AMD Radeon Software Adrenalin Edition orsakar problem för äldre speltitlar

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon Software Adrenalin Edition orsakar problem för äldre speltitlar

Den senaste stora drivrutinen från AMD fungerar inte med flertalet äldre speltitlar som The Witcher, något bolaget menar är osannolikt att de lägger resurser på att åtgärda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna kommer bli godkänd eller få vara kvar men gjorde en tråd i natt.
https://community.amd.com/thread/224150

Ni som vill kan gärna prova med DirectX 1-11 to OpenGL wrapper
Rapportera här hur det funkar och med vilka spel tack.

Tar copy paste från min tråd på AMDs forum om den försvinner. Dom har en förmåga att göra det tyvärr.

"AMD ended 2017 with its year-end mega driver release, the Radeon Software Adrenalin Edition (17.12), which introduced a large number of new features. The drivers, incidentally, also inadvertently caused bugs with some 10-year old games running on the older DirectX 9 API. When AMD Radeon users took to Reddit, and other tech forums to report these issues, AMD responded on its official support forums that it is "unlikely to devote any valuable engineering resources to this issue."

Among the games affected, old as they may seem, are AAA blockbusters, including "C&C3 Tiberium Wars," "C&C3 Kane's Wrath," "C&C Red Alert 3," "C&C Red Alert 3 Upising," "C&C4 Tiberian Twilight," "Battle for Middle Earth 1-2," and "The Witcher Enhanced Edition." AMD blames its inability to fix these issues to outdated API models. The company's full statement reads "This title is from 2007, so we are unlikely to devote any valuable engineering resources to this issue, which is most likely caused by outdated API modules."

AMD Unlikely to Fix DX9 Games Bugged by Adrenalin Driver | TechPowerUp

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7na5ws/amd_is_unlikely_...

What's going on?
I'm sure you have all read about AMD's latest mistake, breaking DirectX 9 support for many games in the latest Adrenaline drivers for Radeon cards on Windows 10, Windows 7 and probably also Windows 8 (please confirm!) and basically not caring about it:
https://community.amd.com/message/2839053#comment-2839053
"This title is from 2007, so we are unlikely to devote any valuable engineering resources to this issue, which is most likely caused by outdated API modules."
This is a problem that affects many DirectX 9 games. A few newer games also appear to be broken by this driver, but the issues are mainly with DirectX 9 titles. I'll list some popular older and newer games confirmed broken by the Adrenaline drivers that work if you roll back to Crimson drivers:
• The Witcher: Enhanced Edition
• The Witcher 2 (some users)
• Guild Wars 2 (some users)
• Command & Conquer Red Alert 3
• Command & Conquer Red Alert 3 Uprising
• Command & Conquer 3 (all expansions/versions)
• Command & Conquer 4 - Tiberian Twilight
• Skyrim
• The Elder Scrolls IV: Oblivion (broken with enhanced sync enabled; worked previously with Crimson)
• StarCraft 2 (some users)
• League of Legends (some users / RX4xx - "display driver has stopped responding and has recovered")
• CS:GO (some users)
• Battle for Middle Earth 1 - 2
• Tales of Berseria
• Ms. Splosion Man
• S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha (in DirectX 9 mode)
• Painkiller: Black Edition
• PES 2017
• Payday 2 (works, but unstable)
• Source engine games (unstable)
• INJUSTICE: Gods among us (crashes after a short while, works fine with Crimson)
• Recettear: An Item Shop's Tale
• Spellforce 2
• Mini Ninjas
The list is not exhaustive. I'll add to it occasionally as I hear about more popular games being broken. Games without (something in brackets) are completely broken for the vast majority.Some people can get these games running regardless with Adrenaline drivers. This does not mean that there is not a problem! We don't currently know why it works for some and not for others.Games previously listed but removed
• Max Payne 2 - set CPU affinity to a single core and it runs fine or use this patch - https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=8&t=51579&p=569484
What exactly is the issue?The games may refuse to start, start and crash with various errors (e.g. "Fatal error: Exception in exception handler", "<game name> stopped working") and in many cases the crashes point to an AMD driver DLL named atiumdag.dll (check Windows event viewer).Driver versions affected include 17.12.1 and 17.12.2.Known good driver version without these issues: 17.11.4Workarounds?
• If you are using 17.12.2 try rolling back to 17.12.1. This fixes some of the games for some people.
• Roll back to Crimson drivers (17.11.4). http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...
• Not recommended: Use a DirectX 9 -> OpenGL wrapper. Acceptable for less demanding DirectX 9 games as a temporary solution. Try this one: https://fdossena.com/?p=wined3d/index.frag (known to mostly work with The Witcher: Enhanced Edition)
• Vulkan Direct3D 9 wrapper: https://github.com/disks86/VK9
• If you have a working Linux installation you can run most of the older DirectX 9 games perfectly using AMD drivers under Linux with something like WINE.
Please help out!If you are affected by this, please let us know:
• The game, which version and any mods you feel may be relevant
• Your Windows version, driver version and GPU model
• Are you using crossfire?
• Do you use more than 1 monitor?
• If possible, try rolling back to an earlier driver and let us know if that fixed the problem for you.
CommentsHow this slipped past QA is beyond me. It affects a large number of high profile games, often played by streamers.I have a simple stance on this issue, one that I think AMD must follow to remain relevant in the GPU industry.You must support all APIs the operating system vendor still provides working support for.Example:
• If you release a driver for Windows 10, you must support all graphics APIs that Microsoft still allow to function (so, DX7+ I think) - but you can drop support for DirectDraw.
• If you release a driver for XP, of course you must support DirectDraw (and the latest allowed drivers for XP do include DirectDraw support)
This means going forward, as the OS vendor drops the API completely there is no problem even if AMD also drop it. Why? At that time, developers will create wrappers to allow games relying on those older APIs to function. Look at 3dfx glide and directdraw - both now dropped and both have excellent wrappers.DirectX 9 is still highly relevant and even used by indie developers. I listed a couple of wrappers you can try in the workarounds section, but please consider them a temporary workaround for now as they hurt performance and do not have perfect compatibility.I'm not out to get AMD; I'd like to see this fixed. Just built myself a Ryzen 7 system and happy with it.AMD. Look at this. Please fix it. Zen was your golden ticket; now you're ruining it with this problem with your graphics division!Edit: This is now hitting various news sources:
https://www.techpowerup.com/240103/amd-unlikely-to-fix-dx9-ga...
https://www.guru3d.com/news-story/amd-adrenalin-driver-has-is...
https://www.oneangrygamer.net/2018/01/amd-unlikely-devote-res...

AMD please read what people think about this decision.
You ARE forcing us to buy nvidia and you are poring gasoline on the fire for the nvidia advocates.
Why are you doing this? It makes no sense. Non that we can see. Tell us please.
Just think about this question: Why would we buy or recommend a graphics card from AMD when you are purposely neutering them and the other team is fine? Why?

And finally, don't take the cowards way out. Leave this thread open and for all to interact with.
At least respect your customers that much.

Regards!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det här kommer att bli en orkan utav. Inte för att folk spelar Witcher, utan för att AMD inte får göra minsta misstag utan att hela internet börjar tugga fradga.

Så småningom lär de nog fixa det på grund av allt liv som det blir om det, och sedan kommer folk fortsätta att inte spela spelen de tidigare gapat om är en katastrof att de inte längre fungerar.

Edit: då vissas läsförståelse är bristfällig vill jag bara förtydliga att jag endast konstaterar torrt hur det ligger till. Jag försvarar inte AMD's beteende och har själv ett 1070, så ta och kliv ur sandlådan och lägg ner fanboyanklagelserna tack.

Edit2: Och det blir en fix! https://twitter.com/CatalystMaker/status/948224999726501890

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Pinsamt AMD
Även om Dx9 är gammalt som gatan, så finns det fortfarande nya spel som släpps.
Att man har en drivrutin som inte är kompatibel med dx9 tyder på att det är något allvarligt fel i drivrutinen, något man vill åtgärda så fort som möjligt, för är det knas med dx9, så är det inte långt till att det kanske knasar med dx11.

Permalänk
Medlem

Om ni tänker lite längre än just gamla spel och varför folk blir så upprörda så är det följande.

1. Detta är helt omotiverat. Ja, för AMD har inte motiverat det.

2. Många indie spel utvecklas fortfarande i DX9.

3. Det funkar fortfarande på kort från nvidia. Bra där AMD.

4. Det kommer spel då o då som tvingar en att uppgradera drivrutinen om en vill spela dom. Senast var det Wolfenstein II The New Colossus. Då funkar inte dom gamla. Tack AMD.

5. Det är så jävla respektlöst hanterat mot deras användare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: Jag spelar fortfarande Witcher serien, köpte trilogin för en billig peng vid en steamsale, tycker det är mycket dåligt uppförande ifrån AMD att förstöra för dem som har deras graffik-kort, själv har jag Nvidia så behöver inte bry mig om detta skitet, men klart som fan att folk ska bli förbannade på sånt här beteende, helt oacceptabelt enl. mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

@Ozzed: Jag spelar fortfarande Witcher serien, köpte trilogin för en billig peng vid en steamsale, tycker det är mycket dåligt uppförande ifrån AMD att förstöra för dem som har deras graffik-kort, själv har jag Nvidia så behöver inte bry mig om detta skitet, men klart som fan att folk ska bli förbannade på sånt här beteende, helt oacceptabelt enl. mig.

Ja du får såklart tycka vad du vill, men hade samma sak hänt med en Nvidia-drivrutin så hade inte reaktionen blivit lika stark. Man glor på andra hållet när Nvidia gör bort sig helt enkelt.

Dock så kan som sagt du och resten vara helt lugna. Detta kommer bli en storm, folk kommer med högafflar och AMD tvingas pudla och fixa vad det nu är som gått snett, för att det är AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed: Tror du verkligen på det själv? Hade Nvidia lyckats sabba spel som fungerat i över ett årtionde hade precis samma sak hänt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Ozzed: Tror du verkligen på det själv? Hade Nvidia lyckats sabba spel som fungerat i över ett årtionde hade precis samma sak hänt.

Såhär ligger det till: Jag drar mina slutsatser baserat på ann Nvidia gjort bort sig rejält tidigare och kommit undan helt utan åtgärd. Vi minns väl alla med vredesmod "3.5GB"-skandalen som rörde 970-korten. Hade det varit AMD hade de troligtvis tvingats återkalla korten, medans Nvidia inte gjorde ett skit.

Men som sagt... Man kan tycka vad man vill om detta, AMD kommer tvingas fixa det för att internet är i uppror, så du och andra som tycker det här är skit behöver bara vänta på en fix, den kommer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat så kan jag väl tycka att om man nu är ett inbitet Red Alert 3 fan så är det väl inte svårare än att inte uppdatera till Adrenalin edition?

Det finns mängder med gamla spel som inte funkar på moderna system, varför blev detta plötsligt nyheter?

Finns till och med spel som inte funkar över LAN eftersom IPX protokollet inte funkar i Windows 10, ingen som whinar på Microsoft för det.

I övrigt har jag oerhört svårt att tro att Starcraft 2 inte funkar med tanke på att spelet är med i turneringssammanhang.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja du får såklart tycka vad du vill, men hade samma sak hänt med en Nvidia-drivrutin så hade inte reaktionen blivit lika stark. Man glor på andra hållet när Nvidia gör bort sig helt enkelt.

Dock så kan som sagt du och resten vara helt lugna. Detta kommer bli en storm, folk kommer med högafflar och AMD tvingas pudla och fixa vad det nu är som gått snett, för att det är AMD.

Tror att du är lite för mycket AMD fanboy där. Om NVIDIA skulle göra detta så skulle folk fortfarande ha klagat. Jag skulle. Kör fortfarande gamma spel som jag tycker om, även om UI är gjord för utomjordingar.

Skrivet av Ozzed:

Såhär ligger det till: Jag drar mina slutsatser baserat på ann Nvidia gjort bort sig rejält tidigare och kommit undan helt utan åtgärd. Vi minns väl alla med vredesmod "3.5GB"-skandalen som rörde 970-korten. Hade det varit AMD hade de troligtvis tvingats återkalla korten, medans Nvidia inte gjorde ett skit.

Men som sagt... Man kan tycka vad man vill om detta, AMD kommer tvingas fixa det för att internet är i uppror, så du och andra som tycker det här är skit behöver bara vänta på en fix, den kommer.

Fast den har ju fortfarande 4GB minne, jag kan fylla minnet med 4GB med data. 0,5GB minne sitter på en annan krets (förvisso en delay under bytet, men inget som man skulle märka under spel), men den har fortfarande 4GB minne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja du får såklart tycka vad du vill, men hade samma sak hänt med en Nvidia-drivrutin så hade inte reaktionen blivit lika stark. Man glor på andra hållet när Nvidia gör bort sig helt enkelt.

Dock så kan som sagt du och resten vara helt lugna. Detta kommer bli en storm, folk kommer med högafflar och AMD tvingas pudla och fixa vad det nu är som gått snett, för att det är AMD.

"För att det är AMD" så det kan helt enkelt inte vara för att folk tycker att det är oacceptabelt? hade det varigt Nvidia och för spel-titlar som jag inte spelar hade jag ändån sagt samma sak, för det är oacceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Tror att du är lite för mycket AMD fanboy där. Om NVIDIA skulle göra detta så skulle folk fortfarande ha klagat. Jag skulle. Kör fortfarande gamma spel som jag tycker om, även om UI än gjord för utomjordingar.

Japp, jag är så stor AMD fanboy att jag aldrig ägt ett AMD kort och just nu sitter på ett Nvidia Geforce 1070...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Såhär ligger det till: Jag drar mina slutsatser baserat på ann Nvidia gjort bort sig rejält tidigare och kommit undan helt utan åtgärd. Vi minns väl alla med vredesmod "3.5GB"-skandalen som rörde 970-korten. Hade det varit AMD hade de troligtvis tvingats återkalla korten, medans Nvidia inte gjorde ett skit.

Men som sagt... Man kan tycka vad man vill om detta, AMD kommer tvingas fixa det för att internet är i uppror, så du och andra som tycker det här är skit behöver bara vänta på en fix, den kommer.

Det har du ingen som helst aning om utan är bara en ren gissning från din sida. Dom blev ju förtusan stämda för det, där domen för ersättningen var "...was calculated to represent a portion of the cost of the storage and performance capabilities the consumers thought they were obtaining in the purchase of the product."

Om du tror att något skulle behöva återkallas har du inte förstått vad problemet var från början.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

@bulybasha: Tror det kan bero på att spel som Skyrim, LoL och CS2 figurerar i listan... eller folk har kanske slutat spela dem?

Själv blir man bara paff när man tittar på listan och man kan bara undra vilka spel man inte känner till än.
Självfallet skulle de få skit för detta...

Nvidia kan bara tacka för en mycket tidig 2018 julklapp, kanske något för deras PR material under året?

╰( ͡° ͜ʖ ͡° )つ──☆*:・゚ "Vi älskar både nya och gamla spel, vi är helt enkelt bäst för gamers!"

Sedan en liten lista eller fina diagram där de torterar AMD under några minuter.
Om dessa API:er sedan är ett problem för dem så kan de slopa dem 2019 och bara svara med att AMD gjorde det först och rycka på axlarna.

Så oerhört klumpigt av AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det har du ingen som helst aning om utan är bara en ren gissning från din sida. Dom blev ju förtusan stämda för det, där domen för ersättningen var "...was calculated to represent a portion of the cost of the storage and performance capabilities the consumers thought they were obtaining in the purchase of the product."

Om du tror att något skulle behöva återkallas har du inte förstått vad problemet var från början.

Jag har själv ägt ett 970-kort så jag vet mycket väl. Att det skulle röra sig om 4GB som verkligen går utnyttja är en stark töjning av sanningen då kortet blir mycket motvilligt att använda mer VRAM efter 3.5GB.

Sen, visst, du kan säga att jag "gissar", men vänta ett par dagar så ska du se att det här har fått sådanna proportioner att AMD kommer tvingas åtgärda det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"This title is from 2007, so we are unlikely to devote any valuable engineering resources to this issue, which is most likely caused by outdated API modules."

Nu finns väl chansen att personen trodde det var ett spel det rörde sig om.
Men om AMD inte bryr sig om att deras drivrutiner sabbar för en massa äldre spel då kommer dom säkerligen få mindre försäljning, när det trots allt fungerar på Nvidia.

Om AMD har den förhållningen till deras drivrutiner skulle jag inte vilja vara Intel och inleda ett samarbete med AMD...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har själv ägt ett 970-kort så jag vet mycket väl. Att det skulle röra sig om 4GB som verkligen går utnyttja är en stark töjning av sanningen då kortet blir mycket motvilligt att använda mer VRAM efter 3.5GB.

Sen, visst, du kan säga att jag "gissar", men vänta ett par dagar så ska du se att det här har fått sådanna proportioner att AMD kommer tvingas åtgärda det.

Jag svarade på din åsikt om GTX 970, inte om huruvida dom kommer fixa det eller inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag spelar uteslutande i princip bara gamla spel och jag tänkte köpa mig ett AMD kort ihop med Ryzen CPU i nästa bygge men nu får man tänka om sålänge de inte fixar detta...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här kommer att bli en orkan utav. Inte för att folk spelar Witcher, utan för att AMD inte får göra minsta misstag utan att hela internet börjar tugga fradga.

Så småningom lär de nog fixa det på grund av allt liv som det blir om det, och sedan kommer folk fortsätta att inte spela spelen de tidigare gapat om är en katastrof att de inte längre fungerar.

MMMM för LoL är det ingen som spelar, sluta nu du skämmer ut dig själv, hade varit lika stor shitstorm om det var NVIDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

MMMM för LoL är det ingen som spelar, sluta nu du skämmer ut dig själv, hade varit lika stor shitstorm om det var NVIDIA

Det får srå för dig.

Jag tycker snarare det är internet i stort som skämmer ut sig när AMD prompt skall straffas för minsta fel medans Nvidia kommer undan med vad de än önskar, men som sagt, var och en för sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rätt korkat att släppa en drivrutin som inte är stabil med ett av världens största online spel League Of Legends.

Då får man fan räkna med att stå med mössan i handen och be om ursäkt när hela internet skäller på en och sen fixa det ögonaböj oavsett kostnad.

But then again why do i even care? I'm safe sitting here on my nVidia setup. Well it's quite simple... This was a way to good opportunity to roast AMD for their shitty drivers and customer care. I just couldn't leave it... Simple as that.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Så stor vinst i prestanda gav ju inte drivrutinen ändå. Visst att kunna använda drivrutinen och slippa ha MSI Afterburner/HWiNFO64 i bakgrunden är ju nice. Men sen då? Förbättringar till AMD chill? "Alla" säger ju att man inte bryr sig om effekten ändå utan prestandan.

Sen är det såklart tråkigt om det inte kommer gå att köra spel i framtiden med nyare drivrutiner, men dom kommer säkert fixa det här. Jag kan dock förstå frustrationen hos folk med AMD-kort som inte kan spela många bra spel utan att lägga in en äldre drivrutin.

@ozzed
Om vi leker med tanken på att Nvidia skulle "döda" så många spel med en drivrutin, hade du:
1) Varit tyst eller..
2) Blivit lite sur på Nvidia och sagt att dom kunde döda spelen på grund av att dom är så stora och säkra i sin position?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja du får såklart tycka vad du vill, men hade samma sak hänt med en Nvidia-drivrutin så hade inte reaktionen blivit lika stark. Man glor på andra hållet när Nvidia gör bort sig helt enkelt.

Har du redan glömt shitstormen som var GTX 970 och 3,5 GB grafikminne?
Väldigt många arga användare och Nvidia blev ju t.om. stämda.

....neeeeej det har du inte.

Du är väl medveten om att Nvidia också får skit när dom gör bort sig, (som sig bör), men du måste in och försvara AMD av någon anledning, som vanligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ant3:

Rätt korkat att släppa en drivrutin som inte är stabil med ett av världens största online spel League Of Legends.

Då får man fan räkna med att stå med mössan i handen och be om ursäkt när hela internet skäller på en och sen fixa det ögonaböj oavsett kostnad.

But then again why do i even care? I'm safe sitting here on my nVidia setup. Well it's quite simple... This was a way to good opportunity to roast AMD for their shitty drivers and customer care. I just couldn't leave it... Simple as that.

Ja det är väl en 100 miljoner spelare eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så stor vinst i prestanda gav ju inte drivrutinen ändå. Visst att kunna använda drivrutinen och slippa ha MSI Afterburner/HWiNFO64 i bakgrunden är ju nice. Men sen då? Förbättringar till AMD chill? "Alla" säger ju att man inte bryr sig om effekten ändå utan prestandan.

Sen är det såklart tråkigt om det inte kommer gå att köra spel i framtiden med nyare drivrutiner, men dom kommer säkert fixa det här. Jag kan dock förstå frustrationen hos folk med AMD-kort som inte kan spela många bra spel utan att lägga in en äldre drivrutin.

