Permalänk
Medlem

30 meter HDMI-kabel? Extenders?

Hej,

Har för avsikt att sätta upp en "HTPC" som en virtuell maskin i en utav mina servrar. För att detta skall fungera kommer det behöva dras ganska lång kabel, någonstans mellan 20-30m för att göra det rätt o riktigt, varvid jag misstänker att jag kommer behöva någon mer hjälp för att förstärka signalen på vägen.

Jag har kort o gott fastnat i HDMI-djungeln och extenders från 100krs-klassen till hur mycket som helst och vet inte riktigt vad jag skulle behöva, samtidigt som jag inte känner mig särskilt sugen på att lägga multum på något så osexigt!

Jag vill kunna spela soffvänliga spel, och video i 1080p, är dock inte fel om det finns möjlighet för 2160p när man väl uppgraderar TVn, men likaså är tanken att jag ska kunna få med mig en eller flera USB-portar för fjärrkontroll/spelkontroller.

Hur har ni löst liknande utmaningar? Tips och idéer?

Tack på förhand,
Sebastian

Permalänk
Medlem

Använder mig av följande HDMI-förlängning via nätverkskabel för att skicka HDMI signalen från min xbox i vardagsrummet till min TV i sängkammaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Använder mig av följande HDMI-förlängning via nätverkskabel för att skicka HDMI signalen från min xbox i vardagsrummet till min TV i sängkammaren.

Det ser definitivt ut att lösa HDMI-problematiken! Tack! Hur har du gjort med kontrollerna till din Xbox? Tänker att signalen inte borde räcka från sin usprungsposition?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tino:

Använder mig av följande HDMI-förlängning via nätverkskabel för att skicka HDMI signalen från min xbox i vardagsrummet till min TV i sängkammaren.

Frågan är både till dig och andra med liknande setups. Är det någon märkbar skillnad på input lag med dessa extenders kontra direkt kabel?

Sen, vad det nu är värt, så fungerar en 15m kabel för 6-700+ kr oftast med 1080p @ 60 Hz. Kör med 2 stycken här hemma. För längre sträckor hade jag nog föredragit förlängning med nätverkskabel före HDMI-förstärkare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Det ser definitivt ut att lösa HDMI-problematiken! Tack! Hur har du gjort med kontrollerna till din Xbox? Tänker att signalen inte borde räcka från sin usprungsposition?

Det är egentligen bara en hall mellan, så kanske har 4-5 meter mellan mig när jag ligger i sängen och xboxet som är i vardagsrummet.
Men istället för att dra en kabel raka väggen så undersökte jag möjligheten att gå via nätverket då jag redan hade uttag i alla rum och hade då inte behövt dra någon kabel.

Det hela startade i denna tråd. HDMI via CAT5/6 med patchpanel?

Skrivet av Casgar:

Frågan är både till dig och andra med liknande setups. Är det någon märkbar skillnad på input lag med dessa extenders kontra direkt kabel?

Sen, vad det nu är värt, så fungerar en 15m kabel för 6-700+ kr oftast med 1080p @ 60 Hz. Kör med 2 stycken här hemma. För längre sträckor hade jag nog föredragit förlängning med nätverkskabel före HDMI-förstärkare.

Jag har inte noterat något input lag, dock så spelar jag aldrig i sängkammaren och nästintill spelar aldrig på xboxen. Utan använder den mer för film, twitch och youtube.

Permalänk
Medlem

@Tino: Tack, ska läsa på lite mer om det. Men nu känns det mycket klarare om vad jag behöver läsa på om

Permalänk
Rekordmedlem

En sak du bör kolla upp är om du överhuvudtaget kan köra dedikerad grafik via en virtuell maskin, det funkar inte med vilka hårdvarukombinationer som helst så börja med att ta reda på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.