Forumdelen sponsras av

Tips på skärm med 144 Hz och helst IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Tips på skärm med 144 Hz och helst IPS

Jag vill ha tips på en skärm för mellan 3000-3500 kr. Helst g sync, ips panel, 144 hz eller om ni har några andra tips på vad man ska ha.

Förtydligade rubrik//Thomas
Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Du måste speca nuvarande skärm, din dators komponenter och vad du spelar för spel om det ska vara möjligt att ge meningsfulla svar. Gärna också övrig kringutrustning som headset och tangentbord.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Skulle tro att du behöver dubblera din budget för de kraven.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Ska du ha IPS Gsync och 144hz är det enbart 1440p-skärmar som är aktuella. De kostar dubbelt så mycket som du har i budget. Då behöver du även ett 1080/1080ti och rätt shyssta prylar överlag för att kunna pressa upp 144fps i de flesta moderna spel beroende på grafikinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

https://www.inet.se/produkt/2210985/aoc-24-g2460pg-144hz-g-sy... inge ips panel dock, du får nog ökabudgeten rejält om du vill ha ips + 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av Grishnackh:

Ska du ha IPS Gsync och 144hz är det enbart 1440p-skärmar som är aktuella. De kostar dubbelt så mycket som du har i budget. Då behöver du även ett 1080/1080ti och rätt shyssta prylar överlag för att kunna pressa upp 144fps i de flesta moderna spel beroende på grafikinställningar.

Är ips något man behöver alltså vad är fördelarna med det jämfört med tex tn panel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008

Om din dator kan klara av att driva den högre upplösningen, kör på denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Samsung Syncmaster S23A700D | Ducky Shine 3 | Mionix Castor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Hallux02:

Är ips något man behöver alltså vad är fördelarna med det jämfört med tex tn panel

Du vet att du vill ha en ips-panel men du vet inte vad det innebär? Kan ju vara idé att läsa runt lite och bilda sig en uppfattning innan man specificerar krav och ber om råd.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av Hallux02:

IPS brukar ha bättre färgåtergivning och bättre betraktningsvinklar. En TN-panel är som en gammal laptopskärm, om du flyttar huvudet en aning blir färgerna annorlunda. TN brukar ha fördelen att det är mindre input lag och lägre responstid. Vill man ha bästa upplevelsen och är villig att pröjsa för det är IPS ett bättre alternativ men om pris och snabbhet är viktigare är TN rätt panetyp.

Edit: Har själv en TN-skärm. Färgerna suger häst och är jättesvåra att kalibrera men tycker samtidigt att det är lite överdrivet hur mycket det skiljer när man byter position. För tillfället spelar jag bara CS så det duger men hade jag lirat annat skulle jag satsat på IPS för bättre upplevelse.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Acer XB271Hu | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av Alling:

Du måste speca nuvarande skärm, din dators komponenter och vad du spelar för spel om det ska vara möjligt att ge meningsfulla svar. Gärna också övrig kringutrustning som headset och tangentbord.

Nvidia gtx 970 4gb ram
Intel core I5-6400 processor
8gb DDR4 ram
Min nuvarande skärm är svingammal så den har jag ingen aning om. Spelar nästan vad som helst men tycker nog det är roligare om det är bättre grafik.
Har någon gammal razer mus ett tagentbord för 400 som jag ska uppgradera snart och ett Steelseries arctis 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av Naga:

Du vet att du vill ha en ips-panel men du vet inte vad det innebär? Kan ju vara idé att läsa runt lite och bilda sig en uppfattning innan man specificerar krav och ber om råd.

Jag vet vad ips är formulera mig bara dåligt i frågan har bara läst om det men aldrig sett det pga att alla kompisar har tn panel så de jag undra var om någon som har det som rekomenderar det alt avråder en

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av Hallux02:

Jag vill ha tips på en skärm för mellan 3000-3500 kr. Helst g sync, ips panel, 144 hz eller om ni har några andra tips på vad man ska ha.

Jag skulle rekommendera denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958073

3000:-
144hz
VA panel
Tyvärr ingen G-sync, men den har AMD's motsvarighet Freesync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Hallux02:

Jag vet vad ips är formulera mig bara dåligt i frågan har bara läst om det men aldrig sett det pga att alla kompisar har tn panel så de jag undra var om någon som har det som rekomenderar det alt avråder en

Rätt nyligen gjorde Sweclockers en skärmguide, kolla den om du inte redan gjort det :D. Säkert fler som tipsat redan, inte läst tråden men utifall ingen gjort det så gör jag det.

https://m.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskarms...

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0