@ozzed
Om vi leker med tanken på att Nvidia skulle "döda" så många spel med en drivrutin, hade du:
1) Varit tyst eller..
2) Blivit lite sur på Nvidia och sagt att dom kunde döda spelen på grund av att dom är så stora och säkra i sin position?

Vad jag hade gjort och inte är inte så relevant i sammanhanget eftersom jag inte är ute efter att lyncha företag X eller Y. Men eftersom du frågar så, ja jag hade blivit sur, dock inte på det lynchmobbsätt som nu råder på internet. Jag är egentligen bara ute efter att företag skall få ha framgångar och göra misstag på lika villkor, det är allt.

Skrivet av MinscS2:

Har du redan glömt shitstormen som var GTX 970 och 3,5 GB grafikminne?
Väldigt många arga användare och Nvidia blev ju t.om. stämda.

....neeeeej det har du inte.

Du är väl medveten om att Nvidia också får skit när dom gör bort sig, (som sig bör), men du måste in och försvara AMD av någon anledning, som vanligt.

Nej det har jag inte glömt. Hade du läst mina inlägg så hade du sett att jag faktiskt tar upp det i tråden som ett exempel på att Nvidia kan göra bort sig och komma undan med att göra absolut ingenting.

Sen det här att jag skulle försvara AMD är ju bara så tramsigt. Herregud, jag sitter för fan själv på ett 1070. Kan man få ha en satans jävla åsikt någon gång utan att bli fucking fanboystämplad??
'
Eller det kanske är så att dyrkar man inte Nvidia så ska man tåla att bli kallad AMD fanboy? Gud vad barnsligt och tramsigt av folk alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed: Du själv kastar ju skit på Nvidia utan belägg heller. Båda företagen har sina blunders och problem men AMD ska allt ha precis likadan kritik för sina konstiga beslut, dom ska inte på något vis få en mildare behandling.

Det är företag det handlar om och inte personer, de är ändå bara ute efter dina pengar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag hade gjort och inte är inte så relevant i sammanhanget eftersom jag inte är ute efter att lyncha företag X eller Y. Men eftersom du frågar så, ja jag hade blivit sur, dock inte på det lynchmobbsätt som nu råder på internet. Jag är egentligen bara ute efter att företag skall få ha framgångar och göra misstag på lika villkor, det är allt.

Du har allt att göra i det här eftersom du är en konsument liksom dom du klagar på. Att gå ut med höhafflar kanske är enda sättet för folk att återigen kunna spela sina spel utan att behöva upp och nedgradera drivrutin beroende på vad dom spelar för stunden. En shitstorm kommer få AMD att känna lukten mer än om det bara blåser litegrann, och därav är det större chans att dom lyssnar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Ozzed: Du själv kastar ju skit på Nvidia utan belägg heller. Båda företagen har sina blunders och problem men AMD ska allt ha precis likadan kritik för sina konstiga beslut, dom ska inte på något vis få en mildare behandling.

Det är företag det handlar om och inte personer, de är ändå bara ute efter dina pengar.

Då tycker vi ju samma. Det är bara det att Nvidia brukar få en mildare behandling när de gör fel och det är det jag vänder mig emot. När Nvidia gör fel så vidtar de sällan åtgärder, men som jag sa, ge det här några dagar och AMD kommer gå ut och säga att de ändrat sig och kommer fixa det, trotts att de redan svarat att de inte tänker lägga resurser på det. Det är däri jag menar skillnaden ligger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eller det kanske är så att dyrkar man inte Nvidia så ska man tåla att bli kallad AMD fanboy? Gud vad barnsligt och tramsigt av folk alltså.

Ta av offerkoftan, du satte dig själv i denna sitsen genom ditt uttalande i denna tråden.
Både Nvidia och AMD (och Intel) ska ha kritik när dom begår dumheter, och dom flesta forumanvändare är kritiska när företagen begår dumheter. Sen finns det "vissa" forumanvändare som reagerar så här:

Nyhet 1: "Intel/Nivida gör något korkat."
Användare: "Idioter, på dom bara!"

Nyhet 2: "AMD gör något korkat."
Användare: "Åh, nu kommer folk att hoppa på AMD. Intel och Nvidia gör också fel!"

Är det konstigt att folk drar öronen åt sig och lessnar på den attityden?
Du säger att Nvidia inte fick kritik för GTX 970-affären men det är ju bevisligen fel, som du är väl medveten om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.