Steam - ny dator, nya accounts - gamla spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vischan
Registrerad
Sep 2003

Steam - ny dator, nya accounts - gamla spel?

Right.

Ungarna (2 till antalet) har var sin dator efter julen; dyr jul blev det, men antagligen värt det för familjefridens skull.
Äntligen får man tid att sitta själv *tumme upp* när ungarna inte ska slåss om min dator.
Ungarna/Jag har dock under åren köpt en del spel på Steam på mitt konto som bara spelats/spelas av barnen; FnaF, Subnautica, KSP, GwyF, CS:GO, Factorio mfl.

Istället för att köpa dessa IGEN så att ungarna kan spela på sina datorer (samtidigt som jag spelar ett annat steamspel på min dator), går de på något sätt skänka/överlåta, eller behöver jag slänga bort 2000 kronor till på spelen?
För tillfället ser jag helt enkelt till att inte spela samtidigt som de spelar så man inte blir utslängd eller nåt, vilket tar bort syftet ganska hårt med att ha flera datorer.

Jag förstår naturligtvis att jag behöver köpa nytt om det gäller spel som både jag och barnen spelar.

edit: förtydligat lite,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2009

@dovienya:

I Steam Settings i "Family" tabben så kan man lägga till flera datorer som kan använda spel på ett annat konto.

"Family Library Sharing enables you to share your Steam library with others on this computer. Once authorized, Steam users on shared computers may access, download and play your available library of Steam games while you are not playing."

Vet dock inte ifall du kan spela ett spel och dina ungar andra spel, eller om man bara kan spela ett spel åt gången per konto.

| CPU: R7 2700X 4GHz | GPU: GIGABYTE GTX 1070 mITX | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: MSI B450-A Pro | Storage: 1TB SSD | 7TB HDD | Chassi: Fractal Define S | PSU: EVGA Supernova G3 750W |
| Skärm: Acer 24" LCD 144Hz + Philips 24" + Philips 22" | OS: Windows 10 64-bit
| Vardagsrum: BenQ W2000 | Denon AVR-X540BT | 2x Argon Alto55 | 2x Dali Lektor1 | Argon Alto C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Det finns en family-funktion där man kan dela spel till sin familj. Jag och sambon verkar ha det på påslaget eftersom jag får upp hennes spel och vice versa. Dock vet jag inte exakt hur den fungerar!

Men kan vara värt att kika på ☺️

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Steam har Steam Familydelning, som tillåter er att dela spelen. Det är bara en person i taget som kan spela ett visst spel med den funktionen, men det är väl bättre än att bara en person i taget kan vara inloggad på Steam.

Nu när jag läser lite nogrannare verkar det som att bara en användare kan använda det delade biblioteket i taget. I så fall är väl funktionen rätt värdelös för er, det enda den tillför är väl att ni kan ha individuella Steam-konton med achievements etc.