Ändra grub boot options för linux: setparams

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Ändra grub boot options för linux: setparams

Hej!

Jag har ett problem som är relaterat till att jag har ett dedikerat grafikkort i min dator. När man kommer in i Grub, och trycker e där mitt ubuntu är markerat, så kan jag ändra raden

"gfxmode $linux_gfx_mode"
till
"gfxmode nomodeset"

Jag kan boota normalt när jag gör detta. Om jag inte gör det så hänger sig grub när jag väljer ubuntu. Hur ändrar jag på denna rad permanent?

Jag har försökt att lägga till kommandon till linux raden via /etc/default/grub men det gör tyvärr inte så att min dator bootar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jag ändrade i filen `/boot/grub/grub.cfg` och ändrade `"gfxmode #linux_gfx_mode"` till `"gfxmode nomodeset"` i bootparametrarna för ubuntu. Det verkar funka nu.

Vet någon om det finns något annat sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Det är generellt inte rätt att editera /boot/grub/grub.cfg, bättre att editera config-filen och generera/uppdatera grub korrekt därefter, då följer det dessutom med dig framöver vid uppdateringar.

Arch till exempel har config-filen i /etc/default/grub, det är den ända filen man ändrar konfigurationer i och använder sedan grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg. Jag har för mig att Debian använder grub-update, dvs du kan ändra /etc/default/grub och sen köra grub-update för att skriva till /boot/grub/grub.cfg och göra det på ett mer korrekt sätt.

Samma principer bör gälla på dom flesta distrobutioner, med undantag för var konfigurationsfiler ligger och hur dom uppdaterar grub.

https://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB#Generate_the_main_c...

Kika där för lite läsvärda tips

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd