Tips på skärm med 144 Hz och helst IPS

Permalänk
Medlem

Tips på skärm med 144 Hz och helst IPS

Jag vill ha tips på en skärm för mellan 3000-3500 kr. Helst g sync, ips panel, 144 hz eller om ni har några andra tips på vad man ska ha.

Förtydligade rubrik//Thomas
Permalänk
99:e percentilen

Du måste speca nuvarande skärm, din dators komponenter och vad du spelar för spel om det ska vara möjligt att ge meningsfulla svar. Gärna också övrig kringutrustning som headset och tangentbord.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du behöver dubblera din budget för de kraven.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Ska du ha IPS Gsync och 144hz är det enbart 1440p-skärmar som är aktuella. De kostar dubbelt så mycket som du har i budget. Då behöver du även ett 1080/1080ti och rätt shyssta prylar överlag för att kunna pressa upp 144fps i de flesta moderna spel beroende på grafikinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2210985/aoc-24-g2460pg-144hz-g-sy... inge ips panel dock, du får nog ökabudgeten rejält om du vill ha ips + 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Ska du ha IPS Gsync och 144hz är det enbart 1440p-skärmar som är aktuella. De kostar dubbelt så mycket som du har i budget. Då behöver du även ett 1080/1080ti och rätt shyssta prylar överlag för att kunna pressa upp 144fps i de flesta moderna spel beroende på grafikinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ips något man behöver alltså vad är fördelarna med det jämfört med tex tn panel

Permalänk
Medlem

Om din dator kan klara av att driva den högre upplösningen, kör på denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallux02:

Är ips något man behöver alltså vad är fördelarna med det jämfört med tex tn panel

Du vet att du vill ha en ips-panel men du vet inte vad det innebär? Kan ju vara idé att läsa runt lite och bilda sig en uppfattning innan man specificerar krav och ber om råd.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Hallux02:

Är ips något man behöver alltså vad är fördelarna med det jämfört med tex tn panel

IPS brukar ha bättre färgåtergivning och bättre betraktningsvinklar. En TN-panel är som en gammal laptopskärm, om du flyttar huvudet en aning blir färgerna annorlunda. TN brukar ha fördelen att det är mindre input lag och lägre responstid. Vill man ha bästa upplevelsen och är villig att pröjsa för det är IPS ett bättre alternativ men om pris och snabbhet är viktigare är TN rätt panetyp.

Edit: Har själv en TN-skärm. Färgerna suger häst och är jättesvåra att kalibrera men tycker samtidigt att det är lite överdrivet hur mycket det skiljer när man byter position. För tillfället spelar jag bara CS så det duger men hade jag lirat annat skulle jag satsat på IPS för bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du måste speca nuvarande skärm, din dators komponenter och vad du spelar för spel om det ska vara möjligt att ge meningsfulla svar. Gärna också övrig kringutrustning som headset och tangentbord.

Nvidia gtx 970 4gb ram
Intel core I5-6400 processor
8gb DDR4 ram
Min nuvarande skärm är svingammal så den har jag ingen aning om. Spelar nästan vad som helst men tycker nog det är roligare om det är bättre grafik.
Har någon gammal razer mus ett tagentbord för 400 som jag ska uppgradera snart och ett Steelseries arctis 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Du vet att du vill ha en ips-panel men du vet inte vad det innebär? Kan ju vara idé att läsa runt lite och bilda sig en uppfattning innan man specificerar krav och ber om råd.

Jag vet vad ips är formulera mig bara dåligt i frågan har bara läst om det men aldrig sett det pga att alla kompisar har tn panel så de jag undra var om någon som har det som rekomenderar det alt avråder en

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hallux02:

Jag vill ha tips på en skärm för mellan 3000-3500 kr. Helst g sync, ips panel, 144 hz eller om ni har några andra tips på vad man ska ha.

Jag skulle rekommendera denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958073

3000:-
144hz
VA panel
Tyvärr ingen G-sync, men den har AMD's motsvarighet Freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallux02:

Jag vet vad ips är formulera mig bara dåligt i frågan har bara läst om det men aldrig sett det pga att alla kompisar har tn panel så de jag undra var om någon som har det som rekomenderar det alt avråder en

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt nyligen gjorde Sweclockers en skärmguide, kolla den om du inte redan gjort det :D. Säkert fler som tipsat redan, inte läst tråden men utifall ingen gjort det så gör jag det.

https://m.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskarms...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |