krets så att det inte synkar är mest troliga.
Man bör inte ha elkablarna inkopplade i dator och skärm när man kopplar signalkabeln för det kan hända att de har olika potential och ibland blir det en gnista när potentialutjämningen sker och det kan då skada in och utgångarna, det är också en del som bränt sina signalkablar när de kopplat med elkablarna inkopplade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.